Okręt
podwodny typu Okoń 1904-1905 (3 szt.)
Pierwsza
jednostka w bilansie otwarcia. Jest to pierwszy w naszej flocie okręt podwodny
z napędem klasycznym tj. silnikami Diesla i motorami elektrycznymi. Nie ukrywam
że, konstrukcja jest oparta o brytyjskie okręty typu A. Trudno zresztą się dziwić, dzięki
pracom Hollanda, Anglicy w owych czasach absolutnie przodowali w tym zakresie. To
„małpowanie” nawet nieźle mi się udało, bo uzyskałem parametry (szybkość,
zasięg) lepsze od oryginału. Okręcik jest niewielki i przeznaczony do działań
wyłącznie na Bałtyku. Typ liczył 4 jednostki oddane do użytku w latach 1904-1905.
Założyłem, że Wielką Wojnę przeżyły 3.
Okoń, Poland Submarine laid down 1904
Displacement:
194 t
light; 198 t standard; 205 t normal; 210 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
100,07
ft / 100,07 ft x 12,80 ft x 8,53 ft (normal load)
30,50
m / 30,50 m x 3,90 m x 2,60 m
2 - 17,7" / 450 mm submerged
torpedo tubes
Machinery:
Petrol
Internal combustion generators plus batteries,
Electric
motors, 1 shaft, 635 shp / 474 Kw = 14,00 kts
Range
1 000nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 12 tons
Complement:
12
Cost:
£0,036
million / $0,141 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
0 tons, 0,0%
Machinery:
36 tons, 17,6%
Hull,
fittings & equipment: 120 tons, 58,5%
Fuel,
ammunition & stores: 11 tons, 5,4%
Miscellaneous
weights: 38 tons, 18,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
34 lbs / 15 Kg = 0,3 x 6 " / 152 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,01
Metacentric
height 0,2 ft / 0,1 m
Roll
period: 11,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 1 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,00
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck
Block
coefficient: 0,656
Length
to Beam Ratio: 7,82 : 1
'Natural
speed' for length: 10,00 kts
Power
going to wave formation at top speed: 66 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 0,10
ft / 0,03 m
- Forecastle (0%): 0,10 ft / 0,03 m
- Mid (0%): 0,10
ft / 0,03 m
- Quarterdeck (0%): 0,10 ft / 0,03 m
- Stern: 0,10
ft / 0,03 m
- Average freeboard: 0,10 ft / 0,03 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 174,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 0,7%
Waterplane
Area: 973 Square feet or 90 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 186%
Structure
weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 399 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 4,52
-
Longitudinal: 3,69
-
Overall: 3,89
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room
for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship
has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution:
Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Okoń (1904)
Sandacz (1905)
Boleń (1905)
Torpedowiec
typu Tygrys 1906-1909 (6 szt.)
Następny okręt w bilansie
otwarcia. Duży, szybki, silnie uzbrojony torpedowiec, górujący wszystkimi
parametrami nad ówczesnymi obcymi okrętami tej klasy. Wielkością i siłą
dorównywał mniejszym niszczycielom (np. brytyjskiego typu Cricket z lat 1908-1909}, a szybkością je przewyższał.. Dla przykładu
niemieckie torpedowce typu A-56 (tego
samego typu był ORP Krakowiak z
realnej PMW) z lat 1917-1918, przy 330-335 t wyporności były uzbrojone w 2-3
działa 88 mm, 1-2 wyrzutni torpedowych i miały prędkość 26-28 w. Jak widać,
nasze ok. 10 lat starsze, ale przy nich „nie pękają” Jedną z zalet okrętu jest
stosunkowo wysoka wolna burta, co daje bardzo dobrą dzielność morską, jak na
jednostkę tej klasy i wielkości W latach 1906-1909 zostało oddanych do użytku 8
okrętów tego typu, założyłem, że Wielką Wojnę przeżyło 6. Są to wprawdzie
jednostki w wieku 9-12 lat, ale kilka lat mogą jeszcze z powodzeniem posłużyć.
