czwartek, 12 maja 2022

Niderlandzki kompleks zbrojeniowy

                                Niderlandzki kompleks zbrojeniowy

Dla zobrazowania niderlandzkich możliwości w zakresie budowy floty wojennej, przedstawiam poniżej główne zakłady przemysłowe, produkujące lub dopiero będące produkować na rzecz obronności. Dla każdego z tych zakładów podano kolejno: nazwę skróconą, nazwę pełną, siedzibę (miejscowość i kraj), lata działalności i profil produkcji (tylko ten związany z obronnością). Zestawienie nie obejmuje licznych drobniejszych producentów i kooperantów.

1.     KNHS – Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken – Ijmuiden NED – 1918 –        stal konstrukcyjna i pancerna
2.     COCKERILL John Cockerill & Cie. Seraing BEL – 1842 – stal konstrukcyjna i pancerna, kotły parowe

3.     ARBED Aciéries Réunies de Burbach-Eich-Dudelange – Luksemburg LUX – 1911 – stal konstrukcyjna i pancerna

4.     SOLVAY – Solvay SA – Bruksela BEL – 1863 – materiały wybuchowe

5.     UCB – Union Chimique Belge – Bruksela BEL – 1928 – materiały wybuchowe

6.     WERKSPOOR - Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel – Amterdam NED – 1890 – okrętowe silniki wysokoprężne i turbiny parowe

7.     STORK – Stork B.V. – Utrecht NED – 1865 – urządzenia okrętowe

8.     DAF Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek – Eindhoven NED – 1928 – samochody ciężarowe i terenowe, opancerzone wozy bojowe, silniki spalinowe

9.     WILTON-FIJENOORD – NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij – Schiedam NED – 1854 – okręty, działa i moździerze

10.  DE SCHELDE Koninklijke Maatschappij De Schelde – Vlissingen NED – 1875 – okręty

11.  BURGERHOUT Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf – Rotterdam NED – 1852 – okręty, kotły i maszyny parowe

12.  RDM Rotterdamsche Droogdok Maatschappij – Rotterdam NED – 1902 – okręty, kotły parowe

13.  ADM Amsterdamsche Droogdok Maatschappij – Amsterdam NED – 1877 – okręty

14.  SMULDERS – A.F. Smulders – Schiedam NED – 1905 – okręty, miny, torpedy, bomby głębinowe

15.  DMS Droogdok Maatschappij Soerabaja – Surabaja NOI – 1910 – okręty

16.  FN – Fabrique Nationale de Herstal – Herstal BEL – 1889 – broń strzelecka, motocykle

17.  FOKKER – Nederlandse Vliegtuigenfabriek FokkerAmsterdam NED – 1912 – samoloty, siniki lotnicze

18.  KOOLHOVEN Nationale Vliegtuig Industrie Koolhoven – Rotterdam NED – 1926 – samoloty, silniki lotnicze

19.  RENARD Société des avions et moteurs Renard – Bruksela BEL – 1923 – samoloty, silniki lotnicze

20.  SPYKER – Spijker N.V. Industrial Company Trompenburg – Hilversum NED – 1880-1925 – silniki lotnicze

21.  PHILIPS – Koninklijke Philips N.V. – Amsterdam NED – 1891 – elektrotechnika i radiotechnika

22.  HAZEMEYER – NV Hazemeyer's Fabriek van Signaalapparaten – Hengelo NED – 1922 – optyka, systemy kierowania ogniem

Aktualnie w budowie/rozbudowie znajdują się:

- stocznia produkcyjno-remontowa Willemsoord Werf,
- zakłady mechaniczne Westoever.
Stocznia będzie posiadać pięć suchych doków o długości 180, 120, 85, 55 i 35 m, sześć pochylni o długości 60, 55, 40, 25 i 2x20 m, dźwig pływający o udźwigu 100 t oraz kompletny zestaw warsztatów produkcyjno-remontowych.
Zakłady Westoever produkować będą artylerię i amunicję okrętową, okrętowe silniki wysokoprężne, turbiny parowe oraz inne urządzenia okrętowe.
Obydwa przedsiębiorstwa wchodzić będą w skład rozbudowywanej głównej bazy niderlandzkiej MW w Den Helder. Opowiem o niej po - planowanym na rok 1924 - zakończeniu rozbudowy.

4 komentarze:

  1. Alternatywa rozpracowana ze wszelkimi możliwymi szczegółami. Jestem pełen podziwu!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Trudno mi komentować. Bo spis jest imponujący w szczegółowości, ale jak to się ma do np innych krajów trudno mi głębiej ocenić.
    Zdziwienie budzi Fokker z datą 1912. W realu Fokker w Holandii powstał na przełomie 1918/1919 po ewakuacji (ucieczce?) z Niemiec.
    Nie wiem co oznacza Spyker z datami 1880-1925 - czy w roku 1925 zakłady będą zamknięte?
    Tylko dwie (od 1926 trzy) wytwórnie samolotów wydają się małą liczbą. W skrajnie biednej ówczesnej Polsce było, wówczas jak mi się wydaje, więcej wytwórców samolotów. A potęgi (Anglia, Francja i Niemcy przed 1918) miały pewnie po dwadzieścia wytwórni samolotów.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do Fokkera, tak jak napisałeś; firma została założona w roku 1912 w Niemczech, a w roku 1919 przeniosła się do Holandii.
      Firma Spyker w roku 1925 zbankrutowała, a jej dział produkcji silników przejął Fokker. Pisałem już o tym w poście z 06.03.2022,
      Można produkować samoloty w wielu wytwórniach, można i w trzech. Tak naprawdę, liczy się ogólny potencjał, a centralizacja produkcji może mieć dobre strony. W Polsce, w latach 1918-1939 istniało w sumie pięć zakładów lotniczych, lecz nie więcej niż trzy jednocześnie (P&L zostały przejęte przez LWS, a PWS przez PZL). Niby porównywalna z Niderlandami liczba wytwórni, ale sam Fokker produkował około roku 1930 znacznie więcej samolotów, niż wszystkie polskie wytwórnie łącznie.
      Istnieją jeszcze w Niderlandach zakłady lotnicze SABCA (charakterystyka w ww. przytoczonym poście), na razie nie produkują dla wojska, ale w razie potrzeby mogą.

      JKS

      Usuń
    2. Wąskim gardłem produkcji lotniczej najczęściej są produkowane silniki lotnicze. Vide sytacja francuska, gdzie spora liczba wyprodukowanych , nowoczesnych samolotów nigdy nie dostała silników , których produkcja była zbyt niska.

      Usuń