Okręt badawczy typu Mikołaj Kopernik 1919 (1 szt.)
Na
wyraźne żądanie kolegi Stonka i w celu umożliwienia gubernatorowi Widmo 777
dotarcia do pożądanej przez niego domeny - czyli Antarktydy, przedstawiam okręt
badawczy Mikołaj Kopernik.
Ponieważ
chciałem z jednej strony zbudować okręt nowoczesny, a z drugiej wystylizować go
na żaglowiec z II. połowy XIX w., otrzymałem takie sobie „dziwadło”, nie mające
chyba odpowiednika w
żadnej innej flocie.
Jest to jednostka przeznaczona do podróży
naukowo-badawczych w słabo poznane rejony świata. Okręt charakteryzuje się
znakomitą dzielnością morską i niezwykle silną konstrukcją (Springsharp
twierdzi, że może wytrzymać ponad 9 torped, co jest wielkością absolutnie
fantastyczną i nierealną), dodatkowo posiada specjalnie ukształtowany i
wzmocniony dziób umożliwiający żeglugę na wodach podbiegunowych. Wielki zasięg i
duża pojemność magazynów zapewnia okrętowi autonomiczność wynoszącą wg moich
szacunków ok. 9 miesięcy. Uzbrojenie jest oczywiście symboliczne i służy do
poskramiania ewentualnych złych zamiarów ze strony krajowców badanych regionów.
Jednostka
umożliwia zaokrętowanie ok. 35 naukowców w specjalnościach: geografia, meteorologia,
geologia, oceanografia, zoologia, botanika, etnografia itp. i zapewnia im
pomieszczenia mieszkalne, laboratoryjne, konferencyjne i magazynowe.
Okręt
ma możliwość podniesienia ożaglowania o powierzchni ok. 1 450 m2
w układzie szkunera trójmasztowego, ale – jak sądzę – nie będzie to zbyt często
wykorzystywane.
Zdaję
sobie sprawę z tego, że cokolwiek dziwaczna sylwetka okrętu może obruszyć na mnie
lawinę krytyki, niemniej jestem na to przygotowany.
Mikołaj Kopernik, Poland Research ship laid down 1919
Displacement:
1 813
t light; 1 872 t standard; 2 345 t normal; 2 723 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
311,77
ft / 295,28 ft x 44,29 ft x 14,76 ft (normal load)
95,03 m
/ 90,00 m x 13,50 m x 4,50 m
Armament:
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline forward
2 -
0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
Machine guns in deck mounts on centreline ends, evenly spread, all raised
mounts
Weight
of broadside 14 lbs / 6 kg
Shells
per gun, main battery: 1 520
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 1 shaft, 2 360 shp / 1 761 Kw = 15,00 kts
Range
20 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 851 tons
Complement:
168 -
219
Cost:
£0,167
million / $0,668 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 0,1%
Machinery:
84 tons, 3,6%
Hull,
fittings & equipment: 1 710 tons, 72,9%
Fuel,
ammunition & stores: 532 tons, 22,7%
Miscellaneous
weights: 17 tons, 0,7%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
20 693 lbs / 9 386 Kg =
1 607,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 9,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric
height 2,1 ft / 0,7 m
Roll
period: 12,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle, raised quarterdeck
Block
coefficient: 0,425
Length
to Beam Ratio: 6,67 : 1
'Natural
speed' for length: 17,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 36 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 29,00 degrees
Stern
overhang: 4,49 ft / 1,37 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 21,65
ft / 6,60 m
- Forecastle (15%): 16,40 ft / 5,00 m (15,42 ft / 4,70 m aft of break)
- Mid (30%): 15,09
ft / 4,60 m
- Quarterdeck (15%): 16,08 ft / 4,90 m (15,42 ft / 4,70 m before break)
- Stern: 17,06
ft / 5,20 m
- Average freeboard: 15,94 ft / 4,86 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 15,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 134,3%
Waterplane
Area: 7 764 Square feet or 721 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 1 000%
Structure
weight / hull surface area: 124 lbs/sq ft or 605 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,01
-
Longitudinal: 7,27
-
Overall: 2,29
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is excellent
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sails area 1 450 sq m
Speed on sails 12,00
kts
Jednostka o dość nietypowej sylwetce , choć jednostka badawcza się przyda.
OdpowiedzUsuńHa ,Ha,Ha, nadal o tej Antarktydzie , sam wreszcie stwierdziłem że to poroniony pomysł (po za tym co bym tam robił? Zimno,Zimno i jeszcze raz Zimno , a w zimę jeszcze przez pół roku Ciemność) mogę popłynąć na misję badawczą , ale w życiu tam nie zostanę
Sylwetka dziwna, ale niebrzydka. Niesamowita dzielność morska, wytrzymałość, zasięg. Wszystko zmieszczone w stosunkowo małym kadłubie. SUPER!
OdpowiedzUsuńCiekawa forma stewy dziobowej - hybryda kliper/lodołamacz z imponującym bukszprytem. Tego typu innowacje bardzo mi się podobają, choć nie mają (chyba) precedensu! Czy prędkość 15 węzłów osiągana jest wyłącznie na silniku diesla? Wydaje się trochę za wysoka. Raport springsharpa odnośnie wytrzymałości na trafienia torpedami jest faktycznie absurdalny i po raz kolejny dowodzi niedopracowania, w pewnych aspektach, tego narzędzia.
OdpowiedzUsuńŁK