Niszczyciel eskortowy typu Kujawy 1937-1938 (8 szt.)
No i stało się! Po dłuższej przerwie przedstawiam niszczyciel eskortowy (jak kto woli; mały niszczyciel).
Na temat ogólnych właściwości okrętu nie będę się rozpisywał; „jaki koń
jest, każdy widzi” Jednostka posiada bardzo silne uzbrojenie plot, ale dziobowe
działko 25 mm zostanie niebawem zdjęte
na korzyść projektowego stanowiska rakietowych bg, (coś w rodzaju brytyjskiego Hedgehog).
Ciekawostką jest pierwsze w naszej flocie wyposażenie okrętu w
urządzenie radarowe. Jest to jeszcze dość prymitywny aparat, umożliwiający
praktycznie kontrolę przestrzeni powietrznej w zakresie 35-40 Mm. Pomimo wszystkich
wad tego urządzenia uważam że, lepiej mieć radar mało skuteczny, niż nie mieć
go w ogóle.
Kujawy, Poland Destroyer escort laid down 1937
Displacement:
933 t
light; 997 t standard; 1 231 t normal; 1 418 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(305,53 ft
/ 301,84 ft) x 36,75 ft x (10,50 / 11,44 ft)
(93,13 m /
92,00 m) x 11,20 m x (3,20 / 3,49 m)
Armament:
6 - 4,13" /
105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
aft
1
raised mount aft - superfiring
4 - 1,57" /
40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 250 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2
raised mounts
7 - 0,98" /
25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2
raised mounts
2 x Single mounts for deck, evenly spread
2
raised Mount
1 x Single Mount centeline for
deck
1 raise mounts
Weight of
broadside 212 lbs / 96 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" /
533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,641 t each, 6,565 t total
In 1 sets
of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS
Mortars
2 - 451,95 lbs /
205,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 10,088 t total
in Stern
depth charge racks
2nd DC/AS
Mortars
4 - 451,95 lbs /
205,00 kg Depth Charges + 30 reloads - 6,860 t total
in Depth
charge throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 8 148 shp / 6 079 Kw = 26,60 kts
Range
9 200nm at 12,50 kts
Bunker at
max displacement = 422 tons
Complement:
103 - 135
Cost:
£0,488
million / $1,953 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
98 tons, 8,0%
- Guns: 62 tons, 5,0%
- Weapons: 36 tons, 2,9%
Armour: 1
tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
226 tons, 18,3%
Hull,
fittings & equipment: 587 tons, 47,7%
Fuel,
ammunition & stores: 298 tons, 24,2%
Miscellaneous
weights: 23 tons, 1,8%
- Hull above water: 14 tons
- On freeboard deck: 9 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 521 lbs / 1 144 Kg = 71,4 x 4,1
" / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,22
Metacentric
height 1,6 ft / 0,5 m
Roll
period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,370 / 0,391
Length to
Beam Ratio: 8,21 : 1
'Natural
speed' for length: 20,56 kts
Power going
to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max
stability = 0, Max steadiness = 100): 57
Bow angle
(Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 35,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 25,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 25,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 12,05 ft / 3,67 m
Ship tends
to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 81,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 140,4%
Waterplane
Area: 6 953 Square feet or 646 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 172%
Structure
weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 285 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,25
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Kujawy (1937)
Podlasie (1937)
Podhale (1937)
Orawa (1937)
Spisz (1938)
Krajna (1938)
Kurpie (1938)
Bukowina (1938)
No to pojechałeś po bandzie! Porównanie z niszczycielami typu "Hunt" nasuwa się samo przez się. I tu zaczynają się schody! Bardzo mała moc siłowni, a prędkość niemal identyczna jak w okrętach brytyjskich. Uzbrojeniem i zasięgiem operacyjnym - bije "Hunty" na głowę. Wątpliwości budzi zasadność tak silnego uzbrojenia torpedowego. Estetykę okrętu zakłóca, moim zdaniem, kształt komina: masywny i prosty. Dwie jednostki o nazwie "Krajna" to chyba tylko lapsus linguae!
