sobota, 29 listopada 2025

NISZCZYCIELE, WSPÓŁCZYNNIKI I TAKIE TAM…

NISZCZYCIELE, WSPÓŁCZYNNIKI  I TAKIE TAM…

W trakcie dyskusji na temat parametrów napędu niszczyciela Siroco, kolega H_Babbock napisał „Temat wraca niczym bumerang” To prawda, postaram się więc rzucić go jeszcze raz, ale tak, aby ten krzywy patyk już nigdy nie wrócił. Gdyby mimo to wrócił, to ja go już nie złapię; będę udawał, że go nie widzę. Mam serdecznie dość tej zabawy.
Na początek tabelaryczne zestawienie wszystkich (jak mniemam) realnych typów niszczycieli zbudowanych w latach 1925-45. 

Tabela 1

REALNIE

SPRINGSHARP

WSPÓŁCZYNNIK

Kraj

Typ

Rok budowy

Wymiary

Wydłużenie

Wsp. pełn. dla wyp. std

Wyporność

Moc maszyn

Vmax

Moc dla Vmax realnej

Vmax dla mocy realnej

mocy

prędkości

L

B

D

[m]

[m]

[m]

4/5

[tstd]

[KM]

[w]

[KM]

[w]

10/12

11/13

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Argentyna

Cervantes

1927

97,50

9,65

3,65

10,10

0,447

1 536

42 000

36,00

62 210

32,93

0,68

1,093

Mendoza

1929

101,20

9,68

3,81

10,45

0,421

1 570

42 000

36,00

65 399

32,57

0,64

1,105

Buenos Aires

1938

97,50

10,60

3,20

9,20

0,416

1 375

34 000

35,50

55 168

31,79

0,62

1,117

Brazylia

Greenhalgh

1943

103,90

10,60

3,00

9,80

0,454

1 500

42 800

36,50

68 661

32,79

0,62

1,113

Chile

Serrano

1928

87,90

8,84

3,86

9,94

0,363

1 090

28 000

35,00

45 452

31,32

0,62

1,117

Kolumbia

Antioquia

1934

93,60

9,44

2,74

9,92

0,504

1 219

33 000

36,00

63 468

31,08

0,52

1,158

Francja

Chacal

1925

119,70

11,30

4,10

10,59

0,383

2 126

50 000

35,50

60 310

33,97

0,83

1,045

Bourassque

1926

99,50

9,64

4,30

10,32

0,320

1 319

33 000

33,00

34 271

32,70

0,96

1,009

L'Adroit

1928

100,90

9,84

4,30

10,25

0,323

1 378

34 000

33,00

34 771

32,82

0,98

1,005

Guépard

1929

123,10

11,80

4,68

10,43

0,358

2 436

64 000

35,50

62 944

35,64

1,02

0,996

Aigle

1932

122,40

11,80

4,97

10,37

0,340

2 441

64 000

36,00

69 544

35,30

0,92

1,020

Vauquelin

1933

122,40

11,80

4,97

10,37

0,340

2 441

64 000

36,00

69 544

35,30

0,92

1,020

Le Fantasque

1935

125,40

12,50

5,01

10,03

0,327

2 569

74 000

37,00

77 093

36,65

0,96

1,010

Mogador

1938

131,00

12,70

4,57

10,31

0,379

2 884

92 000

39,00

104 284

37,89

0,88

1,029

Le Hardi

1940

111,60

11,10

4,20

10,05

0,341

1 772

58 000

37,00

71 491

35,26

0,81

1,049

Niemcy

Z1 (Leberecht Maass)

1937

114,00

11,30

4,23

10,09

0,410

2 232

70 000

38,20

89 932

36,08

0,78

1,059

Z5 (Paul Jacobi)

1937

114,00

11,30

4,23

10,09

0,398

2 171

70 000

38,20

87 571

36,30

0,80

1,052

Z17 (Diether von Roeder)

1938

120,00

11,80

4,50

10,17

0,378

2 411

70 000

38,50

92 546

36,10

0,76

1,066

Z23

1940

121,90

12,00

3,92

10,16

0,454

2 603

70 000

36,00

76 994

35,22

0,91

1,022

Z31

1942

121,90

12,00

3,92

10,16

0,463

2 657

70 000

36,00

79 617

34,95

0,88

1,030

Z35

1943

121,90

12,00

3,54

10,16

0,486

2 519

70 000

36,00

74 739

35,46

0,94

1,015

Grecja

Hydra

1932

92,40

9,75

3,30

9,48

0,467

1 389

44 000

38,00

88 337

32,55

0,50

1,167

Vasilefs Georgios I

1938

95,10

10,20

3,43

9,32

0,406

1 350

34 000

36,00

62 461

31,37

0,54

1,148

Włochy

Quintino Sella

1926

82,50

8,60

2,70

9,59

0,595

1 140

36 000

35,00

55 610

31,79

0,65

1,101

Nazario Sauro

1926

89,60

9,20

2,90

9,74

0,527

1 260

36 000

35,00

53 059

32,09

0,68

1,091

Turbine

1927

91,30

9,20

3,00

9,92

0,484

1 220

40 000

36,00

60 362

32,84

0,66

1,096

Navigatori

1929

105,50

10,20

3,40

10,34

0,529

1 935

50 000

38,00

99 040

32,59

0,50

1,166

Freccia

1931

92,20

9,75

3,15

9,46

0,494

1 400

44 000

38,00

80 579

33,22

0,55

1,144

Folgore

1932

94,30

9,20

3,30

10,25

0,506

1 450

44 000

38,00

80 099

33,24

0,55

1,143

Maestrale

1934

101,60

10,20

3,31

9,96

0,471

1 615

44 000

38,00

80 137

33,19

0,55

1,145

Alfredo Oriani

1937

101,60

10,20

3,42

9,96

0,473

1 675

48 000

38,00

84 377

33,47

0,57

1,135

Soldati

1938

101,60

10,20

3,50

9,96

0,505

1 830

48 000

38,00

93 991

32,69

0,51

1,162

Japonia

Mutsuki

1925

97,50

9,16

2,96

10,64

0,497

1 315

38 500

37,20

70 302

32,48

0,55

1,145

Fubuki

1928

111,90

10,40

3,20

10,76

0,470

1 750

50 000

38,00

82 835

33,87

0,60

1,122

Akatsuki

1932

113,30

10,40

3,28

10,89

0,435

1 680

50 000

38,00

76 378

34,48

0,65

1,102

Hatsuharu

1933

105,50

10,00

3,03

10,55

0,466

1 490

42 000

36,50

67 590

32,76

0,62

1,114

Shiratsuyu

1936

107,50

9,90

3,50

10,86

0,452

1 685

42 000

34,00

51 390

32,46

0,82

1,047

Asashio

1937

115,00

10,40

3,69

11,06

0,444

1 961

50 000

35,00

61 338

33,41

0,82

1,048

Kagero

1939

116,20

10,80

3,76

10,76

0,431

2 033

52 000

35,00

63 352

33,44

0,82

1,047

Yugumo

1941

117,00

10,80

3,76

10,83

0,437

2 077

52 000

35,00

63 751

33,39

0,82

1,048

Akizuki

1942

132,00

11,60

4,15

11,38

0,425

2 701

52 000

33,00

57 966

32,16

0,90

1,026

Shimakaze

1943

125,00

11,20

4,14

11,16

0,443

2 567

75 000

39,00

113 967

35,45

0,66

1,100

Holandia

Van Ghent

1928

93,60

9,53

2,97

9,82

0,497

1 317

31 000

36,00

61 958

30,79

0,50

1,169

Van Galen

1929

93,60

9,53

2,97

9,82

0,497

1 316

31 000

36,00

