niedziela, 19 sierpnia 2018

Kanonierki desantowe typów Wezuwiusz 1944 (8 szt.) i Orizaba 1944 (4 szt.)



Kanonierki desantowe typów Wezuwiusz 1944 (8 szt.) i Orizaba 1944 (4 szt.)

Przedstawiam – wcześniej już awizowane – kanonierki desantowe. Oficjalna nazwa tej podklasy to okręt artyleryjskiego wsparcia desantu, kod LSG. Zakłada się, że każdej lądującej brygadzie piechoty morskiej będzie przydzielonych 6 kanonierek, 4 typu Wezuwiusz i 2 typu Orizaba. Nie jest to – oczywiście – „święta zasada”, lokalne potrzeby mogą spowodować zmiany w zakładanych przydziałach.
Dla oszczędności czasu, wykorzystano projekt kadłuba i napędu średnich okrętów desantowych typu Dąbie (LSM-9 1939). Konieczne jednak były pewne zmiany; zlikwidowano furty dziobowe, usunięto kotwice zawoźne wraz z windami kotwicznymi, dodano lekkie opancerzenie, zaprojektowano nowe maszty, zamontowano radiodalocelowniki i wzbogacono wyposażenie radionawigacyjne. W z związku ze zmianą funkcji, niezbędne było przeprojektowanie części wnętrz kadłuba, m.in. dla umieszczenia w nim komór amunicyjnych.  Tyle informacji ogólnych, poniżej szczegółowy opis poszczególnych typów.
Na początek typ Wezuwiusz. Prócz ww. zmian, zainstalowano na okręcie trzy podwójne stanowiska dział DP 105 mm oraz cztery ciężkie moździerze 210 mm. Użyte zostały działa 105 mm wz.1920 (modernizowane w 1937), wcześniej zdemontowane z innych jednostek, w związku z zastępowaniem ich przez stabilizowane działa wz.1939. Zadaniem tych dział jest zwalczanie na atakowanym brzegu siły żywej, stanowisk lekkiej artylerii i broni maszynowej oraz ziemno-drewnianych umocnień polowych. Dodatkowo mogą wzmacniać obronę plot lądujących wojsk. Zupełną nowością w naszej flocie jest montaż na okręcie zasadniczo lądowych ciężkich moździerzy odtylcowych. Przeznaczone są one do niszczenia cięższej artylerii, umocnień stałych oraz innych celów zakrytych, niedostępnych dla artylerii płaskotorowej.
Zmiany spowodowały zwiększenie zanurzenia okrętu o ok. 0,1 m, a co za tym idzie, zwiększenie wyporności z 936 do 985 tn i zmniejszenie prędkości maksymalnej z 14,0 do 13,9 w.
Uwaga: ciężar salwy burtowej w raporcie nie uwzględnia moździerzy.

Wezuwiusz, Poland Fire support ship laid down 1944

Displacement:
            686 t light; 813 t standard; 986 t normal; 1 125 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (250,53 ft / 246,06 ft) x 40,68 ft x (6,56 / 7,25 ft)
            (76,36 m / 75,05 m) x 12,40 m  x (2,00 / 2,21 m)

Armament:
      6 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 600 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              3 x Twin mounts on centreline, evenly spread
      4 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        1 raised mount - superfiring
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 222 lbs / 101 kg
      Mortars
      4 - 171,96 lbs / 78,00 kg shells 240 per gun
            Mortars in deck, 1936 Model
            4 x Single mount on centreline, fordeck

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   0,98" / 25 mm 183,73 ft / 56,00 m     7,87 ft / 2,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 0,98" / 25 mm 131,23 ft / 40,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 115% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 523 shp / 1 136 Kw = 13,91 kts
            Range 12 750nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 312 tons

Complement:
            87 - 114

Cost:
            £0,376 million / $1,505 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 89 tons, 9,1%
               - Guns: 66 tons, 6,7%
               - Weapons: 23 tons, 2,4%
            Armour: 110 tons, 11,2%
               - Belts: 107 tons, 10,9%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
               - Conning Tower: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 39 tons, 3,9%
            Hull, fittings & equipment: 439 tons, 44,5%
            Fuel, ammunition & stores: 300 tons, 30,5%
            Miscellaneous weights: 8 tons, 0,8%
               - On freeboard deck: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 983 lbs / 1 806 Kg = 112,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,58
            Metacentric height 2,8 ft / 0,9 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,59

