NISZCZYCIELE, WSPÓŁCZYNNIKI I TAKIE TAM…
|
REALNIE |
SPRINGSHARP |
WSPÓŁCZYNNIK |
||||||||||||
|
Kraj |
Typ |
Rok budowy |
Wymiary |
Wydłużenie |
Wsp.
pełn. dla wyp. std |
Wyporność |
Moc
maszyn |
Vmax |
Moc dla
Vmax realnej |
Vmax
dla mocy realnej |
mocy |
prędkości |
||
|
L |
B |
D |
||||||||||||
|
[m] |
[m] |
[m] |
4/5 |
[tstd] |
[KM] |
[w] |
[KM] |
[w] |
10/12 |
11/13 |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
Argentyna |
Cervantes |
1927 |
97,50 |
9,65 |
3,65 |
10,10 |
0,447 |
1 536 |
42 000 |
36,00 |
62 210 |
32,93 |
0,68 |
1,093 |
|
Mendoza |
1929 |
101,20 |
9,68 |
3,81 |
10,45 |
0,421 |
1 570 |
42 000 |
36,00 |
65 399 |
32,57 |
0,64 |
1,105 |
|
|
Buenos Aires |
1938 |
97,50 |
10,60 |
3,20 |
9,20 |
0,416 |
1 375 |
34 000 |
35,50 |
55 168 |
31,79 |
0,62 |
1,117 |
|
|
Brazylia |
Greenhalgh |
1943 |
103,90 |
10,60 |
3,00 |
9,80 |
0,454 |
1 500 |
42 800 |
36,50 |
68 661 |
32,79 |
0,62 |
1,113 |
|
Chile |
Serrano |
1928 |
87,90 |
8,84 |
3,86 |
9,94 |
0,363 |
1 090 |
28 000 |
35,00 |
45 452 |
31,32 |
0,62 |
1,117 |
|
Kolumbia |
Antioquia |
1934 |
93,60 |
9,44 |
2,74 |
9,92 |
0,504 |
1 219 |
33 000 |
36,00 |
63 468 |
31,08 |
0,52 |
1,158 |
|
Francja |
Chacal |
1925 |
119,70 |
11,30 |
4,10 |
10,59 |
0,383 |
2 126 |
50 000 |
35,50 |
60 310 |
33,97 |
0,83 |
1,045 |
|
Bourassque |
1926 |
99,50 |
9,64 |
4,30 |
10,32 |
0,320 |
1 319 |
33 000 |
33,00 |
34 271 |
32,70 |
0,96 |
1,009 |
|
|
L'Adroit |
1928 |
100,90 |
9,84 |
4,30 |
10,25 |
0,323 |
1 378 |
34 000 |
33,00 |
34 771 |
32,82 |
0,98 |
1,005 |
|
|
Guépard |
1929 |
123,10 |
11,80 |
4,68 |
10,43 |
0,358 |
2 436 |
64 000 |
35,50 |
62 944 |
35,64 |
1,02 |
0,996 |
|
|
Aigle |
1932 |
122,40 |
11,80 |
4,97 |
10,37 |
0,340 |
2 441 |
64 000 |
36,00 |
69 544 |
35,30 |
0,92 |
1,020 |
|
|
Vauquelin |
1933 |
122,40 |
11,80 |
4,97 |
10,37 |
0,340 |
2 441 |
64 000 |
36,00 |
69 544 |
35,30 |
0,92 |
1,020 |
|
|
Le Fantasque |
1935 |
125,40 |
12,50 |
5,01 |
10,03 |
0,327 |
2 569 |
74 000 |
37,00 |
77 093 |
36,65 |
0,96 |
1,010 |
|
|
Mogador |
1938 |
131,00 |
12,70 |
4,57 |
10,31 |
0,379 |
2 884 |
92 000 |
39,00 |
104 284 |
37,89 |
0,88 |
1,029 |
|
|
Le Hardi |
1940 |
111,60 |
11,10 |
4,20 |
10,05 |
0,341 |
1 772 |
58 000 |
37,00 |
71 491 |