61 958

30,79

0,50

1,169

Gerard Callenburgh

1941

105,00

10,60

2,80

9,91

0,515

1 604

45 000

36,00

78 640

31,74

0,57

1,134

Polska

Wicher

1930

100,90

10,20

3,30

9,89

0,453

1 540

33 000

33,00

42 131

31,19

0,78

1,058

Grom

1937

109,00

11,30

3,50

9,65

0,458

1 975

54 000

39,00

99 499

33,97

0,54

1,148

Portugalia

Douro

1933

93,60

9,45

3,35

9,90

0,411

1 219

33 000

36,00

55 190

32,03

0,60

1,124

Rosja

Leningrad

1936

127,50

11,70

4,06

10,90

0,336

2 032

66 000

36,00

58 430

37,05

1,13

0,972

Gniewnyj

1938

112,80

10,20

3,27

11,06

0,440

1 657

48 000

37,00

69 905

33,94

0,69

1,090

Mińsk

1939

127,50

11,70

4,14

10,90

0,316

1 952

66 000

36,00

56 159

37,41

1,18

0,962

Taszkient

1939

139,80

13,70

3,70

10,20

0,408

2 893

110 000

39,00

126 787

37,77

0,87

1,033

Storożewoj

1940

112,80

10,20

5,01

11,06

0,330

1 900

54 000

36,00

59 498

35,19

0,91

1,023

Opytnyj

1941

113,50

10,20

3,40

11,13

0,399

1 572

70 000

42,00

104 555

38,35

0,67

1,095

Rumunia

Regele Ferdinand

1930

102,00

9,60

3,51

10,63

0,407

1 400

52 000

37,00

60 789

35,71

0,86

1,036

Hiszpania

Alsedo

1925

83,80

8,23

4,50

10,18

0,336

1 044

33 000

34,00

39 016

32,72

0,85

1,039

Churucca

1928

97,50

9,68

3,20

10,07

0,509

1 536

42 000

36,00

73 602

31,79

0,57

1,132

Szwecja

Ehrensköld

1927

89,00

8,88

3,80

10,02

0,324

974

24 000

36,00

46 407

30,91

0,52

1,165

Klas Horn

1932

91,00

8,90

3,70

10,22

0,335

1 004

26 000

37,00

52 500

31,47

0,50

1,176

Göteborg

1936

93,00

9,00

3,80

10,33

0,322

1 024

32 000

39,00

63 478

33,33

0,50

1,170

Turcja

Kocatepe

1931

98,00

9,37

2,90

10,46

0,469

1 250

40 000

36,00

56 444

33,30

0,71

1,081

Zafer

1932

93,60

9,30

3,28

10,06

0,422

1 206

35 000

36,00

55 219

32,47

0,63

1,109

UK

Amazon

1926

95,00

9,63

3,84

9,87

0,385

1 352

39 500

37,00

64 808

33,07

0,61

1,119

Ambuscade

1927

93,60

9,47

3,45

9,88

0,384

1 173

33 000

37,00

59 537

32,35

0,55

1,144

A i B

1930

95,10

9,83

3,73

9,67

0,383

1 337

34 000

35,25

53 705

31,76

0,63

1,110

A (lider)

1930

101,20

10,30

3,76

9,83

0,393

1 540

39 000

35,00

54 865

32,36

0,71

1,082

C i D

1932

96,90

10,10

3,78

9,59

0,372

1 375

36 000

36,00

59 780

32,07

0,60

1,123

E i F

1934

97,00

10,10

3,81

9,60

0,362

1 350

36 000

36,00

59 669

32,08

0,60

1,122

E i F (lidery)

1934

101,20

10,30

3,81

9,83

0,368

1 460

38 000

36,75

66 714

32,31

0,57

1,137

G, H i I

1936

95,10

10,10

3,78

9,42

0,368

1 335

34 000

36,00

59 305

31,71

0,57

1,135

G, H i I (lidery)

