Niderlandzki kompleks zbrojeniowy
3. ARBED – Aciéries Réunies de Burbach-Eich-Dudelange – Luksemburg LUX – 1911 – stal
konstrukcyjna i pancerna
4. SOLVAY – Solvay SA – Bruksela
BEL – 1863 – materiały wybuchowe
5. UCB – Union Chimique
Belge – Bruksela BEL – 1928 – materiały wybuchowe
6. WERKSPOOR - Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel
– Amterdam NED – 1890 – okrętowe silniki wysokoprężne i turbiny parowe
7. STORK – Stork B.V. – Utrecht
NED – 1865 – urządzenia okrętowe
8. DAF – Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek – Eindhoven
NED – 1928 – samochody ciężarowe i terenowe, opancerzone wozy bojowe, silniki
spalinowe
9. WILTON-FIJENOORD – NV
Wilton Dok- en Werf Maatschappij – Schiedam NED – 1854 – okręty, działa i
moździerze
10. DE SCHELDE – Koninklijke Maatschappij De Schelde – Vlissingen NED – 1875 – okręty
11. BURGERHOUT – Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf – Rotterdam NED – 1852 –
okręty, kotły i maszyny parowe
12. RDM – Rotterdamsche Droogdok Maatschappij – Rotterdam NED – 1902 – okręty,
kotły parowe
13. ADM – Amsterdamsche Droogdok Maatschappij – Amsterdam
NED – 1877 – okręty
14. SMULDERS –
A.F. Smulders – Schiedam NED – 1905 – okręty, miny, torpedy, bomby głębinowe
15. DMS – Droogdok Maatschappij Soerabaja – Surabaja NOI – 1910 – okręty
16. FN – Fabrique Nationale de Herstal – Herstal BEL – 1889 – broń strzelecka,
motocykle
17. FOKKER – Nederlandse
Vliegtuigenfabriek Fokker – Amsterdam NED – 1912 –
samoloty, siniki lotnicze
18. KOOLHOVEN – Nationale Vliegtuig Industrie Koolhoven – Rotterdam NED – 1926 –
samoloty, silniki lotnicze
19. RENARD – Société des avions et moteurs Renard – Bruksela BEL – 1923 – samoloty,
silniki lotnicze
20. SPYKER – Spijker
N.V. Industrial Company Trompenburg – Hilversum NED –
1880-1925 – silniki lotnicze
21. PHILIPS –
Koninklijke Philips N.V. – Amsterdam NED – 1891 – elektrotechnika i
radiotechnika
22. HAZEMEYER – NV Hazemeyer's Fabriek van Signaalapparaten – Hengelo
NED – 1922 – optyka, systemy kierowania ogniem
Aktualnie
w budowie/rozbudowie znajdują się:
Alternatywa rozpracowana ze wszelkimi możliwymi szczegółami. Jestem pełen podziwu!
OdpowiedzUsuńŁK
Trudno mi komentować. Bo spis jest imponujący w szczegółowości, ale jak to się ma do np innych krajów trudno mi głębiej ocenić.
OdpowiedzUsuńZdziwienie budzi Fokker z datą 1912. W realu Fokker w Holandii powstał na przełomie 1918/1919 po ewakuacji (ucieczce?) z Niemiec.
Nie wiem co oznacza Spyker z datami 1880-1925 - czy w roku 1925 zakłady będą zamknięte?
Tylko dwie (od 1926 trzy) wytwórnie samolotów wydają się małą liczbą. W skrajnie biednej ówczesnej Polsce było, wówczas jak mi się wydaje, więcej wytwórców samolotów. A potęgi (Anglia, Francja i Niemcy przed 1918) miały pewnie po dwadzieścia wytwórni samolotów.
H_Babbock
Co do Fokkera, tak jak napisałeś; firma została założona w roku 1912 w Niemczech, a w roku 1919 przeniosła się do Holandii.
UsuńFirma Spyker w roku 1925 zbankrutowała, a jej dział produkcji silników przejął Fokker. Pisałem już o tym w poście z 06.03.2022,
Można produkować samoloty w wielu wytwórniach, można i w trzech. Tak naprawdę, liczy się ogólny potencjał, a centralizacja produkcji może mieć dobre strony. W Polsce, w latach 1918-1939 istniało w sumie pięć zakładów lotniczych, lecz nie więcej niż trzy jednocześnie (P&L zostały przejęte przez LWS, a PWS przez PZL). Niby porównywalna z Niderlandami liczba wytwórni, ale sam Fokker produkował około roku 1930 znacznie więcej samolotów, niż wszystkie polskie wytwórnie łącznie.
Istnieją jeszcze w Niderlandach zakłady lotnicze SABCA (charakterystyka w ww. przytoczonym poście), na razie nie produkują dla wojska, ale w razie potrzeby mogą.
JKS
Wąskim gardłem produkcji lotniczej najczęściej są produkowane silniki lotnicze. Vide sytacja francuska, gdzie spora liczba wyprodukowanych , nowoczesnych samolotów nigdy nie dostała silników , których produkcja była zbyt niska.
Usuń