sobota, 1 grudnia 2018

Przebudowa krążownika liniowego typu Bolesław Śmiały (1917/1933) na okręt szkolny typu Światowid (1945) (1 szt.)



Przebudowa krążownika liniowego typu Bolesław Śmiały (1917/1933) na okręt szkolny typu Światowid (1945) (1 szt.)

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, dokonano przebudowy krążownika liniowego Bolesław Śmiały (BC-1 1917/1933) na okręt szkolny, a właściwie szkolno-bojowy. Nowy nabytek flotylli szkolnej zastąpi w niej – bardzo już wysłużonego – Bolesława Chrobrego (TRS-6 1912/1927/1940). Były pancernik zostaje przekazany Stowarzyszeniu Miłośników Okrętu Bolesław Chrobry, w celu jego adaptacji na okręt-muzeum. Obszerniej o tym napiszę w osobnym poście.
W ramach przebudowy Bolesława Śmiałego wykonano następujące, zasadnicze prace:
- nieznacznie przebudowano kadłub w części dziobowej oraz przesunięto o 6,5 m w stronę dziobu uskok pokładu górnego;
- całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty, kominy itp. oraz częściowo zmieniono rozkład pomieszczeń wewnętrznych kadłuba;
- całkowicie wymieniono urządzenia napędowe, obniżając ich moc ze 112 771 do 78 424 KM;
- zdjęto z pozycji „B” wieżę IIx356 mm, całkowicie wymieniono artylerię DP i plot;
- zdjęto uzbrojenie torpedowe;
- zdjęto wyposażenie lotnicze;
- skrócono o 8 m górny burtowy pas pancerny oraz przedłużono w dół o 0,4 m główny burtowy pas pancerny i konstrukcyjne grodzie ptorp;
- całkowicie wymieniono urządzenia radionawigacyjne i kierowania ogniem.
Koszt przebudowy wyniósł 40,3% kosztu wartości analogicznego okrętu nowego.
Na skutek przebudowy, zanurzenie okrętu zmniejszyło się o 1,1 m, a tym samym wyporność z
26 966 do 22 925 tn; prędkość maksymalna z 30 do 28 w, a zasięg z 13 750 do 11 500 Mm.
Okręt posiada kombinowaną siłownię w układzie CODAS; pracujące na wały wewnętrzne diesle (7 206 KM) zapewniają prędkość marszową 14 w, a podłączone do wałów zewnętrznych turbiny parowe (71 218 KM) umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej.
Uzbrojenie artyleryjskie okrętu nie jest zbyt zróżnicowane; mamy trzy typy okrętów szkolnych z odmiennym układem kalibrów, tak więc słuchacze szkół MW i tak mogą na nich znaleźć ponad połowę używanych we Flocie kalibrów. Rezerwy ciężarowe oraz sam rozmiar okrętu, umożliwiają zamontowanie w razie potrzeby sporej liczby dodatkowych stanowisk plot 25-57 mm.
Analogicznie do Peruna, zamontowano na jednostce dwa typy masztów; piramidalny i kratownicowy. Podobną do masztu dziobowego konstrukcję mają również kominy.
Nie licząc załogi stałej, okręt może zabrać na pokład od 280 do 435 podchorążych i/lub elewów. Prócz kabiny kapitańskiej i admiralskiej, na okręcie znajdują się dwie kabiny VIP oraz dwa salony; umożliwi to ewentualne użycie jednostki, jako środka transportu dostojników państwowych.
Pozostałe informacje można znaleźć w raporcie.

 Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/fbbef878406006e51001d83c6a5f8b2e.html

Światowid, Poland Training ship laid down 1945

Displacement:
            20 020 t light; 21 059 t standard; 22 925 t normal; 24 417 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (769,56 ft / 754,59 ft) x 91,86 ft x (23,62 / 24,76 ft)
            (234,56 m / 230,00 m) x 28,00 m  x (7,20 / 7,55 m)

Armament:
      4 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1945 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
      12 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 400 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      32 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
              8 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      Weight of broadside 6 840 lbs / 3 103 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   7,87" / 200 mm           485,56 ft / 148,00 m   13,45 ft / 4,10 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 3,94" / 100 mm           196,85 ft / 60,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 99% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        3,94" / 100 mm           485,56 ft / 148,00 m   16,08 ft / 4,90 m
            Beam between torpedo bulkheads 82,02 ft / 25,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   9,84" / 250 mm           5,91" / 150 mm                      9,84" / 250 mm
            2nd:     1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,  plus diesel motors,
            Geared drive, 4 shafts, 78 424(7 206) shp / 58 504(5 376) Kw = 28,00 kts
            Range 11 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 358 tons

Complement:
            930 - 1 210

Cost:
            £4,614 million / $18,457 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 543 tons, 6,7%
               - Guns: 1 543 tons, 6,7%
            Armour: 7 569 tons, 33,0%
               - Belts: 2 477 tons, 10,8%
               - Torpedo bulkhead: 1 137 tons, 5,0%
               - Armament: 1 060 tons, 4,6%
               - Armour Deck: 2 691 tons, 11,7%
               - Conning Towers: 205 tons, 0,9%
            Machinery: 1 980 tons, 8,6%
            Hull, fittings & equipment: 8 927 tons, 38,9%
            Fuel, ammunition & stores: 2 905 tons, 12,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              55 173 lbs / 25 026 Kg = 38,9 x 14,0 " / 356 mm shells or 6,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
            Metacentric height 6,9 ft / 2,1 m
            Roll period: 14,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,64