1936

99,40

10,40

3,89

9,56

0,362

1 455

38 000

36,50

63 816

32,42

0,60

1,126

Tribal

1938

108,40

11,10

3,96

9,77

0,411

1 959

44 000

36,25

72 038

32,37

0,61

1,120

Havant

1939

95,10

10,10

3,89

9,42

0,375

1 400

34 000

35,00

53 844

31,51

0,63

1,111

J, K i N

1939

103,50

10,90

4,16

9,50

0,375

1 760

40 000

36,00

65 819

32,11

0,61

1,121

L i M

1940

105,30

11,20

4,34

9,40

0,375

1 920

48 000

36,00

71 226

32,91

0,67

1,094

O i P

1941

100,20

10,70

4,11

9,36

0,349

1 540

40 000

37,00

69 929

32,54

0,57

1,137

Ithuriel

1942

95,10

10,20

3,78

9,32

0,374

1 370

34 000

35,50

56 571

31,61

0,60

1,123

Q i R

1942

103,50

10,90

4,22

9,50

0,358

1 705

40 000

36,75

69 570

32,36

0,57

1,136

S, T, U, V i W

1943

103,50

10,90

4,32

9,50

0,365

1 780

40 000

36,75

79 347

31,43

0,50

1,169

Z i Ca

1944

103,50

10,90

4,34

9,50

0,349

1 710

40 000

36,75

76 244

31,70

0,52

1,159

Battle

1944

108,20

12,30

4,62

8,80

0,377

2 315

50 000

35,75

81 578

31,98

0,61

1,118

Ch, Co i Cr

1945

103,50

10,90

4,34

9,50

0,349

1 710

40 000

36,75

75 908

31,73

0,53

1,158

USA

Farragut

1934

101,80

10,40

3,53

9,79

0,363

1 358

42 800

36,50

57 504

34,11

0,74

1,070

Porter

1936

113,40

11,30

3,96

10,04

0,361

1 834

50 000

37,00

73 682

33,87

0,68

1,092

Mahan

1936

101,80

10,70

3,76

9,51

0,363

1 488

49 000

36,50

61 034

34,72

0,80

1,051

Gridley

1937

101,80

10,70

3,89

9,51

0,375

1 590

50 000

38,50

82 237

34,40

0,61

1,119

Bagley

1937

101,80

10,70

3,91

9,51

0,386

1 646

49 000

38,50

82 237

34,24

0,60

1,124

Somers

1937

113,40

11,30

3,78

10,04

0,423

2 047

52 000

37,00

82 581

33,29

0,63

1,111

Benham

1939

101,80

10,80

3,91

9,43

0,385

1 657

50 000

38,50

84 198

34,22

0,59

1,125

Sims

1939

103,90

11,00

3,91

9,45

0,395

1 764

50 000

35,00

56 948

33,97

0,88

1,030

Benson, Gleaves

1940

103,90

11,00

4,01

9,45

0,417

1 911

50 000

35,00

66 336

32,82

0,75

1,066

Bristol, Laffey

1941

103,90

11,00

3,92

9,45

0,424

1 900

50 000

35,00

66 313

32,83

0,75

1,066

Fletcher

1942

112,50

12,10

4,19

9,30

0,408

2 325

60 000

38,00

97 936

34,00

0,61

1,118

Allen M. Sumner

1943

112,50

12,50

4,32

9,00

0,430

2 610

60 000

36,50

90 587

33,24

0,66

1,098

Gearing

1944

116,70

12,50

4,37

9,34

0,410

2 616

60 000

36,80

98 917

32,86

0,61

1,120

Jugosławia

Dubrovnik

1932

111,10

10,70

3,58

10,38

0,442

1 880

42 000

37,00

79 989

31,92

0,53

1,159

Beograd

1939

96,40

9,45

3,18

10,20

0,418

1 210

44 000

38,00

66 516

34,62

0,66

1,098

Średnio:

 

10,01

0,411

1728

47501

36,49

 

 

0,69

1,096


W podsumowaniu (Średnio:) przedstawiono wartości średnie ważone z typów, a nie poszczególnych jednostek, których w ramach typu może być różna ilość.
Szczególnie interesujące nas współczynniki do prędkości maksymalnej kształtowały się w granicach 0,962 – 1,176. Ustalony dla Siroco współczynnik 1,106 swobodnie mieści się w tym zakresie.
Teraz czas na statystykę. W pierwszej kolejności zestawienie wg flot. Uwaga: uwzględniono tylko floty z co najmniej dwoma typami niszczycieli! Obliczanie średniej z jednej wartości nie ma sensu.

Tabela 2

REALNIE

SPRINGSHARP

WSPÓŁCZYNNIK

Kraj

Wydłużenie

Wsp. pełn. dla wyp. std

Wyporność

Moc maszyn

Vmax

moc dla V realnej

Vmax dla mocy realnej

mocy

prędkości

L/B

[ts]

[KM]

[w]

[KM]

[w]

5/7

6/8

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Argentyna

9,92

0,428

1 494

39 333

35,83

60 926

32,43

0,64

1,105

Francja

10,31

0,346

2 152

59 222

35,78

64 917

35,06

0,92

1,020

Niemcy

10,14

0,432

2 432

70 000

37,15

83 567

35,69

0,84

1,041

Grecja

9,40

0,436

1 370

39 000

37,00

75 399

31,96

0,52

1,158

Włochy

9,91

0,509

1 503

43 333

37,11

76 362

32,79

0,58

1,132

Japonia

10,89

0,450

1 926

50 350

36,07

70 887

33,39

0,73

1,080

Holandia

9,85

0,503

1 412

35 667

36,00

67 519

31,11

0,52

1,158

Polska

9,77

0,456

1 758

43 500

36,00

70 815

32,58

0,66

1,103

Rosja

10,87

0,372

2 001

69 000

37,67

79 222

36,62

0,91

1,029

Hiszpania

10,13

0,422

1 290

37 500

35,00

56 309

32,26

0,71

1,086

Szwecja

10,19

0,327

1 001

27 333

37,33

54 128

31,90

0,51

1,170

Turcja

10,26

0,446

1 228

37 500

36,00

55 832

32,89

0,67

1,095

UK

9,54

0,372

1 577

38 875

36,20

65 714

32,12

0,59

1,127

USA

9,52

0,395

1 904

51 754

36,83

76 962

33,74

0,69

1,092

Jugosławia

10,29

0,430

1 545

43 000

37,50

73 253

33,27

0,59

1,128


Jak widać, różnice pomiędzy poszczególnymi flotami są znaczne, najprawdopodobniej spowodowane jest to odmiennymi tradycjami, doktrynami i „modami” projektowymi.
Z kolei zestawienie wg lat budowy.

