Lekki krążownik – jacht królewski typu Korona 1922 (1 szt.)
Przedstawiam
zapowiadany wcześniej krążownik będący jednocześnie królewskim jachtem. W
kontekście toczonych uprzednio na blogu dyskusji powtarzam: jest to przede
wszystkim krążownik, funkcja jachtu królewskiego jest drugorzędna.
Okręt może
troszeczkę wyprzedza klasyczny dla lat 1925-1939 model krążownika, posiada
typowe dla tych jednostek wielodziałowe wieże artylerii głównej usytuowane w
osi wzdłużnej okrętu, częściowo w superpozycji. Tym, co go różni od typowych
jednostek tej klasy, to przystosowanie do „wożenia” na pokładzie w czasie
pokoju głów koronowanych.
Dla tej
dodatkowej funkcji na Koronie
usytuowano w części rufowej nadbudówkę mieszczącą apartamenty królewskie, a w
pozostałych nadbudówkach i kadłubie zapewniono pomieszczenia dla świty
monarszej (do ok. 60 osób w tym ok. 30 VIP-ów). Przewidziano również w kadłubie
miejsce do zakwaterowania ok. 30 osób dodatkowego personelu hotelowego (kucharze,
stewardzi) i ochrony osobistej. Pomieszczenia i inne elementy okrętu
przeznaczone do wyłącznego lub prawie wyłącznego użytku Monarchy posiadają
odpowiedni dla Jego pozycji standard wykończenia. W czasie przebywania na
okręcie Jego Wysokości, nosi on (okręt, nie JW) na grotmaszcie proporzec
królewski.
Celem ewentualnego
przyśpieszenia za- lub wyokrętowania Majestatu (lub osoby towarzyszącej),
jednostka jest wyposażona w katapultę i 3-osobową łódź latającą typu PWL-23HR.
Jest to specjalna wersja tego samolotu, w której kosztem rezygnacji z
możliwości zabrania 100 kg bomb zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa
wydłużający zasięg do 324 mm (600 km).
W czasie
wojennym okręt staje się jednostką stricte bojową. Całe luksusowe wyposażenie
zostaje usunięte, usunięty zostaje również trap „królewski”, a część
iluminatorów kadłubowych zaślepiona. Specjalna łódź latająca PWL-23HR zostaje
zamieniona na wersję standardową. Apartamenty królewskie w nadbudówce rufowej
zostają zaadaptowane na cele sanitarne (sale operacyjne i szpital pokładowy), a
na ich „tarasie” zostają zamontowane dodatkowo platforma reflektora i 2 działka
25 mm. W tym stanie jednostka jest predestynowana do pełnienia roli okrętu
dowodzenia, m.in. z uwagi na dużą powierzchnię wolnych teraz pomieszczeń.
Jako
okręt bojowy Korona charakteryzuje
się (pomijając już typową dla moich projektów silną obronę plot) całkiem
przyzwoitym opancerzeniem, prócz głównego pasa pancernego istnieje sprowadzona
do 4 m poniżej linii wodnej gródź przeciwtorpedowa oraz pas górny chroniący
urządzenia napędowe. Okręt posiada dwie oddzielne kotłownie i dwie oddzielne
maszynownie w układzie K-M-M-K. Prędkość i zasięg są również na zadowalającym
poziomie.
Myślę, że
jest to dobra jednostka, mogąca stać się punktem wyjścia (oczywiście po rezygnacji
z funkcji reprezentacyjnej) dla przyszłych projektów lekkich krążowników.
Czytelników
wyrażających obawy, że lekki krążownik jest zbyt „nikczemny” dla goszczenia
dostojnego ciała Monarchy informuję, że pomieszczenia królewskie/admiralskie
znajdują się również na obydwu krążownikach liniowych typu Bolesław Śmiały.