Tygrys, Poland
Torpedo boat laid down 1906
Displacement:
281 t light; 290 t standard; 305 t
normal; 318 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
190,29 ft / 190,29 ft x 18,57 ft x
6,89 ft (normal load)
58,00 m / 58,00 m x 5,66 m x 2,10 m
Armament:
2 -
2,95" / 75,0 mm guns (1x2 guns), 14,11lbs / 6,40kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in deck mount on centreline forward
2 -
1,46" / 37,0 mm guns (1x2 guns), 1,61lbs / 0,73kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in deck mount on side amidships
Weight of broadside 30 lbs / 14 kg
Shells per gun, main battery: 120
3 -
17,7" / 450 mm above water torpedoes
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 7 755
shp / 5 785 Kw = 28,00 kts
Range 540nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 28 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
36 - 47
Cost:
£0,037 million / $0,147 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 1,2%
Machinery: 171 tons, 56,1%
Hull, fittings & equipment: 103
tons, 33,8%
Fuel, ammunition & stores: 24
tons, 7,9%
Miscellaneous weights: 3 tons, 1,0%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
78 lbs / 35 Kg = 6,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,16
Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
Roll period: 10,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,84
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,439
Length to Beam Ratio: 10,25 : 1
'Natural speed' for length: 15,83
kts
Power going to wave formation at top
speed: 73 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 16,08 ft
/ 4,90 m
- Forecastle (30%): 14,44 ft / 4,40
m (7,22 ft / 2,20 m aft of break)
- Mid (0%): 7,22 ft /
2,20 m
- Quarterdeck (0%): 7,22
ft / 2,20 m
- Stern: 7,22 ft
/ 2,20 m
- Average freeboard: 9,58
ft / 2,92 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 191,2%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 51,7%
Waterplane Area: 2 320 Square
feet or 216 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 29%
Structure weight / hull surface
area: 20 lbs/sq ft or 96 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,56
- Longitudinal: 3,74
- Overall: 0,68
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Poor seaboat, wet and uncomfortable,
reduced performance in heavy weather
Tygrys (1906)
Pantera (1907)
Jaguar (1907)
Puma (1908)
Gepard (1909)
Ocelot (1909)
Okręt
podwodny typu Łosoś 1906-1908 (4 szt.)
Okręt
w pewnym sensie będący odpowiednikiem brytyjskiego typu C (i trochę do niego podobny ;)). Jednak tak, jak w przypadku Okonia przewyższa go osiągami. Łosoś jest pierwszym naszym okrętem
podwodnym wyposażonym w radiostację. W latach 1906-1908 oddano 4 jednostki,
wszystkie przeżyły Wielką Wojnę.
Łosoś, Poland
Submarine laid down 1906
Displacement:
292 t light; 299 t standard; 316 t
normal; 329 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
141,08 ft / 141,08 ft x 13,45 ft x
8,96 ft (normal load)
43,00 m / 43,00 m x 4,10 m x 2,73 m
Armament:
1 -
1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1896 Model
Quick firing gun in deck mount on centreline amidships
Weight of broadside 3 lbs / 2 kg
Shells per gun, main battery: 100
2 -
17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes
Machinery:
Diesel Internal combustion
generators plus batteries,
Electric motors, 1 shaft, 678 shp /
506 Kw = 14,00 kts
Range 1 500nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 31 tons
Complement:
16
Cost:
£0,051 million / $0,201 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,1%
Machinery: 44 tons, 13,9%
Hull, fittings & equipment: 191
tons, 60,4%
Fuel, ammunition & stores: 24
tons, 7,5%
Miscellaneous weights: 57 tons,
18,1%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
144 lbs / 65 Kg = 45,4 x 1,9 " / 47 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,04
Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
Roll period: 10,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 1 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,00
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,650
Length to Beam Ratio: 10,49 : 1
'Natural speed' for length: 11,88
kts
Power going to wave formation at top
speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 0,10 ft
/ 0,03 m
- Forecastle (0%): 0,10 ft / 0,03
m
- Mid (0%): 0,10 ft /
0,03 m
- Quarterdeck (0%): 0,10
ft / 0,03 m
- Stern: 0,10 ft
/ 0,03 m
- Average freeboard: 0,10
ft / 0,03 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 106,6%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 0,7%
Waterplane Area: 1 433 Square
feet or 133 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 213%
Structure weight / hull surface
area: 88 lbs/sq ft or 431 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 4,67
- Longitudinal: 2,11
- Overall: 2,58
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is adequate
Room for accommodation and
workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a
steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very
limited seakeeping ability
Łosoś (1906)
Pstrąg (1907)
Troć (1907)
Głowacica (1908)
Torpedowiec typu Ryś 1913-1914 (4 szt.)
Torpedowce
te są rozwinięciem wcześniejszego typu Tygrys
z lat 1906-1909. W porównaniu z nimi są nieco większe, troszkę silniej
uzbrojone, a przede wszystkim dysponują większą prędkością i zasięgiem. W latach
1913-1914 zbudowano 4 jednostki, wszystkie przetrwały Wielką Wojnę.
