czwartek, 8 stycznia 2015

Lekki krążownik – jacht królewski typu Korona 1922 (1 szt.)



Lekki krążownik – jacht królewski typu Korona 1922 (1 szt.)

Przedstawiam zapowiadany wcześniej krążownik będący jednocześnie królewskim jachtem. W kontekście toczonych uprzednio na blogu dyskusji powtarzam: jest to przede wszystkim krążownik, funkcja jachtu królewskiego jest drugorzędna.
Okręt może troszeczkę wyprzedza klasyczny dla lat 1925-1939 model krążownika, posiada typowe dla tych jednostek wielodziałowe wieże artylerii głównej usytuowane w osi wzdłużnej okrętu, częściowo w superpozycji. Tym, co go różni od typowych jednostek tej klasy, to przystosowanie do „wożenia” na pokładzie w czasie pokoju głów koronowanych.
Dla tej dodatkowej funkcji na Koronie usytuowano w części rufowej nadbudówkę mieszczącą apartamenty królewskie, a w pozostałych nadbudówkach i kadłubie zapewniono pomieszczenia dla świty monarszej (do ok. 60 osób w tym ok. 30 VIP-ów). Przewidziano również w kadłubie miejsce do zakwaterowania ok. 30 osób dodatkowego personelu hotelowego (kucharze, stewardzi) i ochrony osobistej. Pomieszczenia i inne elementy okrętu przeznaczone do wyłącznego lub prawie wyłącznego użytku Monarchy posiadają odpowiedni dla Jego pozycji standard wykończenia. W czasie przebywania na okręcie Jego Wysokości, nosi on (okręt, nie JW) na grotmaszcie proporzec królewski.
Celem ewentualnego przyśpieszenia za- lub wyokrętowania Majestatu (lub osoby towarzyszącej), jednostka jest wyposażona w katapultę i 3-osobową łódź latającą typu PWL-23HR. Jest to specjalna wersja tego samolotu, w której kosztem rezygnacji z możliwości zabrania 100 kg bomb zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa wydłużający zasięg do 324 mm (600 km).
W czasie wojennym okręt staje się jednostką stricte bojową. Całe luksusowe wyposażenie zostaje usunięte, usunięty zostaje również trap „królewski”, a część iluminatorów kadłubowych zaślepiona. Specjalna łódź latająca PWL-23HR zostaje zamieniona na wersję standardową. Apartamenty królewskie w nadbudówce rufowej zostają zaadaptowane na cele sanitarne (sale operacyjne i szpital pokładowy), a na ich „tarasie” zostają zamontowane dodatkowo platforma reflektora i 2 działka 25 mm. W tym stanie jednostka jest predestynowana do pełnienia roli okrętu dowodzenia, m.in. z uwagi na dużą powierzchnię wolnych teraz pomieszczeń.
Jako okręt bojowy Korona charakteryzuje się (pomijając już typową dla moich projektów silną obronę plot) całkiem przyzwoitym opancerzeniem, prócz głównego pasa pancernego istnieje sprowadzona do 4 m poniżej linii wodnej gródź przeciwtorpedowa oraz pas górny chroniący urządzenia napędowe. Okręt posiada dwie oddzielne kotłownie i dwie oddzielne maszynownie w układzie K-M-M-K. Prędkość i zasięg są również na zadowalającym poziomie.
Myślę, że jest to dobra jednostka, mogąca stać się punktem wyjścia (oczywiście po rezygnacji z funkcji reprezentacyjnej) dla przyszłych projektów lekkich krążowników.
Czytelników wyrażających obawy, że lekki krążownik jest zbyt „nikczemny” dla goszczenia dostojnego ciała Monarchy informuję, że pomieszczenia królewskie/admiralskie znajdują się również na obydwu krążownikach liniowych typu Bolesław Śmiały.

Korona, Poland Light cruiser - royal yacht laid down 1922


Displacement:
            5 818 t light; 6 025 t standard; 6 708 t normal; 7 254 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (530,91 ft / 524,93 ft) x 52,49 ft x (17,39 / 18,44 ft)
            (161,82 m / 160,00 m) x 16,00 m  x (5,30 / 5,62 m)