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,542
            Length to Beam Ratio: 6,05 : 1
            'Natural speed' for length: 18,64 kts
            Power going to wave formation at top speed: 38 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       37,50%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Aft deck:    37,50%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        10,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Average freeboard:                      10,91 ft / 3,33 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 48,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 158,1%
            Waterplane Area: 7 101 Square feet or 660 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 220%
            Structure weight / hull surface area: 52 lbs/sq ft or 253 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,00
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x RN-1
1 x RWN-PM-1

Wezuwiusz (1944)
Etna (1944)
Stromboli (1944)
Santoryn (1944)
Hekla (1944)
Katla (1944)
Askja (1944)
Beerenberg (1944)

Teraz typ Orizaba. Na okręcie została zainstalowana tylko jedna, lecz ciężka 2-działowa wieża 203 mm. Przeznaczona jest do zwalczania nadbrzeżnej oraz polowej artylerii wroga, a także umocnień stałych.
Obciążenie kadłuba ciężką artylerią spowodowało zwiększenie zanurzenia okrętu o ok. 0,3 m, a co za tym idzie, zwiększenie wyporności z 936 do 1104 tn i zmniejszenie prędkości maksymalnej z 14,0 do 13,7 w. Z uwagi na ciężar amunicji do dział 203 mm, zmniejszono zapasy paliwa, a więc i zasięg z 12 750 do 10 100 Mm.



Orizaba, Poland Fire support ship laid down 1944

Displacement:
            874 t light; 960 t standard; 1 106 t normal; 1 224 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (250,34 ft / 246,06 ft) x 40,68 ft x (7,22 / 7,79 ft)
            (76,40 m / 75,10 m) x 12,40 m  x (2,20 / 2,37 m)

Armament:
      2 - 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 262,50lbs / 119,07kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      4 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        1 raised mount - superfiring
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 548 lbs / 248 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   0,98" / 25 mm 124,67 ft / 38,00 m     7,87 ft / 2,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 0,98" / 25 mm   45,93 ft / 14,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 78% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 523 shp / 1 136 Kw = 13,69 kts
            Range 10 100nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 264 tons

Complement:
            95 - 124

Cost:
            £0,637 million / $2,549 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 176 tons, 15,9%
               - Guns: 176 tons, 15,9%
            Armour: 99 tons, 9,0%
               - Belts: 69 tons, 6,3%
               - Armament: 27 tons, 2,5%
               - Conning Tower: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 39 tons, 3,5%
            Hull, fittings & equipment: 558 tons, 50,5%
            Fuel, ammunition & stores: 233 tons, 21,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 807 lbs / 1 273 Kg = 11,0 x 8,0 " / 203 mm shells or 1,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 2,1 ft / 0,7 m
            Roll period: 11,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,43

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,535 / 0,548
            Length to Beam Ratio: 6,05 : 1
            'Natural speed' for length: 18,62 kts
            Power going to wave formation at top speed: 38 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Forward deck:       37,50%,  9,51 ft / 2,90 m,  9,51 ft / 2,90 m
               - Aft deck:    37,50%,  9,51 ft / 2,90 m,  9,51 ft / 2,90 m
               - Quarter deck:        10,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  9,51 ft / 2,90 m
               - Average freeboard:                      10,25 ft / 3,13 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 62,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 136,8%
            Waterplane Area: 7 169 Square feet or 666 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 150%
            Structure weight / hull surface area: 72 lbs/sq ft or 353 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,37
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x RN-1
1 x RWN-PM-1

Orizaba (1944)
Rainier (1944)
Colima (1944)
Popocatepetl (1944)

8 komentarzy:

  1. Jeden z ciekawszych projektów niestety nie wzbudził zainteresowania. Moim zdaniem uzbrojenie typu Wezuwiusz jest odpowiednie (można by pomyśleć o rakietach niekierowanych lub zamienieniu moździerzy na stanowisko z dwiema haubicami 15 cm, ale już w tym kształcie kanonierka jest zdolna do rażenia praktycznie wszystkich celów, które może znaleźć w rejonie desantu). Mały monitor mniej mi pasuje. W operacji desantowej zapewne wezmą udział krążowniki a może i pancerniki, więc będzie dość dział ciężkich. Orizaba może podejść znacznie bliżej brzegu. Jednak czy to ma aż takie znaczenie przy zasięgu dział przekraczającym 28 km?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      Rakiet - jak wiemy - w naszym arsenale brak.
      Haubice 150 mm są cięższe od moździerzy 210 mm (i droższe!), a siłą ognia im ustępują; tym bardziej, że proponujesz 2 haubice w miejsce 4 moździerzy.
      Kanonierki typu "Orizaba" powstały m.in. w celu odciążenia ciężkich okrętów od zadań bezpośredniego wsparcia desantu. Użycie ich powinno ograniczać się do wstępnego przygotowania artyleryjskiego, a później dalekiej osłony.
      Bliższe podejście do brzegu pozwala na prowadzenie skuteczniejszego ognia bezpośredniego. nie jest więc bez znaczenia.

