Okręt podwodny typu Dorsz 1931-1932 (6 szt.)
Tym razem
średniej wielkości - zaliczany przeze mnie do pełnomorskich - okręt podwodny. Pomimo,
że jednostka wykazuje sporo podobieństw do większego Mustela (SS-41 1928), nie można jej traktować jako jego zmniejszoną
wersję. Najbardziej podobne są kioski, jednak kiosk Dorsza jest nie tylko mniejszy, ale otrzymał nowocześniejszy, opływowy profil. Dla uzyskania mniejszych oporów osłonięte
zostały wsporniki pomostu i platformy działka 25 mm, a cały kiosk przybrał
kształt wydłużonej kropli.
Uzbrojenie
okrętu jest – jak sądzę – adekwatne do jego wielkości i stawianych przed nim
zadań. Składa się z 6 wt (+ 6 torped zapasowych), z czego 4 usytuowane są na
dziobie, a 2 na rufie. Dodatkowo jednostka posiada uzbrojenie artyleryjskie w
postaci działa 105 mm i działka 25 mm.
Prędkości
nie są może imponujące, ale oszczędzając na masie napędu, uzyskałem dobry
zasięg, a przede wszystkim znaczną – jak na OP tej wielkości – głębokość
zanurzenia. Okręty tego typu charakteryzują się też wyjątkowo dobrymi w swojej
klasie właściwościami morskimi.
Cała
6-okrętowa flotylla będzie bazować w Lome (Togo), z zadaniem operowania na
południowym i środkowym Atlantyku. Z chwilą zakończenia rozbudowy jednej z baz
na „świeżo” pozyskanych Antylach, zostanie tam skierowana „dobudowana” druga
flotylla okrętów tego (lub nowego, podobnego) typu, z tym samym zadaniem. Przy
obecnym światowym stanie sił eskortowych, posiadanie przez nas 12 okrętów w tym
rejonie (+ 3 typu Mustel w Namibii)
sprawi, że w razie konfliktu zbrojnego, żegluga nieprzyjacielska na środkowym
Atlantyku, a szczególnie pomiędzy Antylami, a Zatoką Gwinejską, stanie się
mocno hazardową „rozrywką”
Dorsz, Poland Submarine laid down 1931
Displacement:
674
t light; 692 t standard; 749(899) t normal; 794 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(219,07
ft / 216,54 ft) x 20,67 ft x (13,78 / 14,34 ft)
(66,77
m / 66,00 m) x 6,30 m x (4,20 / 4,37 m)
Armament:
1
- 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,792 t each, 7,166 t
total
submerged
bow tubes + 4 torpedoes reloads
2nd Torpedoes
2
- 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,792 t each, 3,583 t
total
submerged
stern tubes + 2 torpedoes reloads
Machinery:
Diesel
Internal combustion generators plus batteries,
Electric
motors, 2 shafts, 2 031(856) shp / 1 515(639) Kw = 17,00(8,00) kts
Range
8 000(105) nm at 8,00(5,00) kts
Bunker
at max displacement = 102 tons
Complement:
47
Cost:
£0,296
million / $1,184 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
28 tons, 3,8%
- Guns: 7 tons, 0,9%
- Weapons: 21 tons, 2,9%
Machinery:
61 tons, 8,1%
Hull,
fittings & equipment: 425 tons, 56,7%
Fuel,
ammunition & stores: 74 tons, 9,9%
Miscellaneous
weights: 161 tons, 21,5%
- Hull below water: 11 tons
- Hull void weights: 150 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 518 lbs / 688 Kg = 43,0 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,13
Metacentric
height 0,6 ft / 0,2 m
Roll
period: 11,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,63
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,433
Length
to Beam Ratio: 10,48 : 1
'Natural
speed' for length: 14,72 kts
Power
going to wave formation at top speed: 43 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Forward deck: 25,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Aft deck: 35,00%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 20,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 0,49 ft / 0,15 m
- Average freeboard: 7,86 ft / 2,40 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 50,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 64,1%
Waterplane
Area: 2 800 Square feet or 260 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 250%
Structure
weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 344 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,88
-
Longitudinal: 5,37
-
Overall: 2,08
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Operational diving depth - 84 m
Emergency diving depth - 135 m
Crush depth - 211 m
Dorsz (1931)
Wątłusz (1931)
Mintaj (1931)
Łupacz (1932)
Rdzawiec (1932)
Czarniak (1932)
Kiosk okrętu wydaje się być dość masywny. Charakterystyki dobrze trzymają się realiów epoki (oj, jak to cieszy!)choć, osobiście, zamontowałbym lżejszą armatę 75 mm. Bardzo dobra operacyjna głębokość zanurzenia, zdradzająca solidną konstrukcję kadłuba(a więc i zwiększoną odporność na bliższe wybuchy bomb głębinowych). Zdecydowanie udana konstrukcja!