35,26 |
0,81 |
1,049 |
|
|
Niemcy |
Z1 (Leberecht Maass) |
1937 |
114,00 |
11,30 |
4,23 |
10,09 |
0,410 |
2 232 |
70 000 |
38,20 |
89 932 |
36,08 |
0,78 |
1,059 |
|
Z5 (Paul Jacobi) |
1937 |
114,00 |
11,30 |
4,23 |
10,09 |
0,398 |
2 171 |
70 000 |
38,20 |
87 571 |
36,30 |
0,80 |
1,052 |
|
|
Z17 (Diether von Roeder) |
1938 |
120,00 |
11,80 |
4,50 |
10,17 |
0,378 |
2 411 |
70 000 |
38,50 |
92 546 |
36,10 |
0,76 |
1,066 |
|
|
Z23 |
1940 |
121,90 |
12,00 |
3,92 |
10,16 |
0,454 |
2 603 |
70 000 |
36,00 |
76 994 |
35,22 |
0,91 |
1,022 |
|
|
Z31 |
1942 |
121,90 |
12,00 |
3,92 |
10,16 |
0,463 |
2 657 |
70 000 |
36,00 |
79 617 |
34,95 |
0,88 |
1,030 |
|
|
Z35 |
1943 |
121,90 |
12,00 |
3,54 |
10,16 |
0,486 |
2 519 |
70 000 |
36,00 |
74 739 |
35,46 |
0,94 |
1,015 |
|
|
Grecja |
Hydra |
1932 |
92,40 |
9,75 |
3,30 |
9,48 |
0,467 |
1 389 |
44 000 |
38,00 |
88 337 |
32,55 |
0,50 |
1,167 |
|
Vasilefs Georgios I |
1938 |
95,10 |
10,20 |
3,43 |
9,32 |
0,406 |
1 350 |
34 000 |
36,00 |
62 461 |
31,37 |
0,54 |
1,148 |
|
|
Włochy |
Quintino Sella |
1926 |
82,50 |
8,60 |
2,70 |
9,59 |
0,595 |
1 140 |
36 000 |
35,00 |
55 610 |
31,79 |
0,65 |
1,101 |
|
Nazario Sauro |
1926 |
89,60 |
9,20 |
2,90 |
9,74 |
0,527 |
1 260 |
36 000 |
35,00 |
53 059 |
32,09 |
0,68 |
1,091 |
|
|
Turbine |
1927 |
91,30 |
9,20 |
3,00 |
9,92 |
0,484 |
1 220 |
40 000 |
36,00 |
60 362 |
32,84 |
0,66 |
1,096 |
|
|
Navigatori |
1929 |
105,50 |
10,20 |
3,40 |
10,34 |
0,529 |
1 935 |
50 000 |
38,00 |
99 040 |
32,59 |
0,50 |
1,166 |
|
|
Freccia |
1931 |
92,20 |
9,75 |
3,15 |
9,46 |
0,494 |
1 400 |
44 000 |
38,00 |
80 579 |
33,22 |
0,55 |
1,144 |
|
|
Folgore |
1932 |
94,30 |
9,20 |
3,30 |
10,25 |
0,506 |
1 450 |
44 000 |
38,00 |
80 099 |
33,24 |
0,55 |
1,143 |
|
|
Maestrale |
1934 |
101,60 |
10,20 |
3,31 |
9,96 |
0,471 |
1 615 |
44 000 |
38,00 |
80 137 |
33,19 |
0,55 |
1,145 |
|
|
Alfredo Oriani |
1937 |
101,60 |
10,20 |
3,42 |
9,96 |
0,473 |
1 675 |
48 000 |
38,00 |
84 377 |
33,47 |
0,57 |
1,135 |
|
|
Soldati |
1938 |
101,60 |
10,20 |
3,50 |
9,96 |
0,505 |
1 830 |
48 000 |
38,00 |
93 991 |
32,69 |
0,51 |
1,162 |
|
|
Japonia |
Mutsuki |
1925 |
97,50 |
9,16 |
2,96 |
10,64 |
0,497 |
1 315 |
38 500 |
37,20 |
70 302 |
32,48 |
0,55 |
1,145 |
