Holownik oceaniczny typu Mamut 1926-1927 (2 szt.)
Po długotrwałym połogu narodził się wreszcie oceaniczny
holownik z funkcją ratowniczą. Okręt przeznaczony jest do towarzyszenia dużym
zespołom okrętów lub ważnym konwojom w celu udzielenia pomocy lub ewakuacji
jednostek uszkodzonych.
Moc maszyn pozwala naszemu holownikowi holować samodzielnie
jednostki praktycznie bez ograniczenia tonażu. Armatki wodne i zespoły pomp
pożarowych i odwadniających stanowią główne wyposażenie ratunkowe. Na holowniku
zaokrętowana jest także silna grupa
przeciwawaryjna, którą można w razie potrzeby przerzucić na ratowaną
jednostkę. Okręt posiada również obszerne pomieszczenia dla rozbitków.
Stosunkowo duża szybkość i zasięg umożliwia towarzyszenie
zespołom okrętów bojowych, oczywiście nie w „pierwszej linii” Uzbrojenie jak na
tę wielkość okrętu jest raczej symboliczne i służy przede wszystkim do samoobrony
przed samolotami i wynurzonymi okrętami podwodnymi nieprzyjaciela.
Mamut, Poland Tugboat laid down 1926
Displacement:
1 294
t light; 1 335 t standard; 1 744 t normal; 2 070 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(238,76
ft / 236,22 ft) x 39,37 ft x (13,12 / 14,97 ft)
(72,77
m / 72,00 m) x 12,00 m x (4,00 / 4,56 m)
Armament:
1
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 37,39lbs / 16,96kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck and hoist mount,
1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
Weight of broadside 43 lbs / 20 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
No
drive to shaft, 2 shafts, 8 780 ihp / 6 550 Kw = 18,00 kts
Range
17 500nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 735 tons
Complement:
134
- 175
Cost:
£0,295
million / $1,179 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
14 tons, 0,8%
- Guns: 14 tons, 0,8%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
253 tons, 14,5%
Hull,
fittings & equipment: 540 tons, 31,0%
Fuel,
ammunition & stores: 449 tons, 25,8%
Miscellaneous
weights: 488 tons, 28,0%
- Hull below water: 480 tons
- Above deck: 8 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 830 lbs / 1 737 Kg = 108,4 x 4,1
" / 105 mm shells or 1,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,79
Metacentric
height 3,2 ft / 1,0 m
Roll
period: 9,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,520
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 15,37 kts
Power
going to wave formation at top speed: 56 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 8,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 30,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 30,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 14,69 ft / 4,48 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 80,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 141,6%
Waterplane
Area: 6 196 Square feet or 576 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 168%
Structure
weight / hull surface area: 51 lbs/sq ft or 251 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 4,17
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Mamut (1926)
Mastodont (1927)
Przydatna jednostka i całkiem ładna :)
OdpowiedzUsuńOby nie okazała się przydatna. Ma wielki zasięg, jak okręty dieslowskie.
UsuńO ile ja dobrze czytam ten raport, to napęd jest realizowany tłokowymi maszynami parowymi. Ale to szczegół. Okręt ma uzbrojenie, którego mógłby mu pozazdrościć nie jeden eskortowiec z 1942 roku! A więc, tradycyjnie, za mocno "do przodu"!
UsuńŁK
Korekta: przepraszam Kolegę Stonk, za niewłaściwe odczytanie jego komentarza. Oczywiście, że nie ma tam sugestii, że okręt był napędzany dieslami! :) Ale zasięg, moc siłowni i prędkość są rzeczywiście monstrualne.
UsuńŁK
Do kolegi ŁK; nie chciałbym mieć w roku 1942 eskortowca o wyporności 1744 t z tak słabym uzbrojeniem!
UsuńJKS
Popatrz na spisy flot, drogi JKS, a sporo takich znajdziesz! Albo inaczej: wskaż mi holownik oceaniczny z tak potężnym uzbrojeniem. Pozdrawiam serdecznie!
UsuńŁK
Pewnie i znajdę; ja tylko napisałem, że takiego słabego eskortowca nie chciałbym mieć. A Ty chciałbyś?
