piątek, 24 listopada 2017

Lotnictwo morskie rok 1943



Lotnictwo morskie rok 1943

Jak zwykle, na początku nowego roku blogowego przedstawiam aktualne zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów używanych w lotnictwie morskim. Do służby wprowadzonych zostało siedem nowych modeli, osiem z niej wycofanych, a jeden zmodernizowany.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
CZL-77M
Orłosęp
1941
2
16,5
13,6
5,3
42,2
5 939
7 409
2x1400
585
11,2
10 200
1 065
4

4


CZL-91M
Sokół
1942
1
11,3
9,8
4,1
21,8
3 465
4 175
1x1720
708
16,3
12 800
826
4

2


PWL-126M(p)
Wężojad
1942
1
13,1
10,2
4,0
31,0
4 219
5 743
1x2240
635
16,8
10 700
836

6



S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e
CZL-77MB
Orłosęp
1941
2
16,5
13,6
5,3
42,2
5 939
7 909
2x1400
551
9,6
8 700
986


4
600

S a m o l o t y  b o m b o w e
PWL-123B
Oknówka
1941
4
16,4
11,7
3,2
38,5
4 737
6 938
2x920
520
7,4
8 350
890

6

750

PFS-57B
Kuropatwa
1942
5
22,5
17,6
6,1
63,1
8 800
11 500
2x1400
524
8,8
7 500
972
4
1

1 500

CZL-86B
Bażant
1942
4
21,3
15,2
5,6
50,0
10 262
15 743
2x1960
564
6,3
6 650
1 296
4
4

2 500

PWL-127B
Struś
1942
7
31,1
21,1
6,3
120,5
16 571
30 924
4x1280
450
3,7
6 500
2 157
8


6 500

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e
PFS-63BN(p)
Kaniuk
1943
2
15,2
11,2
4,0
39,2
4 938
7 697
1x1960
475
8,9
7 200
1 013
2

2
1 000

S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-119TB(p)-m
Płomykówka
1940
3
16,5
12,5
4,7
45,5
4 504
7 936
1x1600
403
8,6
7 450
994
3
2

1 000
1
PWL-128TB
Syczoń
1943
2
17,7
12,6
4,8
46,7
6 933
11 030
2x1520
500
8,0
5 650
1 520
2
2

700
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-93RTB(p)
Jaskólak
1943
2
13,6
11,5
4,7
30,5
4 088
6 521
1x1720
518
9,8
8 950
1 185
2

2
700
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
WSD-32R
Kruk
1942
2
14,7
11,0
3,9
32,0
3 231
5 000
2x1040
592
7,3
10 500
1 337
2




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
CZL-95HMf
Czubak
1943
1
15,2
12,0
6,1
35,4
4 885
6 350
1x2240
579
10,2
11 600
869

2
2


W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
LWS-33HRf(k)
Nur
1941
3
14,5
11,3
4,7
36,0
2 616
3 614
1x1040
368
8,0
8 700
1 090
1
1

250

LWS-40HRf(k)
Krzyżówka
1943
2
11,0
10,3
4,6
24,0
1 981
2 732
1x560
295
4,9
4 300
713
2


200

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e
PWL-132HRTBf
Czerwonak
1943
7
27,0
18,1
6,7
90,0
9 645
13 275
2x1520
421
7,2
5 000
1 860
4
2
1
1 150
1
W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
LWS-34HMTBf(k)
Łabędź
1942
2
12,3
11,6
4,6
27,0
3 440
4 584
1x1600
505
9,2
9 900
661
4

1
750
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
PWL-114HRb
Biegus
1939
2
12,6
7,7
3,1
21,5
731
1 051
1x240
179
2,9
4 650
600





CZL-75HRb
Mewa
1940
3
15,2
12,9
3,9
31,6
2 434
3 041
4x160
272
4,2
4 100
618
1
1



PWL-122HRb
Żuraw
1940
5
30,0
24,6
6,9
120,0
11 870
23 518
4x600
345
2,0
6 500
3 834
2
1



PWL-118HRb
Dubelt
1941
5
12,2
9,5
3,5
22,8
1 573
2 156
2x240
271
4,0
4 900
855





Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-124HRBb/k
Nawałnik
1941
7
25,0
21,2
7,7
99
9 525
15 240
2x1520
435
6,5
4 750
1 472
4

