czwartek, 11 stycznia 2018

Zbiornikowiec floty typu Roztocze 1943 (2 szt.)



Zbiornikowiec floty typu Roztocze 1943 (2 szt.)

W związku z - przedwojennymi jeszcze - planami tworzenia zespołów operacyjnych floty, podjęto decyzję o budowie następnych, większych od poprzednich zbiornikowców towarzyszących. Ponieważ sytuacja polityczna stawała się coraz bardziej napięta, aby nie tracić czasu, nie projektowano nowych okrętów od zera, lecz zaadaptowano gotowy projekt zbiornikowców typu Karpaty (FT-12 1940), wstawiając na śródokręciu sekcję z 4 dodatkowymi zbiornikami.
Użyto napędu z Karpat, wobec czego, prędkość maksymalna obniżyła się o 0,24 w, a zasięg o 200 Mm. Również bez zmian pozostało uzbrojenie; wymieniono jedynie dalocelownik na nowszy model, zwiększono zapasy amunicji, a także zamontowano nowszy typ radaru.
Zdolność przewozowa wzrosła do 4 500 t paliw różnego rodzaju (olej opałowy, napędowy i benzyny). Istnieje również możliwość przewozu surowej ropy. Zbiornikowiec jest w stanie tankować jednocześnie do 8 okrętów na postoju i do 2 w ruchu.
Szerzej rozpisywać się nie będę, pozostałe informacje można znaleźć w raporcie.


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/650a26222073bca27db99e66fb7a6afc.html

Roztocze, Poland Fleet oiler laid down 1943

Displacement:
            7 245 t light; 7 476 t standard; 9 170 t normal; 11 976 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (461,11 ft / 451,12 ft) x 59,06 ft x (17,72 / 19,98 ft)
            (140,55 m / 137,50 m) x 18,00 m  x (5,40 / 6,09 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 6 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 double raised mounts
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 6 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 double raised mount
      Weight of broadside 145 lbs / 66 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 17 764 shp / 13 252 Kw = 20,76 kts
            Range 18 200nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 050 tons

Complement:
            215 - 277

Cost:
            £2,194 million / $8,776 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 43 tons, 0,5%
               - Guns: 43 tons, 0,5%
            Machinery: 459 tons, 5,0%
            Hull, fittings & equipment: 2 243 tons, 24,5%
            Fuel, ammunition & stores: 1 925 tons, 21,0%
            Miscellaneous weights: 4 500 tons, 49,1%
               - Hull below water: 3 000 tons
               - Hull above water: 1 500 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              15 409 lbs / 6 990 Kg = 436,3 x 4,1 " / 105 mm shells or 2,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,60
            Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m
            Roll period: 11,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,85

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,680 / 0,692
            Length to Beam Ratio: 7,64 : 1
            'Natural speed' for length: 21,24 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       31,50%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    31,50%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        18,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      17,02 ft / 5,19 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 72,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 120,4%
            Waterplane Area: 20 973 Square feet or 1 948 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 164%
            Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 364 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 1,24
                        - Overall: 1,01
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1

Roztocze (1943)
Świdowiec (1943)


10 komentarzy:

  1. W zasadzie jest to zmodyfikowany poprzedni typ zbiornikowców. Przy okazji, w związku ze wzmożonym zapotrzebowaniem na przewozy paliw płynnych warto pomyśleć o modernizacji starszych jednostek tej klasy, poprzez wstawienie na śródokręciu dodatkowej sekcji ze zbiornikami. Wbrew pozorom nie jest to zabieg bardzo skomplikowany, a przynosi szybki efekt w postaci dość radykalnego zwiększenia zdolności przewozowych. Prędkość obniży się symbolicznie, bo wzrośnie wydłużenie okrętu, a w przypadku okrętów (mających ponad 15 lat) można dodatkowo dokonać wymiany zużytej jednostki napędowej. I nie przemawia do mnie argument, że takie obszerne przebudowy są niezasadne ze względów ekonomicznych, gdyż znamy mnóstwo przypadków dokonywania takich operacji przez, umiejących wszak rachować koszty, armatorów cywilnych. Trochę więc szkoda, że w pogoni za nowoczesnością zaniedbujesz takie ciekawe tematy, jak obszerne przebudowy starszych okrętów, w tym przypadku również pomocniczych.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolega ŁK bardzo lubi przebudowy, mam więc nadzieję że w tym względzie u mnie jest choć trochę usatysfakcjonowany :) Zdradzę, że mam na tapecie (tj. w paincie;)) przebudowę pewnej jednostki z głębokiego XIX w., która będzie bodajże jej trzecią transformacją. Ale z różnych względów chronologiczno-historycznych pojawi się na blogu gdy nastanie 1916 r. :)
      Sorry za OT!

      Usuń
    2. Tak, Drogi Kolego! Ty jesteś mniej "modern", co dostarcza mi wiele satysfakcji. Ale i JKS daje się czasami skusić na taki fajny temat. Obecnie finalizuje przebudowę HMS "Agincourt" na brazylijski krążownik liniowy (w każdym razie na coś w tym guście!) "Rio de Janeiro". Czekam na to z niecierpliwością, podobnie zresztą, jak na zapowiedzianą przez Ciebie transformację w nowym roku blogowym.
      ŁK

      Usuń
    3. Coś mi świta, że konwersją Agincourta na Kl się kiedyś zajmowałem. Trzeba pogrzebać w archiwach bloga ;)

      Usuń
    4. Ta ma być realizowana we Włoszech w końcówce lat 30-tych, więc pod zauważalnym wpływem przebudowy "Conte di Cavour". Jak sobie przypomnisz, kiedy realizowałeś ten temat, to koniecznie napisz o tym!
      ŁK

      Usuń
    5. Zwyły „googlaniem” znalazłem to:
      http://springsharp.blog.onet.pl/2011/08/18/superdrednot-proj-686-rio-de-janeiro/
      i to
      http://springsharp.blog.onet.pl/page/15/
      Tym nie mniej to nie są przebudowy Agincourt w sensie dosłownym.
      H_Babbock

      Usuń
    6. Jakieś nawiązania do "Rio de Janeiro" rzeczywiście są, ale faktycznie nie jest to przebudowa.
      ŁK

      Usuń
  2. A czemu tylko dwa?
    Takie okręty są bardzo potrzebne!
    Wnoszę o podwojenie ich liczby!
    Kpt.G
    PS. A może jakiś okręt podwodny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usunąłem jeden z Twoich jednobrzmiących, a więc chyba zdublowanych komentarzy. Jeśli się na to nie zgadzasz, napisz.
      Są tylko dwa, bo to powinno wystarczyć, a stocznie i tak są "obłożone"
      Okręty podwodne (rozwinięcie istniejącego, oceanicznego typu) są w budowie i niebawem się pojawią.

      JKS

      Usuń
    2. Jak było zdublowane to nie widzę przeciwwskazań.. :)
      Kpt.G

      Usuń