|
Fubuki |
1928 |
111,90 |
10,40 |
3,20 |
10,76 |
0,470 |
1 750 |
50 000 |
38,00 |
82 835 |
33,87 |
0,60 |
1,122 |
|
|
Akatsuki |
1932 |
113,30 |
10,40 |
3,28 |
10,89 |
0,435 |
1 680 |
50 000 |
38,00 |
76 378 |
34,48 |
0,65 |
1,102 |
|
|
Hatsuharu |
1933 |
105,50 |
10,00 |
3,03 |
10,55 |
0,466 |
1 490 |
42 000 |
36,50 |
67 590 |
32,76 |
0,62 |
1,114 |
|
|
Shiratsuyu |
1936 |
107,50 |
9,90 |
3,50 |
10,86 |
0,452 |
1 685 |
42 000 |
34,00 |
51 390 |
32,46 |
0,82 |
1,047 |
|
|
Asashio |
1937 |
115,00 |
10,40 |
3,69 |
11,06 |
0,444 |
1 961 |
50 000 |
35,00 |
61 338 |
33,41 |
0,82 |
1,048 |
|
|
Kagero |
1939 |
116,20 |
10,80 |
3,76 |
10,76 |
0,431 |
2 033 |
52 000 |
35,00 |
63 352 |
33,44 |
0,82 |
1,047 |
|
|
Yugumo |
1941 |
117,00 |
10,80 |
3,76 |
10,83 |
0,437 |
2 077 |
52 000 |
35,00 |
63 751 |
33,39 |
0,82 |
1,048 |
|
|
Akizuki |
1942 |
132,00 |
11,60 |
4,15 |
11,38 |
0,425 |
2 701 |
52 000 |
33,00 |
57 966 |
32,16 |
0,90 |
1,026 |
|
|
Shimakaze |
1943 |
125,00 |
11,20 |
4,14 |
11,16 |
0,443 |
2 567 |
75 000 |
39,00 |
113 967 |
35,45 |
0,66 |
1,100 |
|
|
Holandia |
Van Ghent |
1928 |
93,60 |
9,53 |
2,97 |
9,82 |
0,497 |
1 317 |
31 000 |
36,00 |
61 958 |
30,79 |
0,50 |
1,169 |
|
Van Galen |
1929 |
93,60 |
9,53 |
2,97 |
9,82 |
0,497 |
1 316 |
31 000 |
36,00 |
61 958 |
30,79 |
0,50 |
1,169 |
|
|
Gerard Callenburgh |
1941 |
105,00 |
10,60 |
2,80 |
9,91 |
0,515 |
1 604 |
45 000 |
36,00 |
78 640 |
31,74 |
0,57 |
1,134 |
|
|
Polska |
Wicher |
1930 |
100,90 |
10,20 |
3,30 |
9,89 |
0,453 |
1 540 |
33 000 |
33,00 |
42 131 |
31,19 |
0,78 |
1,058 |
|
Grom |
1937 |
109,00 |
11,30 |
3,50 |
9,65 |
0,458 |
1 975 |
54 000 |
39,00 |
99 499 |
33,97 |
0,54 |
1,148 |
|
|
Portugalia |
Douro |
1933 |
93,60 |
9,45 |
3,35 |
9,90 |
0,411 |
1 219 |
33 000 |
36,00 |
55 190 |
32,03 |
0,60 |
1,124 |
|
Rosja |
Leningrad |
1936 |
127,50 |
11,70 |
4,06 |
10,90 |
0,336 |
2 032 |
66 000 |
36,00 |
58 430 |
37,05 |
1,13 |
0,972 |
|
Gniewnyj |
1938 |
112,80 |
10,20 |
3,27 |
11,06 |
0,440 |
1 657 |
48 000 |
37,00 |
69 905 |
33,94 |
0,69 |
1,090 |
|
|
Mińsk |
1939 |
127,50 |
11,70 |
4,14 |
10,90 |
0,316 |
1 952 |
66 000 |
36,00 |
56 159 |
37,41 |
1,18 |
0,962 |
|
|
Taszkient |
1939 |
139,80 |
13,70 |
3,70 |
10,20 |
0,408 |