OdpowiedzUsuńŁK
PS. "Poświąteczne" pozdrowienia wraz z życzeniami co najrychlejszej reaktywacji!
UsuńŁK
Obudowa łodzi (bączka) i podręcznego parku amunicyjnego dają wrażenie masywności kiosku, sam kiosk jest nie taki wielki.
UsuńJKS
Za pozdrowienia i życzenia pięknie dziękuję.
UsuńJKS
Potencjalny podwodny koń roboczy Floty, znów wyglądający masywnie kiosk, postulowałbym o nieco niższy. Charakterystyka okrętu jest jak najbardziej zadowalająca dodajmy do tego jeszcze że bardzo przypomina Typ VII, co jest jak najbardziej na plus.
OdpowiedzUsuńKpt.G
Okręt robi na mnie nieco dziwne wrażenia. Pierwsze to parametry. Okręt mniejszy od niemieckiego typu VII (o mniej niż 10%, ale jednak) jest silniej uzbrojony (105 versus 88, 6wt versus 5wt) i szybszy przy prawie tym samym zasięgu.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o wygląd okrętu to wystarczy popatrzeć na navypedii na sylwetkę typu VII i porównać. Tutaj mamy w Dorszu nieproporcjonalnie wysoki kadłub (tej samej wysokości co na większym Mustelu) oraz wysoki i długi kiosk. W sumie robi to na mnie wrażenie dalekich od ideału proporcji.
Z aspektów technicznych to
1. szkodliwe jest marnowanie wyporności (w części nawodnej) na hangar na łódkę – pożytek wątpliwy a wydłuża to czas zanurzenia i tworzy dodatkowy element ryzyka (przecieku, uszkodzenia, niedomknięcia). Nota bene podobnie jak park amunicyjny z przodu.
2. Na kiosku są reflektory? A co się z nimi dzieje po zanurzeniu?
3. Sądziłem, że działko 25mm jest obsługiwane jak 20mm – celowniczy stoi z tyłu i ręcznie naprowadza. Ale patrząc na wymiary podstawy to wynika, że celowniczy jest z boku i celuje pokrętłami. To jednak znacząco wydłuża czas naprowadzania lufy.
4. Nie rozumiem relingów z tyłu. Skoro pokład ma zwężenie to słupki relingu powinny się zagęścić.
H_Babbock
PS Ta nazwa „Dorsz”… Dla mnie nie do przełknięcia.
PPS Rozumiem, że chcesz podtrzymać rozwój bloga pomimo rzadkiego dostępu do internetu. Ja bym postulował jednak nawet ograniczenie „nowej produkcji” na rzecz zajęcia się już rzuconymi tematami. Bez pełnego dialogu Autora w odpowiedzi na komentarze uczestników dla mnie blog traci wiele na atrakcyjności.
Przepraszam, że tak skrótowo:
UsuńAd 1. Nie jestem przekonany; elementy te są poza kadłubem sztywnym, więc przecieki nie są groźne.
Ad 2. Są to lampy sygnałowe i po zanurzeniu nic się z nimi nie dzieje.
Ad 3. Celowniczy stoi z tyłu opierając się o rodzaj podwójnej kolby.
Ad 4. Nie widzę tu błędu.
Co masz przeciwko dorszom?
JKS
Relingi. w kolumnach (w paincie) 226 i 228 "zagęściłeś" relingi. Po pierwsze to zagęszczenie powinno być w o jedno przesło relingów ku rufie, oraz analogiczne powinno być w okolicach kolumny 180.
UsuńLampa (z żarówką?) wytrzyma zanurzenie na kilkadziesiąt metrów?
Łódź jest w "mokrym pomieszczeniu"? W ORP Orzeł sądzę, że była w suchym, czyli szczelnym. Jeśli u Ciebie jest w "mokrym", czyli zalewanym to po diabła w ogóle to pomieszczenie. Prościej było by przymocować łódź grzbietem do góry do kadłuba op.
H_Babbock
czy nie ma pomyłki przy przepisywaniu : Range 8 000(105) nm at 8,00(5,00) kts n zamiast 8000/10,5 80/5.0
OdpowiedzUsuńWydaje mi się, że jest OK! Zasięg wynosi 8000/105 mil morskich (na powierzchni/w zanurzeniu) przy prędkości 8/5 węzłów (na powierzchni/w zanurzeniu).
UsuńŁK