niedziela, 10 lipca 2016

Niszczyciel eskortowy typu Kujawy 1937-1938 (8 szt.)



Niszczyciel eskortowy typu Kujawy 1937-1938 (8 szt.)

No i stało się! Po dłuższej przerwie przedstawiam niszczyciel eskortowy (jak kto woli; mały niszczyciel).

Na temat ogólnych właściwości okrętu nie będę się rozpisywał; „jaki koń jest, każdy widzi” Jednostka posiada bardzo silne uzbrojenie plot, ale dziobowe działko 25 mm zostanie  niebawem zdjęte na korzyść projektowego stanowiska rakietowych bg, (coś w rodzaju brytyjskiego Hedgehog).
Ciekawostką jest pierwsze w naszej flocie wyposażenie okrętu w urządzenie radarowe. Jest to jeszcze dość prymitywny aparat, umożliwiający praktycznie kontrolę przestrzeni powietrznej w zakresie 35-40 Mm. Pomimo wszystkich wad tego urządzenia uważam że, lepiej mieć radar mało skuteczny, niż nie mieć go w ogóle.

 

Kujawy, Poland Destroyer escort laid down 1937

Displacement:
            933 t light; 997 t standard; 1 231 t normal; 1 418 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (305,53 ft / 301,84 ft) x 36,75 ft x (10,50 / 11,44 ft)
            (93,13 m / 92,00 m) x 11,20 m  x (3,20 / 3,49 m)

Armament:
      6 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority aft
                        1 raised mount aft - superfiring
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 250 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      7 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts for deck, evenly spread
                        2 raised Mount
  1 x Single Mount centeline for deck
1 raise mounts
      Weight of broadside 212 lbs / 96 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,641 t each, 6,565 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 10,088 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      4 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 30 reloads - 6,860 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 8 148 shp / 6 079 Kw = 26,60 kts
            Range 9 200nm at 12,50 kts
            Bunker at max displacement = 422 tons

Complement:
            103 - 135

Cost:
            £0,488 million / $1,953 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 98 tons, 8,0%
               - Guns: 62 tons, 5,0%
               - Weapons: 36 tons, 2,9%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 226 tons, 18,3%
            Hull, fittings & equipment: 587 tons, 47,7%
            Fuel, ammunition & stores: 298 tons, 24,2%
            Miscellaneous weights: 23 tons, 1,8%
               - Hull above water: 14 tons
               - On freeboard deck: 9 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 521 lbs / 1 144 Kg = 71,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,370 / 0,391
            Length to Beam Ratio: 8,21 : 1
            'Natural speed' for length: 20,56 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 57
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    25,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        25,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      12,05 ft / 3,67 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 140,4%
            Waterplane Area: 6 953 Square feet or 646 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 172%
            Structure weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 285 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,25
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Kujawy (1937)
Podlasie (1937)
Podhale (1937)
Orawa (1937)
Spisz (1938)
Krajna (1938)
Kurpie (1938)
Bukowina (1938)



8 komentarzy:

  1. No to pojechałeś po bandzie! Porównanie z niszczycielami typu "Hunt" nasuwa się samo przez się. I tu zaczynają się schody! Bardzo mała moc siłowni, a prędkość niemal identyczna jak w okrętach brytyjskich. Uzbrojeniem i zasięgiem operacyjnym - bije "Hunty" na głowę. Wątpliwości budzi zasadność tak silnego uzbrojenia torpedowego. Estetykę okrętu zakłóca, moim zdaniem, kształt komina: masywny i prosty. Dwie jednostki o nazwie "Krajna" to chyba tylko lapsus linguae!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na tak mały okręt ma bardzo dużą odporność na trafienia, 3x większą niż Zamieć. Mam jednak wątpliwości. Odporność dotyczy "Non-critical penetrating hits", co łatwiej odnieść do niemal pustych pokładów pancerników. Przy takiej ilości amunicji, jaką zabiera ten niszczyciel (zwłaszcza bomby głębinowe i torpedy) jest duże ryzyko, że już pierwsze trafienie będzie "critical".

