BIULETYN
INFORMACYJNY NR 3/1/1922
Okręty
Oddane
zostały do służby następujące okręty:
-
trałowce Nr.5 i Nr.6 typu Nr.5 (post z
dnia 06.04.2022);
-
okręt podwodny KVII typu KV.
Rozpoczęto budowę:
-
trzech okrętów podwodnych typu O8,
-
trzech patrolowców typu Bellatrix.
Lotnictwo
Wszedł do służby torpedowo-bombowy wodnosamolot pływakowy Fokker T.II. Oto jego dane techniczno-taktyczne:
- dwumiejscowy torpedowo-bombowy
wodnosamolot pływakowy, średniopłat, rok oblotu 1921, lata produkcji 1922-;
- wymiary: (LxSxH) 15,56x19,83x3,70 m, powierzchnia
nośna 34,56 m2;
- masa: własna 2250 kg, startowa 3461 kg;
- jednostka napędowa: silnik widlasty, 10-cylindrowy, chłodzony
cieczą Spyker V10-400, o mocy nominalnej 400 KM;
- prędkość maksymalna: 167 km/h;
- pułap maksymalny: 3200 m;
- prędkość wznoszenia: 5,6 m/s:
- zasięg: 650 Mm (1204 km);
- uzbrojenie: 1xIx7,9 mm, 1 torpeda 450 mm lub 400 kg
bomb.
Aktualnie w kraju produkowane są następujące modele samolotów:
-
myśliwski Fokker D.VIII,
-
rozpoznawczy Fokker C.I,
-
torpedowo-bombowy wodnosamolot pływakowy Fokker T.II.
Oblatane
zostały następujące typy samolotów:
-
myśliwski Fokker D.X,
-
rozpoznawcza łódź latająca Fokker B.I.
Ponadto,
w stadium prac projektowych znajdują się: jeden samolot rozpoznawczy, jeden
myśliwski, jeden myśliwsko-rozpoznawczy, jeden rozpoznawczo-bombowy, jeden
torpedowo-bombowy wodnosamolot pływakowy i jedna rozpoznawczo-bombowa łódź
latająca.
Zostało utworzone Dowództwo Lotnictwa MW. Zalążkiem morskich sił powietrznych Niderlandów jest 7 wodnosamolotów Fokker T.II oraz 3 samoloty rozpoznawcze Fokker C.I.
Samoloty to nie moja "broszka", więc nie będę silił się na merytoryczny komentarz... :) Ale fajnie, że coś się we flocie dzieje!
OdpowiedzUsuńŁK
Powolutku, powolutku, a mam nadzieję, że wszyscy (lub prawie wszyscy) będą zadowoleni :).
UsuńJKS
Niestety moje pojęcie o samolotach z lat 20-tych jest nader skąpe.
OdpowiedzUsuńRozumiem, że stwierdzenie "Aktualnie w kraju produkowane są następujące modele samolotów" dotyczy tylko samolotów dla Marynarki i to bojowych (czyli bez szkolnych, ...).Sądzę, że dla sił lądowych produkowany jest jeszcze co najmniej jakiś samolot "liniowy".
Z technicznego punktu widzenia mam wątpliwości co do podanego silnika 10 cylindrowego. Wydaje mi się, że w lotnictwie używano wyłącznie (?) rzędowych silników o liczbie cylindrów 12, rzadziej 8, a dopiero w DWS pojawiły się próby skonstruowania silnika 24 cylindrowego.
Oczywiście były jeszcze gwiazdowe: 7, 9 i 14 cylindrów. Tuż przed DWS pojawił się silnik 18 cylindrów a pod koniec wojny "potwór" 28 cylindrowy (poczwórna gwiazda siedmiocylindrowa).
H_Babbock
Omawiając kwestie lotnicze, uwzględniam wszystkie samoloty bojowe (nie tylko dla Marynarki), bez szkolnych, szkolno-treningowych, transportowych, pasażerskich, łącznikowych, turystycznych, sportowych itp. O tym, które z nich są aktualnie używane przez Dowództwo Lotnictwa MW, będę na bieżąco informował.
UsuńSpyker V10-400 to silnik widlasty, nie rzędowy. Jedynym teoretycznym ograniczeniem liczby cylindrów silników widlastych jest ich parzysta ilość. Prostsze w konstrukcji są silniki widlaste o liczbie cylindrów będących wielokrotnością czterech, ale nie jest to konieczne. Jeśli chodzi o silniki gwiazdowe, to prostsze w konstrukcji są silniki o nieparzystej liczbie cylindrów. Parzysta liczba występuje w układach podwójnej lub poczwórnej gwiazdy (liczba nieparzysta razy 2 lub 4).
JKS
Co do silników rzędowych silniki ponad 12 cylindrów się zdarzały, choć raczej nie w lotnictwie i nie w formacie V, przykładem jest W18 Isotta Fraschini Asso 750 który był w użyciu od wczesnych lat 30, czy 24 cylindrowy silnik w układzie H, Napier Sabre.
UsuńSilnik w układzie "V" to właśnie silnik widlasty; w tym silniku cylindry ustawione są względem siebie pod kątem 30-60 st. Trzeba go odróżnić od silnika rzędowego, gdzie cylindry ustawione są pionowo.
UsuńJKS
Nie wiem jak jest w "naukowej" literaturze technicznej z rozróżnieniem układów cylindrów V, H, X,.....
UsuńW odniesieniu do lotnictwa międzywojennego i DWS zdecydowanie jest nazywanie wszystkich silników z cylindrami w rzędach (w praktyce w dwóch po 6 w układzie V) jako rzędowych. Np Spitfire, Bf109, Tempest, Mustang, MS-405,.... wszystkie są określane jako samoloty napędzane silnikami rzędowymi.
Ponadto cytat z Wiki "Jako silniki rzędowe, zwłaszcza w lotnictwie, określa się także silniki widlaste, silniki w układzie W i w układzie X czy układzie H (w odróżnieniu od silników gwiazdowych).".
H_Babbock
Początkowo Tempest właśnie był napędzany silnikiem Napier Sabre.
UsuńNajwidoczniej, istnieją dwa pojęcia silników rzędowych; szersze, obejmujące także układy widlaste, bokser itp., oraz węższe, obejmujące układ cylindrów tylko w jednym rzędzie.
UsuńJKS
Tak to dziwnie wygląda. W samochodach od czasów międzywojennych do dzisiaj rozróżnienie jest wyraźne: silnik rzędowy jest rzędowy, a widlasty jest widlasty. W samolotach nie jest to jednoznaczne. Przyjęło się nazywać rządowym każdy silnik, który nie jest gwiazdowy. I lotnicze silniki rzędowe najczęściej faktycznie były V lub W. Merlin w układzie V-12 miał ponad dwa metry. Więc w układzie rzędowym byłby absurdalnie długi.
Usuń