Okręt podwodny typu Jesiotr 1935-1936 (6 szt.)
Oceaniczny okręt
podwodny, zbudowany z myślą zastąpienia wysłużonych już jednostek typu Żarłacz (SS-23 1921).
Wnikliwi obserwatorzy
zauważą, że prezentowane OP posiadają kiosk prawie identyczny z jednostkami
typów Dorsz i Morszczuk; jedyna różnica wynika ze powiększenia platformy działka
25 mm (tu jest podwójne, tam pojedyncze). Konstrukcja tego kiosku jest chwalona
przez dotychczasowych użytkowników i o ile na starszych i mniejszych okrętach
sprawiała wrażenie zbyt masywnej (co niektórzy z Was mi zarzucali), to tutaj
wygląda chyba proporcjonalnie. Ogólnie sylwetka okrętu mnie się podoba, chociaż
w przypadku OP ma to niewielkie znaczenie.
W porównaniu ze
wspomnianymi powyżej typami, Jesiotry
charakteryzują się trochę gorszą wytrzymałością kadłuba (mniejsze dopuszczalne
głębokości zanurzenia), ale wartości te są – moim zdaniem – i tak niezłe, a
poza tym, jak wiemy, zawsze jest coś za coś, więc... Mamy tu wyższe prędkości,
większe zasięgi (w tym podwodny), silniejsze uzbrojenie itd.
Jednostki tego typu
wyglądają – wg mojej opinii – na udane, więc w tej, lub lekko zmodernizowanej
wersji, mają szansę stać się naszymi podstawowymi oceanicznymi OP do końca
tematycznego tego bloga, czyli roku 1945.
W związku z
wprowadzeniem do służby Jesiotrów,
nastąpiła częściowa dyslokacja OP bazujących w naszych posiadłościach
zamorskich; mianowicie: okręty Żarłacz,
Koleń i Kosogon (typ Żarłacz
SS-23 1921) zostają przebazowane z Pemby na Belitung; okręty Lamna i Tawrosz (typ Lamna SS-32
1924) z PPTR na Pembę; a ich miejsce zajmą tam (na PPTR) OP prezentowanego tu
typu.
Jesiotr, Poland Submarine laid down 1935
Displacement:
972
t light; 998 t standard; 1 130(1 356) t normal; 1 235 t full
load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(275,22
ft / 272,31 ft) x 22,64 ft x (15,09 / 16,05 ft)
(83,89
m / 83,00 m) x 6,90 m x (4,60 / 4,89 m)
Armament:
1
- 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1
raised mount
Weight of broadside 34 lbs / 16 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,794 t each, 10,764 t
total
submerged
bow tubes + 6 torpedoes reloads
2nd Torpedoes
2
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,794 t each, 3,588 t
total
submerged
stern tubes + 2 torpedoes reloads
Machinery:
Diesel
Internal combustion engines plus batteries,
Geared
drive, 2 shafts, 3 705(1 328) shp / 2 764(991) Kw = 19,00(9,50)
kts
Range
10 500(115)nm at 9,50(5,00) kts
Bunker
at max displacement = 238 tons
Complement:
56
Cost:
£0,516
million / $2,064 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
36 tons, 3,2%
- Guns: 7 tons, 0,6%
- Weapons: 29 tons, 2,5%
Machinery:
105 tons, 9,3%
Hull,
fittings & equipment: 591 tons, 52,3%
Fuel,
ammunition & stores: 158 tons, 14,0%
Miscellaneous
weights: 240 tons, 21,3%
- Hull below water: 14 tons
- Hull void weights: 226 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 166 lbs / 983 Kg = 31,4 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,15
Metacentric
height 0,7 ft / 0,2 m
Roll
period: 11,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,27
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,437
Length
to Beam Ratio: 12,03 : 1
'Natural
speed' for length: 16,50 kts
Power
going to wave formation at top speed: 41 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 10,50 ft /
3,20 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Forward deck: 30,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Aft deck: 30,00%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 20,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 0,49 ft / 0,15 m
- Average freeboard: 7,88 ft / 2,40 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 51,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 65,3%
Waterplane
Area: 3 857 Square feet or 358 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 241%
Structure
weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 363 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,84
-
Longitudinal: 3,29
-
Overall: 1,95
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Operational diving depth - 82 m
Emergency diving depth - 132 m
Crush depth - 206 m
Jesiotr (1935)
Sterlet (1935)
Szyp(1935)
Czeczuga (1936)
Siewruga (1936)
Bieługa (1936)
Coś jakby przy tej wyporności i zasięgu ,za mały zapas torped .
OdpowiedzUsuńUważam, że 16 torped (8 w wyrzutniach + 8 zapasowych) to nie jest mało.
UsuńJKS
Zgadzam się, że 16 torped to wystarczający zapas.
UsuńŁK
Przy rzucie z przodu ta wielkość nadbudówki dalej sprawia wrażenie podwodnego żagla wstecznego.
OdpowiedzUsuńA skąd Kolega to wie, skoro nie ma widoku od przodu? W rzucie poziomym widać tylko otwarty pomost, sam kiosk o profilu kroplowym jest znacznie węższy.
UsuńJKS
Ciekawe lecz nie praktyczne rozwiązanie wolałbym nadbudówkę Orła /trochę mniejszą/, żagiel pod wodą też jest żaglem -pogarsza szybkość a nie może w tych warunkach zwiększyć zwrotności.
OdpowiedzUsuńZapomniałem dodać w latach 79-84 budowałem blaszaki , rysunek techniczny jesiotra nie ma nic wspólnego z kształtem kroplowym , mimo że nie uwzględnia linii przerywanych.
OdpowiedzUsuńPowtarzam: sam kiosk ma kształt kroplowy, jednakże w widoku z góry jest on zniekształcony przez zarysy platform pomostu i działka 25 mm.
UsuńJKS
Wymiarami jest jakby trochę roztyty , podobnej wyporności Wilk - ile mógłby mieć torped i wyrzutni zamiast 38-40 min x 1108 kg ,proponował bym planowane przez MW okręty podwodne o wyporności 700 t
OdpowiedzUsuńO ten żagiel właśnie chodzi
OdpowiedzUsuńJeżeli Kolega pisząc "żagiel" ma na myśli powierzchnię boczną pomostu i platformy działka, to jest to raczej "żagielek"
UsuńI taka moja prośba ogólnej natury; jeżeli nie jest to sprzeczne z Kolegi zasadami, prosiłbym o podpisywanie swoich komentarzy, ułatwi mi to odpowiadanie na nie i ogólną dyskusję. Jeżeli dostaję kilka komentarzy anonimowych, to po prostu nie wiem z kim i o czym dyskutuję. Może to generować niepotrzebne nieporozumienia. Z góry dziękuję -
JKS