2 893 |
110 000 |
39,00 |
126 787 |
37,77 |
0,87 |
1,033 |
|
|
Storożewoj |
1940 |
112,80 |
10,20 |
5,01 |
11,06 |
0,330 |
1 900 |
54 000 |
36,00 |
59 498 |
35,19 |
0,91 |
1,023 |
|
|
Opytnyj |
1941 |
113,50 |
10,20 |
3,40 |
11,13 |
0,399 |
1 572 |
70 000 |
42,00 |
104 555 |
38,35 |
0,67 |
1,095 |
|
|
Rumunia |
Regele Ferdinand |
1930 |
102,00 |
9,60 |
3,51 |
10,63 |
0,407 |
1 400 |
52 000 |
37,00 |
60 789 |
35,71 |
0,86 |
1,036 |
|
Hiszpania |
Alsedo |
1925 |
83,80 |
8,23 |
4,50 |
10,18 |
0,336 |
1 044 |
33 000 |
34,00 |
39 016 |
32,72 |
0,85 |
1,039 |
|
Churucca |
1928 |
97,50 |
9,68 |
3,20 |
10,07 |
0,509 |
1 536 |
42 000 |
36,00 |
73 602 |
31,79 |
0,57 |
1,132 |
|
|
Szwecja |
Ehrensköld |
1927 |
89,00 |
8,88 |
3,80 |
10,02 |
0,324 |
974 |
24 000 |
36,00 |
46 407 |
30,91 |
0,52 |
1,165 |
|
Klas Horn |
1932 |
91,00 |
8,90 |
3,70 |
10,22 |
0,335 |
1 004 |
26 000 |
37,00 |
52 500 |
31,47 |
0,50 |
1,176 |
|
|
Göteborg |
1936 |
93,00 |
9,00 |
3,80 |
10,33 |
0,322 |
1 024 |
32 000 |
39,00 |
63 478 |
33,33 |
0,50 |
1,170 |
|
|
Turcja |
Kocatepe |
1931 |
98,00 |
9,37 |
2,90 |
10,46 |
0,469 |
1 250 |
40 000 |
36,00 |
56 444 |
33,30 |
0,71 |
1,081 |
|
Zafer |
1932 |
93,60 |
9,30 |
3,28 |
10,06 |
0,422 |
1 206 |
35 000 |
36,00 |
55 219 |
32,47 |
0,63 |
1,109 |
|
|
UK |
Amazon |
1926 |
95,00 |
9,63 |
3,84 |
9,87 |
0,385 |
1 352 |
39 500 |
37,00 |
64 808 |
33,07 |
0,61 |
1,119 |
|
Ambuscade |
1927 |
93,60 |
9,47 |
3,45 |
9,88 |
0,384 |
1 173 |
33 000 |
37,00 |
59 537 |
32,35 |
0,55 |
1,144 |
|
|
A i B |
1930 |
95,10 |
9,83 |
3,73 |
9,67 |
0,383 |
1 337 |
34 000 |
35,25 |
53 705 |
31,76 |
0,63 |
1,110 |
|
|
A (lider) |
1930 |
101,20 |
10,30 |
3,76 |
9,83 |
0,393 |
1 540 |
39 000 |
35,00 |
54 865 |
32,36 |
0,71 |
1,082 |
|
|
C i D |
1932 |
96,90 |
10,10 |
3,78 |
9,59 |
0,372 |
1 375 |
36 000 |
36,00 |
59 780 |
32,07 |
0,60 |
1,123 |
|
|
E i F |
1934 |
97,00 |
10,10 |
3,81 |
9,60 |
0,362 |
1 350 |
36 000 |
36,00 |
59 669 |
32,08 |
0,60 |
1,122 |
|
|
E i F (lidery) |
1934 |
101,20 |
10,30 |
3,81 |
9,83 |
0,368 |
1 460 |
38 000 |
36,75 |
66 714 |
32,31 |
0,57 |
1,137 |
|
|
G, H i I |
1936 |
95,10 |
10,10 |
3,78 |
9,42 |
0,368 |
1 335 |
34 000 |
36,00 |
59 305 |
31,71 |
0,57 |
1,135 |
|
|
