czwartek, 4 czerwca 2015

Trałowiec typu Nysa 1926-1927 (4 szt.)



Trałowiec typu Nysa 1926-1927 (4 szt.)

Drugi typ okrętów na bazie projektu uniwersalnego PU-900. Tym razem jest to pełnomorski trałowiec z możliwością postawienia 30 min.
Jednostka charakteryzuje się świetnymi właściwościami morskimi, dużym zasięgiem i tradycyjnie już silnym uzbrojeniem plot.
Okręt przeznaczony jest do trałowania akwenów oddalonych od baz macierzystych oraz do towarzyszenia konwojom w rejonach narażonych na zaminowanie.
Przeznaczone dotychczas do tych zadań trałowce typu Narew (MSC-16 1922) zostają teraz skierowane do bazy w Portus Regius na Pembie i będą obsługiwały nasze posiadłości zamorskie.


Nysa, Poland Minesweeper laid down 1926

Displacement:
            614 t light; 640 t standard; 899 t normal; 1 107 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (253,27 ft / 250,98 ft) x 29,53 ft x (10,33 / 11,88 ft)
            (77,20 m / 76,50 m) x 9,00 m  x (3,15 / 3,62 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, aft deck forward 4 raised mounts
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 400 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 72 lbs / 32 kg
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 30 reloads - 17,322 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 6 084 shp / 4 538 Kw = 22,50 kts
            Range 8 900nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 467 tons

Complement:
            81 - 106

Cost:
            £0,198 million / $0,793 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 48 tons, 5,3%
               - Guns: 26 tons, 2,9%
               - Weapons: 22 tons, 2,4%
            Machinery: 195 tons, 21,7%
            Hull, fittings & equipment: 341 tons, 37,9%
            Fuel, ammunition & stores: 286 tons, 31,8%
            Miscellaneous weights: 30 tons, 3,3%
               - Hull above water: 10 tons
               - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 641 lbs / 744 Kg = 46,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,34
            Metacentric height 1,4 ft / 0,4 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,411 / 0,440
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,25 kts
            Power going to wave formation at top speed: 58 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Forward deck:       20,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Aft deck:    40,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      11,15 ft / 3,40 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
            Waterplane Area: 4 697 Square feet or 436 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 179%
            Structure weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 211 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 2,78
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Nysa (1926)
Łyna (1926)
Prut (1927)
Seret (1927)

12 komentarzy:

  1. Piękny okręt, ale charakterystykami wyprzedza epokę o więcej niż 15 lat (oczyma wyobraźni widzę laid down 1941). :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zwykle przesadzasz :).

      JKS

      Usuń
    2. Czyżby pełna reaktywacja bloga?
      ŁK

      Usuń
  2. Witam
    Da radę dołożyć jakieś bombki głębinowe?
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli płynie z konwojem i nie ma min, może mieć bomby. Jednak załogi trałowców nie są wyszkolone do zwalczania okrętów podwodnych, zwłaszcza we współpracy z eskortą konwoju (dość skomplikowana sytuacja taktyczna), a sonary i całe wyposażenie pomocnicze jest drogie. Więc należy to traktować jako możliwość dodatkową, jeśli sytuacja nas zmusi, Do zwalczania okrętów podwodnych mamy: ścigacze okrętów podwodnych, niszczyciele, eskortowce, patrolowce, lotnictwo, wreszcie własne okręty podwodne. Nie musimy na gwałt montować wszystkim okrętom wyrzutni bomb głębinowych.

      Usuń
  3. Witam
    Taktyka zwalczania wrogich op przewiduje że ze względu na spory martwy sektor ASDICa lepiej że by jednostka z sonarem utrzymywała namiar na przeciwnika a pozostałe wykonywały atak przy pomocy bg wg. jej wskazania. Zresztą zespól przynajmniej 2 jednostek jest 4 krotnie skuteczniejszy od pojedyńczej jednostki.
    Dlatego postuluję uzbrojenie nawet trałowców w bg.
    Przypomnę że w czasie I i II wojny światowej w bg były uzbrajane wszystkie możliwe jednostki nawet krążowniki lekkie.
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam kolegów po dłuższej przerwie z powodów zdrowotnych.Widzę że blog wrócił do życia.Co do Okrętu to awangarda w p-lot pozostaje a sama jednostka Piękna ,oby tak dalej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słowo "awangarda" jest najdelikatniejszym z możliwych, dla opisania tego stanu rzeczy.Silniejsze uzbrojenie plot. miały tylko niektóre trałowce japońskie i niemieckie z końca DWS, operujące w warunkach totalnej przewagi anglo-amerykańskiej w powietrzu. Z jednostek alianckich chyba tylko sowiecki "Władimir Połuchin" z lat 40-tych miały zbliżony potencjał artyleryjski i prędkość (ale jako turbinowy tylko 1/4 zasięgu "Nysy"!).
      ŁK

      Usuń
    2. Więc jak będą wyglądać nasze trałowce (i inne okręty) w latach 40-tych?

      Usuń
    3. Boję się, że totalny odlot od realu bądź nagła, nieuzasadniona, stagnacja w rozwoju. Ale szybki rozwój techniki, w warunkach intensywnych działań wojennych, wyklucza przecież zastój!
      ŁK

      Usuń
  5. Mieć tyle takich jako uzupełnienie Ptaszków w 1939 ;)
    Ah.. pomarzyć można.. póki nie zbrodnia i za darmo ;D
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,
    w razie potrzeby z torow rufowych mozna zrzucac bg. Niemniej nie jest to typowy ozop.
    Niestety do pelnej reaktywacji bloga jeszcze daleko.

    JKS

    OdpowiedzUsuń