2
900

CZL-96HRBb
Pterodaktyl
1943
11
46,0
37,0
10,9
255,0
34 411
51 251
6x1400
389
2,8
7 650
3 435
6

1
1 150

 


Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:

- wycofane zostały samoloty typów: CZL-76M-m Pustułka, PFS-45BN Kulon, PWL-112TB Pójdźka, PFS-47RB(p) Kakadu, LWS-20HRf(k) Siewka, CZL-71HMf Gadożer, CZL-80HRBf Krakwa oraz CZL-69HRBb Pelikan;
- wprowadzone zostały do służby samoloty typów: PFS-63BN(p) Kaniuk, PWL-128TB Syczoń, CZL-93RTB(p) Jaskólak, CZL-95HMf Czubak, LWS-40HRf(k) Krzyżówka, PWL-132HRTBf Czerwonak, oraz CZL-96HRBb Pterodaktyl;
- zmodernizowany został poprzez montaż silnika większej mocy samolot typu PWL-119TB(p)-m Płomykówka.
We wdzięcznej pamięci pozostanie rozpoznawczo-bombowa łódź latająca CZL-69HRBb Pelikan. Samoloty tego typu w ciągu 5 lat służby wykonały niezliczoną ilość lotów patrolowych, a ostatnio zasłużyły się przerzucając posiłki na Babelthuap.
PFS-63BN(p) Kaniuk jest typowym bombowcem nurkującym bazującym na lotniskowcach uderzeniowych.
Operujący z lotnisk lądowych torpedowo-bombowy PWL-128TB Syczoń stanowi dość daleko idące rozwinięcie modelu PWL-112TB Pójdźka. Ponieważ został on wyposażony w radar, przewiduje się użycie go również w charakterze nocnego myśliwca. W tej ostatniej wersji, bez uzbrojenia torpedowo-bombowego, prędkość maksymalna wzrasta do 517 km/h, a zasięg do
1 623 Mm.
CZL-93RTB(p) Jaskólak będzie bazował na lotniskowcach eskortowych i lekkich. Jest to dość uniwersalny aparat latający; może wykonywać zadania rozpoznawcze, zwalczania OP, torpedowo-bombowe, a w ostateczności myśliwskie. Bez uzbrojenia torpedowo-bombowego osiąga prędkość 529 km/h.
CZL-95HMf Czubak jest naprawdę już ostatnim w naszej flocie wodnosamolotem myśliwskim. Jego układ konstrukcyjny jest zbliżony do PWL-124HRBb/k Nawałnik, z tą różnicą, że Nawałnik może startować i lądować zarówno w układzie łodzi latającej, jak i wodnosamolotu pływakowego, a Czubak tylko na wysuwanym pływaku.
Pływakowy wodnosamolot rozpoznawczy LWS-40HRf(k) Krzyżówka będzie stanowił wyposażenie pokładowe głównie krążowników. Jest to pierwszy u nas model pokładowy z pojedynczym pływakiem.
Następną bardzo uniwersalną konstrukcją jest PWL-132HRTBf Czerwonak. Samolot ten jest szczególnie wartościowy w funkcji zwalczania OP (10 lotniczych bg i działko 25 mm). Planowane zamontowanie na nim radaru jeszcze zwiększy jego zalety. Ciekawe, czy ktoś zgadnie jaki realny samolot był tu inspiracją?
Na koniec CZL-96HRBb Pterodaktyl; to również aparat wielozadaniowy. Wykorzystywany może być jako: samolot patrolowy i zwalczania OP (radar, 10 lotniczych bg i działko 25 mm), bombowiec dalekiego zasięgu 1 000 - 1 250 kg bomb), samolot transportowy (92 żołnierzy, lub 72 rannych/chorych, lub do 9,3 t ładunku) oraz samolot komunikacyjny (20-46 pasażerów). „Pusty” Pterodaktyl z dodatkowymi (montowanymi wewnątrz kadłuba) zbiornikami paliwa ma zasięg do 4 400 Mm. Nie muszę chyba dodawać, że jest to – jak dotychczas – największy i najcięższy samolot w naszej flocie.
Aktualny zestaw samolotów pokładowych.