Tabela 3

REALNIE

SPRINGSHARP

WSPÓŁCZYNNIK

Lata budowy

Wydłużenie

Wsp. pełn. dla wyp. std

Wyporność

Moc maszyn

Vmax

moc dla Vmax realnej

Vmax dla mocy realnej

mocy

prędkości

L/B

[tstd]

[KM]

[w]

[KM]

[w]

5/7

6/8

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

1925-1930

10,12

0,429

1 442

38 958

35,64

58 556

32,54

0,69

1,097

1931-1935

10,07

0,416

1 578

43 799

36,78

68 199

33,13

0,65

1,117

1936-1940

10,01

0,397

1 840

52 941

36,81

73 442

34,10

0,72

1,083

1941-1945

9,85

0,411

2 071

52 147

36,58

79 200

33,19

0,67

1,106


Dość wyraźnie widać pewne tendencje; wydłużenie stale maleje, a wyporność stale rośnie. Co do mocy maszyn i prędkości, to wzrost zostaje zahamowany w ostatnich latach; widocznie uznano, że w zmienionych warunkach morskiego pola walki, prędkość nie jest najważniejsza.
Na koniec, zestawienie wg wielkości.

Tabela 4

REALNIE

SPRINGSHARP

WSPÓŁCZYNNIK

Zakres wyporności

Wydłużenie

Wsp. pełn. dla wyp. std

Moc maszyn

Vmax

moc dla Vmax realnej

Vmax dla mocy realnej

mocy

prędkości

[tstd]

L/B

[KM]

[w]

[KM]

[w]

4/6

5/7

1

2

3

4

5

6

7

8

9

< 1200

10,03

0,380

30 286

36,14

51 714

31,98

0,60

1,130

1201-1500

9,85

0,420

36 894

36,16

61 095

32,54

0,64

1,112

1501-1800

9,99

0,413

45 500

37,02

72 515

33,24

0,65

1,111

1801-2100

10,25

0,415

51 750

36,33

72 866

33,70

0,74

1,080

>2100

10,11

0,401

68 158

36,84

84 887

35,07

0,82

1,051

Tu z kolei widać, że wraz ze wzrostem wyporności, maleje współczynnik do prędkości.

Poniżej, dla kolegi H_Babbocka, wyliczenie współczynnika prędkości dla Siroco

Tabela 5

Z5 (Paul Jacobi)

1937

114,00

11,30

4,23

10,09

0,398

2 171

70 000

38,20

87 571

36,30

0,80

1,052

Soldati

1938

101,60

10,20

3,50

9,96

0,505

1 830

48 000

38,00

93 991

32,69

0,51

1,162

Asashio

1937

115,00

10,40

3,69

11,06

0,444

1 961

50 000

35,00

61 338

33,41

0,82

1,048

Grom

1937

109,00

11,30

3,50

9,65

0,458

1 975

54 000

39,00

99 499

33,97

0,54

1,148

Tribal

1938

108,40

11,10

3,96

9,77

0,411

1 959

44 000

36,25

72 038

32,37

0,61

1,120

J, K i N

1939

103,50

10,90

4,16

9,50

0,375

1 760

40 000

36,00

65 819

32,11

0,61

1,121

Porter

1936

113,40

11,30

3,96

10,04

0,361

1 834

50 000

37,00

73 682

33,87

0,68

1,092

Somers

1937

113,40

11,30

3,78

10,04

0,423

2 047

52 000

37,00

82 581

33,29

0,63

1,111

Średnio:

0,422

1 942

51 000

37,06

79 565

33,50

0,65

1,107

Siroco

1937

116,30

11,40

3,66

10,20

0,433

1 915

34 000

35,91

51 584

32,47

0,66

1,106


Dlaczego uwzględniłem 1,106, a nie 1,107 - już nie pamiętam. Być może liczyłem innym algorytmem i różnica wynika z zaokrągleń.

Co do zaniżonej mocy napędu kolega H_Babbock ma rację. Wynika to z mojego sposobu użycia współczynnika do prędkości i coś trzeba z tym zrobić. Po rozważeniu różnych metod i wykonaniu licznych symulacji, proponuję zastosowanie nowej, bazującej na powyższych tabelach, dość skomplikowanej i składającej się z kilku kroków metody. Oto ona, na przykładzie Siroco:

Założenie: częściowo wzorujemy się na niszczycielach brytyjskich
Krok 1. Wyliczenie współczynnika do mocy.