UsuńHolowników marynarki wojennej tej wielkości było niewiele, trudno będzie znaleźć odpowiednik. Z drugiej strony, okręt o wyporności prawie 2000 t miałby się zadowolić czym, nkm-em? Ten okręt ma m. in. towarzyszyć zespołom bojowym, niechże nie czuje się bezbronny. Tym bardziej, że rezerwy były duże.
JKS
"Holowników marynarki wojennej tej wielkości było niewiele, trudno będzie znaleźć odpowiednik". Nie znajdziesz go w tej epoce, ani do końca DWS! Co do uzbrojenia (jako pomocniczy eskortowiec) - zgoda, że nie powala. Ale, jak sam zauważyłeś, znalazłoby się się wiele jednostek słabszych. Reasumując: okręt jest urodziwy (jak dla mnie), ciekawy koncepcyjnie, ale - niestety - ahistoryczny, do czego już powinienem się przyzwyczaić, ale - jako stary człowiek - nie mogę! :)
UsuńŁK
Nie za bardzo widzę instalacje do holowania. Brak haka na rufie. Przy takiej jednostce powinny być widoczne.
OdpowiedzUsuńPiotr
Hak jest. Oczywiście nie na samej rufie, a we właściwym miejscu, czyli poniżej stanowiska działek 40 mm. Między hakiem, a rufą są zamontowane prowadnice/pachołki liny holowniczej.
UsuńJKS
Przede wszystkim mam nadzieję, że Autor już wrócił "do służby czynnej", bo bardzo nam brakowało bloga.
OdpowiedzUsuńMiędzy lufami działek 40mm (z góry) a pod schodami (z boku) można się dopatrzeć haka.
Generalnie to mi się wydawało, że holowniki miały (na ogół? zawsze?) wgięte do środka burty a kominy (przy napędzie parowym) był monstrualnie wysokie (współczuje tutaj obsłudze armatek wodnych na masztach, która na tym okręcie jest w dymie komina...)
Pozdrawiam
H_Babbock
Witam, to jeszcze nie jest rzeczywista "służba czynna", ale są pewne nadzieje...
UsuńWysokie kominy to "przypadłość" starszych parowców z kotłami niskociśnieniowymi.
Nie obawiam się o czystość mundurów operatorów armatek na masztach; po pierwsze w tych czasach przy umiejętnym dawkowaniu paliwa płynnego kominy prawie nie dymiły, a po drugie armatek wodnych raczej nie używa się przy dużych prędkościach, a więc intensywnej pracy kotłów.
Co do profilu burt, to ich zbieżność dotyczy przede wszystkim małych holowników manewrowych.
Pozdrawiam -
JKS
Trochę to mało widoczny element. Powinien być wyraźniejszy, jak i pole obrotu. Proponuję po prostu uzupełnić.
OdpowiedzUsuńPiotr
Hmmmm
OdpowiedzUsuńTo raczej haczyk nie hak... nie widzę też wind holowniczych. Ale korekta na solidny hak z osią obrotu pod działkiem 40 mm może by wystarczyła. Tylko czy nie za bardzo na rufie? Czy nie powinien być bliżej "środka ciężkości"?
Piotr
Im bliżej środka ciężkości, tym lepiej. Jednak myślę, że może być w tym miejscu. Jak na holownik ten okręt jest mamucio wielki, metr w jedną czy drugą stronę nie powinien robić różnicy.
UsuńJKS ja mam zamiar zrobić dla ciebie (można rzec dla tej wersji alternatywnej historii) kilka rzeczy. Możesz podać jakiś e-mail, albo załóż specjalnie jakiś na coś takiego, by ci co są trochę zainteresowani mogli wysyłać ci różne rzeczy.
UsuńHrothgar, mailowo można się ze mną skontaktować za pomocą mojego profilu lub bezpośrednio na adres Jestem bardzo ciekaw tego, co chcesz dla mnie zrobić. Niemniej uprzedzam, że mogę reagować (odpowiadać) z opóźnieniem.
UsuńJKS