Eskortowiec typu Waran 1935-1936 (6 szt.)
Najmniejsze z naszych
eskortowców, zbudowane na bazie projektu uniwersalnego PU-600. Od pierwszych
jednostek PU-600 (trałowce typu Drawa
MSC-35 1933) różnią się silniejszym uzbrojeniem
artyleryjskim i pop, brakiem min i wyposażenia trałowego, nieznacznie większym
zasięgiem oraz kształtem nadbudówek na rufie i śródokręciu. Praktycznie
identyczna jest cała reszta, przede wszystkim kadłub i urządzenia napędowe.
Okręty
przeznaczone są do służby eskortowej w zasadzie na Bałtyku, ewentualnie
akwenach przyległych. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa naszej
żegludze pomiędzy portami własnymi, a szwedzkimi, duńskimi, litewskimi i w
razie koniecznej potrzeby także leżącymi nad Morzem Północnym i Kanałem La
Manche. Do służby oceanicznej ich nie wysyłam, pomimo stosunkowo dobrych
własności morskich.
Moim
zdaniem, jednostki tego typu są wystarczająco silne, aby stawić czoła okrętom
nawodnym nie większym od średniego torpedowca i skutecznie zwalczać OP wroga.
Uzbrojenie plot – jak na moje standardy :) - nie
jest może imponujące, ale na czas wojny może zostać łatwo wzmocnione, np. o
dodatkowe 2x25 i 2x13.
Ktoś(?)
niedawno domagał się fregat. W naszej flocie zadania np. brytyjskich fregat
spełniają niszczyciele eskortowe (900 – 1 200 tn), a korwet właśnie
eskortowce (450 – 900 tn); to tylko kwestia nazewnictwa.
Waran, Poland Escort ship laid down 1935
Displacement:
430 t
light; 451 t standard; 600 t normal; 718 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(226,60
ft / 223,10 ft) x 26,25 ft x (8,20 / 9,29 ft)
(69,07 m
/ 68,00 m) x 8,00 m x (2,50 / 2,83 m)
Armament:
2 -
4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 750 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
2 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck forward 2
raised mounts
Weight of
broadside 71 lbs / 32 kg
Main DC/AS
Mortars
2 - 418,88
lbs / 190,00 kg Depth Charges + 32 reloads - 6,358 t total
in Stern
depth charge racks
2nd DC/AS
Mortars
2 - 418,88
lbs / 190,00 kg Depth Charges + 20 reloads - 4,114 t total
in Stern
depth charge racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 4 484 shp / 3 345 Kw = 22,00 kts
Range
6 200nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 267 tons
Complement:
59 - 78
Cost:
£0,211
million / $0,843 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
39 tons, 6,5%
- Guns: 26 tons, 4,3%
- Weapons: 13 tons, 2,2%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
127 tons, 21,2%
Hull,
fittings & equipment: 264 tons, 43,9%
Fuel,
ammunition & stores: 170 tons, 28,3%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 205 lbs / 547 Kg = 34,1 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,24
Metacentric
height 1,0 ft / 0,3 m
Roll
period: 11,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,46
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,437 / 0,463
Length
to Beam Ratio: 8,50 : 1
'Natural
speed' for length: 17,42 kts
Power
going to wave formation at top speed: 60 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 16,08 ft /
4,90 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 30,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 30,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 11,07 ft / 3,37 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 83,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 136,2%
Waterplane
Area: 3 839 Square feet or 357 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 179%
Structure
weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 3,81
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Waran (1935)
Scynka (1935)
Hatteria (1935)
Salamandra (1936)
Traszka (1936)
Heloderma (1936)
Artyleria wydaje mi się bardzo silna! Zdecydowanie zbyt silna!!!
OdpowiedzUsuńŁK
Eee tam...
UsuńJKS
Nie znam żadnego okrętu tej wielkości, z taką prędkością i uzbrojeniem. Przywoływane już przeze mnie, francuskie awiza "Elan" (1939 r.) wyglądają przy nich blado! Czy wszystkie Twoje okręty muszą być najlepsze na świecie?! To trochę sztuczny, nienaturalny zabieg. A jeśli springsharp pozwala tak "podkręcać" charakterystyki, to jest z nim coś nie tak. To chyba kwestia wersji programu, który używasz - ten problem nie występuje raczej w realizacjach dV.
UsuńŁK
Przy Drawie sam napisałeś, że w napędzie "direct drive" to błąd, a tu to znów występuje.
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Psia... budowałem raport na bazie "Drawy" i zapomniałem poprawić; już zmieniam.
UsuńJKS
Proponowałbym opracować projekt większego taniego eskortowca oceanicznego ,dla koloni , wyposażonego w tłokową turbinę parową , do produkcji większej serii .
OdpowiedzUsuńTłokową turbinę parową?
UsuńChyba, że chodzi o tłokową maszynę parową z turbiną na parę odlotową.
UsuńŁK
Ale to wymaga najmniej trzech wałów, eskortowiec zrobi się gruby. Jeśli chodzi o okręt tani (również w utrzymaniu), niezbyt szybki, ale o dużym zasięgu, to diesle i dwie śruby są najlepszym rozwiązaniem.
UsuńZdecydowanie wybrałbym kontynuacje Krokodyla / parametry i cena/- bardziej uniwersalny i na akweny.
OdpowiedzUsuń