niedziela, 18 października 2015

Prędkości niszczycieli w Springsharpie



Prędkości niszczycieli w Springsharpie

Zainspirowany, pobudzony, a nawet zdesperowany niedawną dyskusją na temat prędkości maksymalnej Wichra (DD-41 1928), a także pamiętając uwagi de Villarsa na temat mocy siłowni w Springsharpie, zadałem sobie sporo trudu i stworzyłem w programie symulację wszystkich realnie istniejących niszczycieli z lat 1925-1935. Wyniki tej pracy przedstawiam w tabeli poniżej. 

REALNIE
SPRINGSHARP
STOSUNEK
Kraj
Typ
Rok budowy
Wymiary
Wsp. pełn.
Wyporność
Moc maszyn
Vmax
Moc maszyn
Vmax
mocy
prędkości
L
B
D
[m]
[m]
[m]
[ts]
[KM]
[w]
[KM]
[w]
9/11
10/12
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Francja
Chacal
1925
119,70
11,30
4,10
0,415
2 126
50 000
35,50
60 310
33,97
0,83
1,05
Bourassque
1926
99,50
9,64
4,30
0,337
1 319
33 000
33,00
34 271
32,70
0,96
1,01
L'Adroit
1928
100,90
9,84
4,30
0,339
1 378
34 000
33,00
34 771
32,82
0,98
1,01
Guépard
1929
123,10
11,80
4,68
0,382
2 436
64 000
35,50
62 944
35,64
1,02
1,00
Aigle
1932
122,40
11,80
4,97
0,382
2 441
64 000
36,00
69 544
35,30
0,92
1,02
Vauquelin
1933
122,40
11,80
4,97
0,382
2 441
64 000
36,00
69 544
35,30
0,92
1,02
Le Fantasque
1935
125,40
12,50
5,01
0,376
2 569
74 000
37,00
77 093
36,65
0,96
1,01
Włochy
Quintino Sella
1926
82,50
8,60
2,70
0,620
1 140
36 000
35,00
55 610
31,79
0,65
1,10
Nazario Sauro
1926
89,60
9,20
2,90
0,548
1 260
36 000
35,00
53 059
32,09
0,68
1,09
Turbine
1927
91,30
9,20
3,00
0,549
1 220
40 000
36,00
60 362
32,84
0,66
1,10
Navigatori
1929
105,50
10,20
3,40
0,610
1 935
50 000
38,00
99 040
32,59
0,50
1,17
Freccia
1931
92,20
9,75
3,15
0,522
1 400
44 000
38,00
80 579
33,22
0,55
1,14
Folgore
1932
94,30
9,20
3,30
0,534
1 450
44 000
38,00
80 099
33,24
0,55
1,14
Maestrale
1934
101,60
10,20
3,31
0,498
1 615
44 000
38,00
80 137
33,19
0,55
1,14
Grecja
Hydra
1932
92,40
9,75
3,30
0,555
1 389
44 000
38,00
88 337
32,55
0,50
1,17
Japonia
Mutsuki
1925
97,50
9,16
2,96
0,561
1 315
38 500
37,20
70 302
32,48
0,55
1,15
Fubuki
1928
111,90
10,40
3,20
0,530
1 750
50 000
38,00
82 835
33,87
0,60
1,12
Akatsuki
1932
113,30
10,40
3,28
0,482
1 680
50 000
38,00
76 378
34,48
0,65
1,10
Hatsuharu
1933
105,50
10,00
3,03
0,546
1 490
42 000
36,50
67 590
32,76
0,62
1,11
Holandia
Van Ghent
1928
93,60
9,53
2,97
0,545
1 317
31 000
36,00
61 958
30,79
0,50
1,17
Van Galen
1929
93,60
9,53
2,97
0,545
1 316
31 000
36,00
61 958
30,79
0,50
1,17
Polska
Wicher
1930
100,90
10,20
3,30
0,490
1 540
33 000
33,00
42 131
31,19
0,78
1,06
Portugalia
Douro
1933
93,60
9,45
3,35
0,453
1 219
33 000
36,00
55 190
32,03
0,60
1,12
Turcja
Kocatepe
1931
98,00
9,37
2,90
0,518
1 250
40 000
36,00
56 444
33,30
0,71
1,08
Zafer
1932
93,60
9,30
3,28
0,466
1 206
35 000
36,00
55 219
32,47
0,63
1,11
Anglia
Amazon
1926
95,00
9,63
3,84
0,425
1 352
39 500
37,00
64 808
33,07
0,61
1,12
Ambuscade
1927
93,60
9,47
3,45
0,423
1 173
33 000
37,00
59 537
32,35
0,55
1,14
A i B
1930
95,10
9,83
3,73
0,438
1 337
34 000
35,25
53 705
31,76
0,63
1,11
A (lider)
1930
101,20
10,30
3,76
0,448
1 540
39 000
35,00
54 865
32,36
0,71
1,08
C i D
1932
96,90
10,10
3,78
0,432
1 375
36 000
36,00
59 780
32,07
0,60
1,12
E i F
1934
97,00
10,10
3,81
0,429
1 350
36 000
36,00
59 669
32,08
0,60
1,12
E i F (lidery)
1934
101,20
10,30
3,81
0,435
1 460
38 000
36,75
66 714
32,31
0,57
1,14
USA
Farragut
1934
101,80
10,40
3,53
0,402
1 358
42 800
36,50
57 504
34,11
0,74
1,07
Chile
Serrano
1928
87,90
8,84
3,86
0,401
1 090
28 000
35,00
45 452
31,32
0,62
1,12
Rumunia
Regele Ferdinand
1930
102,00
9,60
3,51
0,431
1 400
52 000
37,00
60 789
35,71
0,86
1,04
Szwecja
Ehrensköld
1927
89,00
8,88
3,80
0,362
974
24 000
36,00
46 407
30,91
0,52
1,16
Klas Horn
1932
91,00
8,90
3,70
0,371
1 004
26 000
37,00
52 500
31,47
0,50
1,18
Jugosławia
Dubrovnik
1932
111,10
10,70
3,58
0,522
1 880
42 000
37,00
79 989
31,92
0,53
1,16
Argentyna
Cervantes
1927
97,50
9,65
3,65
0,479
1 536
42 000
36,00
62 210
32,93
0,68
1,09
Mendoza
1929
101,20
9,68
3,81
0,505
1 570
42 000
36,00
65 399
32,57
0,64
1,11
Średnio:
0,67
1,10
 
