poniedziałek, 27 października 2014

Okręt badawczy typu Mikołaj Kopernik



Okręt badawczy typu Mikołaj Kopernik 1919 (1 szt.)

Na wyraźne żądanie kolegi Stonka i w celu umożliwienia gubernatorowi Widmo 777 dotarcia do pożądanej przez niego domeny - czyli Antarktydy, przedstawiam okręt badawczy Mikołaj Kopernik.
Ponieważ chciałem z jednej strony zbudować okręt nowoczesny, a z drugiej wystylizować go na żaglowiec z II. połowy XIX w., otrzymałem takie sobie „dziwadło”, nie mające chyba odpowiednika w żadnej innej flocie. 
Jest to jednostka przeznaczona do podróży naukowo-badawczych w słabo poznane rejony świata. Okręt charakteryzuje się znakomitą dzielnością morską i niezwykle silną konstrukcją (Springsharp twierdzi, że może wytrzymać ponad 9 torped, co jest wielkością absolutnie fantastyczną i nierealną), dodatkowo posiada specjalnie ukształtowany i wzmocniony dziób umożliwiający żeglugę na wodach podbiegunowych. Wielki zasięg i duża pojemność magazynów zapewnia okrętowi autonomiczność wynoszącą wg moich szacunków ok. 9 miesięcy. Uzbrojenie jest oczywiście symboliczne i służy do poskramiania ewentualnych złych zamiarów ze strony krajowców badanych regionów.
Jednostka umożliwia zaokrętowanie ok. 35 naukowców w specjalnościach: geografia, meteorologia, geologia, oceanografia, zoologia, botanika, etnografia itp. i zapewnia im pomieszczenia mieszkalne, laboratoryjne, konferencyjne i magazynowe.
Okręt ma możliwość podniesienia ożaglowania o powierzchni ok. 1 450 m2 w układzie szkunera trójmasztowego, ale – jak sądzę – nie będzie to zbyt często wykorzystywane.
Zdaję sobie sprawę z tego, że cokolwiek dziwaczna sylwetka okrętu może obruszyć na mnie lawinę krytyki, niemniej jestem na to przygotowany.



Mikołaj Kopernik, Poland Research ship laid down 1919

Displacement:
            1 813 t light; 1 872 t standard; 2 345 t normal; 2 723 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            311,77 ft / 295,28 ft x 44,29 ft x 14,76 ft (normal load)
            95,03 m / 90,00 m x 13,50 m  x 4,50 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910 Model
              Quick firing gun in deck mount on centreline forward
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
              Machine guns in deck mounts on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
            Shells per gun, main battery: 1 520

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 2 360 shp / 1 761 Kw = 15,00 kts
            Range 20 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 851 tons

Complement:
            168 - 219

Cost:
            £0,167 million / $0,668 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,1%
            Machinery: 84 tons, 3,6%
            Hull, fittings & equipment: 1 710 tons, 72,9%
            Fuel, ammunition & stores: 532 tons, 22,7%
            Miscellaneous weights: 17 tons, 0,7%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              20 693 lbs / 9 386 Kg = 1 607,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 9,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
            Metacentric height 2,1 ft / 0,7 m
            Roll period: 12,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,425
            Length to Beam Ratio: 6,67 : 1
            'Natural speed' for length: 17,18 kts
            Power going to wave formation at top speed: 36 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 29,00 degrees
            Stern overhang: 4,49 ft / 1,37 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    21,65 ft / 6,60 m
               - Forecastle (15%): 16,40 ft / 5,00 m (15,42 ft / 4,70 m aft of break)
               - Mid (30%):            15,09 ft / 4,60 m
               - Quarterdeck (15%):          16,08 ft / 4,90 m (15,42 ft / 4,70 m before break)
               - Stern:                    17,06 ft / 5,20 m
               - Average freeboard:          15,94 ft / 4,86 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 15,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 134,3%
            Waterplane Area: 7 764 Square feet or 721 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 1 000%
            Structure weight / hull surface area: 124 lbs/sq ft or 605 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,01
                        - Longitudinal: 7,27
                        - Overall: 2,29
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is excellent
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sails area 1 450 sq m
Speed on sails 12,00 kts
 

3 komentarze:

  1. Jednostka o dość nietypowej sylwetce , choć jednostka badawcza się przyda.
    Ha ,Ha,Ha, nadal o tej Antarktydzie , sam wreszcie stwierdziłem że to poroniony pomysł (po za tym co bym tam robił? Zimno,Zimno i jeszcze raz Zimno , a w zimę jeszcze przez pół roku Ciemność) mogę popłynąć na misję badawczą , ale w życiu tam nie zostanę

    OdpowiedzUsuń
  2. Sylwetka dziwna, ale niebrzydka. Niesamowita dzielność morska, wytrzymałość, zasięg. Wszystko zmieszczone w stosunkowo małym kadłubie. SUPER!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa forma stewy dziobowej - hybryda kliper/lodołamacz z imponującym bukszprytem. Tego typu innowacje bardzo mi się podobają, choć nie mają (chyba) precedensu! Czy prędkość 15 węzłów osiągana jest wyłącznie na silniku diesla? Wydaje się trochę za wysoka. Raport springsharpa odnośnie wytrzymałości na trafienia torpedami jest faktycznie absurdalny i po raz kolejny dowodzi niedopracowania, w pewnych aspektach, tego narzędzia.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń