sobota, 22 listopada 2014

Okręt warsztatowy typu Wanda



Okręt warsztatowy  typu Wanda 1920 (1 szt.)

Jeszcze jedna jednostka pomocnicza, tym razem okręt warsztatowy. Jest to poniekąd wspólne „dzieło” kolegi ŁK, który opracował podstawowe założenia i moje. Okręt jest stosunkowo duży (takie były założenia kolegi ŁK, ja myślałem o czymś mniejszym), ale to chyba nie wada. Przeznaczeniem jednostki jest dokonywanie napraw okrętów w oddaleniu od baz macierzystych. W tym celu warsztatowiec posiada magazyn konstrukcyjnych materiałów okrętowych i części zamiennych oraz warsztaty: ślusarsko-kowalsko-spawalniczy, mechaniczny, elektrotechniczny, rusznikarski, stolarski oraz ciesielsko-szkutniczy. Poza tym za jednostce zaokrętowana jest niewielka grupa nurków do oględzin części podwodnej kadłuba i drobnych prac podwodnych. Żurawie o dużym udźwigu pozwalają na przenoszenie na okręt i z okrętu remontowanych elementów i podzespołów dużej wielkości. Uzbrojenie – jak na okręt pomocniczy – jest dość silne, ale biorąc pod uwagę jego wielkość nie przesadne.
Oczywiście – tak jak w przypadku wszystkich okrętów niebojowych – Springsharp drastycznie zawyżył odporność okrętu na trafienia; tym razem około trzykrotnie, proszę to zignorować.
Ponieważ budżet na ten rok (1920) został już – na szczęście nieznacznie – przekroczony, prócz poniemieckiego podwodnego stawiacza min, nic się już nowego w tym roku nie pojawi.


Wanda, Poland Repair ship laid down 1920

Displacement:
            10 571 t light; 10 840 t standard; 12 281 t normal; 13 434 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            463,25 ft / 459,32 ft x 59,06 ft x 22,64 ft (normal load)
            141,20 m / 140,00 m x 18,00 m  x 6,90 m

Armament:
      2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 101,41lbs / 46,00kg shells, 1912 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
      4 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1917 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 244 lbs / 111 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 7 898 shp / 5 892 Kw = 16,00 kts
            Range 15 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 595 tons

Complement:
            583 - 758

Cost:
            £1,032 million / $4,129 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 33 tons, 0,3%
            Machinery: 276 tons, 2,2%
            Hull, fittings & equipment: 8 161 tons, 66,5%
            Fuel, ammunition & stores: 1 710 tons, 13,9%
            Miscellaneous weights: 2 100 tons, 17,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              36 919 lbs / 16 746 Kg = 344,6 x 6,0 " / 152 mm shells or 6,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
            Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
            Roll period: 16,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,61

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,700
            Length to Beam Ratio: 7,78 : 1
            'Natural speed' for length: 21,43 kts
            Power going to wave formation at top speed: 36 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 3,94 ft / 1,20 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    24,28 ft / 7,40 m
               - Forecastle (12%): 22,64 ft / 6,90 m (15,09 ft / 4,60 m aft of break)
               - Mid (30%):            15,09 ft / 4,60 m
               - Quarterdeck (10%):          22,64 ft / 6,90 m (15,09 ft / 4,60 m before break)
               - Stern:                    23,62 ft / 7,20 m
               - Average freeboard:          16,88 ft / 5,15 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 29,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 107,2%
            Waterplane Area: 21 741 Square feet or 2 020 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 421%
            Structure weight / hull surface area: 247 lbs/sq ft or 1 208 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 3,05
                        - Longitudinal: 4,18
                        - Overall: 3,15
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

 

6 komentarzy:

  1. Piękna i zgodna z duchem epoki sylwetka. Myślę, że jest to ten efekt końcowy, który miałem na uwadze, godząc się na "współudział" w projekcie (oczywiście, tak na prawdę, autorem jest Kolega, gdyż wykonał całą merytoryczną cześć pracy!). W końcu lat trzydziestych proponowałbym wymianę artylerii: 2 x 1-152 mm (morskie) na 2 x 2-105 mm (uniwersalne), 4 x 1-75 mm (uniwersalne) na 4 x 2-40 mm (plot.) i 4 x 1-25 mm (plot.) na 4 x 2-25 mm (plot.). Sądzę, że wymiana siłowni, dokonana w tym samym czasie, przedłużyłaby aktywną służbę okrętu do połowy lat 50-tych. Odporności na uszkodzenia, zgodnie z sugestią Kolegi, nie komentuję!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niech Kolega nie będzie taki skromny i nie wykręca się ze współodpowiedzialności :)!

      JKS

      Usuń
    2. Dziękuję za dobre słowo. Kolega wie, jak dodać otuchy :) !
      ŁK

      Usuń
  2. Zgadzam się z pomysłem wymiany artylerii głównej na uniwersalną, wzmocnienie małokalibrowego uzbrojenia przeciwlotniczego będzie musiało nastąpić (bo lotnictwo się rozwija). Co do siłowni, za 15 lat Admiralicja zdecyduje o dalszym losie tego okrętu zależnie od sytuacji, jeszcze nie wybiegajmy tak daleko.

    OdpowiedzUsuń
  3. Żywotność okrętów pomocniczych tej wielkości przekracza niekiedy 40 lat służby czynnej. I to nawet w przypadku okrętów wiodących mocarstw morskich, że przywołam losy USS "Dixie", który zakończył służbę po 42 latach (15.07.1982 r.) i to nawet bez jakiejkolwiek większej modernizacji!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  4. W miarę wzrostu zagrożenia ze strony lotnictwa, uzbrojenie plot okrętów będzie wzmacniane. Informacje te będę podawał tylko w przypadku modernizacji lub adaptacji jednostek. Sygnalizowanie każdego dodanego, czy wymienionego działka kompletnie zaśmieciłoby bloga.
    Dla okrętów pomocniczych przewiduję resurs ok. 30 lat. Wymuszona rozwojem techniki modernizacja jednostki, może przedłużyć jej żywot do ok. 40 lat.

    JKS

    OdpowiedzUsuń