Tytułem wyjaśnienia: w kolumnie 11 znajdują się wyliczone przez Springsharpa moce maszynowni konieczne dla osiągnięcia przez każdy z realnych niszczycieli jego prędkości maksymalnej, a w kolumnie 12 wyliczone przez Springsharpa prędkości maksymalne możliwe do osiągnięcia za pomocą maszynowni każdego z realnych niszczycieli.
Jak widać, okazało się, że po pierwsze: program zawyża wymagane moce maszynowni średnio o 33%, a po drugie: zaniża prędkości maksymalne średnio o 10%. W tej sytuacji nawet najbardziej wytężone moje wysiłki dla uzyskania zadowalających prędkości projektowanych niszczycieli były skazane, jeśli nie na całkowitą, to na częściową porażkę. Teraz więc się zbuntowałem i w przyszłości będę bezczelnie doliczał do wyliczonych przez Springsharpa prędkości 10%. I niech mi ktoś zabroni… :).
Może jeszcze kiedyś zmuszę się do opracowania takiego porównania dla krążowników i okrętów liniowych, chociaż dotychczasowe doświadczenia wskazują, że problem występuje przede wszystkim w przypadku mniejszych i szybszych jednostek; niszczycieli, torpedowców itp.
Osobnym zagadnieniem jest kwestia ścigaczy, ale tu sprawa jest jasna; program bierze pod uwagę tylko pływanie wypornościowe, więc przekraczania przez te małe, pływające w ślizgu jednostki prędkości mniej więcej 30 w. nie bierze w ogóle pod uwagę. Dlatego w przypadku ścigaczy już od dawna „oszukuję” program wyliczając realną prędkość niejako „za jego plecami”
Myślę, że warto było wykonać tę pracę i teraz już nie będziemy musieli spierać się na forum o każdy węzeł.

