Lotnictwo 1941
Na zakończenie niderlandzkiego cyklu (jeszcze jeden typ okrętu się pojawi), podaję
stan lotnictwa marynarki wojennej na koniec 1941 roku.
Dowództwo Lotnictwa
MW dysponuje obecnie:
- 124 samolotami
myśliwskimi Fokker D.XXIII,
- 110 samolotami
myśliwskimi Koolhoven F.K.58A,
- 50 samolotami
myśliwsko-bombowymi Fokker G.I,
- 61
pokładowymi samolotami myśliwskimi Fokker DM.XXI,
- 44 pokładowymi samolotami
myśliwskimi Koolhoven F.K.59,
- 47 pokładowymi
samolotami torpedowo-bombowymi Renard R.39,
- 53 pokładowymi
samolotami rozpoznawczo-bombowymi Renard R.40,
- 36 samolotami
rozpoznawczymi Renard R.31,
- 59 wodnosamolotami
rozpoznawczymi Fokker C.XI,
- 33
rozpoznawczo-bombowymi łodziami latającymi Fokker C.XIII,
- 42 łodziami latającymi rozpoznawczo-torpedowo-bombowymi Fokker T.VIII,
- 80 samolotami
torpedowo-bombowymi Fokker T.V,
- 28 bombowcami
Fokker T.IX.
Łącznie daje to
liczbę 767 maszyn.
Poniżej,
charakterystyki nowo wprowadzonego do uzbrojenia myśliwskiego samolotu
pokładowego:
- Koolhoven F.K.59
- jednomiejscowy pokładowy samolot myśliwski,
dolnopłat, rok oblotu 1940, lata produkcji 1941-;
- wymiary: (LxSxH) 9,23x10,26x3,00 m,
powierzchnia nośna 17,82 m2;
- masa: własna 2149 kg, startowa 2921 kg;
- konstrukcja całkowicie metalowa;
- podwozie klasyczne wciągane w locie, z hakiem ogonowym;
- zespół napędowy: silnik gwiazdowy
(podwójna gwiazda), 14-cylindrowy, chłodzony powietrzem Fokker S-14-1190, o mocy nominalnej 1190 KM;
- prędkość maksymalna: 527 km/h;
- pułap maksymalny: 10900 m;
- prędkość wznoszenia: 16,41 m/s;
- zasięg: 501 Mm (928 km);
- uzbrojenie: 2x20 mm, 2x13,2mm.
Samolot ten ma być odpowiedzią na
japońskie Mitsubishi A6M „Zero” Jak więc wygląda na jego tle?
- ma mniejszą rozpiętość i powierzchnię
nośną, a więc powinien być zwrotniejszy;
- prędkość maksymalną ma o 6 km/h niższą;
- pułap maksymalny ma o 900 m większy;
- prędkość wznoszenia ma o 0,71 m/s
większą;
- zasięg ma ponad dwa razy mniejszy;
- uzbrojenie strzeleckie nieznacznie
silniejsze, bomb nie przenosi.
Reasumując, w bezpośredniej walce
powietrznej powinien być lepszy, natomiast do eskortowania własnych samolotów
torpedowych lub bombowych, z uwagi na dwukrotnie niższy zasięg, znacznie gorzej
się nadaje.
Model ten ma w najbliższej przyszłości
zastąpić na pokładach lotniskowców typ Fokker DM.XXI.
W zaawansowanym stadium przedprodukcyjnym
znajdują się trzy typy samolotów. Poniżej, przedstawiam ich zakładane dane
taktyczno-techniczne.
- Fokker C.XIV
- dwumiejscowy pływakowy
wodnosamolot rozpoznawczy, średniopłat, rok oblotu 1941, lata produkcji 1942-;
- konstrukcja całkowicie metalowa;
- wymiary: (LxSxH) 10,83x12,81x4,79 m,
powierzchnia nośna 28,00 m2;
- masa: własna 2539 kg, startowa 3333 kg;
- konstrukcja całkowicie metalowa;
- zespół napędowy: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy,
chłodzony powietrzem Fokker S-9-875,
o mocy nominalnej 875 KM;
- prędkość maksymalna: 360 km/h;
- pułap maksymalny: 6700 m;
- prędkość wznoszenia: 10,00 m/s;
- zasięg: 947 Mm (1754 km);
- uzbrojenie: 2x7,9 mm, 100 kg bomb.
