sobota, 14 maja 2016

Okręt podwodny typu Chimera 1936-1937 (3 szt.)



Okręt podwodny typu Chimera 1936-1937 (3 szt.)

Duży, oceaniczny okręt podwodny, przeznaczony do zastąpienia wysłużonych już jednostek typu Żarłacz (SS-23 1921-22).
Porównując ten projekt z jednostkami typu Ostrobok (SS-71 1936-37), należy wziąć pod uwagę odmienny rodzaj akwenów operacyjnych, na których będą działać porównywane okręty. Chimera ma operować na otwartych przestrzeniach oceanów, gdzie parametry nawigacyjne (prędkość, zasięg, dzielność morska) są ważniejsze, niż bierna odporność konstrukcji (np. głębokość operacyjna). Ostroboki będą stale narażone na przeciwdziałanie npla, co w przypadku Chimer zdarzać się będzie tylko sporadycznie (np. w czasie ataku na konwój).
Jak wnikliwi obserwatorzy zauważą (pozdrowienia dla kolegi H_Babbocka!), kiosk okrętu został skopiowany z okrętów typu Jesiotr (SS-65 1935-36) i na tej jednostce może nawet sprawiać wrażenie zbyt małego. Niemniej - jak już wspominałem – kioski tej konstrukcji cieszą się uznaniem naszych dowódców OP i jeszcze jakiś czas będą stosowane.
Zwracam ponownie uwagę na świetną (jak dla OP) dzielność morską Chimer, na morzach południowych jest to ważne.
Uwzględniając uwagi kolegi IDSM, wliczyłem do wyporności podwodnej objętość kiosku i innych nadwodnych elementów okrętu, mam nadzieję, że szanowny Kolega będzie już teraz usatysfakcjonowany.
Na temat pozostałych własności okrętu nie będę się rozpisywał, wszystko można znaleźć w raporcie.
Do czasu innych zarządzeń, okręty tego typu stacjonować będą w Portus Regius na Pembie.




Chimera, Poland Submarine laid down 1936

Displacement:
            1 220 t light; 1 252 t standard; 1 413(1 732) t normal; 1 542 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (298,76 ft / 295,28 ft) x 24,61 ft x (16,40 / 17,40 ft)
            (91,06 m / 90,00 m) x 7,50 m  x (5,00 / 5,30 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft 1 raised mount
      Weight of broadside 36 lbs / 17 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,798 t each, 10,788 t total
            submerged bow tubes + 6 reloads torpedoes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,798 t each, 3,596 t total
            submerged stern tubes + 2 reloads torpedoes

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 4 166(1 607) shp / 3 108(1199)  Kw = 19,00(9,00) kts
            Range 12 500(115)nm at 9,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 290 tons

Complement:
            57

Cost:
            £0,644 million / $2,578 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 37 tons, 2,6%
               - Guns: 8 tons, 0,6%
               - Weapons: 29 tons, 2,0%
            Machinery: 117 tons, 8,3%
            Hull, fittings & equipment: 719 tons, 50,9%
            Fuel, ammunition & stores: 193 tons, 13,7%
            Miscellaneous weights: 348 tons, 24,6%
               - Hull below water: 29 tons
               - Hull void weights: 319 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 378 lbs / 1 532 Kg = 95,6 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,18
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,52

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,415 / 0,427
            Length to Beam Ratio: 12,00 : 1
            'Natural speed' for length: 17,18 kts
            Power going to wave formation at top speed: 39 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  9,84 ft / 3,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  9,84 ft / 3,00 m,  9,84 ft / 3,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  9,84 ft / 3,00 m,  9,84 ft / 3,00 m
               - Quarter deck:        20,00%,  9,84 ft / 3,00 m,  1,97 ft / 0,60 m
               - Average freeboard:                      9,24 ft / 2,82 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 43,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 74,2%
            Waterplane Area: 4 514 Square feet or 419 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 235%
            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 362 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,68
                        - Longitudinal: 3,59
                        - Overall: 1,81
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Operational diving depth - 78 m
Emergency diving depth - 125 m
Crush diving depth - 195 m

Chimera (1936)
Przeraza (1936)
Hakonos (1937)

6 komentarzy:

  1. Głębokość zanurzenia operacyjnego jest umiarkowana, ale zgodna z ówczesnymi parametrami oceanicznych okrętów podwodnych (np. US Navy). Choć nie jestem fanem tej klasy okrętów, to muszę przyznać, że "Chimera" podoba mi się, a jej charakterystyki wydają się realistyczne i wyważone.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Okręt bardzo zbliżony do oceanicznych okrętów typów Gato (i ich poprzedników, np. Porpoise) czy typu T.
    Mnie zastanowiły dwie rzeczy:
    1. Jak zwykle u Ciebie w okrętach podowodnych kadłub okrętu jest relatywnie wysoki nad linię wody. Kiedy nałożyłem na ten rysunek okręt T, to miał on kadłub wysokości 2/3 Twojego. Typ Gato miał na dziobie podobnej wysokości kadłub, ale potem niższy.
    2. Wyporność nawodna rośnie w stosunku do podwodnej o: Gato 33%, Chimera 22,6%, typ T 18,7%.
    Wydaje się więc, że zgodnie z intuicją – im bardziej kadłub wystaje nad wodę , tym większa powinna być wyporność w zanurzeniu (w stosunku do nawodnej). Tak „na oko” dla Chimery powinno być to 40% czyli 2000 ton, a nie 1732t.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okręt wygląda obiecująco (dane takt-tech.)zgadzam się jednak iż okręt trochę za bardzo wystaje nad wodę, chyba że przyjmiemy iż rysunek przedstawia stan z pustymi zbiornikami trymu i bez zapasów.
      Tak czy owak, mamy jeszcze dwa lata na zbudowanie rozwinięcia z nieco wzmocnionym uzbrojeniem torpedowym (2 wt na rufie + ew. 2 burtowe z wylotami w kierunku dziobu)i może plot (podwójna 40stka? jak na Orle?).
      Ew. zaprojektowanie wersji transportowo-zaopatrzeniowej.
      Kpt.G

      PS Kiosk wreszcie nie wydaje się przerośnięty, chociaż i tak niespecjalnie mi on odpowiada (konstrukcja).

      Usuń
    2. Ad 1. Dotyczące OP dodatkowe wytyczne do Springsharpa zalecają zanurzenie na poziomie 2/3 szerokości kadłuba. Można tu uwzględnić sugestię Kpt.G i przyjąć, że rysunek przedstawia okręt z całkowicie opróżnionymi zbiornikami balastowymi, szybkiego zanurzenia, trymującymi i wyrównawczymi.
      Ad 2. Jak już nie raz wspominałem w tej kwestii również trzymam się ww. wytycznych, zakładając całkowitą pojemność zbiorników na poziomie do 1/4 do 1/6 wyporności nawodnej, najczęściej 1/5, tutaj dodatkowo doliczam szacunkową objętość kiosku.
      Wprawdzie można mi zarzucić niewolnicze trzymanie się wytycznych, ale przyjmowanie tych założeń umożliwia kontrolę prawidłowości projektu (przy trymie 50 parametr "stability" nie może być mniejszy od 1). Być może założenia te są obarczone jakimś błędem, ale uważam, że pomijanie ich doprowadziłoby do totalnego woluntaryzmu w projektowaniu.

      JKS

      Usuń
    3. Czy mógłbyś podać link do wytycznych Springsharp dla OP? Mi się na razie nie udało samemu znaleźć.
      H_Babbock

      Usuń
    4. Niestety mam to tylko na dysku, więc przesyłam Ci ten plik mailem.

      JKS

      Usuń