      JKS

      Usuń
    2. Proponuję dwie haubice zamiast czterech moździerzy, właśnie z powodu ciężaru. Zaletą haubic jest ich zasięg. Do ostrzału na odległość "moździerzową" właśnie nadają się rakiety. Nasz przemysł jest dość zaawansowany, żeby opracować wieloprowadnicowe wyrzutnie, które są stosunkowo lekkie i mogą szybciej niż działa wystrzelić pociski zawierające podobną ilość materiału wybuchowego. To istotne dla stosunkowo niedużego okrętu, którego głównym atutem ma być siła ognia. Rakiety są też bardziej przerażające.

      Usuń
    3. Dla okrętów operujących blisko brzegu duży zasięg ich artylerii nie jest istotną zaletą, a w niektórych przypadkach nawet wadą. W przypadku Okinawy, nawet nastawione ma minimalny zasięg pociski haubic 150 mm lądowałyby w morzu po drugiej stronie wyspy. Minimalny zasięg moździerza 210 mm to ok. 700 m, a maksymalny 8500 m, dlatego może razić cele położone zarówno przy brzegu, jak i w głębi lądu.
      Rakiet u nas nie ma nie ze względów technologicznych, lecz "ideowych"; niedawno o tym dyskutowaliśmy z kolegą H_Babbockiem (post z 16.08.2018).
      Wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe charakteryzują się wielką gęstością ognia, ale tylko chwilowo. Zanim wyrzutnia zostanie przeładowana, działa klasyczne wystrzelą wiele razy, tym samym w dłuższym okresie gęstość ognia jest porównywalna. Poza tym, artyleria lufowa jest znacznie celniejsza od rakietowej. Efekt psychologiczny ma znaczenie, ale maleje on z czasem; pierwsza salwa robi duże wrażenie, następne już mniejsze.
      Niemniej, gdybym ogólnie nie "wyrzekł" się rakiet, to na prezentowanych kanonierkach na pewno by się znalazły.

      JKS

      Usuń
  2. Bawię teraz na urlopie i dostęp do internetu mam nader ograniczony, stąd spóźniony komentarz.
    Generalnie mam problem, bo okręty desantowe wyobrażałem sobie, jako jednostki oszczędnościowe, „miękkie” jak jednostki handlowe, więc trudno mi zaakceptować, że są w stanie wytrzymać odrzut 6 dział 105 ( nie mówiąc o 2 działach 203).
    Skoro jednak program je zaakceptował, to trudno.
    1. Szkoda, że nie mogą prowadzić ognia przez dziób. W chwili, gdy są „alarmowo” wezwane do wsparcie konkretnego punktu desantu, konieczność czekania, aż po dopłynięciu w pobliże, ustawią się bokiem, jest frustrująca.
    2. W przypadku barbety (tak jest w opisie) 2x203 jest jeszcze jeden problem. Brytyjskie monitory z PWS miały sztucznie wyniesione do góry wieże. Wynikało to z tego, że w kadłubie było za mało (na wysokość) miejsca na pomieszczenie barbety. U Ciebie ewidentnie jest też za mało (w pionie) miejsca na barbetę.
    3. Drobiazg. Jeśli zwiększasz zanurzenie jednostki z wychylonym dziobem to zwiększa się długość po linii wodnej. U Ciebie obie kanonierki mają tę samą długość po lw. Być może to kwestia zaokrągleń, choć mi się wydaje, że długość 75m powinna w drugim przypadku wzrosnąć do 75,1m.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
  3. Spoko, wypoczywaj, a jak się będziesz nudził, to coś skomentuj :).
    Jednostki desantowe - operujące w strefie fali przybojowej - muszą mieć mocną konstrukcję.
    Ad 1. Promień skrętu przy maksymalnej prędkości dla tych jednostek to ok. 230 m; zwrot o 90 st. to 1/4 cyrkulacji, czyli ok. 360 m, 360 m to przy prędkości 14 w ok. 50 sekund. Doceniam Twoją dociekliwość, ale problemu nie widzę.
    Ad 2. Na brytyjskich monitorach typu "M-15" podłoga wieży 234 mm znajdowała się na wysokości 5,4 m licząc od stępki (zanurzenie 2,0 + wolna burta 2,0 + barbeta 1,4). Dla moich wież 203 mm jest to 5,6 m (zanurzenie 2,2 + wolna burta 2,9 + barbeta 0,5). Jeżeli dla dział 234 mm 5,4 wystarczało, to dla dział 203 mm 5,6 tym bardziej wystarczy. Doceniam Twoją dociekliwość, ale... itd.
    Ad 3. Doceniam Twoją dociekliwość, ale... tu masz rację! Skorygowałem Lw w Springsharpie i wyszły następujące różnice: dla "Wezuwiusza" wyporność winna być większa o 1 t (dokładnie o 0,84 t), a dla "Orizaby" o 2 t (dokładnie o 1,96 t). Poprawiam raporty.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że raportu Orizaby wciąż nie poprawiłeś.