ROK
M
R(RB)
BN
TB
HR
HMTB
lotn. eskadr.
lotn. eskort.
lotn. eskort.
lotniskowce
lotniskowce
katapulty okrętowe
katapulty okrętowe
1943
PWL-126M(p) Wężojad     1942
PWL-126M(p) Wężojad     1942
CZL-93RTB(p) Jaskólak       1943
PFS-63BN(p) Kaniuk          1943
PWL-119TB(p)    Płomykówka       1940
LWS-40HRf(k) Krzyżówka           1943
LWS-33HRBf(k) Nur               1941
LWS-34HMTBf(k) Łabędź                     1942
 
 Aktualny program produkcji silników lotniczych.

PRODUCENT
RODZAJ
TYP
M O C  [KM]
160
240
360
400
480
520
560
600
720
800
920
1040
1280
1400
1520
1600
1720
1960
2240
Państwowa Wytwórnia Lotnicza (PWL) w Świdniku
gwiazdowy
Astra














X



X
rzędowy
Hercules










X

X

X




Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) w Warszawie
rzędowy
Vis



X









X


X

X
gwiazdowy
Samson




X






X



X

X

Poznańska Fabryka Samolotów (PFS) w Poznaniu
gwiazdowy
Lech
X





X






X



X

Wytwórnia Silników Spalinowych (WSS) w Andrychowie
rzędowy
WSS



















Państwowe Zakłady Inżynieryjne (PZInż.) w Rzeszowie
rzędowy
Taurus

X

















 

17 komentarzy:

  1. Nie uważam się za znawcę tematów lotniczych, ale odnoszę wrażenie, że zaproponowany na 1943 r. zestaw samolotów byłby marzeniem wielu państw, i to wcale nie "peryferyjnych", w roku 1945.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rad bym się starać nadal... :).
      Niemniej, trzeba zauważyć, że można w tym zestawie znaleźć kilka konstrukcji trochę "odstających" To tak, jak - miły Kolego - w kwestii ogólnego zaawansowania technologicznego naszego kraju. Ogólnie jest super, ale nieliczne braki da się znaleźć. "Nobody is perfect!"

      JKS

      Usuń
    2. PS. "Chodzi o to, żeby nam te plusy nie przesłaniały minusów" I vice versa :).

      JKS

      Usuń
    3. Najważniejsze, żeby nie były to plusy "dodatnie" i plusy "ujemne"! :)
      ŁK

      Usuń
    4. No i żeby liczba 2 nie przyjmowała innych wartości, bo wtedy 2+2 nie musi równać się 4.

      JKS

      Usuń
  2. Lotnictwo rzeczywiście znacznie wyprzedza historię. Lotnictwo pokładowe to Wężojad (jak sądzę Hellcat, pierwsze akcje bojowe połowa 1943), Kaniuk (Helldiver, grudzień 1943) i Płomykówka (Avanger – tu mieści się w 1943). Parametry też dotyczą późniejszych wersji. Ciekawostką jest też dziwna sytuacja, że ciężki samolot torpedowy (Płomykówka) ma znacznie słabszy silnik niż nurkowiec (Kaniuk).
    Myśliwiec „lądowy” Sokół (Mustang) ma prędkość 708km/h, prawdziwą, ale dla 1944r. W 1943 to absolutnie „kosmiczne” parametry.
    Nie rozumiem Jaskólaka. Z rysunku i wymiarów wynika, że to jednosilnikowy Fairey Firefly - ale w opisie są dwa silniki.
    Zakładając, że to Firefly, to samolot z tak słabym napędem (w stosunku do innych samolotów) musi być kiepski. A główna cecha samolotu rozpoznawczego (zasięg) to tutaj zaledwie 10% więcej niż bombowców pokładowych.

    Wprowadzenie w 1943 samolotu Krzyżówka z silnikiem 560KM (OS2U Kingfisher z 1938r) jest także trudne do przyjęcia.

    Z kolei bardzo ciepło przyjmuje samolot Syczoń (Bristol Beaufighter jak sądzę). To bardzo wartościowy samolot uderzeniowy. W praktyce ma największy zasięg ataku na okręty wroga (Większy ma Struś, ale 4 silnikowy samolot nie bardzo nadaje się do atakowania okrętów). Zresztą przez zasięg deklasuje rozpoznawczego Kruka.