Armament:
      6 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1917 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority forward 1 raised mount - superfiring
    2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mount, 1920 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft 1 raised mount
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Quad mount on centreline, forward deck aft 1 raised mount
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 400 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck forward 2 raised mounts
              4 x Single mounts on sides, forward evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 685 lbs / 311 kg
      Main Torpedoes
      3 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,581 t each, 4,743 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,95" / 75 mm 380,58 ft / 116,00 m   7,55 ft / 2,30 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 0,98" / 25 mm 173,88 ft / 53,00 m     7,55 ft / 2,30 m
              Main Belt covers 112% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 380,58 ft / 116,00 m   11,48 ft / 3,50 m
            Beam between torpedo bulkheads 52,49 ft / 16,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 60 680 shp / 45 267 Kw = 31,00 kts
            Range 8 500nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 229 tons

Complement:
            369 - 481

Cost:
            £1,561 million / $6,246 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 205 tons, 3,1%
               - Guns: 195 tons, 2,9%
               - Weapons: 9 tons, 0,1%
            Armour: 1 150 tons, 17,1%
               - Belts: 402 tons, 6,0%
               - Torpedo bulkhead: 318 tons, 4,7%
               - Armament: 95 tons, 1,4%
               - Armour Deck: 296 tons, 4,4%
               - Conning Towers: 38 tons, 0,6%
            Machinery: 2 058 tons, 30,7%
            Hull, fittings & equipment: 2 388 tons, 35,6%
            Fuel, ammunition & stores: 890 tons, 13,3%
            Miscellaneous weights: 17 tons, 0,3%
               - Hull below water: 2 tons
               - Above deck: 15 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              7 737 lbs / 3 509 Kg = 72,2 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
            Roll period: 13,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,34
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,500
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 22,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       60,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Aft deck:    15,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        10,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Average freeboard:                      20,18 ft / 6,15 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 111,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 177,6%
            Waterplane Area: 18 194 Square feet or 1 690 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 111%
            Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 428 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,94
                        - Longitudinal: 1,98
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1x catapult
1x flying boat PWL-23HR
 

8 komentarzy:

  1. Śliczny okręt (chyba trochę w brytyjskim stylu), ale to nie jest jacht, co zresztą sam zaznaczyłeś w artykule. Ot, lekki krążownik z rozbudowanym nieco i luksusowym zapleczem socjalnym. Jeśli już idziemy w tym kierunku, to wykorzystajmy któryś z krążowników liniowych (po odpowiednim doposażeniu, a miejsca w kadłubie jest dość). Myślę, że takie mocarstwo, jak Polska, stać na zafundowanie władcy jachtu z prawdziwego zdarzenia. Cóż byłby to za dyshonor dla naszego Króla, gdyby przyszło mu się spotkać (na morzu, czy w porcie) z władcą Zjednoczonego Królestwa, podróżującym na "Victorii and Albert" (to był właśnie taki prawdziwy jacht, w dawnym stylu, wyrażający potęgę państwa i splendor monarchy). Ale ten temat już omawialiśmy i okazałem się mało sugestywnym dyskutantem...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zaznaczyłem w opisie obydwa nasze krążowniki liniowe posiadają pomieszczenia przeznaczone dla Monarchy.
      Sądzę, że przyjmując na pokładzie "Korony" obcego dostojnika, a nawet monarchę, nasz Król nie miałby się czego wstydzić.
      Jeśli jednak nasz Monarcha chciałby mieć coś podobnego do "Victorii i Alberta", to niech sobie zbuduje i eksploatuje w ramach marynarki handlowej. Ja w MW "dorożek" nie potrzebuję.

      JKS

      Usuń
    2. Przemawia przez Ciebie "kryptorepublikanin". A, fe! :)
      ŁK

      Usuń
    3. Nic podobnego; uważam, że monarchia jest teoretycznie ustrojem najskuteczniejszym w działaniu. Teoretycznie, w praktyce wiele zależy od monarchy. W przypadku monarchy dobrego, lepsza jest monarchia absolutna, jeśli trafi się zły, to lepiej żeby była konstytucyjna. Ponieważ dobrej "jakości" monarchy zapewnić nie można, bezpieczniejszym wyborem jest jednak monarchia konstytucyjna.

      JKS

      Usuń
  2. PIĘKNY OKRĘT!!! I TEN MOSTEK!! A'la Błyskawica! O nic więcej nie mógłbym prosić ;)
    Pozdrawiam!
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Kolegę i dziękuję za pochwałę. Niemniej czuję się zobowiązany zauważyć, że mostek jest na statkach handlowych, na okrętach wojennych mamy pomost bojowy (w skrócie: pomost).
      Mając nadzieję, że Kolega się nie pogniewa za tę uwagę, pozdrawiam -

      JKS

      Usuń
  3. Super post! :) Więcej proszę <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Mega fainy wpis!Bardzo dużo się dowiedziałem!Dzięki!

    OdpowiedzUsuń