Lotnictwo morskie rok 1943
Jak
zwykle, na początku nowego roku blogowego przedstawiam aktualne zestawienie
tabelaryczne oraz sylwetki samolotów używanych w lotnictwie morskim. Do służby
wprowadzonych zostało siedem nowych modeli, osiem z niej wycofanych, a jeden
zmodernizowany.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
CZL-77M
|
Orłosęp
|
1941
|
2
|
16,5
|
13,6
|
5,3
|
42,2
|
5 939
|
7 409
|
2x1400
|
585
|
11,2
|
10 200
|
1 065
|
4
|
4
|
|||
CZL-91M
|
Sokół
|
1942
|
1
|
11,3
|
9,8
|
4,1
|
21,8
|
3 465
|
4 175
|
1x1720
|
708
|
16,3
|
12 800
|
826
|
4
|
2
|
|||
PWL-126M(p)
|
Wężojad
|
1942
|
1
|
13,1
|
10,2
|
4,0
|
31,0
|
4 219
|
5 743
|
1x2240
|
635
|
16,8
|
10 700
|
836
|
6
|
||||
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-77MB
|
Orłosęp
|
1941
|
2
|
16,5
|
13,6
|
5,3
|
42,2
|
5 939
|
7 909
|
2x1400
|
551
|
9,6
|
8 700
|
986
|
4
|
600
|
|||
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-123B
|
Oknówka
|
1941
|
4
|
16,4
|
11,7
|
3,2
|
38,5
|
4 737
|
6 938
|
2x920
|
520
|
7,4
|
8 350
|
890
|
6
|
750
|
|||
PFS-57B
|
Kuropatwa
|
1942
|
5
|
22,5
|
17,6
|
6,1
|
63,1
|
8 800
|
11 500
|
2x1400
|
524
|
8,8
|
7 500
|
972
|
4
|
1
|
1 500
|
||
CZL-86B
|
Bażant
|
1942
|
4
|
21,3
|
15,2
|
5,6
|
50,0
|
10 262
|
15 743
|
2x1960
|
564
|
6,3
|
6 650
|
1 296
|
4
|
4
|
2 500
|
||
PWL-127B
|
Struś
|
1942
|
7
|
31,1
|
21,1
|
6,3
|
120,5
|
16 571
|
30 924
|
4x1280
|
450
|
3,7
|
6 500
|
2 157
|
8
|
6 500
|
|||
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
PFS-63BN(p)
|
Kaniuk
|
1943
|
2
|
15,2
|
11,2
|
4,0
|
39,2
|
4 938
|
7 697
|
1x1960
|
475
|
8,9
|
7 200
|
1 013
|
2
|
2
|
1 000
|
||
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-119TB(p)-m
|
Płomykówka
|
1940
|
3
|
16,5
|
12,5
|
4,7
|
45,5
|
4 504
|
7 936
|
1x1600
|
403
|
8,6
|
7 450
|
994
|
3
|
2
|
1 000
|
1
|
|
PWL-128TB
|
Syczoń
|
1943
|
2
|
17,7
|
12,6
|
4,8
|
46,7
|
6 933
|
11 030
|
2x1520
|
500
|
8,0
|
5 650
|
1 520
|
2
|
2
|
700
|
1
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-93RTB(p)
|
Jaskólak
|
1943
|
2
|
13,6
|
11,5
|
4,7
|
30,5
|
4 088
|
6 521
|
1x1720
|
518
|
9,8
|
8 950
|
1 185
|
2
|
2
|
700
|
1
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
WSD-32R
|
Kruk
|
1942
|
2
|
14,7
|
11,0
|
3,9
|
32,0
|
3 231
|
5 000
|
2x1040
|
592
|
7,3
|
10 500
|
1 337
|
2
|
||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
CZL-95HMf
|
Czubak
|
1943
|
1
|
15,2
|
12,0
|
6,1
|
35,4
|
4 885
|
6 350
|
1x2240
|
579
|
10,2
|
11 600
|
869
|
2
|
2
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
LWS-33HRf(k)
|
Nur
|
1941
|
3
|
14,5
|
11,3
|
4,7
|
36,0
|
2 616
|
3 614
|
1x1040
|
368
|
8,0
|
8 700
|
1 090
|
1
|
1
|
250
|
||
LWS-40HRf(k)
|
Krzyżówka
|
1943
|
2
|
11,0
|
10,3
|
4,6
|
24,0
|
1 981
|
2 732
|
1x560
|
295
|
4,9
|
4 300
|
713
|
2
|
200
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z o - b
o m b ow e
|
|||||||||||||||||||
PWL-132HRTBf
|
Czerwonak
|
1943
|
7
|
27,0
|
18,1
|
6,7
|
90,0
|
9 645
|
13 275
|
2x1520
|
421
|
7,2
|
5 000
|
1 860
|
4
|
2
|
1
|
1 150
|
1
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
LWS-34HMTBf(k)
|
Łabędź
|
1942
|
2
|
12,3
|
11,6
|
4,6
|
27,0
|
3 440
|
4 584
|
1x1600
|
505
|
9,2
|
9 900
|
661
|
4
|
1
|
750
|
1
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
PWL-114HRb
|
Biegus
|
1939
|
2
|
12,6
|
7,7
|
3,1
|
21,5
|
731
|
1 051
|
1x240
|
179
|
2,9
|
4 650
|
600
|
|||||
CZL-75HRb
|
Mewa
|
1940
|
3
|
15,2
|
12,9
|
3,9
|
31,6
|
2 434
|
3 041
|
4x160
|
272
|
4,2
|
4 100
|
618
|
1
|
1
|
|||
PWL-122HRb
|
Żuraw
|
1940
|
5
|
30,0
|
24,6
|
6,9
|
120,0
|
11 870
|
23 518
|
4x600
|
345
|
2,0
|
6 500
|
3 834
|
2
|
1
|
|||
PWL-118HRb
|
Dubelt
|
1941
|
5
|
12,2
|
9,5
|
3,5
|
22,8
|
1 573
|
2 156
|
2x240
|
271
|
4,0
|
4 900
|
855
|
|||||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-124HRBb/k
|
Nawałnik
|
1941
|
7
|
25,0
|
21,2
|
7,7
|
99
|
9 525
|
15 240
|
2x1520
|
435
|
6,5
|
4 750
|
1 472
|
4
|
2
|
900
|
||
CZL-96HRBb
|
Pterodaktyl
|
1943
|
11
|
46,0
|
37,0
|
10,9
|
255,0
|
34 411
|
51 251
|
6x1400
|
389
|
2,8
|
7 650
|
3 435
|
6
|
1
|
1 150
|
Uwagi,
do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofane zostały samoloty typów: CZL-76M-m Pustułka,
PFS-45BN Kulon, PWL-112TB Pójdźka, PFS-47RB(p) Kakadu, LWS-20HRf(k) Siewka, CZL-71HMf Gadożer, CZL-80HRBf Krakwa
oraz CZL-69HRBb Pelikan;
-
wprowadzone zostały do służby samoloty typów: PFS-63BN(p) Kaniuk, PWL-128TB Syczoń,
CZL-93RTB(p) Jaskólak, CZL-95HMf Czubak, LWS-40HRf(k) Krzyżówka, PWL-132HRTBf Czerwonak, oraz CZL-96HRBb Pterodaktyl;
-
zmodernizowany został poprzez montaż silnika większej mocy samolot typu PWL-119TB(p)-m
Płomykówka.
We
wdzięcznej pamięci pozostanie rozpoznawczo-bombowa łódź latająca CZL-69HRBb Pelikan. Samoloty tego typu w ciągu 5
lat służby wykonały niezliczoną ilość lotów patrolowych, a ostatnio zasłużyły
się przerzucając posiłki na Babelthuap.
PFS-63BN(p)
Kaniuk jest typowym bombowcem
nurkującym bazującym na lotniskowcach uderzeniowych.
Operujący
z lotnisk lądowych torpedowo-bombowy PWL-128TB Syczoń stanowi dość daleko idące rozwinięcie modelu PWL-112TB Pójdźka. Ponieważ został on wyposażony w
radar, przewiduje się użycie go również w charakterze nocnego myśliwca. W tej
ostatniej wersji, bez uzbrojenia torpedowo-bombowego, prędkość maksymalna wzrasta
do 517 km/h, a zasięg do
1
623 Mm.
CZL-93RTB(p)
Jaskólak będzie bazował na
lotniskowcach eskortowych i lekkich. Jest to dość uniwersalny aparat latający;
może wykonywać zadania rozpoznawcze, zwalczania OP, torpedowo-bombowe, a w
ostateczności myśliwskie. Bez uzbrojenia torpedowo-bombowego osiąga prędkość 529
km/h.
CZL-95HMf
Czubak jest naprawdę już ostatnim w
naszej flocie wodnosamolotem myśliwskim. Jego układ konstrukcyjny jest zbliżony
do PWL-124HRBb/k Nawałnik, z tą
różnicą, że Nawałnik może startować i
lądować zarówno w układzie łodzi latającej, jak i wodnosamolotu pływakowego, a Czubak tylko na wysuwanym pływaku.
Pływakowy
wodnosamolot rozpoznawczy LWS-40HRf(k) Krzyżówka
będzie stanowił wyposażenie pokładowe głównie krążowników. Jest to pierwszy u
nas model pokładowy z pojedynczym pływakiem.
Następną
bardzo uniwersalną konstrukcją jest PWL-132HRTBf Czerwonak. Samolot ten jest szczególnie wartościowy w funkcji
zwalczania OP (10 lotniczych bg i działko 25 mm). Planowane zamontowanie na nim
radaru jeszcze zwiększy jego zalety. Ciekawe, czy ktoś zgadnie jaki realny
samolot był tu inspiracją?
Na
koniec CZL-96HRBb Pterodaktyl; to również
aparat wielozadaniowy. Wykorzystywany może być jako: samolot patrolowy i
zwalczania OP (radar, 10 lotniczych bg i działko 25 mm), bombowiec dalekiego
zasięgu 1 000 - 1 250 kg bomb), samolot transportowy (92 żołnierzy, lub 72
rannych/chorych, lub do 9,3 t ładunku) oraz samolot komunikacyjny (20-46
pasażerów). „Pusty” Pterodaktyl z
dodatkowymi (montowanymi wewnątrz kadłuba) zbiornikami paliwa ma zasięg do 4 400
Mm. Nie muszę chyba dodawać, że jest to – jak dotychczas – największy i
najcięższy samolot w naszej flocie.
Aktualny
zestaw samolotów pokładowych.
ROK
|
M
|
R(RB)
|
BN
|
TB
|
HR
|
HMTB
|
||
lotn. eskadr.
|
lotn. eskort.
|
lotn. eskort.
|
lotniskowce
|
lotniskowce
|
katapulty okrętowe
|
katapulty okrętowe
|
||
1943
|
PWL-126M(p) Wężojad 1942
|
PWL-126M(p) Wężojad 1942
|
CZL-93RTB(p) Jaskólak 1943
|
PFS-63BN(p) Kaniuk
1943
|
PWL-119TB(p) Płomykówka 1940
|
LWS-40HRf(k) Krzyżówka
1943
|
LWS-33HRBf(k) Nur
1941
|
LWS-34HMTBf(k) Łabędź 1942
|
Aktualny
program produkcji silników lotniczych.
