Zbiornikowiec floty typu Roztocze 1943 (2 szt.)
W
związku z - przedwojennymi jeszcze - planami tworzenia zespołów operacyjnych
floty, podjęto decyzję o budowie następnych, większych od poprzednich
zbiornikowców towarzyszących. Ponieważ sytuacja polityczna stawała się coraz
bardziej napięta, aby nie tracić czasu, nie projektowano nowych okrętów od
zera, lecz zaadaptowano gotowy projekt zbiornikowców typu Karpaty (FT-12 1940), wstawiając na śródokręciu sekcję z 4
dodatkowymi zbiornikami.
Użyto
napędu z Karpat, wobec czego, prędkość
maksymalna obniżyła się o 0,24 w, a zasięg o 200 Mm. Również bez zmian
pozostało uzbrojenie; wymieniono jedynie dalocelownik na nowszy model, zwiększono
zapasy amunicji, a także zamontowano nowszy typ radaru.
Zdolność
przewozowa wzrosła do 4 500 t paliw różnego rodzaju (olej opałowy,
napędowy i benzyny). Istnieje również możliwość przewozu surowej ropy.
Zbiornikowiec jest w stanie tankować jednocześnie do 8 okrętów na postoju i do
2 w ruchu.
Szerzej
rozpisywać się nie będę, pozostałe informacje można znaleźć w raporcie.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/650a26222073bca27db99e66fb7a6afc.html
Roztocze, Poland Fleet oiler laid down 1943
Displacement:
7 245
t light; 7 476 t standard; 9 170 t normal; 11 976 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(461,11
ft / 451,12 ft) x 59,06 ft x (17,72 / 19,98 ft)
(140,55
m / 137,50 m) x 18,00 m x (5,40 / 6,09
m)
Armament:
4
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 6 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2
raised mounts
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2
double raised mounts
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 6 000 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1
double raised mount
Weight of broadside 145 lbs / 66 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 17 764 shp / 13 252 Kw = 20,76 kts
Range
18 200nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 3 050 tons
Complement:
215
- 277
Cost:
£2,194
million / $8,776 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
43 tons, 0,5%
- Guns: 43 tons, 0,5%
Machinery:
459 tons, 5,0%
Hull,
fittings & equipment: 2 243 tons, 24,5%
Fuel,
ammunition & stores: 1 925 tons, 21,0%
Miscellaneous
weights: 4 500 tons, 49,1%
- Hull below water: 3 000 tons
- Hull above water: 1 500 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 409 lbs / 6 990 Kg = 436,3 x 4,1
" / 105 mm shells or 2,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,60
Metacentric
height 5,0 ft / 1,5 m
Roll
period: 11,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,85
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,680 / 0,692
Length
to Beam Ratio: 7,64 : 1
'Natural
speed' for length: 21,24 kts
Power
going to wave formation at top speed: 48 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern
overhang: 4,92 ft / 1,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 31,50%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 31,50%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 18,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 17,02 ft / 5,19 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 72,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 120,4%
Waterplane
Area: 20 973 Square feet or 1 948 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 164%
Structure
weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 364 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,99
-
Longitudinal: 1,24
-
Overall: 1,01
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1
Roztocze (1943)
Świdowiec (1943)
W zasadzie jest to zmodyfikowany poprzedni typ zbiornikowców. Przy okazji, w związku ze wzmożonym zapotrzebowaniem na przewozy paliw płynnych warto pomyśleć o modernizacji starszych jednostek tej klasy, poprzez wstawienie na śródokręciu dodatkowej sekcji ze zbiornikami. Wbrew pozorom nie jest to zabieg bardzo skomplikowany, a przynosi szybki efekt w postaci dość radykalnego zwiększenia zdolności przewozowych. Prędkość obniży się symbolicznie, bo wzrośnie wydłużenie okrętu, a w przypadku okrętów (mających ponad 15 lat) można dodatkowo dokonać wymiany zużytej jednostki napędowej. I nie przemawia do mnie argument, że takie obszerne przebudowy są niezasadne ze względów ekonomicznych, gdyż znamy mnóstwo przypadków dokonywania takich operacji przez, umiejących wszak rachować koszty, armatorów cywilnych. Trochę więc szkoda, że w pogoni za nowoczesnością zaniedbujesz takie ciekawe tematy, jak obszerne przebudowy starszych okrętów, w tym przypadku również pomocniczych.
OdpowiedzUsuńŁK
Kolega ŁK bardzo lubi przebudowy, mam więc nadzieję że w tym względzie u mnie jest choć trochę usatysfakcjonowany :) Zdradzę, że mam na tapecie (tj. w paincie;)) przebudowę pewnej jednostki z głębokiego XIX w., która będzie bodajże jej trzecią transformacją. Ale z różnych względów chronologiczno-historycznych pojawi się na blogu gdy nastanie 1916 r. :)
UsuńSorry za OT!
Tak, Drogi Kolego! Ty jesteś mniej "modern", co dostarcza mi wiele satysfakcji. Ale i JKS daje się czasami skusić na taki fajny temat. Obecnie finalizuje przebudowę HMS "Agincourt" na brazylijski krążownik liniowy (w każdym razie na coś w tym guście!) "Rio de Janeiro". Czekam na to z niecierpliwością, podobnie zresztą, jak na zapowiedzianą przez Ciebie transformację w nowym roku blogowym.
UsuńŁK
Coś mi świta, że konwersją Agincourta na Kl się kiedyś zajmowałem. Trzeba pogrzebać w archiwach bloga ;)
UsuńTa ma być realizowana we Włoszech w końcówce lat 30-tych, więc pod zauważalnym wpływem przebudowy "Conte di Cavour". Jak sobie przypomnisz, kiedy realizowałeś ten temat, to koniecznie napisz o tym!
UsuńŁK
Zwyły „googlaniem” znalazłem to:
Usuńhttp://springsharp.blog.onet.pl/2011/08/18/superdrednot-proj-686-rio-de-janeiro/
i to
http://springsharp.blog.onet.pl/page/15/
Tym nie mniej to nie są przebudowy Agincourt w sensie dosłownym.
H_Babbock
Jakieś nawiązania do "Rio de Janeiro" rzeczywiście są, ale faktycznie nie jest to przebudowa.
UsuńŁK
A czemu tylko dwa?
OdpowiedzUsuńTakie okręty są bardzo potrzebne!
Wnoszę o podwojenie ich liczby!
Kpt.G
PS. A może jakiś okręt podwodny?
Usunąłem jeden z Twoich jednobrzmiących, a więc chyba zdublowanych komentarzy. Jeśli się na to nie zgadzasz, napisz.
UsuńSą tylko dwa, bo to powinno wystarczyć, a stocznie i tak są "obłożone"
Okręty podwodne (rozwinięcie istniejącego, oceanicznego typu) są w budowie i niebawem się pojawią.
JKS
Jak było zdublowane to nie widzę przeciwwskazań.. :)
UsuńKpt.G