niedziela, 27 grudnia 2015

Okręt podwodny typu Dorsz 1931-1932 (6 szt.)



Okręt podwodny typu Dorsz 1931-1932 (6 szt.)

Tym razem średniej wielkości - zaliczany przeze mnie do pełnomorskich - okręt podwodny. Pomimo, że jednostka wykazuje sporo podobieństw do większego Mustela (SS-41 1928), nie można jej traktować jako jego zmniejszoną wersję. Najbardziej podobne są kioski, jednak kiosk Dorsza jest nie tylko mniejszy, ale otrzymał nowocześniejszy, opływowy profil. Dla uzyskania mniejszych oporów osłonięte zostały wsporniki pomostu i platformy działka 25 mm, a cały kiosk przybrał kształt wydłużonej kropli.
Uzbrojenie okrętu jest – jak sądzę – adekwatne do jego wielkości i stawianych przed nim zadań. Składa się z 6 wt (+ 6 torped zapasowych), z czego 4 usytuowane są na dziobie, a 2 na rufie. Dodatkowo jednostka posiada uzbrojenie artyleryjskie w postaci działa 105 mm i działka 25 mm.
Prędkości nie są może imponujące, ale oszczędzając na masie napędu, uzyskałem dobry zasięg, a przede wszystkim znaczną – jak na OP tej wielkości – głębokość zanurzenia. Okręty tego typu charakteryzują się też wyjątkowo dobrymi w swojej klasie właściwościami morskimi.
Cała 6-okrętowa flotylla będzie bazować w Lome (Togo), z zadaniem operowania na południowym i środkowym Atlantyku. Z chwilą zakończenia rozbudowy jednej z baz na „świeżo” pozyskanych Antylach, zostanie tam skierowana „dobudowana” druga flotylla okrętów tego (lub nowego, podobnego) typu, z tym samym zadaniem. Przy obecnym światowym stanie sił eskortowych, posiadanie przez nas 12 okrętów w tym rejonie (+ 3 typu Mustel w Namibii) sprawi, że w razie konfliktu zbrojnego, żegluga nieprzyjacielska na środkowym Atlantyku, a szczególnie pomiędzy Antylami, a Zatoką Gwinejską, stanie się mocno hazardową „rozrywką” 



Dorsz, Poland Submarine laid down 1931

Displacement:
            674 t light; 692 t standard; 749(899) t normal; 794 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (219,07 ft / 216,54 ft) x 20,67 ft x (13,78 / 14,34 ft)
            (66,77 m / 66,00 m) x 6,30 m  x (4,20 / 4,37 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,792 t each, 7,166 t total
            submerged bow tubes + 4 torpedoes reloads
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,792 t each, 3,583 t total
            submerged stern tubes + 2 torpedoes reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 2 031(856) shp / 1 515(639) Kw = 17,00(8,00) kts
            Range 8 000(105) nm at 8,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 102 tons

Complement:
            47

Cost:
            £0,296 million / $1,184 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 28 tons, 3,8%
               - Guns: 7 tons, 0,9%
               - Weapons: 21 tons, 2,9%
            Machinery: 61 tons, 8,1%
            Hull, fittings & equipment: 425 tons, 56,7%
            Fuel, ammunition & stores: 74 tons, 9,9%
            Miscellaneous weights: 161 tons, 21,5%
               - Hull below water: 11 tons
               - Hull void weights: 150 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 518 lbs / 688 Kg = 43,0 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,63

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,433
            Length to Beam Ratio: 10,48 : 1
            'Natural speed' for length: 14,72 kts
            Power going to wave formation at top speed: 43 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       25,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:    35,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  0,49 ft / 0,15 m
               - Average freeboard:                      7,86 ft / 2,40 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 50,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 64,1%
            Waterplane Area: 2 800 Square feet or 260 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 250%
            Structure weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 344 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,88
                        - Longitudinal: 5,37
                        - Overall: 2,08
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Operational diving depth - 84 m
Emergency diving depth - 135 m
Crush depth - 211 m

Dorsz (1931)
Wątłusz (1931)
Mintaj (1931)
Łupacz (1932)
Rdzawiec (1932)
Czarniak (1932)



10 komentarzy:

  1. Kiosk okrętu wydaje się być dość masywny. Charakterystyki dobrze trzymają się realiów epoki (oj, jak to cieszy!)choć, osobiście, zamontowałbym lżejszą armatę 75 mm. Bardzo dobra operacyjna głębokość zanurzenia, zdradzająca solidną konstrukcję kadłuba(a więc i zwiększoną odporność na bliższe wybuchy bomb głębinowych). Zdecydowanie udana konstrukcja!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS. "Poświąteczne" pozdrowienia wraz z życzeniami co najrychlejszej reaktywacji!
      ŁK

      Usuń
    2. Obudowa łodzi (bączka) i podręcznego parku amunicyjnego dają wrażenie masywności kiosku, sam kiosk jest nie taki wielki.

