Trałowiec typu Nysa 1926-1927 (4 szt.)
Drugi typ
okrętów na bazie projektu uniwersalnego PU-900. Tym razem jest to pełnomorski
trałowiec z możliwością postawienia 30 min.
Jednostka
charakteryzuje się świetnymi właściwościami morskimi, dużym zasięgiem i
tradycyjnie już silnym uzbrojeniem plot.
Okręt
przeznaczony jest do trałowania akwenów oddalonych od baz macierzystych oraz do
towarzyszenia konwojom w rejonach narażonych na zaminowanie.
Przeznaczone
dotychczas do tych zadań trałowce typu Narew
(MSC-16 1922) zostają teraz skierowane do bazy w Portus Regius na Pembie i będą
obsługiwały nasze posiadłości zamorskie.
Nysa, Poland Minesweeper laid down 1926
Displacement:
614
t light; 640 t standard; 899 t normal; 1 107 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(253,27
ft / 250,98 ft) x 29,53 ft x (10,33 / 11,88 ft)
(77,20
m / 76,50 m) x 9,00 m x (3,15 / 3,62 m)
Armament:
2
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1921 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, aft deck forward 4
raised mounts
1
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 400 per
gun
Machine gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck centre
1 raised mount
Weight of broadside 72 lbs / 32 kg
Mines
2
- 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 30 reloads - 17,322 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 6 084 shp / 4 538 Kw = 22,50 kts
Range
8 900nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 467 tons
Complement:
81
- 106
Cost:
£0,198
million / $0,793 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
48 tons, 5,3%
- Guns: 26 tons, 2,9%
- Weapons: 22 tons, 2,4%
Machinery:
195 tons, 21,7%
Hull,
fittings & equipment: 341 tons, 37,9%
Fuel,
ammunition & stores: 286 tons, 31,8%
Miscellaneous
weights: 30 tons, 3,3%
- Hull above water: 10 tons
- On freeboard deck: 20 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 641 lbs / 744 Kg = 46,4 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,34
Metacentric
height 1,4 ft / 0,4 m
Roll
period: 10,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,41
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,411 / 0,440
Length
to Beam Ratio: 8,50 : 1
'Natural
speed' for length: 17,25 kts
Power
going to wave formation at top speed: 58 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Forward deck: 20,00%, 15,75 ft / 4,80
m, 15,75 ft / 4,80 m
- Aft deck: 40,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 11,15 ft / 3,40 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 81,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
Waterplane
Area: 4 697 Square feet or 436 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 179%
Structure
weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 211 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 2,78
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Nysa (1926)
Łyna (1926)
Prut (1927)
Seret (1927)
Piękny okręt, ale charakterystykami wyprzedza epokę o więcej niż 15 lat (oczyma wyobraźni widzę laid down 1941). :)
OdpowiedzUsuńŁK
Jak zwykle przesadzasz :).
UsuńJKS
Czyżby pełna reaktywacja bloga?
UsuńŁK
Witam
OdpowiedzUsuńDa radę dołożyć jakieś bombki głębinowe?
Pawel76
Jeśli płynie z konwojem i nie ma min, może mieć bomby. Jednak załogi trałowców nie są wyszkolone do zwalczania okrętów podwodnych, zwłaszcza we współpracy z eskortą konwoju (dość skomplikowana sytuacja taktyczna), a sonary i całe wyposażenie pomocnicze jest drogie. Więc należy to traktować jako możliwość dodatkową, jeśli sytuacja nas zmusi, Do zwalczania okrętów podwodnych mamy: ścigacze okrętów podwodnych, niszczyciele, eskortowce, patrolowce, lotnictwo, wreszcie własne okręty podwodne. Nie musimy na gwałt montować wszystkim okrętom wyrzutni bomb głębinowych.
UsuńWitam
OdpowiedzUsuńTaktyka zwalczania wrogich op przewiduje że ze względu na spory martwy sektor ASDICa lepiej że by jednostka z sonarem utrzymywała namiar na przeciwnika a pozostałe wykonywały atak przy pomocy bg wg. jej wskazania. Zresztą zespól przynajmniej 2 jednostek jest 4 krotnie skuteczniejszy od pojedyńczej jednostki.
Dlatego postuluję uzbrojenie nawet trałowców w bg.
Przypomnę że w czasie I i II wojny światowej w bg były uzbrajane wszystkie możliwe jednostki nawet krążowniki lekkie.
Pawel76
Witam kolegów po dłuższej przerwie z powodów zdrowotnych.Widzę że blog wrócił do życia.Co do Okrętu to awangarda w p-lot pozostaje a sama jednostka Piękna ,oby tak dalej :)
OdpowiedzUsuńSłowo "awangarda" jest najdelikatniejszym z możliwych, dla opisania tego stanu rzeczy.Silniejsze uzbrojenie plot. miały tylko niektóre trałowce japońskie i niemieckie z końca DWS, operujące w warunkach totalnej przewagi anglo-amerykańskiej w powietrzu. Z jednostek alianckich chyba tylko sowiecki "Władimir Połuchin" z lat 40-tych miały zbliżony potencjał artyleryjski i prędkość (ale jako turbinowy tylko 1/4 zasięgu "Nysy"!).
UsuńŁK
Więc jak będą wyglądać nasze trałowce (i inne okręty) w latach 40-tych?
UsuńBoję się, że totalny odlot od realu bądź nagła, nieuzasadniona, stagnacja w rozwoju. Ale szybki rozwój techniki, w warunkach intensywnych działań wojennych, wyklucza przecież zastój!
UsuńŁK
Mieć tyle takich jako uzupełnienie Ptaszków w 1939 ;)
OdpowiedzUsuńAh.. pomarzyć można.. póki nie zbrodnia i za darmo ;D
Kpt.G
Witam,
OdpowiedzUsuńw razie potrzeby z torow rufowych mozna zrzucac bg. Niemniej nie jest to typowy ozop.
Niestety do pelnej reaktywacji bloga jeszcze daleko.
JKS