Okręt podwodny typu Chimera 1936-1937 (3 szt.)
Duży, oceaniczny
okręt podwodny, przeznaczony do zastąpienia wysłużonych już jednostek typu Żarłacz (SS-23 1921-22).
Porównując ten
projekt z jednostkami typu Ostrobok
(SS-71 1936-37), należy wziąć pod uwagę odmienny rodzaj akwenów operacyjnych,
na których będą działać porównywane okręty. Chimera
ma operować na otwartych przestrzeniach oceanów, gdzie parametry nawigacyjne
(prędkość, zasięg, dzielność morska) są ważniejsze, niż bierna odporność konstrukcji
(np. głębokość operacyjna). Ostroboki
będą stale narażone na przeciwdziałanie npla, co w przypadku Chimer zdarzać się będzie tylko
sporadycznie (np. w czasie ataku na konwój).
Jak wnikliwi
obserwatorzy zauważą (pozdrowienia dla kolegi H_Babbocka!), kiosk okrętu został
skopiowany z okrętów typu Jesiotr
(SS-65 1935-36) i na tej jednostce może nawet sprawiać wrażenie zbyt małego. Niemniej
- jak już wspominałem – kioski tej konstrukcji cieszą się uznaniem naszych dowódców
OP i jeszcze jakiś czas będą stosowane.
Zwracam ponownie uwagę
na świetną (jak dla OP) dzielność morską Chimer,
na morzach południowych jest to ważne.
Uwzględniając uwagi
kolegi IDSM, wliczyłem do wyporności
podwodnej objętość kiosku i innych nadwodnych elementów okrętu, mam nadzieję,
że szanowny Kolega będzie już teraz usatysfakcjonowany.
Na temat pozostałych
własności okrętu nie będę się rozpisywał, wszystko można znaleźć w raporcie.
Do czasu innych
zarządzeń, okręty tego typu stacjonować będą w Portus Regius na Pembie.
Chimera, Poland Submarine laid down 1936
Displacement:
1 220
t light; 1 252 t standard; 1 413(1 732) t normal; 1 542 t full
load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(298,76
ft / 295,28 ft) x 24,61 ft x (16,40 / 17,40 ft)
(91,06 m
/ 90,00 m) x 7,50 m x (5,00 / 5,30 m)
Armament:
1 -
4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
forward
2 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
aft 1 raised mount
Weight of
broadside 36 lbs / 17 kg
Main
Torpedoes
6 -
21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,798 t each, 10,788 t total
submerged
bow tubes + 6 reloads torpedoes
2nd Torpedoes
2 -
21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,798 t each, 3,596 t total
submerged
stern tubes + 2 reloads torpedoes
Machinery:
Diesel
Internal combustion engines plus batteries,
Geared
drive, 2 shafts, 4 166(1 607) shp / 3 108(1199) Kw = 19,00(9,00) kts
Range 12 500(115)nm
at 9,00(5,00) kts
Bunker
at max displacement = 290 tons
Complement:
57
Cost:
£0,644
million / $2,578 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
37 tons, 2,6%
- Guns: 8 tons, 0,6%
- Weapons: 29 tons, 2,0%
Machinery:
117 tons, 8,3%
Hull,
fittings & equipment: 719 tons, 50,9%
Fuel,
ammunition & stores: 193 tons, 13,7%
Miscellaneous
weights: 348 tons, 24,6%
- Hull below water: 29 tons
- Hull void weights: 319 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 378 lbs / 1 532 Kg = 95,6 x 4,1
" / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,18
Metacentric
height 0,8 ft / 0,3 m
Roll
period: 11,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,52
Hull form characteristics:
Hull has
a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,415 / 0,427
Length
to Beam Ratio: 12,00 : 1
'Natural
speed' for length: 17,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 39 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 9,84 ft / 3,00 m
- Forward deck: 30,00%, 9,84 ft / 3,00
m, 9,84 ft / 3,00 m
- Aft deck: 30,00%, 9,84 ft / 3,00 m, 9,84 ft / 3,00 m
- Quarter deck: 20,00%, 9,84 ft / 3,00
m, 1,97 ft / 0,60 m
- Average freeboard: 9,24 ft / 2,82 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 43,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 74,2%
Waterplane
Area: 4 514 Square feet or 419 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 235%
Structure
weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 362 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,68
-
Longitudinal: 3,59
-
Overall: 1,81
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Operational diving depth - 78 m
Emergency diving depth - 125 m
Crush diving depth - 195 m
Chimera (1936)
Przeraza (1936)
Hakonos (1937)
Głębokość zanurzenia operacyjnego jest umiarkowana, ale zgodna z ówczesnymi parametrami oceanicznych okrętów podwodnych (np. US Navy). Choć nie jestem fanem tej klasy okrętów, to muszę przyznać, że "Chimera" podoba mi się, a jej charakterystyki wydają się realistyczne i wyważone.