13 komentarzy:

  1. No to zadałeś sobie duży trud! Pełen szacunek. :) Już dawno postulowałem, aby nie trzymać się niewolniczo danych narzucanych przez raporty springsharpa. Obawiam się, że również w kwestii uzbrojenie/opancerzenie doszukalibyśmy się, per analogiam, niepokojących różnic.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobra robota... Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmmmm... co do danych np. Wichra... to on podobno miał trudności w 1939 z osiągnięciem 30 węzłów w realnym realu :)
    33 w to była prędkość z jego młodości :)

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie wartości - co oczywiste - dotyczą prędkości w chwili oddania okrętu do służby.

      JKS

      Usuń
  4. Interesujące, że program bardzo dobrze się sprawdził przy okrętach francuskich, a najgorzej przy włoskich i brytyjskich. Wychodzi na to, że algorytm programu najlepiej odpowiada specyfice konstrukcji francuskich.
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oprócz mocy maszyn na prędkość wpływ mają także: długość i kształt kadłuba (a dokładnie jego części podwodnej), sprawność śrub i inne mniej istotne czynniki. Francuskie niszczyciele mają w porównaniu do większości pozostałych niskie współczynniki pełnotliwości, co zmniejsza opory i zapotrzebowanie na moc. Prawdopodobnie to jest przyczyną takich wyników.

      JKS

      Usuń
  5. Właśnie skończyłem tabelę porównawczą z krążownikami. Nie ma sensu jej wklejać, ponieważ współczynniki mocy i prędkości wynoszą dokładnie 1,00 i 1,00! Najwidoczniej autor programu "trenował" właśnie na krążownikach. Może zrobię jeszcze pancerniki, ale przypuszczam, że wynik będzie bardzo zbliżony do krążowników.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A te 33 w Wichra to nie przypadkiem bez uzbrojenia na próbach... bo tak coś sobie przypominam :)
      Może taką opcję sprawdzić.

      Piotr

      Usuń
    2. Wszystkie prędkości podaję za Navypedią. Są to tzw. prędkości nominalne lub projektowe. W rzeczywistości niektóre okręty (oczywiście w czasie prób odbiorczych, a nie ileś tam lat później) te prędkości projektowe przekraczały, a niektóre nie były w stanie jej osiągnąć. W ogóle prędkość okrętu zmienia się w czasie w zależności od stopnia zużycia mechanizmów, czystości kadłuba itp.

      JKS

      Usuń
  6. Takie pytanie z ciekawości. Czy można byłoby prosić o test, czy parametr „Kraj” (bo zrozumiałem, że taki występuje w symulacji) ma znaczenie dla wyników symulacji?
    To jest, czy na przykład niszczyciel o tych samych wymiarach, uzbrojeniu i mocy maszynowni podany raz jako „Włoski” a raz jako „Angielski” dałby inne wyniki symulacji?
    Jeśli tak, to znaczy, że program uwzględnia w ten sposób np inne zasady konstrukcji, może inną jakość materiałów. W konsekwencji mogło by to tłumaczyć czasami zaskakujące wyniki niektórych projektów.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraj produkcji okrętu podałem tylko dla informacji. Sama przynależność państwowa nie ma oczywiście żadnego znaczenia dla wyników obliczeń. Jednak zauważ, że niekiedy konstrukcje poszczególnych krajów wykazują pewne różnice w stosunku do pozostałych. Proponuję przeanalizować specjalnie uwzględniony przeze mnie współczynnik pełnotliwości. Np.wyraźnie widać, że okręty francuskie są bardziej "smukłe" od włoskich, co ma wpływ na osiągane prędkości.

      JKS

      Usuń
  7. Fantastyczna robota.

    OdpowiedzUsuń
  8. Według programu projektowego - politechnicznego to średnio do wyliczeń Springsharpa dla niszczycieli należy dodać 11,43% do prędkości

    OdpowiedzUsuń