niedziela, 3 kwietnia 2016

Eskortowiec typu Waran 1935-1936 (6 szt.)



Eskortowiec typu Waran 1935-1936 (6 szt.)

Najmniejsze z naszych eskortowców, zbudowane na bazie projektu uniwersalnego PU-600. Od pierwszych jednostek PU-600 (trałowce typu Drawa MSC-35 1933) różnią się silniejszym uzbrojeniem artyleryjskim i pop, brakiem min i wyposażenia trałowego, nieznacznie większym zasięgiem oraz kształtem nadbudówek na rufie i śródokręciu. Praktycznie identyczna jest cała reszta, przede wszystkim kadłub i urządzenia napędowe.
Okręty przeznaczone są do służby eskortowej w zasadzie na Bałtyku, ewentualnie akwenach przyległych. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa naszej żegludze pomiędzy portami własnymi, a szwedzkimi, duńskimi, litewskimi i w razie koniecznej potrzeby także leżącymi nad Morzem Północnym i Kanałem La Manche. Do służby oceanicznej ich nie wysyłam, pomimo stosunkowo dobrych własności morskich.
Moim zdaniem, jednostki tego typu są wystarczająco silne, aby stawić czoła okrętom nawodnym nie większym od średniego torpedowca i skutecznie zwalczać OP wroga. Uzbrojenie plot – jak na moje standardy :) - nie jest może imponujące, ale na czas wojny może zostać łatwo wzmocnione, np. o dodatkowe 2x25 i 2x13.
Ktoś(?) niedawno domagał się fregat. W naszej flocie zadania np. brytyjskich fregat spełniają niszczyciele eskortowe (900 – 1 200 tn), a korwet właśnie eskortowce (450 – 900 tn); to tylko kwestia nazewnictwa.





Waran, Poland Escort ship laid down 1935

Displacement:
            430 t light; 451 t standard; 600 t normal; 718 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (226,60 ft / 223,10 ft) x 26,25 ft x (8,20 / 9,29 ft)
            (69,07 m / 68,00 m) x 8,00 m  x (2,50 / 2,83 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 750 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward 2 raised mounts
      Weight of broadside 71 lbs / 32 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 32 reloads - 6,358 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 20 reloads - 4,114 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 4 484 shp / 3 345 Kw = 22,00 kts
            Range 6 200nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 267 tons

Complement:
            59 - 78

Cost:
            £0,211 million / $0,843 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 39 tons, 6,5%
               - Guns: 26 tons, 4,3%
               - Weapons: 13 tons, 2,2%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 127 tons, 21,2%
            Hull, fittings & equipment: 264 tons, 43,9%
            Fuel, ammunition & stores: 170 tons, 28,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 205 lbs / 547 Kg = 34,1 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,46

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,437 / 0,463
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,42 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,07 ft / 3,37 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 136,2%
            Waterplane Area: 3 839 Square feet or 357 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 179%
            Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 3,81
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Waran (1935)
Scynka (1935)
Hatteria (1935)
Salamandra (1936)
Traszka (1936)
Heloderma (1936)

10 komentarzy:

  1. Artyleria wydaje mi się bardzo silna! Zdecydowanie zbyt silna!!!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam żadnego okrętu tej wielkości, z taką prędkością i uzbrojeniem. Przywoływane już przeze mnie, francuskie awiza "Elan" (1939 r.) wyglądają przy nich blado! Czy wszystkie Twoje okręty muszą być najlepsze na świecie?! To trochę sztuczny, nienaturalny zabieg. A jeśli springsharp pozwala tak "podkręcać" charakterystyki, to jest z nim coś nie tak. To chyba kwestia wersji programu, który używasz - ten problem nie występuje raczej w realizacjach dV.
      ŁK

      Usuń
  2. Przy Drawie sam napisałeś, że w napędzie "direct drive" to błąd, a tu to znów występuje.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Psia... budowałem raport na bazie "Drawy" i zapomniałem poprawić; już zmieniam.

      JKS

      Usuń
  3. Proponowałbym opracować projekt większego taniego eskortowca oceanicznego ,dla koloni , wyposażonego w tłokową turbinę parową , do produkcji większej serii .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tłokową turbinę parową?

      Usuń
    2. Chyba, że chodzi o tłokową maszynę parową z turbiną na parę odlotową.
      ŁK

      Usuń
    3. Ale to wymaga najmniej trzech wałów, eskortowiec zrobi się gruby. Jeśli chodzi o okręt tani (również w utrzymaniu), niezbyt szybki, ale o dużym zasięgu, to diesle i dwie śruby są najlepszym rozwiązaniem.

      Usuń
  4. Zdecydowanie wybrałbym kontynuacje Krokodyla / parametry i cena/- bardziej uniwersalny i na akweny.

    OdpowiedzUsuń