Korona, Poland Light cruiser - royal yacht
laid down 1922
Displacement:
5 818
t light; 6 025 t standard; 6 708 t normal; 7 254 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(530,91
ft / 524,93 ft) x 52,49 ft x (17,39 / 18,44 ft)
(161,82
m / 160,00 m) x 16,00 m x (5,30 / 5,62
m)
Armament:
6
- 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1917 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
forward 1 raised mount - superfiring
2 -
4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mount,
1920 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
aft 1 raised mount
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Quad mount on centreline, forward deck
aft 1 raised mount
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 400 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck
forward 2 raised mounts
4 x Single mounts on sides, forward evenly
spread 4 raised mounts
Weight of broadside 685 lbs / 311 kg
Main Torpedoes
3
- 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,581 t each, 4,743 t
total
In
1 sets of deck mounted centre rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,95" / 75 mm 380,58 ft / 116,00 m 7,55 ft
/ 2,30 m
Ends: Unarmoured
Upper: 0,98" / 25 mm 173,88 ft / 53,00 m 7,55 ft
/ 2,30 m
Main Belt covers 112% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 380,58 ft / 116,00 m 11,48 ft / 3,50 m
Beam
between torpedo bulkheads 52,49 ft / 16,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 0,98" / 25 mm
-
Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 1,97" / 50 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 60 680 shp / 45 267 Kw = 31,00 kts
Range
8 500nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 229 tons
Complement:
369
- 481
Cost:
£1,561
million / $6,246 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
205 tons, 3,1%
- Guns: 195 tons, 2,9%
- Weapons: 9 tons, 0,1%
Armour:
1 150 tons, 17,1%
- Belts: 402 tons, 6,0%
- Torpedo bulkhead: 318 tons, 4,7%
- Armament: 95 tons, 1,4%
- Armour Deck: 296 tons, 4,4%
- Conning Towers: 38 tons, 0,6%
Machinery:
2 058 tons, 30,7%
Hull,
fittings & equipment: 2 388 tons, 35,6%
Fuel,
ammunition & stores: 890 tons, 13,3%
Miscellaneous
weights: 17 tons, 0,3%
- Hull below water: 2 tons
- Above deck: 15 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 737 lbs / 3 509 Kg = 72,2 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric
height 2,7 ft / 0,8 m
Roll
period: 13,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,34
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,41
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,500
Length
to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural
speed' for length: 22,91 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
Stern
overhang: -1,64 ft / -0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 60,00%, 21,98 ft / 6,70
m, 21,98 ft / 6,70 m
- Aft deck: 15,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 10,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Average freeboard: 20,18 ft / 6,15 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 111,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 177,6%
Waterplane
Area: 18 194 Square feet or 1 690 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 111%
Structure
weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 428 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,94
-
Longitudinal: 1,98
-
Overall: 1,01
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1x catapult
1x flying boat PWL-23HR
Śliczny okręt (chyba trochę w brytyjskim stylu), ale to nie jest jacht, co zresztą sam zaznaczyłeś w artykule. Ot, lekki krążownik z rozbudowanym nieco i luksusowym zapleczem socjalnym. Jeśli już idziemy w tym kierunku, to wykorzystajmy któryś z krążowników liniowych (po odpowiednim doposażeniu, a miejsca w kadłubie jest dość). Myślę, że takie mocarstwo, jak Polska, stać na zafundowanie władcy jachtu z prawdziwego zdarzenia. Cóż byłby to za dyshonor dla naszego Króla, gdyby przyszło mu się spotkać (na morzu, czy w porcie) z władcą Zjednoczonego Królestwa, podróżującym na "Victorii and Albert" (to był właśnie taki prawdziwy jacht, w dawnym stylu, wyrażający potęgę państwa i splendor monarchy). Ale ten temat już omawialiśmy i okazałem się mało sugestywnym dyskutantem...
OdpowiedzUsuńŁK
Jak zaznaczyłem w opisie obydwa nasze krążowniki liniowe posiadają pomieszczenia przeznaczone dla Monarchy.
UsuńSądzę, że przyjmując na pokładzie "Korony" obcego dostojnika, a nawet monarchę, nasz Król nie miałby się czego wstydzić.
Jeśli jednak nasz Monarcha chciałby mieć coś podobnego do "Victorii i Alberta", to niech sobie zbuduje i eksploatuje w ramach marynarki handlowej. Ja w MW "dorożek" nie potrzebuję.
JKS
Przemawia przez Ciebie "kryptorepublikanin". A, fe! :)
UsuńŁK
Nic podobnego; uważam, że monarchia jest teoretycznie ustrojem najskuteczniejszym w działaniu. Teoretycznie, w praktyce wiele zależy od monarchy. W przypadku monarchy dobrego, lepsza jest monarchia absolutna, jeśli trafi się zły, to lepiej żeby była konstytucyjna. Ponieważ dobrej "jakości" monarchy zapewnić nie można, bezpieczniejszym wyborem jest jednak monarchia konstytucyjna.
UsuńJKS
PIĘKNY OKRĘT!!! I TEN MOSTEK!! A'la Błyskawica! O nic więcej nie mógłbym prosić ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Kpt.G
Witam Kolegę i dziękuję za pochwałę. Niemniej czuję się zobowiązany zauważyć, że mostek jest na statkach handlowych, na okrętach wojennych mamy pomost bojowy (w skrócie: pomost).
UsuńMając nadzieję, że Kolega się nie pogniewa za tę uwagę, pozdrawiam -
JKS
Super post! :) Więcej proszę <3
OdpowiedzUsuńMega fainy wpis!Bardzo dużo się dowiedziałem!Dzięki!
OdpowiedzUsuń