      JKS

      Usuń
    3. Za pozdrowienia i życzenia pięknie dziękuję.

      JKS

      Usuń
  2. Potencjalny podwodny koń roboczy Floty, znów wyglądający masywnie kiosk, postulowałbym o nieco niższy. Charakterystyka okrętu jest jak najbardziej zadowalająca dodajmy do tego jeszcze że bardzo przypomina Typ VII, co jest jak najbardziej na plus.
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  3. Okręt robi na mnie nieco dziwne wrażenia. Pierwsze to parametry. Okręt mniejszy od niemieckiego typu VII (o mniej niż 10%, ale jednak) jest silniej uzbrojony (105 versus 88, 6wt versus 5wt) i szybszy przy prawie tym samym zasięgu.
    Jeśli chodzi o wygląd okrętu to wystarczy popatrzeć na navypedii na sylwetkę typu VII i porównać. Tutaj mamy w Dorszu nieproporcjonalnie wysoki kadłub (tej samej wysokości co na większym Mustelu) oraz wysoki i długi kiosk. W sumie robi to na mnie wrażenie dalekich od ideału proporcji.
    Z aspektów technicznych to
    1. szkodliwe jest marnowanie wyporności (w części nawodnej) na hangar na łódkę – pożytek wątpliwy a wydłuża to czas zanurzenia i tworzy dodatkowy element ryzyka (przecieku, uszkodzenia, niedomknięcia). Nota bene podobnie jak park amunicyjny z przodu.
    2. Na kiosku są reflektory? A co się z nimi dzieje po zanurzeniu?
    3. Sądziłem, że działko 25mm jest obsługiwane jak 20mm – celowniczy stoi z tyłu i ręcznie naprowadza. Ale patrząc na wymiary podstawy to wynika, że celowniczy jest z boku i celuje pokrętłami. To jednak znacząco wydłuża czas naprowadzania lufy.
    4. Nie rozumiem relingów z tyłu. Skoro pokład ma zwężenie to słupki relingu powinny się zagęścić.
    H_Babbock
    PS Ta nazwa „Dorsz”… Dla mnie nie do przełknięcia.
    PPS Rozumiem, że chcesz podtrzymać rozwój bloga pomimo rzadkiego dostępu do internetu. Ja bym postulował jednak nawet ograniczenie „nowej produkcji” na rzecz zajęcia się już rzuconymi tematami. Bez pełnego dialogu Autora w odpowiedzi na komentarze uczestników dla mnie blog traci wiele na atrakcyjności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, że tak skrótowo:
      Ad 1. Nie jestem przekonany; elementy te są poza kadłubem sztywnym, więc przecieki nie są groźne.
      Ad 2. Są to lampy sygnałowe i po zanurzeniu nic się z nimi nie dzieje.
      Ad 3. Celowniczy stoi z tyłu opierając się o rodzaj podwójnej kolby.
      Ad 4. Nie widzę tu błędu.
      Co masz przeciwko dorszom?

      JKS

      Usuń
    2. Relingi. w kolumnach (w paincie) 226 i 228 "zagęściłeś" relingi. Po pierwsze to zagęszczenie powinno być w o jedno przesło relingów ku rufie, oraz analogiczne powinno być w okolicach kolumny 180.
      Lampa (z żarówką?) wytrzyma zanurzenie na kilkadziesiąt metrów?
      Łódź jest w "mokrym pomieszczeniu"? W ORP Orzeł sądzę, że była w suchym, czyli szczelnym. Jeśli u Ciebie jest w "mokrym", czyli zalewanym to po diabła w ogóle to pomieszczenie. Prościej było by przymocować łódź grzbietem do góry do kadłuba op.
      H_Babbock

      Usuń
  4. czy nie ma pomyłki przy przepisywaniu : Range 8 000(105) nm at 8,00(5,00) kts n zamiast 8000/10,5 80/5.0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że jest OK! Zasięg wynosi 8000/105 mil morskich (na powierzchni/w zanurzeniu) przy prędkości 8/5 węzłów (na powierzchni/w zanurzeniu).
      ŁK

      Usuń