wtorek, 13 października 2015

Wiadomości z floty nr 20/2/1927



Wiadomości z floty nr 20/2/1927

Okręty.
Ukończono następne dwa kutry patrolowe typu KP-9 (PC-9 1925), nosić będą nazwy (oznaczenia) KP-29 i KP-30, a stacjonować w nowym porcie Kojani na Pembie.
Hiszpania zamówiła u nas 2 stawiacze min typu Nereida (ML-6 1926).
Peru zamówiło u nas 2 trałowce typu Nysa (MCS-24 1926).
Dania zakupiła u nas projekt eskortowca typu Krokodyl (EE-5 1924).
Eskortowce typu Krokodyl spotkały się z dużym uznaniem specjalistów w wielu krajach morskich. Niektórzy wyżsi oficerowie Marynarki Francuskiej wypowiadali się o nich wprost entuzjastycznie i sugerowali zakup tych okrętów, bądź ich projektu. Wywołało to wielkie oburzenie francuskiej „opinii publicznej”, która uznała, że pomysły takie godzą w honor francuskiego przemysłu stoczniowego, francuskiej Marynarki i Francji samej. W efekcie niefortunni projektodawcy z trudem utrzymali swoje stanowiska służbowe, a temat stał się tabu.
Artyleria.
Na okrętach wszystkie nkm-y 13 mm (w rzeczywistości 13,5 mm) wzoru 1918 zostały zamienione przez nowszy wzór 1925.
Kolonie.
Na Pembie ukończono budowę drugiego (po Portus Regius) portu pomiędzy wysepką Kojani a główną wyspą, otrzymał on oficjalną nazwę Kojani.
W Namibii rozpoczęto prace nad modernizacją i rozbudową bazy morskiej Beniowski (Walfischbucht, Walvis Bay).
Inne.
Opóźnia się wydanie opracowania dotyczącego możliwości i kierunków rozwoju Namibii. Ukaże się ono najprawdopodobniej na początku przyszłego 1928 roku.
Budżet.
Rok budżetowy 1927 zakończył się nadwyżką w wysokości 1 469 tys. zł., co stanowi ok. 0,06% założonego budżetu, kwota ta zostanie przeniesiona na rok przyszły.
I dobra wiadomość na koniec roku! Okazało się, że po połączeniu z Saksonią, Niemcy Północne powiększone środki finansowe przeznaczyli głównie na rozwój floty, a nie innych rodzajów sił zbrojnych. Wobec tego w następnym 1928 roku budżet naszej Marynarki wraca do poprzedniego poziomu.
Plany.
Na rok 1928 planuje się:
- budowę dalszych 4 eskortowców typu Krokodyl (EE-5 1924), wobec nadal niewystarczającej ilości niszczycieli, pozwoli to częściowo odciążyć je z pełnienia zadań eskortowych;
-- budowę dużego zbiornikowca ok. 15 000 t, wobec rozwoju floty i przyjmowania przez nią coraz bardziej oceanicznego charakteru;
-- budowę 2 wielkich niszczycieli (liderów) po ok. 2 500 t, jako przewodników flotylli mniejszych jednostek tej klasy;
- budowę 3 stawiaczy min po ok. 900 t, dla zastąpienia wycofywanych okrętów typu Nereusz (ML-1 1909);
- budowę 4 ścigaczy artyleryjskich i 16 torpedowych po ok. 75 t;
- budowę okrętu-bazy i transportowca ścigaczy torpedowych i artyleryjskich ok. 9 000 t;
- budowę 3 okrętów podwodnych po ok. 1200 t;
- budowę 10 dużych niszczycieli po ok. 2 000 t.
Oczywiście przedstawione powyżej plany ostatecznie zweryfikuje budżet.

3 komentarze:

  1. Przy tych liderach to pewnie zaszarżujesz! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wiesz... lider, to lider, czymś się musi wyróżniać :).

      JKS

      Usuń
    2. Czy i tutaj będzie płacz niemiecki odnośnie "TorpedoKreuzer"? Chciałbym coś podobnego do typu Grom tylko ciupkę większe, ale to i tak zależy od autora. :)
      Kpt.G

      Usuń