Bierzemy dotyczący lat 1936-1940 współczynnik z Tabeli 3 – 0,72, dotyczący wyporności std
1801-2100 współczynnik z Tabeli 4 – 0,74 oraz dotyczący niszczycieli
brytyjskich współczynnik z Tabeli 2 – 0,59 i obliczamy średnią z nich;

0,72 + 0,74 + 0,59 / 3 = 0,68

Krok 2. Wyliczenie współczynnika do prędkości.
Bierzemy dotyczący lat 1936-1940 współczynnik z Tabeli 3 – 1,083, dotyczący wyporność std1801-2100 współczynnik z Tabeli 4 – 1,080 oraz dotyczący niszczycieli brytyjskich współczynnik z Tabeli 2 – 1,127 i obliczamy średnią z nich 
1,083 + 1,080 + 1,127 / 3 = 1,097

Krok 3. Wyliczenie „programowej” mocy napędu.

Wpisujemy w zakładce Engines programu żądaną prędkość – 35,91 w i otrzymujemy „programową” moc napędu – 51 584 KM


Krok 4. Wyliczenie skorygowanej mocy napędu

Mnożymy „programową” moc napędu – 51 584 KM przez współczynnik do mocy z kroku 1 – 0,68;

51 584 KM x 0,68 = 35 077 KM


Krok 5. Wyliczenie „przejściowej” prędkości

Wpisujemy w zakładce Engines programu taką wartość prędkości, aby uzyskać moc napędu z kroku 4 – 32,72 w


Krok 6. Wyliczenie ostatecznej prędkości

Mnożymy prędkość "przejściową" – 32,72 w przez współczynnik z kroku 2 – 1,097;
32,72 w x 1,097 = 35,89 w, wartość tę wpisujemy „ręcznie” do raportu

Krok 7. Wyliczenie ostatecznej mocy napędu

Mnożymy moc napędu z kroku 4 – 35 077 KM przez faktor(*) 1,167;
35 077 KM x 1,167 = 40 935 KM
Przyjmujemy wartość zaokrągloną – 41 000 KM, wartość tę wpisujemy „ręcznie” do raportu

(*) Faktor ten został wyliczony „w pocie czoła” – trudną do przedstawienia tu –  metodą „prób i błędów” i wg mnie dobrze „trzyma się” realiów, szczególnie w odniesieniu do brytyjskich niszczycieli (patrz Założenie).

Zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest to metoda doskonała, ale na pewno lepsza niż poprzednia, a tym bardziej, niż żadna. Jeżeli nikt nie będzie miał lepszego pomysłu, w wolnym czasie skoryguję za jej pomocą raporty już istniejących kolumbijskich niszczycieli.
Jeśli tego czasu starczy, to opracuję odpowiednie tabele dla większych torpedowców i krążowników, aby można było zastosować do nich tę samą metodę. Trzeba by się zabrać również za temat kutrów i innych małych (do circa 100 ts) a szybkich jednostek, wydaje mi się jednak, że dla nich trzeba będzie opracować inny algorytm.

Proszę o ewentualne uwagi i sugestie –

JKS

13 komentarzy:

  1. Imponujące zestawienie, którego konsekwencją jest jakby nowa wersja springsharpa (3.0?)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tyle nowa wersja Ss, co kolejna próba neutralizacji jego braków.

      JKS

      Usuń
  2. Jeszcze się nie wgryzałem, ale wersja Ss 3c jest całkiem możliwa ;)
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
  3. Przede wszystkim wyrazy uznania za ciężka pracę zebrania i przeanalizowania danych. Merytorycznie spróbuję odpowiedzieć wieczorem, bo jestem niestety zajęty. A mam pewne wątpliwości.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze raz podkreślę mój podziw dla Twojej mrówczej pracy nad zebraniem i analizą danych.