OdpowiedzUsuńŁK
Okręt bardzo zbliżony do oceanicznych okrętów typów Gato (i ich poprzedników, np. Porpoise) czy typu T.
OdpowiedzUsuńMnie zastanowiły dwie rzeczy:
1. Jak zwykle u Ciebie w okrętach podowodnych kadłub okrętu jest relatywnie wysoki nad linię wody. Kiedy nałożyłem na ten rysunek okręt T, to miał on kadłub wysokości 2/3 Twojego. Typ Gato miał na dziobie podobnej wysokości kadłub, ale potem niższy.
2. Wyporność nawodna rośnie w stosunku do podwodnej o: Gato 33%, Chimera 22,6%, typ T 18,7%.
Wydaje się więc, że zgodnie z intuicją – im bardziej kadłub wystaje nad wodę , tym większa powinna być wyporność w zanurzeniu (w stosunku do nawodnej). Tak „na oko” dla Chimery powinno być to 40% czyli 2000 ton, a nie 1732t.
H_Babbock
Okręt wygląda obiecująco (dane takt-tech.)zgadzam się jednak iż okręt trochę za bardzo wystaje nad wodę, chyba że przyjmiemy iż rysunek przedstawia stan z pustymi zbiornikami trymu i bez zapasów.
UsuńTak czy owak, mamy jeszcze dwa lata na zbudowanie rozwinięcia z nieco wzmocnionym uzbrojeniem torpedowym (2 wt na rufie + ew. 2 burtowe z wylotami w kierunku dziobu)i może plot (podwójna 40stka? jak na Orle?).
Ew. zaprojektowanie wersji transportowo-zaopatrzeniowej.
Kpt.G
PS Kiosk wreszcie nie wydaje się przerośnięty, chociaż i tak niespecjalnie mi on odpowiada (konstrukcja).
Ad 1. Dotyczące OP dodatkowe wytyczne do Springsharpa zalecają zanurzenie na poziomie 2/3 szerokości kadłuba. Można tu uwzględnić sugestię Kpt.G i przyjąć, że rysunek przedstawia okręt z całkowicie opróżnionymi zbiornikami balastowymi, szybkiego zanurzenia, trymującymi i wyrównawczymi.
UsuńAd 2. Jak już nie raz wspominałem w tej kwestii również trzymam się ww. wytycznych, zakładając całkowitą pojemność zbiorników na poziomie do 1/4 do 1/6 wyporności nawodnej, najczęściej 1/5, tutaj dodatkowo doliczam szacunkową objętość kiosku.
Wprawdzie można mi zarzucić niewolnicze trzymanie się wytycznych, ale przyjmowanie tych założeń umożliwia kontrolę prawidłowości projektu (przy trymie 50 parametr "stability" nie może być mniejszy od 1). Być może założenia te są obarczone jakimś błędem, ale uważam, że pomijanie ich doprowadziłoby do totalnego woluntaryzmu w projektowaniu.
JKS
Czy mógłbyś podać link do wytycznych Springsharp dla OP? Mi się na razie nie udało samemu znaleźć.
UsuńH_Babbock
Niestety mam to tylko na dysku, więc przesyłam Ci ten plik mailem.
UsuńJKS