Prędkości niszczycieli w Springsharpie
Zainspirowany,
pobudzony, a nawet zdesperowany niedawną dyskusją na temat prędkości
maksymalnej Wichra (DD-41 1928), a
także pamiętając uwagi de Villarsa na temat mocy siłowni w Springsharpie,
zadałem sobie sporo trudu i stworzyłem w programie symulację wszystkich realnie
istniejących niszczycieli z lat 1925-1935. Wyniki tej pracy przedstawiam w
tabeli poniżej.
REALNIE
|
SPRINGSHARP
|
STOSUNEK
|
|||||||||||
Kraj
|
Typ
|
Rok budowy
|
Wymiary
|
Wsp. pełn.
|
Wyporność
|
Moc maszyn
|
Vmax
|
Moc maszyn
|
Vmax
|
mocy
|
prędkości
|
||
L
|
B
|
D
|
|||||||||||
[m]
|
[m]
|
[m]
|
[ts]
|
[KM]
|
[w]
|
[KM]
|
[w]
|
9/11
|
10/12
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Francja
|
Chacal
|
1925
|
119,70
|
11,30
|
4,10
|
0,415
|
2 126
|
50 000
|
35,50
|
60 310
|
33,97
|
0,83
|
1,05
|
Bourassque
|
1926
|
99,50
|
9,64
|
4,30
|
0,337
|
1 319
|
33 000
|
33,00
|
34 271
|
32,70
|
0,96
|
1,01
|
|
L'Adroit
|
1928
|
100,90
|
9,84
|
4,30
|
0,339
|
1 378
|
34 000
|
33,00
|
34 771
|
32,82
|
0,98
|
1,01
|
|
Guépard
|
1929
|
123,10
|
11,80
|
4,68
|
0,382
|
2 436
|
64 000
|
35,50
|
62 944
|
35,64
|
1,02
|
1,00
|
|
Aigle
|
1932
|
122,40
|
11,80
|
4,97
|
0,382
|
2 441
|
64 000
|
36,00
|
69 544
|
35,30
|
0,92
|
1,02
|
|
Vauquelin
|
1933
|
122,40
|
11,80
|
4,97
|
0,382
|
2 441
|
64 000
|
36,00
|
69 544
|
35,30
|
0,92
|
1,02
|
|
Le Fantasque
|
1935
|
125,40
|
12,50
|
5,01
|
0,376
|
2 569
|
74 000
|
37,00
|
77 093
|
36,65
|
0,96
|
1,01
|
|
Włochy
|
Quintino Sella
|
1926
|
82,50
|
8,60
|
2,70
|
0,620
|
1 140
|
36 000
|
35,00
|
55 610
|
31,79
|
0,65
|
1,10
|
Nazario Sauro
|
1926
|
89,60
|
9,20
|
2,90
|
0,548
|
1 260
|
36 000
|
35,00
|
53 059
|
32,09
|
0,68
|
1,09
|
|
Turbine
|
1927
|
91,30
|
9,20
|
3,00
|
0,549
|
1 220
|
40 000
|
36,00
|
60 362
|
32,84
|
0,66
|
1,10
|
|
Navigatori
|
1929
|
105,50
|
10,20
|
3,40
|
0,610
|
1 935
|
50 000
|
38,00
|
99 040
|
32,59
|
0,50
|
1,17
|
|
Freccia
|
1931
|
92,20
|
9,75
|
3,15
|
0,522
|
1 400
|
44 000
|
38,00
|
80 579
|
33,22
|
0,55
|
1,14
|
|
Folgore
|
1932
|
94,30
|
9,20
|
3,30
|
0,534
|
1 450
|
44 000
|
38,00
|
80 099
|
33,24
|
0,55
|
1,14
|
|
Maestrale
|
1934
|
101,60
|
10,20
|
3,31
|
0,498
|
1 615
|
44 000
|
38,00
|
80 137
|
33,19
|
0,55
|
1,14
|
|
Grecja
|
Hydra
|
1932
|
92,40
|
9,75
|
3,30
|
0,555
|
1 389
|
44 000
|
38,00
|
88 337
|
32,55
|
0,50
|
1,17
|
Japonia
|
Mutsuki
|
1925
|
97,50
|
9,16
|
2,96
|
0,561
|
1 315
|
38 500
|
37,20
|
70 302
|
32,48
|
0,55
|
1,15
|
Fubuki
|
1928
|
111,90
|
10,40
|
3,20
|
0,530
|
1 750
|
50 000
|
38,00
|
82 835
|
33,87
|
0,60
|
1,12
|
|
Akatsuki
|
1932
|
113,30
|
10,40
|
3,28
|
0,482
|
1 680
|
50 000
|
38,00
|
76 378
|
34,48
|
0,65
|
1,10
|
|
Hatsuharu
|
1933
|
105,50
|
10,00
|
3,03
|
0,546
|
1 490
|
42 000
|
36,50
|
67 590
|
32,76
|
0,62
|
1,11
|
|
Holandia
|
Van Ghent
|
1928
|
93,60
|
9,53
|
2,97
|
0,545
|
1 317
|
31 000
|
36,00
|
61 958
|
30,79
|
0,50
|
1,17
|
Van Galen
|
1929
|
93,60
|
9,53
|
2,97
|
0,545
|
1 316
|
31 000
|
36,00
|
61 958
|
30,79
|
0,50
|
1,17
|
|
Polska
|
Wicher
|
1930
|
100,90
|
10,20
|
3,30
|
0,490
|
1 540
|
33 000
|
33,00
|
42 131
|
31,19
|
0,78
|
1,06
|
Portugalia
|
Douro
|
1933
|
93,60
|
9,45
|
3,35
|
0,453
|
1 219
|
33 000
|
36,00
|
55 190
|
32,03
|
0,60
|
1,12
|
Turcja
|
Kocatepe
|
1931
|
98,00
|
9,37
|
2,90
|
0,518
|
1 250
|
40 000
|
36,00
|
56 444
|
33,30
|
0,71
|
1,08
|
Zafer
|
1932
|
93,60
|
9,30
|
3,28
|
0,466
|
1 206
|
35 000
|
36,00
|
55 219
|
32,47
|
0,63
|
1,11
|
|
Anglia
|
Amazon
|
1926
|
95,00
|
9,63
|
3,84
|
0,425
|
1 352
|
39 500
|
37,00
|
64 808
|
33,07
|
0,61
|
1,12
|
Ambuscade
|
1927
|
93,60
|
9,47
|
3,45
|
0,423
|
1 173
|
33 000
|
37,00
|
59 537
|
32,35
|
0,55
|
1,14
|
|
A i B
|
1930
|
95,10
|
9,83
|
3,73
|
0,438
|
1 337
|
34 000
|
35,25
|
53 705
|
31,76
|
0,63
|
1,11
|
|
A (lider)
|
1930
|
101,20
|
10,30
|
3,76
|
0,448
|
1 540
|
39 000
|
35,00
|
54 865
|
32,36
|
0,71
|
1,08
|
|
C i D
|
1932
|
96,90
|
10,10
|
3,78
|
0,432
|
1 375
|
36 000
|
36,00
|
59 780
|
32,07
|
0,60
|
1,12
|
|
E i F
|
1934
|
97,00
|
10,10
|
3,81
|
0,429
|
1 350
|
36 000
|
36,00
|
59 669
|
32,08
|
0,60
|
1,12
|
|
E i F (lidery)
|
1934
|
101,20
|
10,30
|
3,81
|
0,435
|
1 460
|
38 000
|
36,75
|
66 714
|
32,31
|
0,57
|
1,14
|
|
USA
|
Farragut
|
1934
|
101,80
|
10,40
|
3,53
|
0,402
|
1 358
|
42 800
|
36,50
|
57 504
|
34,11
|
0,74
|
1,07
|
Chile
|
Serrano
|
1928
|
87,90
|
8,84
|
3,86
|
0,401
|
1 090
|
28 000
|
35,00
|
45 452
|
31,32
|
0,62
|
1,12
|
Rumunia
|
Regele Ferdinand
|
1930
|
102,00
|
9,60
|
3,51
|
0,431
|
1 400
|
52 000
|
37,00
|
60 789
|
35,71
|
0,86
|
1,04
|
Szwecja
|
Ehrensköld
|
1927
|
89,00
|
8,88
|
3,80
|
0,362
|
974
|
24 000
|
36,00
|
46 407
|
30,91
|
0,52
|
1,16
|
Klas Horn
|
1932
|
91,00
|
8,90
|
3,70
|
0,371
|
1 004
|
26 000
|
37,00
|
52 500
|
31,47
|
0,50
|
1,18
|
|
Jugosławia
|
Dubrovnik
|
1932
|
111,10
|
10,70
|
3,58
|
0,522
|
1 880
|
42 000
|
37,00
|
79 989
|
31,92
|
0,53
|
1,16
|
Argentyna
|
Cervantes
|
1927
|
97,50
|
9,65
|
3,65
|
0,479
|
1 536
|
42 000
|
36,00
|
62 210
|
32,93
|
0,68
|
1,09
|
Mendoza
|
1929
|
101,20
|
9,68
|
3,81
|
0,505
|
1 570
|
42 000
|
36,00
|
65 399
|
32,57
|
0,64
|
1,11
|
|
Średnio:
|
0,67
|
1,10
|
Tytułem
wyjaśnienia: w kolumnie 11 znajdują się wyliczone przez Springsharpa moce
maszynowni konieczne dla osiągnięcia przez każdy z realnych niszczycieli jego
prędkości maksymalnej, a w kolumnie 12 wyliczone przez Springsharpa prędkości
maksymalne możliwe do osiągnięcia za pomocą maszynowni każdego z realnych
niszczycieli.
Jak
widać, okazało się, że po pierwsze: program zawyża wymagane moce maszynowni
średnio o 33%, a po drugie: zaniża prędkości maksymalne średnio o 10%. W tej
sytuacji nawet najbardziej wytężone moje wysiłki dla uzyskania zadowalających
prędkości projektowanych niszczycieli były skazane, jeśli nie na całkowitą, to
na częściową porażkę. Teraz więc się zbuntowałem i w przyszłości będę
bezczelnie doliczał do wyliczonych przez Springsharpa prędkości 10%. I niech mi
ktoś zabroni… :).
