niedziela, 10 kwietnia 2016

Okręt podwodny typu Jesiotr 1935-1936 (6 szt.)



Okręt podwodny typu Jesiotr 1935-1936 (6 szt.)

Oceaniczny okręt podwodny, zbudowany z myślą zastąpienia wysłużonych już jednostek typu Żarłacz (SS-23 1921).
Wnikliwi obserwatorzy zauważą, że prezentowane OP posiadają kiosk prawie identyczny z jednostkami typów Dorsz i Morszczuk; jedyna różnica wynika ze powiększenia platformy działka 25 mm (tu jest podwójne, tam pojedyncze). Konstrukcja tego kiosku jest chwalona przez dotychczasowych użytkowników i o ile na starszych i mniejszych okrętach sprawiała wrażenie zbyt masywnej (co niektórzy z Was mi zarzucali), to tutaj wygląda chyba proporcjonalnie. Ogólnie sylwetka okrętu mnie się podoba, chociaż w przypadku OP ma to niewielkie znaczenie.
W porównaniu ze wspomnianymi powyżej typami, Jesiotry charakteryzują się trochę gorszą wytrzymałością kadłuba (mniejsze dopuszczalne głębokości zanurzenia), ale wartości te są – moim zdaniem – i tak niezłe, a poza tym, jak wiemy, zawsze jest coś za coś, więc... Mamy tu wyższe prędkości, większe zasięgi (w tym podwodny), silniejsze uzbrojenie itd.
Jednostki tego typu wyglądają – wg mojej opinii – na udane, więc w tej, lub lekko zmodernizowanej wersji, mają szansę stać się naszymi podstawowymi oceanicznymi OP do końca tematycznego tego bloga, czyli roku 1945.
W związku z wprowadzeniem do służby Jesiotrów, nastąpiła częściowa dyslokacja OP bazujących w naszych posiadłościach zamorskich; mianowicie: okręty Żarłacz, Koleń i Kosogon (typ Żarłacz SS-23 1921) zostają przebazowane z Pemby na Belitung; okręty Lamna i Tawrosz (typ Lamna SS-32 1924) z PPTR na Pembę; a ich miejsce zajmą tam (na PPTR) OP prezentowanego tu typu.


 Jesiotr, Poland Submarine laid down 1935


Displacement:
            972 t light; 998 t standard; 1 130(1 356) t normal; 1 235 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (275,22 ft / 272,31 ft) x 22,64 ft x (15,09 / 16,05 ft)
            (83,89 m / 83,00 m) x 6,90 m  x (4,60 / 4,89 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 34 lbs / 16 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,794 t each, 10,764 t total
            submerged bow tubes + 6 torpedoes reloads
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,794 t each, 3,588 t total
            submerged stern tubes + 2 torpedoes reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 3 705(1 328) shp / 2 764(991) Kw = 19,00(9,50) kts
            Range 10 500(115)nm at 9,50(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 238 tons

Complement:
            56

Cost:
            £0,516 million / $2,064 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 36 tons, 3,2%
               - Guns: 7 tons, 0,6%
               - Weapons: 29 tons, 2,5%
            Machinery: 105 tons, 9,3%
            Hull, fittings & equipment: 591 tons, 52,3%
            Fuel, ammunition & stores: 158 tons, 14,0%
            Miscellaneous weights: 240 tons, 21,3%
               - Hull below water: 14 tons
               - Hull void weights: 226 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 166 lbs / 983 Kg = 31,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,437
            Length to Beam Ratio: 12,03 : 1
            'Natural speed' for length: 16,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 41 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  0,49 ft / 0,15 m
               - Average freeboard:                      7,88 ft / 2,40 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 51,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 65,3%
            Waterplane Area: 3 857 Square feet or 358 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 241%
            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 363 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,84
                        - Longitudinal: 3,29
                        - Overall: 1,95
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving depth - 82 m
Emergency diving depth - 132 m
Crush depth - 206 m

Jesiotr (1935)
Sterlet (1935)
Szyp(1935)
Czeczuga (1936)
Siewruga (1936)
Bieługa (1936)

11 komentarzy:

  1. Coś jakby przy tej wyporności i zasięgu ,za mały zapas torped .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam, że 16 torped (8 w wyrzutniach + 8 zapasowych) to nie jest mało.

      JKS

      Usuń
    2. Zgadzam się, że 16 torped to wystarczający zapas.
      ŁK

      Usuń
  2. Przy rzucie z przodu ta wielkość nadbudówki dalej sprawia wrażenie podwodnego żagla wstecznego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A skąd Kolega to wie, skoro nie ma widoku od przodu? W rzucie poziomym widać tylko otwarty pomost, sam kiosk o profilu kroplowym jest znacznie węższy.

      JKS

      Usuń
  3. Ciekawe lecz nie praktyczne rozwiązanie wolałbym nadbudówkę Orła /trochę mniejszą/, żagiel pod wodą też jest żaglem -pogarsza szybkość a nie może w tych warunkach zwiększyć zwrotności.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapomniałem dodać w latach 79-84 budowałem blaszaki , rysunek techniczny jesiotra nie ma nic wspólnego z kształtem kroplowym , mimo że nie uwzględnia linii przerywanych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powtarzam: sam kiosk ma kształt kroplowy, jednakże w widoku z góry jest on zniekształcony przez zarysy platform pomostu i działka 25 mm.

      JKS

      Usuń
  5. Wymiarami jest jakby trochę roztyty , podobnej wyporności Wilk - ile mógłby mieć torped i wyrzutni zamiast 38-40 min x 1108 kg ,proponował bym planowane przez MW okręty podwodne o wyporności 700 t

    OdpowiedzUsuń
  6. O ten żagiel właśnie chodzi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli Kolega pisząc "żagiel" ma na myśli powierzchnię boczną pomostu i platformy działka, to jest to raczej "żagielek"
      I taka moja prośba ogólnej natury; jeżeli nie jest to sprzeczne z Kolegi zasadami, prosiłbym o podpisywanie swoich komentarzy, ułatwi mi to odpowiadanie na nie i ogólną dyskusję. Jeżeli dostaję kilka komentarzy anonimowych, to po prostu nie wiem z kim i o czym dyskutuję. Może to generować niepotrzebne nieporozumienia. Z góry dziękuję -

      JKS

      Usuń