Przebudowa krążownika liniowego typu Bolesław Śmiały (1917/1933) na okręt szkolny typu Światowid (1945) (1 szt.)
Zgodnie
z wcześniejszą zapowiedzią, dokonano przebudowy krążownika liniowego Bolesław Śmiały (BC-1 1917/1933) na
okręt szkolny, a właściwie szkolno-bojowy. Nowy nabytek flotylli szkolnej
zastąpi w niej – bardzo już wysłużonego – Bolesława
Chrobrego (TRS-6 1912/1927/1940). Były pancernik zostaje przekazany
Stowarzyszeniu Miłośników Okrętu Bolesław
Chrobry, w celu jego adaptacji na okręt-muzeum. Obszerniej o tym napiszę w
osobnym poście.
W
ramach przebudowy Bolesława Śmiałego
wykonano następujące, zasadnicze prace:
-
nieznacznie przebudowano kadłub w części dziobowej oraz przesunięto o 6,5 m w
stronę dziobu uskok pokładu górnego;
-
całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty, kominy itp. oraz częściowo zmieniono
rozkład pomieszczeń wewnętrznych kadłuba;
-
całkowicie wymieniono urządzenia napędowe, obniżając ich moc ze 112 771 do 78 424
KM;
-
zdjęto z pozycji „B” wieżę IIx356 mm, całkowicie wymieniono artylerię DP i
plot;
-
zdjęto uzbrojenie torpedowe;
-
zdjęto wyposażenie lotnicze;
-
skrócono o 8 m górny burtowy pas pancerny oraz przedłużono w dół o 0,4 m
główny burtowy pas pancerny i konstrukcyjne grodzie ptorp;
-
całkowicie wymieniono urządzenia radionawigacyjne i kierowania ogniem.
Koszt
przebudowy wyniósł 40,3% kosztu wartości analogicznego okrętu nowego.
Na
skutek przebudowy, zanurzenie okrętu zmniejszyło się o 1,1 m, a tym samym wyporność
z
26 966 do 22 925 tn; prędkość maksymalna z 30 do 28 w, a zasięg z 13 750 do 11 500 Mm.
26 966 do 22 925 tn; prędkość maksymalna z 30 do 28 w, a zasięg z 13 750 do 11 500 Mm.
Okręt
posiada kombinowaną siłownię w układzie CODAS; pracujące na wały wewnętrzne
diesle (7 206 KM) zapewniają prędkość marszową 14 w, a podłączone do wałów
zewnętrznych turbiny parowe (71 218 KM) umożliwiają osiągnięcie prędkości
maksymalnej.
Uzbrojenie
artyleryjskie okrętu nie jest zbyt zróżnicowane; mamy trzy typy okrętów
szkolnych z odmiennym układem kalibrów, tak więc słuchacze szkół MW i tak mogą
na nich znaleźć ponad połowę używanych we Flocie kalibrów. Rezerwy ciężarowe
oraz sam rozmiar okrętu, umożliwiają zamontowanie w razie potrzeby sporej
liczby dodatkowych stanowisk plot 25-57 mm.
Analogicznie
do Peruna, zamontowano na jednostce
dwa typy masztów; piramidalny i kratownicowy. Podobną do masztu dziobowego
konstrukcję mają również kominy.
Nie licząc załogi stałej, okręt może zabrać na pokład od 280 do 435 podchorążych i/lub
elewów. Prócz kabiny kapitańskiej i admiralskiej, na okręcie znajdują się dwie
kabiny VIP oraz dwa salony; umożliwi to ewentualne użycie jednostki, jako
środka transportu dostojników państwowych.
Pozostałe
informacje można znaleźć w raporcie.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/fbbef878406006e51001d83c6a5f8b2e.html
Światowid, Poland Training ship laid down
1945
Displacement:
20 020
t light; 21 059 t standard; 22 925 t normal; 24 417 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(769,56
ft / 754,59 ft) x 91,86 ft x (23,62 / 24,76 ft)
(234,56
m / 230,00 m) x 28,00 m x (7,20 / 7,55
m)
Armament:
4
- 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 120
per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1925 Model
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1945 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
2
raised mounts - superfiring
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
12 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells,
1 400 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised mounts
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
double raised mounts
32 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
8 x Quad mounts on sides, evenly spread
8
double raised mounts
Weight of broadside 6 840 lbs / 3 103 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 7,87" / 200 mm 485,56 ft / 148,00 m 13,45
ft / 4,10 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 196,85 ft / 60,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 99% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
3,94"
/ 100 mm 485,56 ft / 148,00 m 16,08 ft / 4,90 m
Beam
between torpedo bulkheads 82,02 ft / 25,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm 5,91" / 150 mm 9,84"
/ 250 mm
2nd: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
-
Armoured deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines, plus
diesel motors,
Geared
drive, 4 shafts, 78 424(7 206) shp / 58 504(5 376) Kw =
28,00 kts
Range
11 500nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 3 358 tons
Complement:
930
- 1 210
Cost:
£4,614
million / $18,457 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
1 543 tons, 6,7%
- Guns: 1 543 tons, 6,7%
Armour:
7 569 tons, 33,0%
- Belts: 2 477 tons, 10,8%
- Torpedo bulkhead: 1 137 tons, 5,0%
- Armament: 1 060 tons, 4,6%
- Armour Deck: 2 691 tons, 11,7%
- Conning Towers: 205 tons, 0,9%
Machinery:
1 980 tons, 8,6%