PRODUCENT
|
RODZAJ
|
TYP
|
M O C [KM]
|
||||||||||||||||||
160
|
240
|
360
|
400
|
480
|
520
|
560
|
600
|
720
|
800
|
920
|
1040
|
1280
|
1400
|
1520
|
1600
|
1720
|
1960
|
2240
|
|||
Państwowa Wytwórnia Lotnicza (PWL) w Świdniku
|
gwiazdowy
|
Astra
|
X
|
X
|
|||||||||||||||||
rzędowy
|
Hercules
|
X
|
X
|
X
|
|||||||||||||||||
Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) w Warszawie
|
rzędowy
|
Vis
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|||||||||||||||
gwiazdowy
|
Samson
|
X
|
X
|
X
|
X
|
||||||||||||||||
Poznańska Fabryka Samolotów (PFS) w Poznaniu
|
gwiazdowy
|
Lech
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|||||||||||||||
Wytwórnia Silników Spalinowych (WSS) w Andrychowie
|
rzędowy
|
WSS
|
|||||||||||||||||||
Państwowe Zakłady Inżynieryjne (PZInż.) w Rzeszowie
|
rzędowy
|
Taurus
|
X
|
Nie uważam się za znawcę tematów lotniczych, ale odnoszę wrażenie, że zaproponowany na 1943 r. zestaw samolotów byłby marzeniem wielu państw, i to wcale nie "peryferyjnych", w roku 1945.
OdpowiedzUsuńŁK
Rad bym się starać nadal... :).
UsuńNiemniej, trzeba zauważyć, że można w tym zestawie znaleźć kilka konstrukcji trochę "odstających" To tak, jak - miły Kolego - w kwestii ogólnego zaawansowania technologicznego naszego kraju. Ogólnie jest super, ale nieliczne braki da się znaleźć. "Nobody is perfect!"
JKS
PS. "Chodzi o to, żeby nam te plusy nie przesłaniały minusów" I vice versa :).
UsuńJKS
Najważniejsze, żeby nie były to plusy "dodatnie" i plusy "ujemne"! :)
UsuńŁK
No i żeby liczba 2 nie przyjmowała innych wartości, bo wtedy 2+2 nie musi równać się 4.
UsuńJKS
!
UsuńŁK
Lotnictwo rzeczywiście znacznie wyprzedza historię. Lotnictwo pokładowe to Wężojad (jak sądzę Hellcat, pierwsze akcje bojowe połowa 1943), Kaniuk (Helldiver, grudzień 1943) i Płomykówka (Avanger – tu mieści się w 1943). Parametry też dotyczą późniejszych wersji. Ciekawostką jest też dziwna sytuacja, że ciężki samolot torpedowy (Płomykówka) ma znacznie słabszy silnik niż nurkowiec (Kaniuk).
OdpowiedzUsuńMyśliwiec „lądowy” Sokół (Mustang) ma prędkość 708km/h, prawdziwą, ale dla 1944r. W 1943 to absolutnie „kosmiczne” parametry.
Nie rozumiem Jaskólaka. Z rysunku i wymiarów wynika, że to jednosilnikowy Fairey Firefly - ale w opisie są dwa silniki.
Zakładając, że to Firefly, to samolot z tak słabym napędem (w stosunku do innych samolotów) musi być kiepski. A główna cecha samolotu rozpoznawczego (zasięg) to tutaj zaledwie 10% więcej niż bombowców pokładowych.
Wprowadzenie w 1943 samolotu Krzyżówka z silnikiem 560KM (OS2U Kingfisher z 1938r) jest także trudne do przyjęcia.
Z kolei bardzo ciepło przyjmuje samolot Syczoń (Bristol Beaufighter jak sądzę). To bardzo wartościowy samolot uderzeniowy. W praktyce ma największy zasięg ataku na okręty wroga (Większy ma Struś, ale 4 silnikowy samolot nie bardzo nadaje się do atakowania okrętów). Zresztą przez zasięg deklasuje rozpoznawczego Kruka.
