Patrolowiec typu Sirius 1921 (3 jednostki)
No i mamy pierwszy niderlandzki okręt
zbudowany już pod „rządami” nowego szefa Admiralicji. Jednostki tego typu mają
częściowo zastąpić przewidziane do wycofania niewydarzone patrolowce, o których
mowa w biuletynie nr 1/1/1921. W porównaniu z nimi, mają znacznie mniejszą
wielkość, nowocześniejszy napęd, większą prędkość i zasięg pływania, porównywalne
uzbrojenie artyleryjskie, a dodatkowo, nie występujące na „łapówkarskich
patrolowcach” uzbrojenie pop i plot.
W czasie pokojowym, do zadań tych
jednostek zalicza się:
- patrolowanie akwenów przybrzeżnych w
celu zwalczania kontrabandy i piractwa,
- zapewnienie zaopatrzenia i łączności
pocztowej dla strażników wybrzeża,
- ewentualne odstraszanie
szpiegujących jednostek potencjalnego wroga, w tym okrętów podwodnych.
W czasie wojny, prócz zadań typowo
patrolowych, okręty tego typu mają:
- tropić i zwalczać OP npla,
- eskortować konwoje i pojedyncze
statki w żegludze kabotażowej,
- zaopatrywać i utrzymywać łączność ze
strażnikami wybrzeża, a w razie konieczności ewakuować ich w bezpieczne
miejsce.
Zakłada się budowę w przyszłości
większej liczby okrętów stanowiących rozwinięcie tego typu.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Zaprojektowano wysoką wolną burtę w
celu zapewnienia dobrych właściwości morskich.
Napęd
Zastosowano dwa ekonomiczne silniki
diesla o mocy 1200 KM każdy.
Uzbrojenie
- 1xIx75/55
P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50
kg wynosi 16000 m;
- 1xIx13,2/62
P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi
7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym
pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIx7,9/77
P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4200
m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem
wynosi 2450 m;
- 2xwbg
z zapasem 36 bg.
Opancerzenie
Maski dział 75 mm posiadają grubość 13
mm.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie
radiostacje oraz szumonamiernik.
Zapewniono możliwość przewozu do 14 t
zaopatrzenia oraz do 12 osób (tylko w krótkich rejsach).
Sirius, Netherlands patrol boat laid down 1919, launched 1920, completed
1921 (engine 1920)
Displacement:
283 t light; 292 t
standard; 359 t normal; 413 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(165,07 ft / 160,11 ft)
x 24,61 ft x (7,87 / 8,65 ft)
(50,31 m / 48,80 m) x
7,50 m x (2,40 / 2,64 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm
55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 200 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,52" / 13,2 mm
62,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,31" / 7,9 mm 77,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 raised
mounts
Weight of broadside 14 lbs /
7 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
2 400 shp / 1 790 Kw = 19,19 kts
Range 5 500nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 121 tons
Complement:
40 - 53
Cost:
£0,049 million / $0,197
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 12 tons, 3,3%
- Guns: 3 tons, 0,9%
- Weapons: 8 tons, 2,3%
Armour: 1 tons, 0,3%
- Armament: 1 tons, 0,3%
Machinery: 84 tons,
23,4%
Hull, fittings &
equipment: 164 tons, 45,8%
Fuel, ammunition &
stores: 76 tons, 21,2%
Miscellaneous weights:
22 tons, 6,1%
- Hull above water: 19 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
802 lbs / 364 Kg = 49,8 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,31
Metacentric height 1,0
ft / 0,3 m
Roll period: 10,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,96
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,405 / 0,424
Length to Beam Ratio:
6,51 : 1
'Natural speed' for
length: 12,65 kts
Power going to wave
formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 6,60 degrees
Stern overhang: 2,95 ft
/ 0,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 30,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 30,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 22,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 11,91 ft / 3,63 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 85,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 138,0%
Waterplane Area:
2 432 Square feet or 226 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 180%
Structure weight / hull
surface area: 32 lbs/sq ft or 156 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,80
- Longitudinal:
9,70
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sirius (1921)
Vega (1921)
Fomalhaut (1921)
No, fajny okręcik. Poznać rękę admirała JKS! :) Solidny potencjał modernizacyjny. Po dozbrojeniu w 1 - 2 działka automatyczne, mogą pełnić w przyszłości funkcję dużych ścigaczy okrętów podwodnych. Świetne właściwości morskie i zgrabna sylwetka dopełniają moje "ukontentowanie"...
