Lotnictwo morskie rok 1931
Z
niewielkim opóźnieniem przedstawiam zaktualizowane zestawienie tabelaryczne
oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w roku 1931.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
PWL-39M
|
Myszołów
|
1925
|
1
|
8,9
|
6,9
|
2,7
|
22,0
|
720
|
1 085
|
1x440
|
270
|
7,5
|
8 000
|
392
|
2
|
|
|
|
|
PFS-9M
|
Bielik
|
1928
|
1
|
8,9
|
7,1
|
2,8
|
25,5
|
1 117
|
1 560
|
1x520
|
306
|
7,2
|
8 200
|
450
|
2
|
|
|
|
|
PWL-61M
|
Kania
|
1929
|
1
|
12,0
|
7,6
|
3,0
|
27,8
|
1 360
|
1 820
|
1x640
|
318
|
7,1
|
8 500
|
412
|
|
2
|
|
|
|
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-26B
|
Emu
|
1925
|
5
|
20,4
|
13,6
|
5,1
|
105,8
|
3 194
|
5 725
|
2x480
|
190
|
3,3
|
4 150
|
531
|
5
|
|
|
1 250
|
|
PFS-4B
|
Skowronek
|
1925
|
2
|
12,8
|
9,5
|
3,3
|
39,3
|
1 920
|
2 600
|
1x440
|
198
|
4,2
|
6 000
|
498
|
3
|
|
|
500
|
|
CZL-32B
|
Kazuar
|
1929
|
5
|
28,0
|
19,5
|
6,0
|
112,0
|
3 233
|
6 944
|
2x560
|
210
|
3,6
|
5 100
|
602
|
6
|
|
|
1 750
|
|
PWL-62B
|
Jerzyk
|
1930
|
3
|
20,8
|
13,8
|
3,4
|
54,0
|
2 940
|
5 140
|
1x800
|
226
|
3,4
|
7 000
|
597
|
4
|
|
|
800
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-42TB
|
Puchacz
|
1926
|
2
|
13,7
|
10,4
|
3,7
|
39,4
|
1 680
|
3 090
|
1x560
|
221
|
4,2
|
6 100
|
590
|
3
|
|
|
750
|
1
|
CZL-33TB
|
Sowa
|
1930
|
2
|
17,0
|
12,1
|
3,7
|
58,7
|
2 578
|
4 345
|
1x800
|
214
|
4,0
|
5 500
|
562
|
2
|
1
|
|
900
|
1
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PFS-6RB
|
Aleksandretta
|
1928
|
2
|
14,1
|
9,2
|
3,6
|
49,8
|
1 330
|
1 960
|
1x360
|
214
|
4,3
|
6 700
|
395
|
3
|
|
|
200
|
|
PFS-12RB
|
Lora
|
1931
|
2
|
14,5
|
9,2
|
3,2
|
29,0
|
1 340
|
1 950
|
1x520
|
232
|
7,4
|
7 200
|
435
|
2
|
|
|
250
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
LWS-6R
|
Dudek
|
1926
|
2
|
9,4
|
8,2
|
3,1
|
33,2
|
1 246
|
1 915
|
1x360
|
207
|
5,5
|
6 400
|
540
|
4
|
|
|
100
|
|
WSD-9R
|
Żołna
|
1929
|
2
|
13,5
|
8,3
|
3,0
|
26,0
|
900
|
1 416
|
1x280
|
204
|
3,1
|
4 350
|
362
|
1
|
|
|
50
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
PWL-58HM
|
Rybołów
|
1928
|
1
|
9,8
|
6,7
|
2,8
|
25,7
|
980
|
1 400
|
1x440
|
255
|
6,0
|
7 500
|
414
|
2
|
|
|
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-16HR
|
Słonka
|
1923
|
2
|
12,7
|
8,7
|
3,2
|
45,0
|
1 487
|
2 095
|
1x400
|
185
|
3,6
|
6 000
|
252
|
3
|
|
|
50
|
|
PWL-53HR
|
Czajka
|
1927
|
2
|
13,5
|
9,6
|
3,7
|
44,0
|
1 409
|
1 990
|
1x360
|
182
|
3,3
|
5 900
|
366
|
1
|
|
|
50
|
|
LWS-7HR
|
Zimorodek
|
1928
|
2
|
17,0
|
12,1
|
5,3
|
76,4
|
2 790
|
4 170
|
1x640
|
202
|
3,7
|
4 150
|
432
|
3
|
|
|
150
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z o - b
o m b ow e
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-42HTB
|
Burzyk
|
1926
|
2
|
13,7
|
10,4
|
3,4
|
39,4
|
1 680
|
3 090
|
1x560
|
199
|
4,1
|
6 100
|
531
|
3
|
|
|
750
|
1
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-30HR
