czwartek, 3 listopada 2016

Stan ilościowy lotnictwa MW na rok 1940



Stan ilościowy lotnictwa MW na rok 1940

Uwaga: zestawienie obejmuje grupy lotnicze dwóch lotniskowców, które jeszcze na blogu się nie ukazały, ale są w końcowym stadium budowy.

Szybciej, niż przypuszczałem, publikuję aktualne, zbiorcze zestawienie lotnictwa podlegającego Marynarce Wojennej. Porównując je z poprzednim (1935) można zauważyć, że ogólna liczebność aparatów nie uległa istotnej zmianie. Nastąpiło natomiast wyraźne przesunięcie ilościowe na rzecz lotnictwa zaokrętowanego oraz ogólnie na wschód. Przyczyn takich zmian nie muszę chyba uzasadniać.
Można się zżymać na brak rozwoju ilościowego lotnictwa MW, jednakże istnieją co najmniej dwa tego stanu rzeczy powody:
- postęp jakościowy, nowe samoloty posiadają siłę bojową porównywalną do siły dwu, a nawet więcej starszych modeli;
- część zadań lotnictwa MW przejęło Lotnictwo (jako samodzielny rodzaj sił zbrojnych).
Wnikliwych obserwatorów (oby takich jak najwięcej) przepraszam za ewentualne nieścisłości. Doprawdy trudno mi było dotrzeć osobiście na każde lotnisko i na każdy pirs bazy wodnosamolotów. W dużej mierze musiałem się oprzeć na raportach podwładnych, a wiadomo, jak z tymi raportami bywa :). Oto tabela.

LOKALIZACJA
TYP
RAZEM
NA LOTNISKACH LĄDOWYCH
 POKŁADOWE
WODNOSAMOLOTY
M i MB
B i TB
R i RB
M
B i TB
R i RB
M
B i TB
R i RB
PWL-104M
CZL70M-m
PWL-92B-m
PWL-105B
PFS-39B
PWL-111B
PWL-112TB
WSD-29RB
WSD-29R
PWL-104M(p)
PFS-45BN(p)
PWL-119TB(p)
PFS-47RB(p)
CZL-71HMf
PWL-113HTf
CZL-56HRf
LWS-20HRf
CZL-48HRBf-m
PWL-114HRb
CZL-75HRb
PWL-122HRb
CZL-57HRBb
CZL-69HRBb
Metropolia
31
93
30
30

31
31

30





10



10
3
3

3
305
1. Flota















20
38

2




60
2. Flota









204
154
112
45










515
Antyle

20
10

10

10






20



10
3
3
3
3
3
95
Togo

10

10



10
10










3


3
43
Namibia
10
10
10
10


10
10
10








10

3
3
3

89
Pemba

21


10

21







10


10

3
3
3
3
84
Belitung

10

10















3
3
3

29
PPTR
10
61


10

20
10





10
40


30
3
15
3

6
218
Samoa

10






10








10
3
3
3
3
3
45
Clipperton

10

10

10
10







10




3
3

3
56
Hangczou

31


10

10
10


10






10





81
Szantou

31


10

10
10


10






10





81
RAZEM
51
307
50
70
50
41
122
50
60
204
174
112
45
30
70
20
38
90
21
39
24
15
24
1707
OGÓŁEM
358
333
110
204
286
45
30
70
271
1707
801
535
371
1707

























Samoloty:
M -
myśliwskie

f -
wodnosamolot pływakowy

















MB -
myśliwsko-bombowe

b -
łódź latająca


















B -
bombowe


(p) -
samoloty pokładowe lotniskowców
















TB -
torpedowo-bombowe

(k) -
samoloty pokładowe startujące z katapult
















R -
rozpoznawcze

 -m -
modele zmodernizowane

















RB -
rozpoznawczo-bombowe





















Na koniec aktualne zestawienie krajowych producentów silników lotniczych.

PRODUCENT
RODZAJ
TYP
M O C  [KM]
160
240
360
400
480
520
560
600
720
800
920
1040
1280
1400
1520
1600
1720
1960
2240
Państwowa Wytwórnia Lotnicza (PWL) w Świdniku
gwiazdowy
Astra






X


X


X

X




rzędowy
Hercules







X



X







Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) w Warszawie
rzędowy
Vis



X















gwiazdowy
Samson




X





X
X







Poznańska Fabryka Samolotów (PFS) w Poznaniu
gwiazdowy
Lech
X

X







X








Wytwórnia Silników Spalinowych (WSS) w Andrychowie
rzędowy
WSS
X


















Państwowe Zakłady Inżynieryjne (PZInż.) w Rzeszowie
rzędowy
Taurus

X

















13 komentarzy:

  1. Ilość samolotów jest imponująca, zwłaszcza, gdy uwzględnimy, niespotykaną w realu, nowoczesność tej armady powietrznej. Gdy chodzi o silniki lotnicze, to brakuje mi rzędowych o mocy przekraczającej 1040 KM.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzędowy przekraczający 1040KM w 1940? – jak mi się wydaje najsilniejsze silniki rzędowe były wtedy około 1100KM.
      Następny po silniku 1040 KM powinien być rzędu 1300KM, ale to najwcześniej w 1941.
      Za to warto zwrócić uwagę na gwiazdowy 1520KM. Ponieważ silniki 14-cylidrowe takie moce osiągnęły chyba dwa lat później to zakładam, że jest to 18-cylindrówka. W 1940 takie cuda mieli tylko amerykanie i jak mi się zdaje uważali, że ze względu na rozmiar nadają się tylko do samolotów wielosilnikowych. Pierwszy jednosilnikowy samolot z takim silnikiem był w eksploatacji dopiero w połowie 1942.
      H_Babbock

      Usuń
  2. Co do ilości, to przypominam, że jest to lotnictwo MW + (prawie) całość lotnictwa w koloniach.
    Silniki rzędowe >1 040 KM będą w swoim czasie.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy w pokładowym zamiast PWL-104 nie ma być PWL-103. PWL- 104/Lampart miał 2x720KM,w tym przypadku powinien mieć 2x800 KM ,bo takie produkujemy/. Głuszec/Łoś waga konstrukcyjna 4000kg + 2silniki 1040KM = +- 1150kg = razem minimum 5150 [P-37D]/. Mamy głuszca i przepiórkę to raczej zbyteczny cietrzew. Co do wodnosamolotów to mamy dużo typów w lini , powoduje to krótkie serie ,a to prowadzi do dużych kosztów jednostkowych. Płomykówka i Kakadu , na razie /dopóki nie mamy cięższych torped lotniczych /wybrałbym Kakadu na lotniskowcach jako uniwersalni rozpoznawczo-torpedowy. IDSM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem w sprawie myśliwca pokładowego to oczywista „literówka” Autora (powinien być jak Kolega zauważył Aguja).
      Sęp to jak sądzę hybryda Wilka i Lamparta - stąd być może mikra moc silników. Zresztą wątpię, żeby nawet 800KM uratowało parametry tego samolotu.
      Cietrzew ma istotną przewagę nad Głuszcem – zasięg. Zresztą jest także szybszy (czego kompletnie nie rozumiem zważywszy na mniejszą moc).
      Wydawało mi się, że torpeda lotnicza wówczas to masa 800kg- czyli za dużo dla Kakadu. Zresztą kształt kadłuba z tyłu ogranicza pola strzelca co jest słabe dla samolotów, które miały by działać w strefie wrogich myśliwców.
      Inna sprawa, że Avanger (Płomykówka) z silnikiem 1520KM w 1940 mnie szokuje (oryginał wszedł do służby w połowie 1942).
      H_Babbock

      Usuń
    2. Oczywiście, powinno być PWL-103M(p)-m i jest to prosta "literówka", za którą przepraszam.
      "Sęp" jest już na "wylocie", w roku przyszłym pojawi się w jego miejsce znacznie bardziej zaawansowany model.
      Co do bombowców; sytuacja jest dynamiczna, nowe typy się pojawiają, starsze znikają. Dlatego nie do uniknięcia jest współistnienie typów o podobnych charakterystykach; nie da się np. 01.01.1940 wycofać wszystkich starszych i wprowadzić na ich miejsce odpowiedniej ilości następców. Poza tym, nawet modele o podobnych charakterystykach nie muszą się dublować, a mogą uzupełniać. Przykładowo "Głuszec" ma większy od "Cietrzewia" udźwig, ale mniejszy zasięg. Większa prędkość tego drugiego wynika z mniejszej masy startowej.
      "Kakadu" nie jest samolotem stricte torpedowym, choć teoretycznie torpedę przenieść mógłby (masa stosowanych u nas aktualnie torped lotniczych 457 mm to dokładnie 700 kg).
      "Płomykówka" rzeczywiście trochę wyprzedza "real", ale z osiągami niższymi od pierwowzoru jest - moim zdaniem - akceptowalna w roku 1940.

      JKS

      Usuń
  4. Gdzie jest napisane, że kakadu miałby dźwigać torpedy?
    KT

    OdpowiedzUsuń
  5. Dane 700 kg .IDSM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi chyba , że z takim udźwigiem mógłby (ale tylko mógłby) przenosić lekką torpedę.

      Usuń
    2. Rok lotniskowca, wysokość hangarów ,przy składanych skrzydłach,więcej wejdzie.aeurodynamika przy tym samym kształcie musi być taka sama,prędkość powinna przy takim samym silniku podobna.

      Usuń
    3. Powyżej to jakiś szyfr?!
      ŁK

      Usuń