Wiadomości z floty nr 20/2/1927
Okręty.
Ukończono
następne dwa kutry patrolowe typu KP-9
(PC-9 1925), nosić będą nazwy (oznaczenia) KP-29
i KP-30, a stacjonować w nowym porcie Kojani na Pembie.
Hiszpania
zamówiła u nas 2 stawiacze min typu Nereida
(ML-6 1926).
Peru
zamówiło u nas 2 trałowce typu Nysa
(MCS-24 1926).
Dania
zakupiła u nas projekt eskortowca typu Krokodyl
(EE-5 1924).
Eskortowce
typu Krokodyl spotkały się z dużym
uznaniem specjalistów w wielu krajach morskich. Niektórzy wyżsi oficerowie
Marynarki Francuskiej wypowiadali się o nich wprost entuzjastycznie i
sugerowali zakup tych okrętów, bądź ich projektu. Wywołało to wielkie oburzenie
francuskiej „opinii publicznej”, która uznała, że pomysły takie godzą w honor
francuskiego przemysłu stoczniowego, francuskiej Marynarki i Francji samej. W
efekcie niefortunni projektodawcy z trudem utrzymali swoje stanowiska służbowe,
a temat stał się tabu.
Artyleria.
Na
okrętach wszystkie nkm-y 13 mm (w rzeczywistości 13,5 mm) wzoru 1918 zostały
zamienione przez nowszy wzór 1925.
Kolonie.
Na Pembie ukończono budowę drugiego (po
Portus Regius) portu pomiędzy wysepką Kojani a główną wyspą, otrzymał on
oficjalną nazwę Kojani.
W Namibii rozpoczęto prace nad modernizacją i
rozbudową bazy morskiej Beniowski (Walfischbucht, Walvis Bay).
Inne.
Opóźnia
się wydanie opracowania dotyczącego możliwości i kierunków rozwoju Namibii. Ukaże
się ono najprawdopodobniej na początku przyszłego 1928 roku.
Budżet.
Rok
budżetowy 1927 zakończył się nadwyżką w wysokości 1 469 tys. zł., co stanowi
ok. 0,06% założonego budżetu, kwota ta zostanie przeniesiona na rok przyszły.
I
dobra wiadomość na koniec roku! Okazało się, że po połączeniu z Saksonią,
Niemcy Północne powiększone środki finansowe przeznaczyli głównie na rozwój
floty, a nie innych rodzajów sił zbrojnych. Wobec tego w następnym 1928 roku
budżet naszej Marynarki wraca do poprzedniego poziomu.
Plany.
Na
rok 1928 planuje się:
-
budowę dalszych 4 eskortowców typu Krokodyl
(EE-5 1924), wobec nadal niewystarczającej ilości niszczycieli, pozwoli to
częściowo odciążyć je z pełnienia zadań eskortowych;
--
budowę dużego zbiornikowca ok. 15 000 t, wobec rozwoju floty i
przyjmowania przez nią coraz bardziej oceanicznego charakteru;
--
budowę 2 wielkich niszczycieli (liderów) po ok. 2 500 t, jako przewodników
flotylli mniejszych jednostek tej klasy;
-
budowę 3 stawiaczy min po ok. 900 t, dla zastąpienia wycofywanych okrętów typu Nereusz (ML-1 1909);
-
budowę 4 ścigaczy artyleryjskich i 16 torpedowych po ok. 75 t;
-
budowę okrętu-bazy i transportowca ścigaczy torpedowych i artyleryjskich ok.
9 000 t;
-
budowę 3 okrętów podwodnych po ok. 1200 t;
-
budowę 10 dużych niszczycieli po ok. 2 000 t.
Oczywiście
przedstawione powyżej plany ostatecznie zweryfikuje budżet.
Przy tych liderach to pewnie zaszarżujesz! :)
OdpowiedzUsuńŁK
No wiesz... lider, to lider, czymś się musi wyróżniać :).
UsuńJKS
Czy i tutaj będzie płacz niemiecki odnośnie "TorpedoKreuzer"? Chciałbym coś podobnego do typu Grom tylko ciupkę większe, ale to i tak zależy od autora. :)
UsuńKpt.G