Hull,
fittings & equipment: 8 927 tons, 38,9%
Fuel,
ammunition & stores: 2 905 tons, 12,7%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
55 173 lbs / 25 026 Kg = 38,9 x
14,0 " / 356 mm shells or 6,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,28
Metacentric
height 6,9 ft / 2,1 m
Roll
period: 14,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,64
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,498
Length
to Beam Ratio: 8,21 : 1
'Natural
speed' for length: 27,47 kts
Power
going to wave formation at top speed: 45 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 25,65 degrees
Stern
overhang: -2,62 ft / -0,80 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 31,17 ft /
9,50 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Forward deck: 53,00%, 25,92 ft / 7,90
m, 25,92 ft / 7,90 m
- Aft deck: 11,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 18,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Average freeboard: 24,01 ft / 7,32 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 63,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 230,3%
Waterplane
Area: 45 770 Square feet or 4 252 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 127%
Structure
weight / hull surface area: 165 lbs/sq ft or 807 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,99
-
Longitudinal: 1,44
-
Overall: 1,03
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
2 x RDC-M-7
2 x RDC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-PM-3
1 x RWN-P-2
1 x RWM-M-1
Na początek zachęcam do drobnej korekty: "przedłużono w dół o 0,4 mm główny burtowy pas pancerny". A teraz bardziej merytorycznie. Okręt podoba mi się, stanowiąc okaz ulubionego "gatunku" okrętów szkolnych, mających cechy jednostki bojowej. Myślę, że era drednotów w tym świecie nie zakończy się ostatecznie przed 1960 r., tak więc i ten okręt ma szansę jeszcze 15-letniej służby (co nie wydaje się nazbyt wydłużonym okresem, zważywszy na zakres przeprowadzonej przebudowy). Stylistyka okrętu oraz zestaw i rozmieszczenie artylerii, nie budzą - w moim odczuciu - żadnych zastrzeżeń.
OdpowiedzUsuńŁK
PS. Widzę, że trudno rozstać Ci się z tą odsłona bloga! :)
Dziękuję za wskazanie błędu, zaraz poprawię.
UsuńNie przesadzajmy, w roku 1960 okręt ten będzie już całkowitym przeżytkiem.
Ad. PS. Rozstania zwykle bywają trudne ;). Jeszcze circa 5 postów, potem przerwa świąteczna i zaczynamy od nowa!
JKS
Myślę, że po tak obszernej przebudowie byłoby to jednak uzasadnione, zwłaszcza, o ile utrzymasz w służbie, do tego czasu, choćby dwa najnowsze drednoty. A biorąc pod uwagę, że amerykańska "Big Five" zakończyła swą karierę dopiero w marcu 1959 r., nie będzie to nic nadzwyczajnego...
OdpowiedzUsuńŁK
Usunięto wyposażenie lotnicze. A gdzie odbywa się szkolenie pilotów, którzy potem operują z pancerników i krążowników? To co innego niż lotniskowiec.
OdpowiedzUsuńMamy jeszcze 43 okręty (głównie liniowe i krążowniki) wyposażone w katapulty; jest gdzie ćwiczyć. Poza tym, katapulty można montować także na lądzie.
UsuńJKS
Te katapultowe samoloty zaokrętowane stają się z wolna przeżytkiem. Stosowali wówczas jeszcze Amerykanie, ale Brytyjczycy już masowo likwidowali je na swoich okrętach.
UsuńŁK
Zgadzam się; przypominam, że nasz najnowszy pancernik z roku 1943 nie posiadał już wyposażenia lotniczego.
UsuńJuż teraz, praktycznie każdy większy zespół okrętów ma w swoim składzie lotniskowiec(ce), a w przyszłości stanie się to absolutną regułą. Ponadto, rosnący zasięg lotnictwa będzie umożliwiać coraz dalsze rozpoznanie z lądu.
JKS
O samolotach zaokrętowanych na średnich okrętach Amerykanie myśleli jeszcze lata później (ten kij pogo), ale samoloty pionowego startu nie spełniły pokładanych w nich oczekiwań i jedynym pozalotniskowcowym komponentem lotniczym floty stały się śmigłowce. Teraz rozwijają się lekkie i średnie drony, które też mogą startować z byle czego, inna sprawa czy wrócą.
UsuńZgoda. Z samolotami V/STOL jest ten problem, że przy krótkim starcie, mogą zabrać znikomą ilość uzbrojenia, a przy pionowym, w zasadzie nic, prócz paliwa. Z drugiej strony, wymagają znacznie większej powierzchni pokładu niż śmigłowce. Stąd, poza "Harrierem" i "Jakiem-38" (V-22 "Osprey" to inna bajka), niczego podobnego nikt nie budował.
UsuńJKS
Są też drogie, trudne w pilotażu (zwłaszcza podczas lądowania) i nie dorównują osiągami samolotom startującym konwencjonalnie z lotniskowców, tym bardziej lądowym. Jedyne naddźwiękowe pionowzloty (porzucony prototyp Yak-141 i dopiero rozwijany F-35B) ustępują F/A-18, już bez porównania z F-15 i Su-27. Ale prace trwają, bo perspektywa pełnowartościowego samolotu bojowego na każdej łajbie jest kusząca.
UsuńPrace trwają, ale nie spodziewam się jakichś spektakularnych wyników w najbliższych latach. Dopóki nie zostanie opracowany jakiś rewolucyjny środek napędu, to stosunkowo duża masa silników odrzutowych i paliwa, skutecznie ograniczać będzie osiągi i udźwig użyteczny samolotów V/STOL.
UsuńJKS