Porównując z USA mamy podobny zestaw samolotów pokładowych (tylko znacznie wcześniej!): Hellcat, Helldiver i Avanger. Siły „brzegowe” są inne. Mamy Mustanga i świetne bombowce do ataków „bezpośrednich” (Intruder i Beaufigther). Z kolei brakuje nam większego bombowca (ale wciąż zdolnego do ataków z niskiego pułapu) czyli B-25 Mitchell. Zasięg (ponad 2000km) i obszerna kabina (umożliwiająca długie loty) dają mu kolosalną przewagę nad nami.
H_Babbock
Czyli ogólnie można powiedzieć, że są w tym zestawie pozycje lepsze, ale są i gorsze lub braki - jak w realu.
UsuńW opisie napędu CZL-93RTB(p) "Jaskólak" jest błąd, zaraz poprawię.
Takie ataki jak "Syczoń" może wykonywać również PWL-132HRTBf "Czerwonak" (nie rozpoznałeś go?), a główną zaletą "Kruka" jest jego prędkość.
JKS
Ze wstydem przyznaje, że Syczonia nie rozpoznałem, mimo podjętych w tym celu moich starań.
UsuńH_Babbock
Uściślijmy; "Syczonia" rozpoznałeś bezbłędnie, to Bristol "Beaufighter" Jeśli chodzi o "Czerwonaka", to nie ma się czego wstydzić, jest to Loire-Nieuport LN 10 zbudowany tylko w prototypie, a oblatany w roku 1939 - zaplanowanej na rok 1940 produkcji seryjnej ze zrozumiałych historycznie powodów nie podjęto.
UsuńJKS
Oczywiście: chodzi o Czerwonaka a nie Syczenia.
UsuńNie miałem pojęcia o samolocie LN 10, dzięki za wyjaśnienia.
Sprawdziłem i wiki podaje, że jeszcze w XII 1939 władze Francuskie zmieniły decyzje i zrezygnowały z programy wodnopłatowych samolotów torpedowych na rzecz samolotów lądowych. Zważywszy na ekstremalnie kłopotliwe czynności podwieszania torpedy pod wodnopłatowiec znajdujący się na wodzie jest to zrozumiałe.
Jednego nie rozumiem. LN 10 miał, według Wiki, (projektowany) zasięg 3300km, a Twój Czerwonak tylko „marne” 1860km – dlaczego?
H_ Babbock
Zapomniałeś, że ja podaję zasięg w Mm, 1 860 Mm to ok. 3 445 km, więc wszystko prawie się zgadza. Coś ostatnio jesteś rozkojarzony :).
UsuńJKS
Na czym wzorowany jest Czubak?
UsuńTeż mnie to ciekawiło. Wydaje mi się, że na prototypie (nieudanym) Blackburn B44. Samolotu nie znałem, ale zagadka nie była trudna. Kabina z „kratkami” wskazywała na samolot z pierwszej połowy wojny. To i rzędowy silnik wielkiej mocy ze śmigłami przeciwbieżnymi zawężał poszukiwania do Wielkiej Brytanii. Kształt steru kierunku to na ogół „wizytówka” wytwórni – i tu wydawał się podobny do samolotów Blackburn. Wówczas znalezienie samolotu to była chwila.
UsuńH_Babbock
Do JKS z 22:19. Automatycznie przyjąłem, że zasięg jest w kilometrach i nawet nie przyszło mi do głowy weryfikować tego w „główce” tabelki.
UsuńSwoją drogą w konwencji „morskiej” (mile morskie) logiczne było by podawanie prędkości samolotów w węzłach, a pułapu w stopach.
H_Babbock
Chodziło mi o łatwiejsze porównywanie zasięgu samolotów z zasięgiem okrętów; wprowadzenie miar "morskich" dla pozostałych parametrów z kolei zmusiłoby Kolegów do wielu uciążliwych przeliczeń. Zastosowany przeze mnie układ jest może nie całkiem logiczny, ale chyba wygodny.
UsuńJKS
Moja dygresja miała być raczej niepoważna. Oczywiście, że system „metryczny” jest tu właściwszy, a wyłączenie z tego zasięgu (podawanego w milach) też ma uzasadnienie.
UsuńH_Babbock