Niderlandzkie ścigacze okrętów podwodnych typu R7 1941 (9 jednostek)
Druga generacja niderlandzkich
ścigaczy okrętów podwodnych. W porównaniu do swoich poprzedników (typ R1, post z dnia 30.04.2023), są znacznie
większe, nieco silniej uzbrojone, tylko nieznacznie szybsze, ale o dużo
większym zasięgu. Ich zadania są typowe dla okrętów tej klasy; patrolowanie,
wykrywanie i zwalczanie OP wroga oraz eskortowanie, głównie w żegludze
kabotażowej.
Wszystkie jednostki buduje stocznia Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie;
trafią one do Dowództwa Obszaru Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Gładkopokładowy, o stosunkowo smukłych
kształtach.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 1500
KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
-
1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
- 1xIIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
-
2xwbg z zapasem 48
bg;
-
2xmbg z zapasem 12 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Inne
Okręty zostały wyposażone w trzy
radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.
R7, Netherlands submarine chaser laid down 1940, launched 1940, completed 1941 (engine 1940)
Displacement:
246 t light; 257 t
standard; 351 t normal; 426 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(188,71 ft / 183,73 ft)
x 22,64 ft x (7,87 / 8,88 ft)
(57,52 m / 56,00 m) x
6,90 m x (2,40 / 2,71 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm
55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 250 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1938 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double raised
mounts
Weight of broadside 15 lbs /
7 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 12 reloads - 2,480 t total
in Depth charge
throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 000 shp / 2 238 Kw = 21,20 kts
Range 5 300nm at
14,00 kts
Bunker normal = 94 tons, at max
displacement = 169 tons
Complement:
39 - 52
Cost:
£0,125 million / $0,501
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 18 tons, 5,2%
- Guns: 4 tons, 1,0%
- Weapons: 15 tons, 4,2%
Armour: 1 tons, 0,3%
- Armament: 1 tons, 0,3%
Machinery: 80 tons,
22,9%
Hull, fittings &
equipment: 148 tons, 42,0%
Fuel, ammunition &
stores: 105 tons, 29,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
658 lbs / 298 Kg = 51,1 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,36
Metacentric height 0,9
ft / 0,3 m
Roll period: 9,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,34
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,375 / 0,404
Length to Beam Ratio:
8,12 : 1
'Natural speed' for
length: 16,04 kts
Power going to wave
formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,10 degrees
Stern overhang: 1,48 ft
/ 0,45 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Forward deck: 30,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Aft deck: 30,00%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 20,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 9,08 ft / 2,77 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 78,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 112,1%
Waterplane Area:
2 615 Square feet or 243 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 205%
Structure weight / hull
surface area: 32 lbs/sq ft or 154 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 3,79
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
R7 - R15 (1941)
Fajne okręty o realistycznych charakterystykach. Trochę dziwne wydaje mi się zestawienie broni małokalibrowej. Osobiście uważam, że brakuje tu szybkostrzelnego 40 mm Boforsa dla zasypania wynurzonego okrętu podwodnego lawiną ognia z dystansu 2 - 3 km. Dziwne jest też pozostawienie 2 bliskich kalibrów najlżejszych (13 mm i 20 mm). W zakresie estetyki okrętu, jeśli już czegoś miałbym się doczepić, odnoszę wrażenie, że komin i nadbudówka są nieco zbyt masywne.
OdpowiedzUsuńŁK
Może to i błąd, ale w niderlandzkiej MW działka 40/60 mm P1937 występują wyłącznie na podwójnych podstawach. Stanowiska te są zbyt duże i ciężkie, jak na tak niewielką jednostkę.
UsuńKomin wcale nie jest taki masywny. Może sprawiać takie wrażenie bo jest długi, ale za to wąski.
JKS
Okropna sylwetka.
OdpowiedzUsuńProszę nie brać do siebie.
Poprę kol. ŁK.
Brak 40tki to błąd.
Dlatego proponuję zamiast 20-tki 1x1x40/43 jeśli się nie mylę. Ten starszy krotkolufowy model.
Jakoś nie czytałem (chyba że się mylę) aby zaprzestano ich produkcji.
Rafał.
Cieszę się, że moje odczucia nie są odosobnione. Tak sobie myślę, że można by użyć nawet lądowej wersji 40 mm L/60 (oczywiście po demontażu podwozia kołowego), czyli dokonać jej "marynizacji", co było dość powszechnie praktykowane.
UsuńŁK
Rafale, dobrze że zaznaczyłeś, że epitet nie dotyczy mojej sylwetki; jestem bardzo wrażliwy w tej kwestii. Muszę się pochwalić, że mam mocno wysportowaną sylwetkę, jak czołowi zawodnicy sumo.
UsuńJKS
Zawsze ceniłem osoby mające dystans do samych siebie! U mnie nadmiernie rozwinięta miłość własna nie pozwala mi na to... :)
UsuńŁK
@ŁK.
UsuńProszę.
Sugestie dotyczące dobrej zmiany powinny być poparte.
20-tka strzela raptem na niecałe 5000m za to 13.2mm na 7000m.
Obłęd.
@JKS.
Zawodnicy Sumo to ten tego mają raczej krągłą, utytą (zapewne dobrze ukrytymi mięśniami) sylwetkę ;)...
Ale do brzegu.
Co z możliwością podmiany 2x20mm na krótkolufową 1x40mm?.
Kol. ŁK ma w tej kwestii dużo racji.
Km-y 13.2mm spokojnie wystarczą aby utrzymać w ryzach natrętów zarówno z powietrza jak i z wody czy lądu.
Zresztą dziwny, właśnie "anty natrętny" kaliber.
Dużo bardziej "chodliwy" był 0.5cala.
13.2mm to już bardziej wk-m niż km.
Robiący dużo większe "kuku" i powiedzmy dużo bardziej "przekonujący" aby albo trzymać się z daleka albo grzeczne robić to co chce ten gościu z drugiej strony lufy...
Rafał.
Zasadniczo jednak wolałbym mieć "poważniejszy" argument do "rozmowy" zarówno z OP jak i latałką niż 13.2mm.
UsuńDlatego popieram sugestię kol. ŁK na zamianę 2x20mm na 1x40/43.
Jako optymalny zestaw uzbrojenia lekkiego, nawet kosztem pewnej redukcji zapasu bomb głębinowych, widziałbym 1 x I - 40 mm L/60 ("zmarynizowana" armata lądowa) + 2 x I - 20 mm L/60.
UsuńŁK
Biorąc pod uwagę rozbudowaną nadbudówkę kolega troszczy się o komfort marynarzy.
OdpowiedzUsuńOd 15 do 22+ dni na morzu przy 10w.
Załogi VIIC zapewne zabijały by się o taki komfort...Podobna ilość załogi miały.. I jakby dłużej w morzu były na patrolu.