Ryś, Poland Torpedo boat laid down 1913
Displacement:
325 t light; 336 t standard; 360 t
normal; 380 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
206,69 ft / 206,69 ft x 19,69 ft x
6,89 ft (normal load)
63,00 m / 63,00 m x 6,00 m x 2,10 m
Armament:
2 -
2,95" / 75,0 mm guns (1x2 guns), 14,11lbs / 6,40kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in deck mount on centreline forward
2 -
1,85" / 47,0 mm guns (1x2 guns), 3,31lbs / 1,50kg shells, 1910 Model
Quick firing guns in deck mount on side amidships
Weight of broadside 32 lbs / 14 kg
Shells per gun, main battery: 150
3 - 17,7" / 450 mm above water
torpedoes
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 11 126
shp / 8 300 Kw = 30,00 kts
Range 810nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 45 tons
Complement:
40 - 53
Cost:
£0,046
million / $0,183 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 1,1%
Machinery: 194 tons, 53,7%
Hull, fittings & equipment: 125
tons, 34,6%
Fuel, ammunition & stores: 35
tons, 9,8%
Miscellaneous weights: 3 tons, 0,8%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
100 lbs / 45 Kg = 7,7 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,03
Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
Roll period: 12,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,58
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,450
Length to Beam Ratio: 10,50 : 1
'Natural speed' for length: 16,45
kts
Power going to wave formation at top
speed: 74 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 86
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 16,40 ft
/ 5,00 m
- Forecastle (20%): 14,44 ft / 4,40
m (7,22 ft / 2,20 m aft of break)
- Mid (0%): 7,22 ft /
2,20 m
- Quarterdeck (0%): 7,22
ft / 2,20 m
- Stern: 7,22 ft
/ 2,20 m
- Average freeboard: 8,82
ft / 2,69 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,9%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 59,2%
Waterplane Area: 2 696 Square
feet or 250 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 40%
Structure weight / hull surface
area: 24 lbs/sq ft or 115 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,63
- Longitudinal: 2,42
- Overall: 0,72
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Caution: Lacks seaworthiness - very
limited seakeeping ability
Ryś (1913)
Żbik (1913)
Serwal (1914)
Irbis (1914)
Tender
okrętów podwodnych typu Giewont 1884
(1 szt.)
Teraz jednostka, z którą
będziemy musieli się niebawem pożegnać z powodu jej mocno podeszłego wieku, ale
uczono mnie szacunku dla starszych, więc nie mogę jej pominąć. Okręt został zbudowany w roku 1884 jako tender
torpedowców. Ponieważ ostatnie torpedowce, które mieściły się jeszcze na jego platformie
ładunkowej zostały wycofane w roku 1902, został on zaadaptowany na tender
okrętów podwodnych. Na platformie załadowczej mieszczą się 3 okręty podwodne
typu Okoń, lub inne jednostki o
długości do 35 m. Jednostka posiada rozliczne funkcje. Przede wszystkim służy
jako zaplecze mieszkalne, gospodarcze i techniczne dla małych okrętów podwodnych,
aktualnie dotyczy to tylko typu Okoń.
Może transportować okręty podwodne na dalsze odległości np. do kolonii lub na
oddalony od baz obszar operacyjny. Może także podnosić na swój pokład okręty
podwodne w celu dokonania drobnych napraw, kontroli stanu kadłuba i jego
konserwacji. W przypadku awarii jest w stanie podnieść okręt podwodny, który
osiadł na dnie lub po prostu nie może się sam wynurzyć; dotyczy to oczywiście ograniczonych
głębokości. Do realizacji tej ostatniej funkcji posiada na pokładzie ekipę
nurków. Ponieważ okręty podwodne typu Okoń
zostaną w najbliższym czasie z uwagi na swój wiek i zużycie skreślone z listy
floty, taki sam los czeka nasz tender. Jest już za stary na to, aby jakakolwiek
przebudowa była opłacalna.
Giewont,
Poland Submarine tender laid down 1884
Displacement:
5 160 t light; 5 315 t
standard; 7 487 t normal; 9 225 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
431,41 ft / 426,51 ft x 58,07 ft x
14,11 ft (normal load)
131,49 m / 130,00 m x 17,70 m x 4,30 m
Armament:
2 - 4,00" / 102 mm guns in single
mounts, 24,91lbs / 11,30kg shells, 1880 Model
Quick firing guns in deck mounts on centreline ends, evenly spread
2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 2,88lbs / 1,31kg shells, 1884 Model
Quick firing guns in deck mounts on side, all amidships, all raised
mounts - superfiring
1 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 2,88lbs / 1,31kg shells, 1884 Model
Breech loading gun in deck mount on centreline amidships, 1 raised gun
Weight of broadside 56 lbs / 25 kg
Shells per gun, main battery: 150
Machinery:
Coal fired boilers, simple
reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 10 298
ihp / 7 682 Kw = 18,00 kts
Range 12 500nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement =
3 911 tons (100% coal)
Complement:
402 -
523
Cost:
£0,471
million / $1,882 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 8 tons, 0,1%
Machinery: 2 024 tons, 27,0%
Hull, fittings & equipment:
2 513 tons, 33,6%
Fuel, ammunition & stores:
2 328 tons, 31,1%
Miscellaneous weights: 615 tons,
8,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
8 307 lbs / 3 768 Kg = 285,3 x 4,0 " / 102 mm shells or
1,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,50
Metacentric height 4,4 ft / 1,3 m
Roll period: 11,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,61
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle, rise
forward of midbreak, raised quarterdeck
Block coefficient: 0,750
Length to Beam Ratio: 7,34 : 1
'Natural speed' for length: 20,65
kts
Power going to wave formation at top
speed: 43 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 3,00 degrees
Stern overhang: 3,61 ft / 1,10 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 24,61 ft
/ 7,50 m
- Forecastle (15%): 21,65 ft / 6,60
m (15,09 ft / 4,60 m aft of break)
- Mid (55%): 15,09 ft /
4,60 m (8,53 ft / 2,60 m aft of break)
- Quarterdeck (10%): 15,09
ft / 4,60 m (8,53 ft / 2,60 m before break)
- Stern: 15,09
ft / 4,60 m
- Average freeboard: 13,96
ft / 4,25 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,9%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 118,2%
Waterplane Area: 20 744 Square
feet or 1 927 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 158%
Structure weight / hull surface
area: 92 lbs/sq ft or 447 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,16
- Longitudinal: 1,04
- Overall: 1,07
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is adequate
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest weather
Niszczyciel typu Zawierucha 1904 (5 szt.)
Najstarsze
z zachowanych niszczycieli. Za ich odpowiednik można uznać brytyjski Eden (1904) z długiej i zróżnicowanej
serii typu River. Nasze jednak charakteryzują
się silniejszym uzbrojeniem, większą prędkością i zasięgiem. Są to – o ile mi
wiadomo – pierwsze na świecie niszczyciele wyposażone w działo 102 mm.
Posiadają nowoczesną siłownię z turbinami parowymi, a kotły opalane są ropą. W
latach 1904-1907 zbudowano 8 jednostek, z czego Wielką Wojnę przeżyło 5.
Zawierucha,
Poland Destroyer laid down 1904
Displacement:
532 t light; 547 t standard; 583 t
normal; 612 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
230,38 ft / 229,66 ft x 24,61 ft x
9,02 ft (normal load)
70,22 m / 70,00 m x 7,50 m x 2,75 m
Armament:
1 -
4,02" / 102 mm guns in single mounts, 24,91lbs / 11,30kg shells, 1880
Model
Quick firing gun in a deck mount with hoist on centreline forward
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 10,80lbs / 4,90kg shells, 1892
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline aft
2 -
1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,61lbs / 0,73kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in deck mounts on centreline, evenly spread, all raised
mounts
Weight of broadside 37 lbs / 17 kg
Shells per gun, main battery: 120
3 -
17,7" / 450 mm above water torpedoes
Machinery:
Oil fired boilers, reciprocating
cruising steam engines plus steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 13 719
ihp / 10 235 Kw = 30,00 kts
Range 1 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 65 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
59 - 77
Cost:
£0,072 million / $0,288 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 5 tons, 0,9%
Machinery: 349 tons, 60,0%
Hull, fittings & equipment: 174
tons, 29,9%
Fuel, ammunition & stores: 51
tons, 8,7%
Miscellaneous weights: 3 tons, 0,5%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating
hits needed to sink ship):
113 lbs / 51 Kg = 3,5 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,00
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 13,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 58 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,12
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,58
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,400
Length to Beam Ratio: 9,33 : 1
'Natural speed' for length: 17,63
kts
Power going to wave formation at top
speed: 72 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 3,00 degrees
Stern overhang: -0,98 ft / -0,30 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 13,78 ft
/ 4,20 m
- Forecastle (35%): 13,78 ft / 4,20
m (6,89 ft / 2,10 m aft of break)
- Mid (0%): 6,89 ft /
2,10 m
- Quarterdeck (0%): 6,89
ft / 2,10 m
- Stern: 6,89 ft
/ 2,10 m
- Average freeboard: 9,30
ft / 2,84 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 201,0%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 59,4%
Waterplane Area: 3 610 Square
feet or 335 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 19%
Structure weight / hull surface
area: 27 lbs/sq ft or 134 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,63
- Longitudinal: 1,80
- Overall: 0,70
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Caution: Lacks seaworthiness - very
limited seakeeping ability
Zawierucha (1904)
Śnieżyca (1905)
Zawieja (1906)
Ulewa (1906)
Nawałnica (1907)
Zaczynamy skromnie , ale to bez znaczenia .
