wtorek, 1 marca 2022

Patrolowiec typu Sirius 1921 (3 jednostki)

Patrolowiec typu Sirius 1921 (3 jednostki)

No i mamy pierwszy niderlandzki okręt zbudowany już pod „rządami” nowego szefa Admiralicji. Jednostki tego typu mają częściowo zastąpić przewidziane do wycofania niewydarzone patrolowce, o których mowa w biuletynie nr 1/1/1921. W porównaniu z nimi, mają znacznie mniejszą wielkość, nowocześniejszy napęd, większą prędkość i zasięg pływania, porównywalne uzbrojenie artyleryjskie, a dodatkowo, nie występujące na „łapówkarskich patrolowcach” uzbrojenie pop i plot.
W czasie pokojowym, do zadań tych jednostek zalicza się:
- patrolowanie akwenów przybrzeżnych w celu zwalczania kontrabandy i piractwa,
- zapewnienie zaopatrzenia i łączności pocztowej dla strażników wybrzeża,
- ewentualne odstraszanie szpiegujących jednostek potencjalnego wroga, w tym okrętów podwodnych.
W czasie wojny, prócz zadań typowo patrolowych, okręty tego typu mają:
- tropić i zwalczać OP npla,
- eskortować konwoje i pojedyncze statki w żegludze kabotażowej,
- zaopatrywać i utrzymywać łączność ze strażnikami wybrzeża, a w razie konieczności ewakuować ich w bezpieczne miejsce.
Zakłada się budowę w przyszłości większej liczby okrętów stanowiących rozwinięcie tego typu.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Zaprojektowano wysoką wolną burtę w celu zapewnienia dobrych właściwości morskich.
Napęd
Zastosowano dwa ekonomiczne silniki diesla o mocy 1200 KM każdy.
Uzbrojenie
- 1xIx75/55 P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m;
- 1xIx13,2/62 P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIx7,9/77 P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 2450 m;
- 2xwbg z zapasem 36 bg.
Opancerzenie
Maski dział 75 mm posiadają grubość 13 mm.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje oraz szumonamiernik.
Zapewniono możliwość przewozu do 14 t zaopatrzenia oraz do 12 osób (tylko w krótkich rejsach). 

Sirius, Netherlands patrol boat laid down 1919, launched 1920, completed 1921 (engine 1920)

Displacement:
            283 t light; 292 t standard; 359 t normal; 413 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (165,07 ft / 160,11 ft) x 24,61 ft x (7,87 / 8,65 ft)
            (50,31 m / 48,80 m) x 7,50 m  x (2,40 / 2,64 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 200 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,52" / 13,2 mm 62,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,31" / 7,9 mm 77,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 7 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
            in Stern depth charge racks

 Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,51" / 13 mm       -                                  -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 400 shp / 1 790 Kw = 19,19 kts
            Range 5 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 121 tons

Complement:
            40 - 53

Cost:
            £0,049 million / $0,197 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 12 tons, 3,3%
               - Guns: 3 tons, 0,9%
               - Weapons: 8 tons, 2,3%
            Armour: 1 tons, 0,3%
               - Armament: 1 tons, 0,3%
            Machinery: 84 tons, 23,4%
            Hull, fittings & equipment: 164 tons, 45,8%
            Fuel, ammunition & stores: 76 tons, 21,2%
            Miscellaneous weights: 22 tons, 6,1%
               - Hull above water: 19 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              802 lbs / 364 Kg = 49,8 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,96
 
Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,405 / 0,424
            Length to Beam Ratio: 6,51 : 1
            'Natural speed' for length: 12,65 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,60 degrees
            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       30,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    30,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        22,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      11,91 ft / 3,63 m
 
Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 85,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 138,0%
            Waterplane Area: 2 432 Square feet or 226 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 180%
            Structure weight / hull surface area: 32 lbs/sq ft or 156 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,80
                        - Longitudinal: 9,70
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sirius (1921)
Vega (1921)
Fomalhaut (1921)


11 komentarzy:

  1. No, fajny okręcik. Poznać rękę admirała JKS! :) Solidny potencjał modernizacyjny. Po dozbrojeniu w 1 - 2 działka automatyczne, mogą pełnić w przyszłości funkcję dużych ścigaczy okrętów podwodnych. Świetne właściwości morskie i zgrabna sylwetka dopełniają moje "ukontentowanie"...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. A co stanie się z wycofywanymi partolowcami? Sprzedaż którejś z nowych flot europejskich czy zachowanie jako hulki z możliwością przywrócenia do służby na czas wojny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwa też sprzedaż w ręce prywatnych armatorów. Np. w charakterze kabotażowców lub rybackich trawlerów.
      ŁK

      Usuń
    2. Zapewne znajdą się prywatni nabywcy. Jednostki po rozbrojeniu i niewielkiej adaptacji świetnie nadadzą się na pasażersko-towarowe kabotażowce; na nich właśnie projekt "patrolowców" był wzorowany.

      JKS

      Usuń
  3. To odważny pomysł, zaczynać od okrętowej drobnicy, która raczej nie przyciąga czytelników.
    Sama idea patrolowców była bardzo popularna, ale i ważna przed i czasie PWS. Ale wydaje mi się, że rozwój lotnictwa w okresie międzywojennym praktycznie wyeliminował klasyczne patrolowce.
    Z drugiej strony (niezależnie od klasyfikacji) w czasach pokoju, takie jednostki, jak zaprezentowana, byłby potrzebne w Indiach Holenderskich do kontrolowania wód terytorialnych. Pytanie, czy jednak ich wyporność nie jest za mała do takich zadań.
    1. Tak z ciekawości – jak się marynarze dostają na platformę reflektorów (na maszcie)?
    2. Stosujesz schody na okrętach wznoszące się pod kątem 45 stopni (tutaj na przykład wejście na pomost otwarty). A wydaje mi się, że realu schody na jednostkach pływających są znacznie bardziej strome.
    3. Wygląd okrętu, jaki jest (wysoki krótki kadłub, niska nadbudówka), każdy widzi.

    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będą i większe patrolowce; zaczęto od mniejszych, aby jak najprędzej zastąpić te pseudo-wojenne łąjby. Poza tym, mają tu znaczenie względy budżetowe; w tym momencie w budowie znajdują się: 3 krążowniki, 2 OP, 3 stawiacze min, 4 trałowce, 6 kanonierek i 3 patrolowce. Budżet jest napięty jak stringi na hipopotamie.
      Ad 1. Dawno temu starałem się rysować jakieś drabinki, ale później zrezygnowałem. Takie elementy, ze względu na skalę, wyglądają nienaturalnie, a także "zaciemniają" rysunek.
      Ad 2. Już kiedyś o tym rozmawialiśmy; rysuję tak, bo tak prościej. Jeżeli to źle wygląda, na przyszłość zmienię.
      Ad 3. Sic.

      JKS

      Usuń
    2. Jeszcze drobiazg przy okazji. Pewnie o tym wiesz, ale na wszelki wypadek: w Holandii stosowano w okresie międzywojennym oznaczenia "K" dla okrętów podwodnych przeznaczonych do służby w koloniach, "O" dla okrętów dla przeznaczonych na wody macierzyste.
      H_Babbock

      Usuń
    3. Osobiście nie widzę powodów dla rozciągania analogii z Koninklijke Marine tak daleko.
      ŁK

      Usuń
    4. Kolego H_Babbock, przyznam, że nie wiedziałem, ale w Bilansie Otwarcia cz.II, tak intuicyjnie (z jednym wyjątkiem), rozmieściłem je prawidłowo; mniejsze w Metropolii, większe w koloniach.
      Dziękuję za cenną uwagę, zastosuję w przyszłości.

      JKS

      Usuń
  4. Warto poprawić w tytule postu 1931 > 1921.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze uwaga formalna. Miałeś w zwyczaju podawać na końcu raportu listę jednostek zbudowanych, z nazwami i latami wejścia do służby.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń