sobota, 22 lutego 2025

Budowa kolumbijskich pancerników obrony wybrzeża typu Callao 1922-1923 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich pancerników obrony wybrzeża typu Callao 1922-1923 (2 jednostki)

Zakończyła się budowa pierwszego kolumbijskiego pancernika Callao, zakończenie budowy drugiej jednostki tego typu przewidziane jest w roku przyszłym. Trwa spór o to, jak sklasyfikować te okręty. Oficjalnie uznano je za pancerniki obrony wybrzeża, ale jak na tę klasę, są one zbyt duże, zbyt silnie uzbrojone i opancerzone, a przede wszystkim zbyt szybkie. Z kolei, jak na klasyczne pancerniki, są zbyt małe oraz posiadają zbyt małą liczbę dział głównego kalibru. Większość polemistów skłania się do nazwania ich małymi pancernikami lub pancernikami II klasy; tyle tylko, że takiej klasy, czy też podklasy regulamin kolumbijskiej MW nie przewiduje. Nazywajmy je więc pancernikami obrony wybrzeża ze świadomością, że jest to pewne „nadużycie semantyczne”
Postaram się teraz wymienić główne wady i zalety Callao, przynajmniej tak, jak ja je widzę. Wady:
- mała, jak na pancernik, wyporność;
- niewielka liczba dział artylerii głównej i średniej;
- artyleria średnia w kazamatach (choć ówcześnie nie uważano tego za wielką wadę);
- niewielka elewacja dział artylerii głównej i średniej;
- stosunkowo niewielki zasięg.
Zalety:
- bardzo poważny, jak na okręt tej wielkości, kaliber artylerii głównej;
- silne, jak na okręt tej wielkości, opancerzenie;
- kazamaty ponad kadłubem i cofnięte od burt (ważne przy wzburzonym morzu);
- znaczna, w stosunku do wielkości, odporność okrętu;
- jednolity kaliber artylerii lekkiej.
A jak te dwa pancerniki wyglądają w stosunku do „floty pancernej” Chile? Nominalny pancernik Capitán Prat, jest w zasadzie silnie uzbrojonym i opancerzonym, lecz powolnym krążownikiem pancernym; tak, czy inaczej, w walce z Callao nie ma żadnych szans. Z kolei Almirante Latorre, to silnie uzbrojony, pełnowymiarowy pancernik; tylko we dwójkę, Callao mogłyby mu stawić czoła. Większą liczbę dział 356 mm „Chilijczyka”, mogłoby zrekompensować silniejsze opancerzenie kolumbijskich jednostek.
Architektura okrętów jest niejako wypadkową stylu amerykańskiego oraz kolumbijskich życzeń i sugestii. Widomym znakiem kolumbijskiego wkładu w projektowanie, jest brak – preferowanych ówcześnie przez Amerykanów – ażurowych masztów.
Budowniczym obydwu okrętów jest stocznia Union Iron Works w San Francisco. Poza km-ami z zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA), całość głównych dostaw pochodzi z USA. Jak już wcześniej pisałem, w pracach projektowych i stoczniowych brało (i nadal bierze) udział w sumie (na kilku turnusach) kilkudziesięciu inżynierów i techników okrętowych z Wielkiej Kolumbii. Należy mieć nadzieję, że poznanie dobrych amerykańskich praktyk, zaprocentuje we własnym, kolumbijskim budownictwie okrętowym.
I jeszcze jedna dobra wiadomość; udało się wynegocjować 2% rabatu na pierwszy z budowanych okrętów; 215 000 „dolców” piechotą nie chodzi J.
Opis techniczny.

Kadłub

O typowych dla ówczesnych ciężkich okrętów kształtach, ale stosunkowo niewielkim zanurzeniu.
Napęd
Skopiowany z amerykańskich pancerników typu Nevada (1916). 12 kotłów olejowych Babcock & Wilcox w czterech kotłowniach i 2 zestawy turbin parowych Curtis z przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie ustawiono:
- 2xIIx356 mm/45 Bethlehem Steel M1910, przy elewacji maksymalnej 20o donośność maksymalna pociskiem AP 635,9 kg wynosi 23590 m;
- 8xIx152 mm/53 Bethlehem Steel M1920, przy elewacji maksymalnej 20o donośność maksymalna pociskiem HC 47,60 kg wynosi 19240 m;
- 8xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 6400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 4xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m.
Działa artylerii głównej zamontowano w zmodyfikowanych wieżach użytych na pancernikach typu Nevada. Modyfikacja polegała głównie na zwiększeniu elewacji z 15o do 20o oraz obniżeniu grubości opancerzenia.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,9 m. Ponadto, każda wieża artylerii głównej posiada własny dalmierz optyczny o bazie 8,1 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku. Przedstawiona w raporcie grubość opancerzenia „końcówek”, jest średnią z wartości 89-102 mm.
Inne
Na okręcie zainstalowano cztery radiostacje, dwie średniego i dwie dalekiego zasięgu.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/cvhgoity

Callao, Great Colombia coastal battleship laid down 1920, launched 1921, completed 1922 (engine 1921)

Displacement:
            12 444 t light; 13 112 t standard; 13 726 t normal; 14 217 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (520,33 ft / 510,83 ft) x 80,71 ft x (20,18 / 20,76 ft)
            (158,60 m / 155,70 m) x 24,60 m  x (6,15 / 6,33 m)

Armament:
      4 - 14,02" / 356 mm 45,0 cal guns - 1 401,92lbs / 635,90kg shells, 100 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1910 Model
               2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in casemate mounts, 1920 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      4 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 6 080 lbs / 2 758 kg

