Uniwersalny kadłub - projekty
Opierając
się na pomyśle Kpt.G, przygotowałem założenia dla dwu „rodzin” okrętów
budowanych na kadłubach jednego projektu. Idea jest taka, że dla każdego typu w
„rodzinie” kadłub i nadbudówki (nie licząc drobnych modyfikacji) pozostaną te
same, zmieniać się będzie tylko w niewielkich granicach moc jednostki napędowej
i częściowo zestaw uzbrojenia. Oprócz przyśpieszenia i uproszczenia budowy, dać
to powinno możliwość stosunkowo łatwej zmiany przeznaczenia (a więc i klasy)
okrętów z tej samej „rodziny” w zależności od potrzeb. Poniżej opiszę w zarysie
oba projekty oraz umieszczę tabelę porównawczą.
Projekt
uniwersalny PU-450.
Dla
tego projektu wykorzystałem kadłub będących już w służbie patrolowców typu Kormoran (PB-8 1923). W „rodzinie”
znajdują się cztery typy (i klasy) okrętów o zróżnicowanym przeznaczeniu.
Wszystkie napędzane są silnikami diesla. Wyporność normalna jest identyczna, a
wyporność pełna zmienia się w zależności od masy jednostki napędowej, ilości
zabieranego paliwa i zestawu uzbrojenia. Pozostałe informacje w tabeli.
Projekt
uniwersalny PU-900.
Dla
tego projektu trzeba będzie skonstruować nowy kadłub. W „rodzinie” znajdują się
trzy typy (i klasy) okrętów (patrolowców tej wielkości budował nie będę, ich rolę
pełnią kanonierki). Wszystkie napędzane są silnikami diesla. Wyporność normalna
jest identyczna, a wyporność pełna zmienia się w zależności od ww. czynników.
Pozostałe informacje w tabeli.
Zaznaczam,
że parametry podane w tabeli dla okrętów jeszcze nieistniejących mogą się
nieznacznie zmienić, szczególnie dotyczy to projektu PU-900 (kadłub dopiero w
stadium projektowym).
PROJEKT UNIWERSALNY PU-450
|
||||||||||||||||||
Klasa
|
Kod
|
Typ
|
Rok bud.
|
Dług.
|
Szer.
|
Zan.
|
Wyp. norm.
|
Wyp. pełna
|
Moc maszyn
|
Predk. maks.
|
Zasięg
|
Artyleria
|
Wbg
|
Min
|
Załoga
|
|||
[m]
|
[m]
|
[m]
|
[t]
|
[t]
|
[KM]
|
[Mm/h]
|
[Mm]
|
I
|
II
|
III
|
[szt]
|
[szt]
|
[osób]
|
|||||
Patrolowiec
|
PB-8
|
Kormoran
|
1923
|
60,00
|
7,50
|
2,25
|
450
|
526
|
3 828
|
21,5
|
4 500
|
1x105
|
1x40
|
2x13
|
3
|
-
|
48
|
|
Ścigacz OP
|
SC-7
|
Gniewny
|
1924
|
60,00
|
7,50
|
2,25
|
450
|
492
|
4 915
|
23,0
|
3 750
|
1x105
|
1x40
|
2x13
|
4
|
-
|
48
|
|
Trałowiec
|
MSC-18
|
San
|
1924
|
60,00
|
7,50
|
2,25
|
450
|
509
|
4 168
|
22,0
|
3 500
|
1x105
|
1x40
|
2x13
|
-
|
20
|
48
|
|
Stawiacz min
|
ML-6
|
Nereida
|
1926
|
60,00
|
7,50
|
2,25
|
450
|
511
|
3 828
|
21,5
|
3 700
|
1x105
|
1x40
|
2x13
|
-
|
40
|
48
|
|
PROJEKT UNIWERSALNY PU-900
|
||||||||||||||||||
Klasa
|
Kod
|
Typ
|
Rok bud.
|
Dług.
|
Szer.
|
Zan.
|
Wyp. norm.
|
Wyp. pełna
|
Moc maszyn
|
Predk. maks.
|
Zasięg
|
Artyleria
|
Wbg
|
Min
|
Załoga
|
|||
[m]
|
[m]
|
[m]
|
[t]
|
[t]
|
[KM]
|
[Mm/h]
|
[Mm]
|
I
|
II
|
III
|
[szt]
|
[szt]
|
[osób]
|
|||||
Eskortowiec
|
EE-5
|
Krokodyl
|
1924?
|
76,50
|
9,00
|
3,15
|
900
|
1099
|
6 590
|
23,0
|
12 400
|
3x105
|
4x40
|
4x25
|
4
|
-
|
81
|
|
Trałowiec
|
MSC-24
|
Nysa
|
1926
|
76,50
|
9,00
|
3,15
|
900
|
1112
|
6 087
|
22,5
|
9 100
|
3x105
|
2x40
|
2x13
|
-
|
30
|
81
|
|
Stawiacz min
|
ML-9
|
Tryton
|
1928
|
76,50
|
9,00
|
3,15
|
900
|
1085
|
6 087
|
22,5
|
8 100
|
3x105
|
2x40
|
2x13
|
-
|
90
|
81
|
Proszę
Kolegów o opinię na temat pomysłu i poszczególnych projektów.
Pomysł, sam w sobie, ciekawy. Charakterystyki okrętów (prędkość, uzbrojenie) są, tradycyjnie, bardzo progresywne. Dla mniejszych jednostek stanowczo poleciłbym uniwersalne armaty 75 mm - 105 mm są stanowczo zbyt duże!
OdpowiedzUsuńŁK
Okręty na kadłubie PU-450 rzeczywiście powinny mieć 75mm, w zamian za większe działo możemy dać 2x40mm. Prędkość jest (moim zdaniem) wystarczająca, zasięg również. są to jednostki typowo Bałtyckie, chociaż kilka z nich może operować wokół Pemby :)
OdpowiedzUsuńOkręty projektu PU-900 mają bardzo duży zasięg (szczególnie eskortowiec co mnie osobiście bardzo się podoba) i przyzwoita prędkość. Są to okręty bardzo dobrze uzbrojone. Zastanawia mnie jednak ustawienie dział: 2 działa dziób i jedno na rufie czy odwrotnie? W wieży dwulufowej i pojedynczej czy 3 oddzielne stanowiska?
Na koniec ogólnie jednostki PU-900 kojarzą mi się z Elblingiem. :) Ale wierzę że poszczególne serie budowane co 10(?) lat i modernizowane będą służyć naszej marynarce wiernie i dobrze wypełniać swoje obowiązki. :)
Ciekawe jeszcze jak będzie z dzielnością morską, oczywiście niczego wielkiego się nie spodziewam, ale... ;)
Kpt.G
Patrolowiec i ścigacz okrętów podwodnych mają niemal identyczne charakterystyki. Najlepiej byłoby połączyć je w jeden typ o uśrednionej charakterystyce. Zagadką są dla mnie stawiacze min. Jeśli ofensywne - to zbyt powolne, jeśli defensywne to za szybkie i zabierające zbyt mało min.
OdpowiedzUsuńŁK
Popieram połączenie patrolowca ze ścigaczem op.
UsuńWybaczcie, że na razie nie będę odpowiadał na poszczególne komentarze. Poczekam jeszcze na ewentualne dalsze uwagi i swoje stanowisko oraz wprowadzone zmiany przedstawię w osobnym poście.
OdpowiedzUsuńJKS