|
Bocian
|
1928
|
3
|
14,5
|
11,4
|
4,2
|
59,9
|
2 170
|
3 000
|
1x440
|
181
|
3,5
|
3 500
|
731
|
4
|
|
|
250
|
|
PWL-73HR
|
Kszyk
|
1931
|
2
|
11,1
|
7,8
|
2,9
|
19,0
|
440
|
726
|
1x160
|
200
|
4,1
|
3 800
|
356
|
|
|
|
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-28HRBm
|
Fregata
|
1927
|
4
|
22,5
|
15,6
|
5,5
|
125,0
|
3 658
|
5 496
|
2x440
|
173
|
3,4
|
5 400
|
667
|
3
|
|
1
|
200
|
|
PWL-66HRB
|
Albatros
|
1931
|
5
|
30,5
|
18,8
|
5,8
|
140,7
|
5 792
|
11 460
|
2x720
|
230
|
3,2
|
4 100
|
1 180
|
2
|
|
1
|
900
|
Uwagi,
do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofane zostały samoloty typów: PWL-28HRB
Fregata (pozostała jednak w służbie jego zmodernizowana wersja PWL-28HRBm) , CZL-17RB Kakapo, i CZL-22HR
Bekas;
-
wprowadzone zostały do służby samoloty typów: PWL-66HRB Albatros, PFS-12RB Lora i PWL-73HR Kszyk.
Łódź
latająca PWL-66HRB Albatros jest
pierwszym naprawdę długodystansowym wodnosamolotem w naszej flocie, z
możliwością skutecznego zwalczania OP wroga (działko 25 mm i 8 bomb głębinowych
lub 900 kg bomb klasycznych); będzie ona wykorzystywana w koloniach, jej duży zasięg
nie jest na Bałtyku potrzebny.
Ponieważ
nie uwzględniam z zasady samolotów nieuzbrojonych (szkolne, łącznikowe,
transportowe itp.), również nieuzbrojona amfibia PWL-73HR Kszyk znalazła się w tym zestawieniu trochę „na kredyt”
Będzie ona spełniać rolę wodnosamolotu łącznikowo-rozpoznawczego (miejsce
obserwatora/pasażera obok pilota) i m.in. zastąpi na lodołamaczach Słoń morski i Lew morski wycofane hydroplany CZL-22HR
Bekas (koła zostaną w tym przypadku zastąpione płozami). Koła/płozy tej
amfibii mogą być w razie potrzeby podnoszone pod skrzydła, np. podczas lotu lub
wodowania.
W
następnym 1932 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby pięciu nowych
typów samolotów; myśliwskiego, myśliwsko-bombowego z możliwością bombardowania
z lotu nurkowego, rozpoznawczego wodnosamolotu pływakowego, ciężkiego
pływakowego wodnosamolotu torpedowo-bombowego i długodystansowej rozpoznawczej
łodzi latającej.
"Kszyk" przypomina mi PZL-12H - sprawcę tragicznej śmierci inż. Zygmunta Puławskiego. Bardzo podoba mi się ciężka łódź latająca "Albatros", która jest konstrukcją zdolną wytrwać w pierwszej linii aż do końca lat 30-tych! Cieszy zapowiedź wprowadzenia do służby samolotu mającego możliwość bombardowania z lotu nurkowego oraz łodzi latającej dalekiego zasięgu. Konstrukcje z lat 1923 - 1926 powinny już zostać wycofane, z przeznaczeniem, co najwyżej, do celów szkoleniowych.
OdpowiedzUsuńŁK
Jak już nieraz pisałem, wszystkie "moje" samoloty są oparte w większym, lub mniejszym stopniu na realnych konstrukcjach. Pierwowzór "Kszyka" rozpoznałeś bezbłędnie.
UsuńStarsze modele są i będą sukcesywnie wycofywane, lecz w miarę zastępowania ich nowszymi. Po prostu nie chcę zostawać okresowo bez pewnych rodzajów samolotów.
JKS