wtorek, 12 kwietnia 2022

BIULETYN INFORMACYJNY NR 3/1/1922

BIULETYN INFORMACYJNY NR 3/1/1922

Okręty

Oddane zostały do służby następujące okręty:
- trałowce Nr.5 i Nr.6 typu Nr.5 (post z dnia 06.04.2022);
- okręt podwodny KVII  typu KV.

Rozpoczęto budowę:

- trzech okrętów podwodnych typu O8,
- trzech patrolowców typu Bellatrix.

Lotnictwo

Wszedł do służby torpedowo-bombowy wodnosamolot pływakowy Fokker T.II. Oto jego dane techniczno-taktyczne:

- dwumiejscowy torpedowo-bombowy wodnosamolot pływakowy, średniopłat, rok oblotu 1921, lata produkcji 1922-;
- wymiary: (LxSxH) 15,56x19,83x3,70 m, powierzchnia nośna 34,56 m2;
- masa: własna 2250 kg, startowa 3461 kg;
- jednostka napędowa: silnik widlasty, 10-cylindrowy, chłodzony cieczą Spyker V10-400, o mocy nominalnej 400 KM;
- prędkość maksymalna: 167 km/h;
- pułap maksymalny: 3200 m;
- prędkość wznoszenia: 5,6 m/s:
- zasięg: 650 Mm (1204 km);
- uzbrojenie: 1xIx7,9 mm, 1 torpeda 450 mm lub 400 kg bomb.

Aktualnie w kraju produkowane są następujące modele samolotów:

- myśliwski Fokker D.VIII,
- rozpoznawczy Fokker C.I,
- torpedowo-bombowy wodnosamolot pływakowy Fokker T.II.

Oblatane zostały następujące typy samolotów:

- myśliwski Fokker D.X,
- rozpoznawcza łódź latająca Fokker B.I.

Ponadto, w stadium prac projektowych znajdują się: jeden samolot rozpoznawczy, jeden myśliwski, jeden myśliwsko-rozpoznawczy, jeden rozpoznawczo-bombowy, jeden torpedowo-bombowy wodnosamolot pływakowy i jedna rozpoznawczo-bombowa łódź latająca.

Zostało utworzone Dowództwo Lotnictwa MW. Zalążkiem morskich sił powietrznych Niderlandów jest 7 wodnosamolotów Fokker T.II oraz 3 samoloty rozpoznawcze Fokker C.I. 

10 komentarzy:

  1. Samoloty to nie moja "broszka", więc nie będę silił się na merytoryczny komentarz... :) Ale fajnie, że coś się we flocie dzieje!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powolutku, powolutku, a mam nadzieję, że wszyscy (lub prawie wszyscy) będą zadowoleni :).

      JKS

      Usuń
  2. Niestety moje pojęcie o samolotach z lat 20-tych jest nader skąpe.
    Rozumiem, że stwierdzenie "Aktualnie w kraju produkowane są następujące modele samolotów" dotyczy tylko samolotów dla Marynarki i to bojowych (czyli bez szkolnych, ...).Sądzę, że dla sił lądowych produkowany jest jeszcze co najmniej jakiś samolot "liniowy".
    Z technicznego punktu widzenia mam wątpliwości co do podanego silnika 10 cylindrowego. Wydaje mi się, że w lotnictwie używano wyłącznie (?) rzędowych silników o liczbie cylindrów 12, rzadziej 8, a dopiero w DWS pojawiły się próby skonstruowania silnika 24 cylindrowego.
    Oczywiście były jeszcze gwiazdowe: 7, 9 i 14 cylindrów. Tuż przed DWS pojawił się silnik 18 cylindrów a pod koniec wojny "potwór" 28 cylindrowy (poczwórna gwiazda siedmiocylindrowa).
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Omawiając kwestie lotnicze, uwzględniam wszystkie samoloty bojowe (nie tylko dla Marynarki), bez szkolnych, szkolno-treningowych, transportowych, pasażerskich, łącznikowych, turystycznych, sportowych itp. O tym, które z nich są aktualnie używane przez Dowództwo Lotnictwa MW, będę na bieżąco informował.
      Spyker V10-400 to silnik widlasty, nie rzędowy. Jedynym teoretycznym ograniczeniem liczby cylindrów silników widlastych jest ich parzysta ilość. Prostsze w konstrukcji są silniki widlaste o liczbie cylindrów będących wielokrotnością czterech, ale nie jest to konieczne. Jeśli chodzi o silniki gwiazdowe, to prostsze w konstrukcji są silniki o nieparzystej liczbie cylindrów. Parzysta liczba występuje w układach podwójnej lub poczwórnej gwiazdy (liczba nieparzysta razy 2 lub 4).

      JKS

      Usuń
    2. Co do silników rzędowych silniki ponad 12 cylindrów się zdarzały, choć raczej nie w lotnictwie i nie w formacie V, przykładem jest W18 Isotta Fraschini Asso 750 który był w użyciu od wczesnych lat 30, czy 24 cylindrowy silnik w układzie H, Napier Sabre.

      Usuń
    3. Silnik w układzie "V" to właśnie silnik widlasty; w tym silniku cylindry ustawione są względem siebie pod kątem 30-60 st. Trzeba go odróżnić od silnika rzędowego, gdzie cylindry ustawione są pionowo.

      JKS

      Usuń
    4. Nie wiem jak jest w "naukowej" literaturze technicznej z rozróżnieniem układów cylindrów V, H, X,.....
      W odniesieniu do lotnictwa międzywojennego i DWS zdecydowanie jest nazywanie wszystkich silników z cylindrami w rzędach (w praktyce w dwóch po 6 w układzie V) jako rzędowych. Np Spitfire, Bf109, Tempest, Mustang, MS-405,.... wszystkie są określane jako samoloty napędzane silnikami rzędowymi.
      Ponadto cytat z Wiki "Jako silniki rzędowe, zwłaszcza w lotnictwie, określa się także silniki widlaste, silniki w układzie W i w układzie X czy układzie H (w odróżnieniu od silników gwiazdowych).".
      H_Babbock

      Usuń
    5. Początkowo Tempest właśnie był napędzany silnikiem Napier Sabre.

      Usuń
    6. Najwidoczniej, istnieją dwa pojęcia silników rzędowych; szersze, obejmujące także układy widlaste, bokser itp., oraz węższe, obejmujące układ cylindrów tylko w jednym rzędzie.

      JKS

      Usuń
    7. Tak to dziwnie wygląda. W samochodach od czasów międzywojennych do dzisiaj rozróżnienie jest wyraźne: silnik rzędowy jest rzędowy, a widlasty jest widlasty. W samolotach nie jest to jednoznaczne. Przyjęło się nazywać rządowym każdy silnik, który nie jest gwiazdowy. I lotnicze silniki rzędowe najczęściej faktycznie były V lub W. Merlin w układzie V-12 miał ponad dwa metry. Więc w układzie rzędowym byłby absurdalnie długi.

      Usuń