OdpowiedzUsuńTrzeba pomyśleć o rozwoju sił minowych , torpedowców ,sił podwodnych i niszczycieli(zwłaszcza eskortowych). Przydałoby się parę większych niszczycieli (może lekkich krążowników + może jeden ciężki),oraz ze 2/3 okręty obrony wybrzeża . Spodobał mi się ten tender , patrząc na niego doszedłem do wniosku że potrzeba nam w koloniach paru zaopatrzeniowców (woda,jedzenie,części,paliwo) dla okrętów . Potrzebujemy tam dużych niszczycieli (znaczną ilość) i sił krążowniczych (lekkie i ciężkie) , co do okrętów liniowych parę krążowników liniowych , może ze 3/4 pancerniki(może więcej, jesteśmy przecież jednym z mocarstw europejskich) może lotniskowce (moglibyśmy być pionierami w wykorzystaniu lotnictwa do zatapiania okrętów ) , pewnie też potrzebne byłyby nam tam okręty podwodne (coś w stylu Orła?),(lecz by były skuteczne potrzeba ich tam trochę) Co do zaprezentowanych okrętów trzeba rozwijać serie torpedowców Tygrys i Ryś oraz okrętów podwodnych Okoń i Łosoś , co do niszczycieli (pomyśleć o eskortowych , oraz paru silniejszych) Bardzo podoba mi się sylwetka niszczycieli typu Zawierucha:3
Mówisz, że skromnie? To dopiero I część bilansu otwarcia, następne części w przygotowaniu.
OdpowiedzUsuńJKS
Sorki nie zauważyłem ''cz I'' :p
UsuńJa czekam spokojnie na dalszą częśc, bo wiem, że będą i krążowniki i pancerniki :)
OdpowiedzUsuńProszę nie być gadułą i nie uprzedzać faktów :).
UsuńJKS
mnie się podobają torpedowce. A tender powinien mieć następcę, zwłaszcza w roli ratowniczej. Dobrze, że o tym pomyślałeś. Świadomość, że nie są zdani tylko na siebie, że w razie kłopotów ktoś ich wyciągnie choćby z dna Bałtyku, podnosi morale załóg okrętów podwodnych (i nie tylko podwodnych). Domyślam się, że będą krążowniki i pancerniki. Lotniskowce dopiero raczkują, warto zbudować (albo przebudować) jakiś, ale raczej do roli jednostki testowej niż bojowej, a na pewno nie będzie jeszcze siłą główną.
OdpowiedzUsuńTender będzie, ale trochę inaczej będą ustawione jego zadania. Największy nacisk zostanie położony na funkcje techniczne i ratownicze.
UsuńMasz rację, na lotniskowce jest jeszcze czas, na razie możemy trochę poeksperymentować.
JKS
A są okręty zdobyczne?
OdpowiedzUsuńZastanawiam się... Generalnie zwycięzcy w Wielkiej Wojnie zdecydowali pozostawić pokonanym (Niemcom i Rosji) to, co z ich flot zostało, licząc podstępnie, że w takim stanie rzeczy nie będą oni zmuszeni do budowy nowych okrętów i floty ich z dnia na dzień będą coraz bardziej przestarzałe. Fortel ten sprawdził się - przynajmniej częściowo - w stosunku do Rosji, natomiast Niemcy nie dali się nabrać. Sprzedali prawie wszystkie stare okręty, które im pozostały drugo- i trzeciorzędnym marynarkom wojennym (głownie z Ameryki Południowej, Chińczykom, trochę Hiszpanom, Portugalczykom i innym), a za uzyskane środki rozpoczęli budowę nowych jednostek.
UsuńNiemniej możemy przewidzieć wyjątki, jeżeli znajdę u pokonanych coś wartego grzechu, to może się skuszę. Chociaż przyznam, nie podnieca mnie zbytnio perspektywa prostego kopiowania istniejących projektów.
JKS