sobota, 14 marca 2015

Uniwersalny kadłub - projekty



Uniwersalny kadłub - projekty

Opierając się na pomyśle Kpt.G, przygotowałem założenia dla dwu „rodzin” okrętów budowanych na kadłubach jednego projektu. Idea jest taka, że dla każdego typu w „rodzinie” kadłub i nadbudówki (nie licząc drobnych modyfikacji) pozostaną te same, zmieniać się będzie tylko w niewielkich granicach moc jednostki napędowej i częściowo zestaw uzbrojenia. Oprócz przyśpieszenia i uproszczenia budowy, dać to powinno możliwość stosunkowo łatwej zmiany przeznaczenia (a więc i klasy) okrętów z tej samej „rodziny” w zależności od potrzeb. Poniżej opiszę w zarysie oba projekty oraz umieszczę tabelę porównawczą.
Projekt uniwersalny PU-450.
Dla tego projektu wykorzystałem kadłub będących już w służbie patrolowców typu Kormoran (PB-8 1923). W „rodzinie” znajdują się cztery typy (i klasy) okrętów o zróżnicowanym przeznaczeniu. Wszystkie napędzane są silnikami diesla. Wyporność normalna jest identyczna, a wyporność pełna zmienia się w zależności od masy jednostki napędowej, ilości zabieranego paliwa i zestawu uzbrojenia. Pozostałe informacje w tabeli.
Projekt uniwersalny PU-900.
Dla tego projektu trzeba będzie skonstruować nowy kadłub. W „rodzinie” znajdują się trzy typy (i klasy) okrętów (patrolowców tej wielkości budował nie będę, ich rolę pełnią kanonierki). Wszystkie napędzane są silnikami diesla. Wyporność normalna jest identyczna, a wyporność pełna zmienia się w zależności od ww. czynników. Pozostałe informacje w tabeli.
Zaznaczam, że parametry podane w tabeli dla okrętów jeszcze nieistniejących mogą się nieznacznie zmienić, szczególnie dotyczy to projektu PU-900 (kadłub dopiero w stadium projektowym).

PROJEKT UNIWERSALNY PU-450
Klasa
Kod
Typ
Rok bud.
Dług.
Szer.
Zan.
Wyp. norm.
Wyp. pełna
Moc maszyn
Predk. maks.
Zasięg
Artyleria
Wbg
Min
Załoga
[m]
[m]
[m]
[t]
[t]
[KM]
[Mm/h]
[Mm]
I
II
III
[szt]
[szt]
[osób]
Patrolowiec
PB-8
Kormoran
1923
60,00
7,50
2,25
450
526
3 828
21,5
4 500
1x105
1x40
2x13
3
 -
48
Ścigacz OP
SC-7
Gniewny
1924
60,00
7,50
2,25
450
492
4 915
23,0
3 750
1x105
1x40
2x13
4
 -
48
Trałowiec
MSC-18
San
1924
60,00
7,50
2,25
450
509
4 168
22,0
3 500
1x105
1x40
2x13
 -
20
48
Stawiacz min
ML-6
Nereida
1926
60,00
7,50
2,25
450
511
3 828
21,5
3 700
1x105
1x40
2x13
 -
40
48
PROJEKT UNIWERSALNY PU-900
Klasa
Kod
Typ
Rok bud.
Dług.
Szer.
Zan.
Wyp. norm.
Wyp. pełna
Moc maszyn
Predk. maks.
Zasięg
Artyleria
Wbg
Min
Załoga
[m]
[m]
[m]
[t]
[t]
[KM]
[Mm/h]
[Mm]
I
II
III
[szt]
[szt]
[osób]
Eskortowiec
EE-5
Krokodyl
1924?
76,50
9,00
3,15
900
1099
6 590
23,0
12 400
3x105
4x40
4x25
4
 -
81
Trałowiec
MSC-24
Nysa
1926
76,50
9,00
3,15
900
1112
6 087
22,5
9 100
3x105
2x40
2x13
 -
30
81
Stawiacz min
ML-9
Tryton
1928
76,50
9,00
3,15
900
1085
6 087
22,5
8 100
3x105
2x40
2x13
 -
90
81

Proszę Kolegów o opinię na temat pomysłu i poszczególnych projektów.

5 komentarzy:

  1. Pomysł, sam w sobie, ciekawy. Charakterystyki okrętów (prędkość, uzbrojenie) są, tradycyjnie, bardzo progresywne. Dla mniejszych jednostek stanowczo poleciłbym uniwersalne armaty 75 mm - 105 mm są stanowczo zbyt duże!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Okręty na kadłubie PU-450 rzeczywiście powinny mieć 75mm, w zamian za większe działo możemy dać 2x40mm. Prędkość jest (moim zdaniem) wystarczająca, zasięg również. są to jednostki typowo Bałtyckie, chociaż kilka z nich może operować wokół Pemby :)
    Okręty projektu PU-900 mają bardzo duży zasięg (szczególnie eskortowiec co mnie osobiście bardzo się podoba) i przyzwoita prędkość. Są to okręty bardzo dobrze uzbrojone. Zastanawia mnie jednak ustawienie dział: 2 działa dziób i jedno na rufie czy odwrotnie? W wieży dwulufowej i pojedynczej czy 3 oddzielne stanowiska?
    Na koniec ogólnie jednostki PU-900 kojarzą mi się z Elblingiem. :) Ale wierzę że poszczególne serie budowane co 10(?) lat i modernizowane będą służyć naszej marynarce wiernie i dobrze wypełniać swoje obowiązki. :)
    Ciekawe jeszcze jak będzie z dzielnością morską, oczywiście niczego wielkiego się nie spodziewam, ale... ;)
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  3. Patrolowiec i ścigacz okrętów podwodnych mają niemal identyczne charakterystyki. Najlepiej byłoby połączyć je w jeden typ o uśrednionej charakterystyce. Zagadką są dla mnie stawiacze min. Jeśli ofensywne - to zbyt powolne, jeśli defensywne to za szybkie i zabierające zbyt mało min.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popieram połączenie patrolowca ze ścigaczem op.

      Usuń
  4. Wybaczcie, że na razie nie będę odpowiadał na poszczególne komentarze. Poczekam jeszcze na ewentualne dalsze uwagi i swoje stanowisko oraz wprowadzone zmiany przedstawię w osobnym poście.

    JKS

    OdpowiedzUsuń