OdpowiedzUsuńŁK
Jak na tak mały okręt ma bardzo dużą odporność na trafienia, 3x większą niż Zamieć. Mam jednak wątpliwości. Odporność dotyczy "Non-critical penetrating hits", co łatwiej odnieść do niemal pustych pokładów pancerników. Przy takiej ilości amunicji, jaką zabiera ten niszczyciel (zwłaszcza bomby głębinowe i torpedy) jest duże ryzyko, że już pierwsze trafienie będzie "critical".
OdpowiedzUsuńOkręt rzeczywiście robi wrażenie uzbrojeniem (w tym wt!) w stosunku do niemal identycznych wielkością Hunt’ów. Duży zasięg mógłby wynikać w realu z zastosowania napędu dieslowskiego – ale springsharp ocenia masę ilość paliwa dla turbin i dla diesli dokładnie tak samo..
OdpowiedzUsuńJa mam wątpliwości co do samej koncepcji okrętu. Zasięg sugerował by zadania eskorty oceanicznej, ale jest za mały do tego zadana(za minimalną wielkość uznano fregaty typu River o wyporności ST 1300t). Zresztą przy takich oceanicznych akcjach tu i prędkość jest niepotrzebnie duża i wyrzutnie torped to balast.
Z kolei w akcjach „lokalnych” ten okręt nie ma żadnej przewagi w uzbrojeniu plot nad zwykłymi niszczycielami (oczywiście floty JKS), a brak prędkości dyskwalifikuje go jako niszczyciel.
Chyba pośpiech w tym wypadku spłatał figle:
1. Coś się pomieszało nie tylko z nazwami (na co zwrócił uwagę Kolega ŁK) ale także z przednią parą działek 25mm – na widoku z boku są na wysokości dalomierza, z góry są przesunięte do przodu.
2. działka 40mm powinny być „double raised” ponieważ są w podwójnej superpozycji. (Z tym, że wydaje mi się, springsharp ma jakiś błąd i akceptuje tylko jedno stanowisko w „podwójnej superpozycji).
3. Na rysunku oraz w „główce” opisu jest 7 działek 25mm, ale w szczegółach poniżej jest 2xII+2xI+2xI+1xI=9 działek. Zresztą wszystkie 3 dziobowe powinny być „double raised”.
H_Babbock
Ad 1. Zamiast "Krajna" winno być "Kurpie", a działka rzeczywiście się "przesunęły"
UsuńAd 2. Kwestia umowy, ja wszystko co nie jest na pokładzie traktuję jako superpozycję. Podwójna liczę wtedy, jeśli bezpośrednio pod stanowiskiem są dwa inne na dwu różnych poziomach (np. jak rufowe 135 na krążowniku plot "Świdnik").
Ad 3. Faktycznie błąd!
Wszystkiemu winien pośpiech, wiedziałem, że w tygodniu nie będę miał czasu i chciałem koniecznie opublikować okręt jeszcze w niedzielę.
JKS
Ad 2. Sprzeciw! Używanie w opisie stanowisk artyleryjskich „superpozycja” i „podwójna superpozycja” może by kwestią umowną w Twojej terminologii. Ale w przypadku programu Springsharp jest to ważna dana wejściowa. Mianowicie program wyliczając stabilność okrętu i ciężar konstrukcji używa informacji jak wysoko są rozmieszczone poszczególne działa. Jeśli wpisujesz „podwójna superpozycja” to masa jest umieszczana ponad 5m nad pokładem. Jeśli „superpozycja” to masa jest poniżej 3m nad pokładem (przez pokład rozumie się pokład w tym miejscu gdzie jest działo).
UsuńWniosek – tu zasymulowany jest okręt z inaczej (niżej) umieszczoną częścią uzbrojenia (działka 40mm i przednia para 25mm, poprzednio błędnie też zaliczyłem do nich dziobowe 25mm) niż jednostka narysowana.
H_Babbock
Witam .Fajny okręt ,żeby wilk był syty i owca cała , po prototypie dodajmy drugą taką wspaniałą siłownie , okręt będzie trochę większy.
OdpowiedzUsuńAutor nieobecny na blogu, to i dyskusja "kuleje"!
OdpowiedzUsuńŁK
Przepraszam, znowu te obowiązki służbowe :(.
OdpowiedzUsuńJKS