    OdpowiedzUsuń
  3. Okręt rzeczywiście robi wrażenie uzbrojeniem (w tym wt!) w stosunku do niemal identycznych wielkością Hunt’ów. Duży zasięg mógłby wynikać w realu z zastosowania napędu dieslowskiego – ale springsharp ocenia masę ilość paliwa dla turbin i dla diesli dokładnie tak samo..
    Ja mam wątpliwości co do samej koncepcji okrętu. Zasięg sugerował by zadania eskorty oceanicznej, ale jest za mały do tego zadana(za minimalną wielkość uznano fregaty typu River o wyporności ST 1300t). Zresztą przy takich oceanicznych akcjach tu i prędkość jest niepotrzebnie duża i wyrzutnie torped to balast.
    Z kolei w akcjach „lokalnych” ten okręt nie ma żadnej przewagi w uzbrojeniu plot nad zwykłymi niszczycielami (oczywiście floty JKS), a brak prędkości dyskwalifikuje go jako niszczyciel.
    Chyba pośpiech w tym wypadku spłatał figle:
    1. Coś się pomieszało nie tylko z nazwami (na co zwrócił uwagę Kolega ŁK) ale także z przednią parą działek 25mm – na widoku z boku są na wysokości dalomierza, z góry są przesunięte do przodu.
    2. działka 40mm powinny być „double raised” ponieważ są w podwójnej superpozycji. (Z tym, że wydaje mi się, springsharp ma jakiś błąd i akceptuje tylko jedno stanowisko w „podwójnej superpozycji).
    3. Na rysunku oraz w „główce” opisu jest 7 działek 25mm, ale w szczegółach poniżej jest 2xII+2xI+2xI+1xI=9 działek. Zresztą wszystkie 3 dziobowe powinny być „double raised”.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ad 1. Zamiast "Krajna" winno być "Kurpie", a działka rzeczywiście się "przesunęły"
      Ad 2. Kwestia umowy, ja wszystko co nie jest na pokładzie traktuję jako superpozycję. Podwójna liczę wtedy, jeśli bezpośrednio pod stanowiskiem są dwa inne na dwu różnych poziomach (np. jak rufowe 135 na krążowniku plot "Świdnik").
      Ad 3. Faktycznie błąd!
      Wszystkiemu winien pośpiech, wiedziałem, że w tygodniu nie będę miał czasu i chciałem koniecznie opublikować okręt jeszcze w niedzielę.

      JKS

      Usuń
    2. Ad 2. Sprzeciw! Używanie w opisie stanowisk artyleryjskich „superpozycja” i „podwójna superpozycja” może by kwestią umowną w Twojej terminologii. Ale w przypadku programu Springsharp jest to ważna dana wejściowa. Mianowicie program wyliczając stabilność okrętu i ciężar konstrukcji używa informacji jak wysoko są rozmieszczone poszczególne działa. Jeśli wpisujesz „podwójna superpozycja” to masa jest umieszczana ponad 5m nad pokładem. Jeśli „superpozycja” to masa jest poniżej 3m nad pokładem (przez pokład rozumie się pokład w tym miejscu gdzie jest działo).
      Wniosek – tu zasymulowany jest okręt z inaczej (niżej) umieszczoną częścią uzbrojenia (działka 40mm i przednia para 25mm, poprzednio błędnie też zaliczyłem do nich dziobowe 25mm) niż jednostka narysowana.
      H_Babbock

      Usuń
  4. Witam .Fajny okręt ,żeby wilk był syty i owca cała , po prototypie dodajmy drugą taką wspaniałą siłownie , okręt będzie trochę większy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Autor nieobecny na blogu, to i dyskusja "kuleje"!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepraszam, znowu te obowiązki służbowe :(.

    JKS

    OdpowiedzUsuń