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,498
            Length to Beam Ratio: 8,21 : 1
            'Natural speed' for length: 27,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 45 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,65 degrees
            Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  31,17 ft / 9,50 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Forward deck:       53,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Aft deck:    11,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        18,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      24,01 ft / 7,32 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 63,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 230,3%
            Waterplane Area: 45 770 Square feet or 4 252 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 127%
            Structure weight / hull surface area: 165 lbs/sq ft or 807 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 1,44
                        - Overall: 1,03
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
2 x RDC-M-7
2 x RDC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-PM-3
1 x RWN-P-2
1 x RWM-M-1

11 komentarzy:

  1. Na początek zachęcam do drobnej korekty: "przedłużono w dół o 0,4 mm główny burtowy pas pancerny". A teraz bardziej merytorycznie. Okręt podoba mi się, stanowiąc okaz ulubionego "gatunku" okrętów szkolnych, mających cechy jednostki bojowej. Myślę, że era drednotów w tym świecie nie zakończy się ostatecznie przed 1960 r., tak więc i ten okręt ma szansę jeszcze 15-letniej służby (co nie wydaje się nazbyt wydłużonym okresem, zważywszy na zakres przeprowadzonej przebudowy). Stylistyka okrętu oraz zestaw i rozmieszczenie artylerii, nie budzą - w moim odczuciu - żadnych zastrzeżeń.
    ŁK

    PS. Widzę, że trudno rozstać Ci się z tą odsłona bloga! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wskazanie błędu, zaraz poprawię.
      Nie przesadzajmy, w roku 1960 okręt ten będzie już całkowitym przeżytkiem.

      Ad. PS. Rozstania zwykle bywają trudne ;). Jeszcze circa 5 postów, potem przerwa świąteczna i zaczynamy od nowa!

      JKS

      Usuń
  2. Myślę, że po tak obszernej przebudowie byłoby to jednak uzasadnione, zwłaszcza, o ile utrzymasz w służbie, do tego czasu, choćby dwa najnowsze drednoty. A biorąc pod uwagę, że amerykańska "Big Five" zakończyła swą karierę dopiero w marcu 1959 r., nie będzie to nic nadzwyczajnego...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Usunięto wyposażenie lotnicze. A gdzie odbywa się szkolenie pilotów, którzy potem operują z pancerników i krążowników? To co innego niż lotniskowiec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy jeszcze 43 okręty (głównie liniowe i krążowniki) wyposażone w katapulty; jest gdzie ćwiczyć. Poza tym, katapulty można montować także na lądzie.

      JKS

      Usuń
    2. Te katapultowe samoloty zaokrętowane stają się z wolna przeżytkiem. Stosowali wówczas jeszcze Amerykanie, ale Brytyjczycy już masowo likwidowali je na swoich okrętach.
      ŁK

      Usuń
    3. Zgadzam się; przypominam, że nasz najnowszy pancernik z roku 1943 nie posiadał już wyposażenia lotniczego.
      Już teraz, praktycznie każdy większy zespół okrętów ma w swoim składzie lotniskowiec(ce), a w przyszłości stanie się to absolutną regułą. Ponadto, rosnący zasięg lotnictwa będzie umożliwiać coraz dalsze rozpoznanie z lądu.

      JKS

      Usuń
    4. O samolotach zaokrętowanych na średnich okrętach Amerykanie myśleli jeszcze lata później (ten kij pogo), ale samoloty pionowego startu nie spełniły pokładanych w nich oczekiwań i jedynym pozalotniskowcowym komponentem lotniczym floty stały się śmigłowce. Teraz rozwijają się lekkie i średnie drony, które też mogą startować z byle czego, inna sprawa czy wrócą.

      Usuń
    5. Zgoda. Z samolotami V/STOL jest ten problem, że przy krótkim starcie, mogą zabrać znikomą ilość uzbrojenia, a przy pionowym, w zasadzie nic, prócz paliwa. Z drugiej strony, wymagają znacznie większej powierzchni pokładu niż śmigłowce. Stąd, poza "Harrierem" i "Jakiem-38" (V-22 "Osprey" to inna bajka), niczego podobnego nikt nie budował.

      JKS

      Usuń
    6. Są też drogie, trudne w pilotażu (zwłaszcza podczas lądowania) i nie dorównują osiągami samolotom startującym konwencjonalnie z lotniskowców, tym bardziej lądowym. Jedyne naddźwiękowe pionowzloty (porzucony prototyp Yak-141 i dopiero rozwijany F-35B) ustępują F/A-18, już bez porównania z F-15 i Su-27. Ale prace trwają, bo perspektywa pełnowartościowego samolotu bojowego na każdej łajbie jest kusząca.

      Usuń
    7. Prace trwają, ale nie spodziewam się jakichś spektakularnych wyników w najbliższych latach. Dopóki nie zostanie opracowany jakiś rewolucyjny środek napędu, to stosunkowo duża masa silników odrzutowych i paliwa, skutecznie ograniczać będzie osiągi i udźwig użyteczny samolotów V/STOL.

      JKS

      Usuń