Armour:
   - Belts:                 Width (max)           Length (avg)             Height (avg)
            Main:       11,0" / 279 mm     306,43 ft / 93,40 m     13,02 ft / 3,97 m
            Ends:       3,78" / 96 mm       204,07 ft / 62,20 m      6,00 ft / 1,83 m
            Upper:     4,02" / 102 mm     306,43 ft / 93,40 m      8,01 ft / 2,44 m
              Main Belt covers 92% of normal length
   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,50" / 38 mm 306,43 ft / 93,40 m     17,72 ft / 5,40 m
            Beam between torpedo bulkheads 64,30 ft / 19,60 m
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           11,0" / 279 mm           5,00" / 127 mm                10,0" / 254 mm
            2nd:             4,02" / 102 mm           1,50" / 38 mm                            -
   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,50" / 89 mm
   - Conning towers: Forward 10,98" / 279 mm, Aft 5,00" / 127 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 26 500 shp / 19 769 Kw = 21,87 kts
            Range 4 600nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 614 tons, at max displacement = 1 106 tons

Complement:
            633 - 824

Cost:
            £2,630 million / $10,519 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 348 tons, 9,8%
               - Guns: 1 348 tons, 9,8%
            Armour: 5 411 tons, 39,4%
               - Belts: 2 556 tons, 18,6%
               - Torpedo bulkhead: 301 tons, 2,2%
               - Armament: 863 tons, 6,3%
               - Armour Deck: 1 494 tons, 10,9%
               - Conning Towers: 197 tons, 1,4%
            Machinery: 913 tons, 6,6%
            Hull, fittings & equipment: 4 772 tons, 34,8%
            Fuel, ammunition & stores: 1 282 tons, 9,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              25 056 lbs / 11 365 Kg = 18,2 x 14,0 " / 356 mm shells or 2,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
            Metacentric height 5,6 ft / 1,7 m
            Roll period: 14,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,34

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,578 / 0,581
            Length to Beam Ratio: 6,33 : 1
            'Natural speed' for length: 22,60 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,40 degrees
            Stern overhang: -4,59 ft / -1,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       30,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:                30,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        18,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Average freeboard:                      16,79 ft / 5,12 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 75,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 145,0%
            Waterplane Area: 29 525 Square feet or 2 743 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 108%
            Structure weight / hull surface area: 146 lbs/sq ft or 713 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,57
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Callao (1922)
Baranquilla (1923)

5 komentarzy:

  1. I tak doczekaliśmy się pierwszego kolumbijskiego pancernika. Stanowisk artylerii 152 mm nie nazwałbym kazamatowymi. Są to raczej wieże wmontowane w strukturę nadbudówek. I jest to dobre rozwiązanie pozostawiające sporo wolnego miejsca na pokładzie, które będzie w przyszłości bardzo potrzebne dla ki rozbudowy artylerii przeciwlotniczej. Oczywiście, ta ostatnia już wkrótce powinna zostać skorygowana na działa 76 mm L/50 i nkm-y 12,7 mm Browning. Opancerzenie i prędkość bardzo dobre. Działając w parze okręty stanowią śmiertelne zagrożenie dla każdego pojedynczego drednota latynoamerykańskiego. Chyba osobiście wybrałbym jednak koncept oparty o pierwotny projekt "Salamisa", czyli z 6 działami 356 mm. Tu możliwe zastosowanie wież potrójnych, nawet, jeśli ortodoksyjnie potraktujemy osiągniętą wyporność. Niewielka redukcja opancerzenia (do 229 mm na burcie i 76 mm na pokładzie) oraz prędkości (nawet do 18 węzłów) powinna zaowocować powstaniem fajnego "mikrodrednota". Ale to tylko moja osobista preferencja. Pod względem estetyki nie mam zastrzeżeń, choć nie jestem w tym względzie nadmiernie wymagający, a specjalistą od "marudzenia" :) jest @ H_Babbock!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za ogólnie pozytywny odbiór tego projektu.
      Co do stanowisk artylerii 152 mm, to sądzę, że można by je - kompromisowo - nazwać półwieżami, podobnymi do tych na krążownikach "Omaha", czy "Gotland".
      Oczywiście, artyleria plot będzie sukcesywnie wzmacniana, w miarę wzrostu zagrożenia z powietrza i pojawiania się w zestawie uzbrojenia nowych modeli uzbrojenia.
      "Salamis" był większy prawie o połowę, a więc i artylerię główną mógł mieć liczniejszą. Nie uważam, aby istotna redukcja opancerzenia (279>229) i prędkości (21,87>18,00), była warta dwu dodatkowych dział 356 mm.

      JKS

      Usuń
    2. Wyporność pierwotnej, nierealizowanej, wersji "Salamisa" (tej z 3 x II - 356 mm) była niemal identyczna dla Twojego okrętu. Nie miałem na myśli tej, która była ostatecznie (prawie) zbudowana.
      ŁK

      Usuń
    3. PS. https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_battleship_Salamis

      Usuń
    4. Jeśli można. Okręt całkiem przyjemny w odbiorze wizualnym, chociaż stanowisk kazamatowych nie nazwałbym półwieżowymi, czy w jakikolwiek inny sposób mający związek z wieżami. Zwłaszcza, że w widoku pokładu widać, że są one całkowicie przykryte spardekiem.
      Jeśli miałbym się czepiać, to dziobowy maszt wygląda, jakby mu ktoś tylne podpory zajumał. Tylko patrzeć, jak się wywali. Poza tym muszę zauważyć, że gabarytowo (poza zanurzeniem) jest niewiele mniejszy od Dreadnoughta.
      I jeszcze na koniec radziłbym kolumbijskiej Admiralicji wysłanie inżynierów na staż do Albionu, żeby nie małpowali w przyszłości jankeskich rozwiązań, które nie zawsze celne były...
      Peperon

      Usuń