    Porównując z USA mamy podobny zestaw samolotów pokładowych (tylko znacznie wcześniej!): Hellcat, Helldiver i Avanger. Siły „brzegowe” są inne. Mamy Mustanga i świetne bombowce do ataków „bezpośrednich” (Intruder i Beaufigther). Z kolei brakuje nam większego bombowca (ale wciąż zdolnego do ataków z niskiego pułapu) czyli B-25 Mitchell. Zasięg (ponad 2000km) i obszerna kabina (umożliwiająca długie loty) dają mu kolosalną przewagę nad nami.

    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli ogólnie można powiedzieć, że są w tym zestawie pozycje lepsze, ale są i gorsze lub braki - jak w realu.
      W opisie napędu CZL-93RTB(p) "Jaskólak" jest błąd, zaraz poprawię.
      Takie ataki jak "Syczoń" może wykonywać również PWL-132HRTBf "Czerwonak" (nie rozpoznałeś go?), a główną zaletą "Kruka" jest jego prędkość.

      JKS

      Usuń
    2. Ze wstydem przyznaje, że Syczonia nie rozpoznałem, mimo podjętych w tym celu moich starań.
      H_Babbock

      Usuń
    3. Uściślijmy; "Syczonia" rozpoznałeś bezbłędnie, to Bristol "Beaufighter" Jeśli chodzi o "Czerwonaka", to nie ma się czego wstydzić, jest to Loire-Nieuport LN 10 zbudowany tylko w prototypie, a oblatany w roku 1939 - zaplanowanej na rok 1940 produkcji seryjnej ze zrozumiałych historycznie powodów nie podjęto.

      JKS

      Usuń
    4. Oczywiście: chodzi o Czerwonaka a nie Syczenia.
      Nie miałem pojęcia o samolocie LN 10, dzięki za wyjaśnienia.
      Sprawdziłem i wiki podaje, że jeszcze w XII 1939 władze Francuskie zmieniły decyzje i zrezygnowały z programy wodnopłatowych samolotów torpedowych na rzecz samolotów lądowych. Zważywszy na ekstremalnie kłopotliwe czynności podwieszania torpedy pod wodnopłatowiec znajdujący się na wodzie jest to zrozumiałe.
      Jednego nie rozumiem. LN 10 miał, według Wiki, (projektowany) zasięg 3300km, a Twój Czerwonak tylko „marne” 1860km – dlaczego?
      H_ Babbock

      Usuń
    5. Zapomniałeś, że ja podaję zasięg w Mm, 1 860 Mm to ok. 3 445 km, więc wszystko prawie się zgadza. Coś ostatnio jesteś rozkojarzony :).

      JKS

      Usuń
    6. Na czym wzorowany jest Czubak?

      Usuń
    7. Też mnie to ciekawiło. Wydaje mi się, że na prototypie (nieudanym) Blackburn B44. Samolotu nie znałem, ale zagadka nie była trudna. Kabina z „kratkami” wskazywała na samolot z pierwszej połowy wojny. To i rzędowy silnik wielkiej mocy ze śmigłami przeciwbieżnymi zawężał poszukiwania do Wielkiej Brytanii. Kształt steru kierunku to na ogół „wizytówka” wytwórni – i tu wydawał się podobny do samolotów Blackburn. Wówczas znalezienie samolotu to była chwila.
      H_Babbock

      Usuń
    8. Do JKS z 22:19. Automatycznie przyjąłem, że zasięg jest w kilometrach i nawet nie przyszło mi do głowy weryfikować tego w „główce” tabelki.
      Swoją drogą w konwencji „morskiej” (mile morskie) logiczne było by podawanie prędkości samolotów w węzłach, a pułapu w stopach.
      H_Babbock

      Usuń
    9. Chodziło mi o łatwiejsze porównywanie zasięgu samolotów z zasięgiem okrętów; wprowadzenie miar "morskich" dla pozostałych parametrów z kolei zmusiłoby Kolegów do wielu uciążliwych przeliczeń. Zastosowany przeze mnie układ jest może nie całkiem logiczny, ale chyba wygodny.

      JKS

      Usuń
    10. Moja dygresja miała być raczej niepoważna. Oczywiście, że system „metryczny” jest tu właściwszy, a wyłączenie z tego zasięgu (podawanego w milach) też ma uzasadnienie.
      H_Babbock

      Usuń