    Jeśli chodzi o konkrety. Podzielę to na części.
    Ustalenie współczynników prędkości i mocy
    1) Pewnie to drobiazg. W Krokach 1 i 2 są opisane między innymi dane z Tabeli 4. Ja jakoś nie umiałem tych liczb znaleźć w tej tabeli.
    2) Generalnie Kroki 1 i 2 to ustalenie wartości współczynników „mocy” i „prędkości” dla wąskiej grupy okrętów (określone przedziały lat, wyporności i kraju pochodzenia), z wykorzystaniem dużej bazy wszystkich niszczycieli. Standardowe podejście do takich zagadnień jest takie:
    a) Określić współczynnik mocy po całości - W(all)
    b) Określić współczynnik dla wszystkich niszczycieli z danego przedziału wyporności, niezależnie od wieku i kraju – W(wyp 1800-2100)
    c) Określić korektor wyporności K(wyp 1800-2100) = W(wyp 1800-2100) / W (all)
    d) Analogicznie ustalić korektory K( wiek 1936-1940) i K(kraj – WlkB.)
    e) Finalny współczynnik mocy to oczywiście
    W(all) * K(wyp 1800-2100) * K(wiek 1936-1940) * K (kraj Wlk B)
    3) Analogiczne zrobić dla współczynnika prędkości.
    4) Komentarz – wyniki, jak sądzę nie będą diametralnie różne od Twojego wyliczenia. Ale jednak Twój sposób liczenia (średnia z trzech podpopulacji) jest matematycznie dość dziwną średnia ważoną i moim zdaniem nie do końca pasującą.
    5) Tym nie mniej kluczowe jest, że w krokach 1 i 2 pozyskujesz przejście „moc prawdziwa - moc z programu” i „prędkość prawdziwa – prędkość z programu”.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
  5. Algorytm (bez kroku 7):
    6) Kroki 3 do 6 rozumiem tak
    a) Ustalenia prędkości zakładanej prawdziwej;
    b) Ustalenie mocy „z programu” odpowiadającej powyższej prędkości;
    c) Ustalenie mocy prawdziwej odpowiadającej powyżej mocy;
    d) Ustalenie prędkości z programu odpowiadającej powyższej mocy;
    e) Ustalenie prędkości prawdziwej wynikającej z powyższej mocy;
    Czyli faktycznie mamy w a), c) i e) dane prawdziwe dotyczącego tego samego okrętu. W świecie idealnym a=e, „c” to prawdziwa moc. W praktyce a i e będą prawie równe (u Ciebie 35,91w i 35,89w) a moc prawdziwa (i używana w symulacji) to około 35tys KM.
    7) Komentarz. Trochę nie rozumiem po co aż tyle kroków. Dla mnie wystarczyły by 3 kroki:
    a) określić moc którą okręt ma posiadać (i ta powinna być w relacji do rzeczywistych okrętów;
    b) prędkość z programu dla tej mocy;
    c) ustalić prędkośc prawdziwa na podstawie powyższej.
    Czyli de facto tak jak robiłeś, z tą modyfikacja żeby zacząc od mocy jaką miewały rzeczywiste niszczyciele.
    8) Tym nie mniej czy algorytm 3-6 działa (z obecnymi współczynnikami)? Sprawadziłem na przykładach:
    9) Tribal.
    a) 36,25w;
    b) 72tysKM (tak wyczytałem z Twojej tabeli)
    c) 49tysKM (ze wspólczynnika)
    d) Prędkość około 33,3w (? bo dla 44tys KM byłoby 32,37w – z Twojej tabeli)
    e) 36,53w (ze współczynnika)
    Jak widać wychodzi dobrze, tylko moc jest trochę zawyżona (49tysKM a nie 44tys KM w rzeczywistości).
    10) Typ L
    a) 36w
    b) 71,2tysKM
    c) 48,4tysKM
    d) 33w (? Bo dla 48tys KM miał 32,91w)
    e) 36,1w
    Czyli niemal perfekcyjnie wszystko się zgadza z rzeczywistością.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
  6. Krok 7 – czy jest potrzebny?
    11) Zastosowanie kroku 7 do symulacji Tribal i typ L zmienia 49tysKM i odpowiednio 48,4tys KM w 57tys KM oraz 56,0 tys KM. Czyli nonsens, bo realnie było 44tysKM i 48tys KM, i krok 7 tylko psuje wyniki.
    12) Dlaczego więc w Twoich niszczycielach (po krokach 3-6) wychodzą dziwnie małe moce? Tutaj gdybam:
    a) Do symulacji „dorzucasz” rufę pawężową. Program to premiuje i podwyższa prędkość – ale czy także dla niszczycieli jest to adekwatne podniesienie? Zresztą wszystkie Twoje obliczenia z algorytmu opierają się o okręty z rufa „nomalną”, więc nie wiadomo czy można korektory stosować do okrętów z rufą pawężową.
    b) Oczekujesz finalnej (po korekcie) raczej średnio-niskiej prędkości.
    13) Co bym proponował:
    a) Celować w raczej lepsze prędkości, tutaj np. 37w (po korekcie, przed korektą aktualnie byłoby to 33,73w);
    b) Symulacje w programie robić bez rufy pawężowej – i nawet jak ją masz na rysunku to w symulacji wpisać ją do raportu „z ręki”
    Sądzę, że wówczas jest szansa żeby Twój Siroco miał sensowną moc maszyn.

    Oczywiście powyższe to nie jest kompleksowe rozwiązanie, a jedynie próba „przepisu” jakie (i jak) niszczyciele można sensownie wkładac do programu.