OdpowiedzUsuńŁK
A co stanie się z wycofywanymi partolowcami? Sprzedaż którejś z nowych flot europejskich czy zachowanie jako hulki z możliwością przywrócenia do służby na czas wojny?
OdpowiedzUsuńMożliwa też sprzedaż w ręce prywatnych armatorów. Np. w charakterze kabotażowców lub rybackich trawlerów.
UsuńŁK
Zapewne znajdą się prywatni nabywcy. Jednostki po rozbrojeniu i niewielkiej adaptacji świetnie nadadzą się na pasażersko-towarowe kabotażowce; na nich właśnie projekt "patrolowców" był wzorowany.
UsuńJKS
To odważny pomysł, zaczynać od okrętowej drobnicy, która raczej nie przyciąga czytelników.
OdpowiedzUsuńSama idea patrolowców była bardzo popularna, ale i ważna przed i czasie PWS. Ale wydaje mi się, że rozwój lotnictwa w okresie międzywojennym praktycznie wyeliminował klasyczne patrolowce.
Z drugiej strony (niezależnie od klasyfikacji) w czasach pokoju, takie jednostki, jak zaprezentowana, byłby potrzebne w Indiach Holenderskich do kontrolowania wód terytorialnych. Pytanie, czy jednak ich wyporność nie jest za mała do takich zadań.
1. Tak z ciekawości – jak się marynarze dostają na platformę reflektorów (na maszcie)?
2. Stosujesz schody na okrętach wznoszące się pod kątem 45 stopni (tutaj na przykład wejście na pomost otwarty). A wydaje mi się, że realu schody na jednostkach pływających są znacznie bardziej strome.
3. Wygląd okrętu, jaki jest (wysoki krótki kadłub, niska nadbudówka), każdy widzi.
H_Babbock
Będą i większe patrolowce; zaczęto od mniejszych, aby jak najprędzej zastąpić te pseudo-wojenne łąjby. Poza tym, mają tu znaczenie względy budżetowe; w tym momencie w budowie znajdują się: 3 krążowniki, 2 OP, 3 stawiacze min, 4 trałowce, 6 kanonierek i 3 patrolowce. Budżet jest napięty jak stringi na hipopotamie.
UsuńAd 1. Dawno temu starałem się rysować jakieś drabinki, ale później zrezygnowałem. Takie elementy, ze względu na skalę, wyglądają nienaturalnie, a także "zaciemniają" rysunek.
Ad 2. Już kiedyś o tym rozmawialiśmy; rysuję tak, bo tak prościej. Jeżeli to źle wygląda, na przyszłość zmienię.
Ad 3. Sic.
JKS
Jeszcze drobiazg przy okazji. Pewnie o tym wiesz, ale na wszelki wypadek: w Holandii stosowano w okresie międzywojennym oznaczenia "K" dla okrętów podwodnych przeznaczonych do służby w koloniach, "O" dla okrętów dla przeznaczonych na wody macierzyste.
UsuńH_Babbock
Osobiście nie widzę powodów dla rozciągania analogii z Koninklijke Marine tak daleko.
UsuńŁK
Kolego H_Babbock, przyznam, że nie wiedziałem, ale w Bilansie Otwarcia cz.II, tak intuicyjnie (z jednym wyjątkiem), rozmieściłem je prawidłowo; mniejsze w Metropolii, większe w koloniach.
UsuńDziękuję za cenną uwagę, zastosuję w przyszłości.
JKS
Warto poprawić w tytule postu 1931 > 1921.
OdpowiedzUsuńŁK
Jeszcze uwaga formalna. Miałeś w zwyczaju podawać na końcu raportu listę jednostek zbudowanych, z nazwami i latami wejścia do służby.
OdpowiedzUsuńH_Babbock