piątek, 22 września 2023

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T17 1934-1935 (16 jednostek)

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T17 1934-1935 (16 jednostek)

Trzecia już generacja niderlandzkich kutrów torpedowych. Jako pierwsza z nich, została wyposażona w wyrzutnie torpedowe kalibru 533 mm.
Po osiem jednostek zbudowane zostało w stoczniach A.F. Smulders w Schiedam i Willemsoord Werf w Den Helder.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym, jak na kuter torpedowy wydłużeniu.
Napęd
Trzy silniki diesla DAF po 780 KM każdy.
Uzbrojenie
Kutry zostały wyposażone w:
-  1xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIxwt 533 mm.
Inne
Na okręcikach zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu.

T17, Netherlands motor torpedo boat laid down 1934, launched 1934, completed 1934 (engine 1934)

Displacement:
            43 t light; 45 t standard; 50 t normal; 54 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (97,96 ft / 95,96 ft) x 14,76 ft x (4,10 / 4,27 ft)
            (29,86 m / 29,25 m) x 4,50 m  x (1,25 / 1,30 m)

Armament:
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 22,90 ft / 6,98 m torpedoes - 1,528 t each, 3,057 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 2 340 shp / 1 746 Kw = 38,37 kts
            Range 300nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 5 tons, at max displacement = 9 tons 

Complement:
            9 - 12

Cost:
            £0,027 million / $0,108 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 8,0%
               - Guns: 0 tons, 0,3%
               - Weapons: 4 tons, 7,7%
            Machinery: 28 tons, 56,1%
            Hull, fittings & equipment: 12 tons, 23,1%
            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 12,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            4 lbs / 2 Kg = 53,1 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 8,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 37 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,2 

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,312
            Length to Beam Ratio: 6,50 : 1
            'Natural speed' for length: 12,08 kts
            Power going to wave formation at top speed: 82 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,70 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       32,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:                32,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        16,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      5,91 ft / 1,80 m
            Ship tends to be wet forward 

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 98,1%
            Waterplane Area: 865 Square feet or 80 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 37%
            Structure weight / hull surface area: 8 lbs/sq ft or 38 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,26
                        - Longitudinal: 2,68
                        - Overall: 0,33
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T17 - T24 (1934)
T25 - T32 (1935)

15 komentarzy:

  1. Chyba, w zakresie "artylerii", wolałbym pojedyncze działko 25 mm.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Walka pomiędzy kutrami i innymi "drobnoustrojami" toczy się na małych dystansach i przy dużych prędkościach, więc obfituje w szybko zmieniające się sytuacje. To wymaga szybkiego naprowadzania broni. Działka 25 mm mają naprowadzanie mechaniczne (pokrętła, przekładnie itd.), z zasady wolniejsze od naprowadzania ręcznego (tzw. "strzelania myśliwskiego"), stąd wybór nkm-ów.
      Z tego samego powodu, nawet na dużych okrętach pozostaną nkm-y, jako broń plot "ostatniej szansy"

      JKS

      Usuń
    2. Wszelako jugosłowiańskie ścigacze klasy "Orjen", wchodzące do służby od 1936 r., miały już działko 40 mm Boforsa i 15 mm nkm ZB (przy symbolicznie większej wyporności). Moim zdaniem były to najlepsze ścigacze okresu międzywojnia, choć - niestety - z napędem realizowanym przez silniki niskoprężne...
      ŁK

      Usuń
    3. Opracowywana jest koncepcja kutra artyleryjskiego, na nim ma być kombinacja działek małokalibrowych i nkm-ów.

      JKS

      Usuń
    4. To chyba najlepsze rozwiązanie: "małe motorowe torpedowce" + współdziałające z nimi, w ramach jednego zespołu operacyjnego "małe motorowe kanonierki"! :)
      ŁK

      Usuń
    5. Sądzę, że mimo wszystko kuter tej wielkości powinien mieć silniejsze uzbrojenie artyleryjskie. Dodatkowe działko lub nawet dwa zestawy nkm-ów powinny spokojnie wejść na pokład. Wszak nasz S-1 miał silniejsze uzbrojenie przy mniejszej wyporności i wymiarach.
      Peperon

      Usuń
    6. Dobra, popieprzyło mi się z S-1. Jednak resztę podtrzymuję...
      Peperon