    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za szczegółową analizę , uwagi i propozycje - na to właśnie liczyłem.
      Ad 1. Zamiast właściwej tabeli 4 omyłkowo wstawiłem ponownie tabelę 3. Już poprawiłem.
      Co do reszty, to od jutra jeszcze raz wszystko przemyślę, przeliczę i przyjmę ostateczne rozwiązanie.

      JKS

      Usuń
    2. Przemyślałem i zdecydowałem.
      Ad 1. Już wyjaśniłem.
      Ad 2-6. Uwagi do przemyślenia, ale – jak sam napisałeś – bez większego znaczenia („wyniki, jak sądzę nie będą diametralnie różne”).
      Ad 7-11. Wszystkie te propozycje nie uwzględniają jednego, ale podstawowego problemu. Dla realnych mocy napędu niszczycieli (i mniejszych szybkich okrętów), program generuje tak marne charakterystyki dla wytrzymałości konstrukcji i właściwości morskich, że symulacja traci sens. Gdyby nie to, cała ta matematyczna ekwilibrystyka nie byłaby potrzebna.
      Ad 12. a) Zastosowanie rufy pawężowej ma łagodzić skutki ww. podstawowego problemu, więc dlaczego z tego rezygnować? Moje obliczenia nie uwzględniają rodzaju rufy i to błąd. Proponowane rozwiązanie w końcowych wnioskach.
      b) Nie wszystkie niszczyciele muszą być „szybkobiegaczami”
      Ad 13. a) Patrz 12.a).
      b) Patrz 12.b).
      „Nie podoba” mi się ostatnie zdanie. Rozumiem to tak: projektuj tylko takie niszczyciele, z którymi nie ma problemów („jakie (i jak) niszczyciele można sensownie wkładać do programu”). Nie kupuję.
      Wnioski końcowe.
      Pozostanę przy metodzie „7 kroków” z następującymi modyfikacjami:
      - w programie definiuję prędkość tak, aby uzyskać tę z kroku 4;
      - w kroku 7, stosuję zamiennie dwa faktory, dla ruf pawężowych 1,167, a dla pozostałych 1,225.
      „Oficjalne” moc i prędkość będą wynikać z kroków 6 i 7.
      Zgodnie z tym, co napisałem na początku posta, do tematu wracał już nie będę. Nikomu w tej kwestii ust nie zamykam, ale proszę nie liczyć na moje odpowiedzi.
      Raport dla „Siroco” zaktualizowałem zgodnie z wnioskami końcowymi.

      JKS

      Usuń
  7. Ponieważ Koledzy nie wydają się zainteresowani analizą algorytmu to ośmielę się podrzucić informację prasową. Mianowicie w USA ukazał się artykuł na temat zbrojeń Południowo Amerykańskich. Według tych informacji w Chile jest „panika” w związku z rozbudową floty Wielkiej Kolumbii, po tym jak wywiad uzyskał informacje, że budowane są w Kolumbii pancerniki o wyporności 32’750 tn.
    W związku z tym Chile miało się zwrócić do Wielkiej Brytanii z pytaniem o propozycje projektu pancernika o tej samej wyporności (aby w miarę możliwości nie eskalować zbrojeń).
    Brytyjczycy mieli zareagować pozytywnie i przedstawili projekt „Valparaiso 8”: 32’750tn, 2xIVx356, 10xIIx114, 6xIVx40, pb 305mm, pp 140mm, 30,0w, zasięg 10tys mm/15w.
    Chilijczykom podobno nie spodobała się koncepcja tylko dwóch wież artylerii głównej, więc poprosili o projekt okrętu 3-wieżowego. W efekcie miał powstać projekt „Valparaiso 9”: 32’750tn, 3xIIIx356, 10xIIx114, 6xIVx40, pb 305mm, pp 140mm, 28,1w, zasięg 10tys mm/15w.

    A który się Kolegom bardziej podoba?

    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obiektywnie wolałbym "Valparaiso 8", ale jako rzecznik kolumbijskiej admiralicji, "Valparaiso 9"
      Jeżeli wiadomość jest aktualna na koniec blogowego roku 1937, to nie należy się spodziewać wejścia do służby tego okrętu przed końcem roku 1941. W tej sytuacji, nadal jako rzecznik kolumbijskiej admiralicji, mogę tylko, ze złośliwym uśmieszkiem, mruknąć - za późno... 😛.

      JKS

      Usuń
    2. Zdecydowanie wersja nr 9!
      ŁK

      Usuń
    3. Dziękuję za odpowiedzi. Ad ŁK - a dlaczego aż zdecydowanie, jeśli można spytać?
      H_Babbock

      Usuń