poniedziałek, 14 sierpnia 2017

Okręt zaopatrzeniowy okrętów podwodnych typu Ośmiornica 1942-1943 (3 szt.)



Okręt zaopatrzeniowy okrętów podwodnych typu Ośmiornica 1942-1943 (3 szt.)

Mamy już w naszej flocie okręt tej klasy (Rysy SDS-2 1919/1921), jednakże już pierwszy rzut oka zdradzi nam, że mimo „klasowego” pokrewieństwa, mamy do czynienia z zupełnie inną jakością.
Prezentowana jednostka - w zamierzeniu - ma pełnić prawie kompletną rolę lądowej bazy OP. Dlaczego „prawie”, bo jak w bazie lądowej ma się już wszystkiego powyżej… czegoś tam, to można z niej po prostu się oddalić, jak ten pingwin ze słynnego w sieci filmiku. Tu „oddalenie się” będzie równoznaczne z utonięciem, a to już nie to samo.
Ad rem; mamy tu jednostkę-hybrydę; jest to trochę tankowiec, trochę zaopatrzeniowiec i trochę coś tam jeszcze. Przejdźmy do konkretów, okręt jest w stanie (przy maksymalnym obciążeniu) przenieść:
- 3100 t paliwa (olej dieslowski),
- 400 torped 533 mm (648 t),
- 224 miny morskie wz. 1922 (123 t),
- 60 t amunicji artyleryjskiej 25-105 mm,
- 210 t żywności i wody pitnej,
- 330 t części zamiennych (w tym akumulatory),
- 130 osób załóg zapasowych.
Prócz funkcji zaopatrzeniowej, jednostka ta może w pewnym stopniu być dla załóg OP „tymczasowym domem” Wyposażona jest bowiem w: pralnię, łaźnię, izbę chorych i ambulatoria specjalistyczne, bibliotekę, salę kinową, a nawet – pisząc to rumienię się na twarzy – burdel (na OP pływają normalni, zdrowi faceci, a nie święci pańscy, czy wprost anioły!).
Teoretycznie, zadania zaopatrzeniowe można wypełniać (przy dobrych warunkach pogodowych) nawet na otwartym morzu, jednakże w praktyce lepiej do tego celu nadadzą się ustronne zatoczki, bezludne atole itp. Przykładowa lista takich miejsc poniżej.
Zdumienie może budzić stosunkowo bardzo silna artyleria, powód jest prosty; w „wolnych chwilach” pomiędzy jedną, a drugą akcją zaopatrywania, okręt ten staje się krążownikiem pomocniczym z profilem „rajdera” Przecież własnych OP nie zaopatruje się w pobliżu swoich baz, lecz na pozycjach wysuniętych. Słaba, a kolei wydaje się być artyleria najmniejszego kalibru, ale jak spojrzymy na rysunek, to znajdziemy tam wiele miejsc, które mogą być dla wojennego montażu działek 25 mm wykorzystane.
Teraz obiecana lista przykładowych dalekowschodnich punktów zaopatrywania naszych OP:
- wyspa Babuyan – pomiędzy Luzon, a Tajwanem;
- atol Maug – skrajnie północne Mariany;
- wyspa Asuncion – 20 Mm SE od powyższego;
- Mariany, jako całość (za wyjątkiem Guam);
- atole Taongi, Bikar, Utrik i Taka – północna grupa Wysp Marshalla;
- atol Kure – na zachód od Midway;
- wyspy Ilak i Unalga – Aleuty środkowe;
- wyspa Toporkowyj – Kuryle środkowe.
Niektóre z tych lokalizacji znajdują się na obszarze państw nam przyjaznych (Francja), inne na obszarach państw neutralnych (USA, GB, Rosja), ale na takich „zadupiach”, że… Czy ktoś z Was pozwałby mnie do sądu, jeślibym zdeptał mu pokrzywę na absolutnych peryferiach działki?
Chyba nie muszę mówić, że lista ta jest ściśle tajna (spalić przed przeczytaniem!). Gdyby wróg dostał to w swoje ręce…
Basta, teraz rysunek i raport.




Ośmiornica, Poland Submarine depot ship laid down 1942

Displacement:
            6 885 t light; 7 107 t standard; 8 332 t normal; 9 311 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (428,89 ft / 419,95 ft) x 52,49 ft x (18,37 / 20,28 ft)
            (130,73 m / 128,00 m) x 16,00 m  x (5,60 / 6,18 m)

Armament:
      6 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
              3 x Twin mounts on centreline, evenly spread
      12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Quad mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              1 x Quad mount on centreline, forward deck aft
                        1 double raised mount
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 450 lbs / 205 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 6 407 shp / 4 780 Kw = 16,00 kts
            Range 19 900nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 204 tons

Complement:
            435 - 566

Cost:
            £2,020 million / $8,079 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 159 tons, 1,9%
               - Guns: 129 tons, 1,6%
               - Weapons: 30 tons, 0,4%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 167 tons, 2,0%
            Hull, fittings & equipment: 2 088 tons, 25,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 447 tons, 17,4%
            Miscellaneous weights: 4 470 tons, 53,7%
               - Hull below water: 3 100 tons
               - Hull above water: 1 370 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              14 380 lbs / 6 523 Kg = 191,5 x 5,3 " / 135 mm shells or 1,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 12,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,720 / 0,729
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 20,49 kts
            Power going to wave formation at top speed: 37 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
            Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Forward deck:       35,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    35,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        12,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Average freeboard:                      20,48 ft / 6,24 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 140,1%
            Waterplane Area: 17 985 Square feet or 1 671 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 157%
            Structure weight / hull surface area: 72 lbs/sq ft or 351 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,21
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x DC-P-4
1 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1

Ośmiornica (1942)
Kałamarnica (1942)
Mątwa (1943)

9 komentarzy:

  1. Sylwetka okrętu jest - dla mnie - dość dziwna, zdradzająca konstrukcyjne powinowactwo kadłuba ze statkami (w typie ówczesnych drobnicowców dalekomorskich). Skrótowo rzecz ujmując: kadłub "handlowca" z nadbudówką "wojenniaka"! :) Szczególnie razi mnie artyleria główna na dziobie: działa rozmieszczone są liniowo, rozdzielone uskokiem kadłuba. Szczerze mówiąc bardziej spodobałyby mi się sylwetka gładkopokładowa, z artylerią główną 2 x II umieszczoną przed i za nadbudówką. Użyteczność takiego okrętu nie budzi moich wątpliwości, również potencjalne wykorzystanie okrętu jako rajdera.
    ŁK

    PS. Nie dziwię się, że zarumieniłeś się pisząc o b....lu. Gentlemani, zwłaszcza w tamtej epoce, pomijają pewne sprawy milczeniem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W armii francuskiej istniała instytucja o nazwie Boredel Militarie de Campagne, jednak większość wojsk świata organizuje tego typu usługi nieoficjalnie. Można też polemizować ze stwierdzeniem, że na okrętach podwodnych pływają normalni, zdrowi faceci. Niektórzy twierdzą, że to grupa największych wariatów w marynarce. Służba na morzu (nie tylko podwodna) bywa też ucieczką od sfery seksualnej dla ludzi z zaburzeniami.

      Usuń
    2. Słuszna uwaga! Mam jeszcze wątpliwość zupełnie innego rodzaju: ile "panienek" wchodzi w skład załogi takiego zaopatrzeniowca? Liczba zbyt skromna może zaowocować "przepracowaniem" tego personelu, nazbyt pokaźna stanowić będzie uszczerbek w zasadniczych możliwościach przewozowych. Chyba, że owe panienki są zarazem średnim personelem medycznym okrętu?! Reasumując: z wielu rozmaitych przyczyn ten pomysł nie przypada mi do gustu!
      ŁK

      Usuń
    3. Macie rację, o pewnych sprawach oficjalnie się nie pisze...

      JKS

      Usuń
  2. Słaba artyleria przeciwlotnicza znaczy lepsza niż na okrętach szwedzkiego typu Tre Kronor zbudowanych po wojnie. Kek.

    A tak na serio, artylerię przeciwlotniczą jak na taki okręt ma dobrą. Wzmocnienie to daleka przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Skoro ma pełnić rolę okrętu zaopatrzeniowego – bazy op, to zabrakło mi przystosowania do tej roli. Na burtach na poziomie pokładów op powinny być występy umożliwiające cumowanie op, plus furty w burcie na tym poziomie ułatwiające komunikacje i przenoszenia części zaopatrzenia.
    Zwraca uwagę relatywnie mała prędkość okrętu (16w), bodajże najniższa ze wszystkich Twoich okrętów „wspierających” flotę. Dotychczas było to nawet ponad 20w. Skoro okręt ma prowadzić działania dość „wysunięte” i na dodatek także krążownicze, to spodziewałbym się akurat większej prędkości.
    Porównanie z niemal równocześnie budowanym Twoim zaopatrzeniowcem floty (Nowe Pomorze 1941, post z 17-01-2017) pokazuje istotne różnice w koncepcji uzbrojenia obu okrętów, których przyczyn do końca nie zrozumiem.
    PS Co to za ustrojstwo jest pomiędzy rufowymi zestawami 40mm?
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okręt posiada 6 pomp paliwa, cztery żurawie oraz odbijacze na burtach. Z uwagi na kształt i wysokość wolnej burty OP, uznałem furty burtowe za mało przydatne.
      Okręt ma stale krążyć pomiędzy punktami zaopatrywania, ale nie musi krążyć szybko. Do zwalczania żeglugi wroga 16 w też wystarczy.
      Inny projektant - inna koncepcja... Wbrew pozorom, różnice nie są takie wielkie.
      To "ustrojstwo" to reflektor ułatwiający nocne prace przeładunkowe.

      JKS

      Usuń
  4. Skoro już dźwiga tyle torped, to może zamontować kilka wyrzutni do użytku własnego – tak na wszelki wypadek.
    Aleksander

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałem o tym, ale ostatecznie zrezygnowałem. Ponieważ okręt jest pływającą cysterną, składem amunicji, chłodnią prowiantu, bazą socjalną i czym tam jeszcze, to szkoda mi było miejsca w kadłubie.

      JKS

      Usuń