Może
jeszcze kiedyś zmuszę się do opracowania takiego porównania dla krążowników i
okrętów liniowych, chociaż dotychczasowe doświadczenia wskazują, że problem
występuje przede wszystkim w przypadku mniejszych i szybszych jednostek;
niszczycieli, torpedowców itp.
Osobnym
zagadnieniem jest kwestia ścigaczy, ale tu sprawa jest jasna; program bierze
pod uwagę tylko pływanie wypornościowe, więc przekraczania przez te małe,
pływające w ślizgu jednostki prędkości mniej więcej 30 w. nie bierze w ogóle pod
uwagę. Dlatego w przypadku ścigaczy już od dawna „oszukuję” program wyliczając
realną prędkość niejako „za jego plecami”
Myślę,
że warto było wykonać tę pracę i teraz już nie będziemy musieli spierać się na
forum o każdy węzeł.
No to zadałeś sobie duży trud! Pełen szacunek. :) Już dawno postulowałem, aby nie trzymać się niewolniczo danych narzucanych przez raporty springsharpa. Obawiam się, że również w kwestii uzbrojenie/opancerzenie doszukalibyśmy się, per analogiam, niepokojących różnic.
OdpowiedzUsuńŁK
Dobra robota... Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńHmmmm... co do danych np. Wichra... to on podobno miał trudności w 1939 z osiągnięciem 30 węzłów w realnym realu :)
OdpowiedzUsuń33 w to była prędkość z jego młodości :)
Piotr
Wszystkie wartości - co oczywiste - dotyczą prędkości w chwili oddania okrętu do służby.
UsuńJKS
Interesujące, że program bardzo dobrze się sprawdził przy okrętach francuskich, a najgorzej przy włoskich i brytyjskich. Wychodzi na to, że algorytm programu najlepiej odpowiada specyfice konstrukcji francuskich.
OdpowiedzUsuńdV
Oprócz mocy maszyn na prędkość wpływ mają także: długość i kształt kadłuba (a dokładnie jego części podwodnej), sprawność śrub i inne mniej istotne czynniki. Francuskie niszczyciele mają w porównaniu do większości pozostałych niskie współczynniki pełnotliwości, co zmniejsza opory i zapotrzebowanie na moc. Prawdopodobnie to jest przyczyną takich wyników.
UsuńJKS
Właśnie skończyłem tabelę porównawczą z krążownikami. Nie ma sensu jej wklejać, ponieważ współczynniki mocy i prędkości wynoszą dokładnie 1,00 i 1,00! Najwidoczniej autor programu "trenował" właśnie na krążownikach. Może zrobię jeszcze pancerniki, ale przypuszczam, że wynik będzie bardzo zbliżony do krążowników.
OdpowiedzUsuńJKS
A te 33 w Wichra to nie przypadkiem bez uzbrojenia na próbach... bo tak coś sobie przypominam :)
UsuńMoże taką opcję sprawdzić.
Piotr
Wszystkie prędkości podaję za Navypedią. Są to tzw. prędkości nominalne lub projektowe. W rzeczywistości niektóre okręty (oczywiście w czasie prób odbiorczych, a nie ileś tam lat później) te prędkości projektowe przekraczały, a niektóre nie były w stanie jej osiągnąć. W ogóle prędkość okrętu zmienia się w czasie w zależności od stopnia zużycia mechanizmów, czystości kadłuba itp.
UsuńJKS
Takie pytanie z ciekawości. Czy można byłoby prosić o test, czy parametr „Kraj” (bo zrozumiałem, że taki występuje w symulacji) ma znaczenie dla wyników symulacji?
OdpowiedzUsuńTo jest, czy na przykład niszczyciel o tych samych wymiarach, uzbrojeniu i mocy maszynowni podany raz jako „Włoski” a raz jako „Angielski” dałby inne wyniki symulacji?
Jeśli tak, to znaczy, że program uwzględnia w ten sposób np inne zasady konstrukcji, może inną jakość materiałów. W konsekwencji mogło by to tłumaczyć czasami zaskakujące wyniki niektórych projektów.
H_Babbock
Kraj produkcji okrętu podałem tylko dla informacji. Sama przynależność państwowa nie ma oczywiście żadnego znaczenia dla wyników obliczeń. Jednak zauważ, że niekiedy konstrukcje poszczególnych krajów wykazują pewne różnice w stosunku do pozostałych. Proponuję przeanalizować specjalnie uwzględniony przeze mnie współczynnik pełnotliwości. Np.wyraźnie widać, że okręty francuskie są bardziej "smukłe" od włoskich, co ma wpływ na osiągane prędkości.
UsuńJKS
Fantastyczna robota.
OdpowiedzUsuńWedług programu projektowego - politechnicznego to średnio do wyliczeń Springsharpa dla niszczycieli należy dodać 11,43% do prędkości
OdpowiedzUsuń