      Przez „miękką” konstrukcję w tym wypadku rozumiałem „elastyczną”. Wydaje mi się, że mniejsze jednostki bojowe oraz statki, miały konstrukcję w miarę „elastyczną”, pozwalającą na odkształcanie się na falach (w opisie jednego niszczyciela z DWS była kiedyś informacja, że na falach „wyginał” się nawet o kilkadziesiąt centymetrów). Taka konstrukcja może być bardzo dobra z punktu widzenia odporności morskiej. Ale kompletnie nie nadaje się dla jednostki mającej mieć możliwość prowadzenia celnego ognia artyleryjskiego.

      Ad 1. Chodziło mi głównie o manewr zbliżania. Załóżmy, że kanonierka rozpoczyna akcje w odległości np. 8km od celu a chciałaby znaleźć się w odległości 1km (bo wtedy na pewno „rozstrzela” stanowisko wroga). Kanonierka mogąca prowadzić ogień przez dziób, otwiera ogień bezzwłocznie i stopniowo uzyskuje coraz lepszą celność. Twoja kanonierka przez prawie 30 minut płynie, nie mogąc strzelać.
      Ad 2. Barbeta składa się z pięter o wysokości odpowiadającej normalnym pokładom. W przypadku Twojej kanonierki zmieści się barbeta 2 piętrowa. Nie wiem jak było ze starymi wieżami (zamontowanymi na M-15), ale wydaje mi się, że barbety z lat 20-tych (i późniejsze) miały 4 poziomy.

      H_Babbock

      Usuń
    2. Poprawiłem wyporność "Orizaby", zapominając o długości na KLW; już uzupełniłem.
      Ad 1. Nasze kanonierki mają operować możliwie blisko brzegu, a nie 8 km od niego, w związku z tym, poruszają się one głównie wzdłuż brzegu, a nie prostopadle do niego. Powtarzam - nie widzę problemu.
      Ad 2. "Barbeta składa się z pięter o wysokości odpowiadającej normalnym pokładom." Niekoniecznie; pionowy podział barbety jest uzależniony głównie od konstrukcji oraz rozmieszczenia w niej urządzeń podnośnych, obracających wieżę itp. i nie musi pokrywać się z podziałem kadłuba na pokłady. Inaczej mówiąc, barbeta jest jak szyb windy w budynku; wprawdzie zazwyczaj kabina windy staje na wysokości poszczególnych pięter, ale nie musi. Mogłaby stawać np. co dwa piętra, albo pomiędzy nimi.
      Wysokość barbety jest uzależniona od kalibru dział, systemu ładowania (zespolone lub rozdzielne), położenia wieży w pionie (on deck, raised) i kilku innych czynników. Dla przykładu: "Iowa" 406 mm równoważność 4 międzypokładzi, "Lion" 343 mm równoważność 3 międzypokładzi, "Norge" 210 mm równoważność 2 międzypokładzi, "Dido" 135 mm równoważność 1 międzypokładzia. Powyższe dla dział umieszczonych on deck.

      JKS

      Usuń