      Usuń
  2. Ścigacze torpedowe w okresie między wojennym były (stosunkowo) popularne. Ale czy sprawdziły się w czasie DWS? Ograniczając się do obszaru Dalekiego Wschodu, praktycznie nie znam udanych akcji kutrów. Jedyne co mi się przypomina, to chyba pod koniec 1944 na Filipinach amerykańskie kutry miały jakiś sukces.
    Z kolei kampania na wyspach Salomona 1942-43 (czyli w warunkach wydających się sprzyjać kutrom) była bez efektów.
    Nie jestem też pewien kiedy narodził się pomysł kutra artyleryjskiego. Mi się wydaje, że w specyficznych warunkach walk w kanale La Manche 1940-44. I poza tym rejonem nie wiem czy koncept kutra artyleryjskiego miał zastosowanie.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ścigacze torpedowe dały pewnemu młodemu oficerowi US Navy status bohatera wojennego, który później znacznie pomógł w zdobyciu prezydentury, to też jest jakiś sukces.
      A bardziej serio, to używane były często do ważnych a mało spektakularnych działań. Pełniły rolę szybkich transportowców w rejonach frontowych i dowoziły zaopatrzenie do odciętych garnizonów, woziły dywersantów itp. Dużo to nie przewiezie, ale kilkaset kilogramów czy nawet kilka ton da radę, pływa szybko, ma dużą szansę przedarcia się przez obszar pod panowaniem nieprzyjaciela, może dokonać wyładunku gdziekolwiek bez infrastruktury portowej, również w miejscach niedostępnych dla dużych jednostek.
      W rejonach bezpiecznych też często używane były do zadań łącznikowych.
      Patrolowały wzdłuż wybrzeży i ostrzeliwały wrogich dywersantów czy innych maruderów.

      Usuń
    2. Do kolegi H_Babbocka.
      "Nie jestem też pewien kiedy narodził się pomysł kutra artyleryjskiego. Mi się wydaje, że w specyficznych warunkach walk w kanale La Manche 1940-44" Ależ właśnie tam i w okolicach, niderlandzkie kutry artyleryjskie mają działać.
      Widzę dla kutrów artyleryjskich następujące zadania:
      - wsparcie ogniowe własnych kutrów torpedowych w czasie walki z kutrami i innymi "drobnoustrojami" wroga,
      - wsparcie ogniowe własnych kutrów torpedowych oraz ściąganie na siebie ognia w czasie ataków na duże okręty npla,
      - patrolowanie wód przybrzeżnych i odstraszanie OP wroga,
      - inne zadania, wymagające skromnych wymiarów a dużej prędkości.

      JKS

      Usuń
  3. Witam
    Ogólnie ciekawa jednostka - dobrze zbalansowana.
    Jedna uwaga -zastanawiam się czy nie warto by było zamienić 2x533mm na 4x457mm.
    Pozdrawiam
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że nie jest to możliwe z uwagi na wzrost masy i brak miejsca na pokładzie. Ścigacz z 4 wyrzutniami byłby niesłychanie awangardowy. Znam w tej epoce tylko 1 przypadek - włoski "Stefano Türr" z 1937 r. Okręt ten był jednak wybitnie nieudany, mimo zastosowania wielu nowoczesnych rzwiązań konstrukcyjnych...
      ŁK

      Usuń
    2. Liczba wyrzutni liczbą, ale wolę kaliber. Większe jest lepsze. Większa torpeda płynie szybciej, ma większy zasięg i robi większe bum.
      Co do okresu wojennego, to niewielka przydatność kutrów torpedowych może spowodować doraźne przezbrojenie większości z nich w działka i karabiny maszynowe. Jednak część powinna pozostać w konfiguracji torpedowej. Kutry torpedowe samym swoim istnieniem zmniejszają śmiałość dowódców dużych okrętów w działaniach na akwenach przybrzeżnych, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi archipelag albo rozbudowana linia wybrzeża. Świadomość, że kutry torpedowe mogą w każdej chwili wyskoczyć zza każdej wyspy czy półwyspu, niemal zza każdej skały, ma wpływ na morale.

      Usuń
    3. Witam
      Nie żebym się czepiał ale jedną z najskuteczniejszych akcji kutrów torpedowych był ataki w czasie operacji Pedestal .
      Więc jednak można.
      A co do działań na Salomonach to właśnie kutry torpedowe/artyleryjskie okazały się najskuteczniejsze w zwalczaniu japońskiej żeglugi kabotażowej prowadzonej przy pomocy małych jednostek i barek a kursującej między odciętymi garnizonami szczególnie w nocy.
      Pozdrawiam
      Pawel76
      Pozdrawiam

      Usuń
    4. Rzeczywiście Włosi osiągnęli sukces kutrami torpedowymi w czasie tej operacji, zatapiając krążownik. Ale jak na kilka lat wojny i dziesiątki (setki?) zbudowanych kutrów to trochę mało.
      "...w zwalczaniu japońskiej żeglugi kabotażowej..." - to ciekawe. Nigdy o tym nie czytałem. Zawsze było, że to lotnictwo odcinało zaopatrzenie Japończykom.
      H_Babbock

      Usuń