Samolot ten ma zastąpić, startujący z
katapulty na krążownikach i okrętach liniowych wysłużony, bo produkowany już od 1935 roku model Fokker C.XI.
- Fokker D.XXV
- jednomiejscowy samolot
myśliwski, dolnopłat, rok oblotu 1941, lata produkcji 1942-;
- wymiary: (LxSxH) 9,90x12,20x3,00 m,
powierzchnia nośna 20,90 m2;
- masa: własna 2458 kg, startowa 3331 kg;
- konstrukcja całkowicie metalowa;
- podwozie klasyczne wciągane w locie;
- zespół napędowy: silnik gwiazdowy
(podwójna gwiazda), 14-cylindrowy, chłodzony powietrzem Fokker S-14-1430, o mocy nominalnej 1340 KM;
- prędkość maksymalna: 579 km/h;
- pułap maksymalny: 11100 m;
- prędkość wznoszenia: 16,70 m/s;
- zasięg: 579 Mm (1045 km);
- uzbrojenie: 2x20 mm, 4x13,2 mm.
Model ten ma zastąpić myśliwce Koolhoven F.K.58A.
- Renard R.42
- dwumiejscowy lekki
bombowiec (także nurkujący), dolnopłat, rok oblotu 1941, lata produkcji 1942-;
- wymiary: (LxSxH) 11,50x13,80x3,90 m,
powierzchnia nośna 34,7 m2;
- masa: własna 3934 kg, startowa 6052 kg;
- konstrukcja całkowicie metalowa;
- podwozie klasyczne wciągane w locie;
- zespół napędowy: silnik gwiazdowy
(podwójna gwiazda), 14-cylindrowy, chłodzony powietrzem Fokker S-14-1430, o mocy nominalnej 1340 KM;
- prędkość maksymalna: 392 km/h;
- pułap maksymalny: 8000 m;
- prędkość wznoszenia 5,31 m/s;
- zasięg: 952 Mm (1763 km);
- uzbrojenie: 2x13,2 mm, 2x7,9 mm, 1250 kg
bomb.
Na etapie prac koncepcyjno-projektowych są:
- ciężki bombowiec 7-osobowy, 4-silnikowy, o prędkości maksymalnej 430 km/h, zasięgu 2200 Mm (4075 km) i udźwigu do 4000 kg bomb;
- samolot myśliwski jednoosobowy, 1-silnikowy, o prędkości maksymalnej 620 km/h, zasięgu 810 Mm (1500 km) i udźwigu do 100 kg bomb;
- rozpoznawczo-bombowa łódź latająca 5-osobowa, 2-silnikowa, o prędkości maksymalnej 350 km/h, zasięgu 2500 Mm (4630 km) i udźwigu do 1500 kg bomb.
Mam wątpliwości co do porównania z A6M. Twój FK58 ma wznoszenie 16,4m/s. Według W.Green'a (volume three Fighters) A6M miał 4500 stóp/min = 22,8 m/s. Z innych źródeł też zapamiętałem ponad 20m/s.
OdpowiedzUsuńNie jestem fachowcem od aerodynamiki, ale wydaje mi się, że mniejsza powierzchnia nośna sprzyjała prędkości, a większa - zwrotności. Ponadto A6M miał (w każdym razie tak zrozumiałem) znacznie bardziej rozbudowaną mechanikę skrzydła (niż współcześni konkurenci).
W efekcie A6M był, w porównaniu z myśliwcami używanymi np. w Europie, relatywnie powolny, ale miał fenomenalne wznoszenie i zwrotność. W efekcie w stosunku do myśliwców nad Pacyfikiem w 1941-42 (raczej przestarzałych) miał dużą przewagę. Sytuacje zmienił F6F Hellcat - przez brutalną przewagę mocy silnika (2000KM) dającą wznoszenie i prędkość.
Główna wada A6M to mega "delikatny" konstrukcja.
PS. Według wiki prawdziwy FK59 był to projekt pływakowego dwumotorowego samolotu torpedowego.
H_Babbock