G, H i I (lidery) |
1936 |
99,40 |
10,40 |
3,89 |
9,56 |
0,362 |
1 455 |
38 000 |
36,50 |
63 816 |
32,42 |
0,60 |
1,126 |
|
|
Tribal |
1938 |
108,40 |
11,10 |
3,96 |
9,77 |
0,411 |
1 959 |
44 000 |
36,25 |
72 038 |
32,37 |
0,61 |
1,120 |
|
|
Havant |
1939 |
95,10 |
10,10 |
3,89 |
9,42 |
0,375 |
1 400 |
34 000 |
35,00 |
53 844 |
31,51 |
0,63 |
1,111 |
|
|
J, K i N |
1939 |
103,50 |
10,90 |
4,16 |
9,50 |
0,375 |
1 760 |
40 000 |
36,00 |
65 819 |
32,11 |
0,61 |
1,121 |
|
|
L i M |
1940 |
105,30 |
11,20 |
4,34 |
9,40 |
0,375 |
1 920 |
48 000 |
36,00 |
71 226 |
32,91 |
0,67 |
1,094 |
|
|
O i P |
1941 |
100,20 |
10,70 |
4,11 |
9,36 |
0,349 |
1 540 |
40 000 |
37,00 |
69 929 |
32,54 |
0,57 |
1,137 |
|
|
Ithuriel |
1942 |
95,10 |
10,20 |
3,78 |
9,32 |
0,374 |
1 370 |
34 000 |
35,50 |
56 571 |
31,61 |
0,60 |
1,123 |
|
|
Q i R |
1942 |
103,50 |
10,90 |
4,22 |
9,50 |
0,358 |
1 705 |
40 000 |
36,75 |
69 570 |
32,36 |
0,57 |
1,136 |
|
|
S, T, U, V i W |
1943 |
103,50 |
10,90 |
4,32 |
9,50 |
0,365 |
1 780 |
40 000 |
36,75 |
79 347 |
31,43 |
0,50 |
1,169 |
|
|
Z i Ca |
1944 |
103,50 |
10,90 |
4,34 |
9,50 |
0,349 |
1 710 |
40 000 |
36,75 |
76 244 |
31,70 |
0,52 |
1,159 |
|
|
Battle |
1944 |
108,20 |
12,30 |
4,62 |
8,80 |
0,377 |
2 315 |
50 000 |
35,75 |
81 578 |
31,98 |
0,61 |
1,118 |
|
|
Ch, Co i Cr |
1945 |
103,50 |
10,90 |
4,34 |
9,50 |
0,349 |
1 710 |
40 000 |
36,75 |
75 908 |
31,73 |
0,53 |
1,158 |
|
|
USA |
Farragut |
1934 |
101,80 |
10,40 |
3,53 |
9,79 |
0,363 |
1 358 |
42 800 |
36,50 |
57 504 |
34,11 |
0,74 |
1,070 |
|
Porter |
1936 |
113,40 |
11,30 |
3,96 |
10,04 |
0,361 |
1 834 |
50 000 |
37,00 |
73 682 |
33,87 |
0,68 |
1,092 |
|
|
Mahan |
1936 |
101,80 |
10,70 |
3,76 |
9,51 |
0,363 |
1 488 |
49 000 |
36,50 |
61 034 |
34,72 |
0,80 |
1,051 |
|
|
Gridley |
1937 |
101,80 |
10,70 |
3,89 |
9,51 |
0,375 |
1 590 |
50 000 |
38,50 |
82 237 |
34,40 |
0,61 |
1,119 |
|
|
Bagley |
1937 |
101,80 |
10,70 |
3,91 |
9,51 |
0,386 |
1 646 |
49 000 |
38,50 |
82 237 |
34,24 |
0,60 |
1,124 |
|
|
Somers |
1937 |
113,40 |
11,30 |
3,78 |
10,04 |
0,423 |
2 047 |
52 000 |
37,00 |
82 581 |
33,29 |
0,63 |
1,111 |
|
|
Benham |
1939 |
101,80 |
10,80 |
3,91 |
9,43 |
0,385 |
1 657 |
50 000 |
38,50 |
84 198 |
34,22 |
0,59 |
1,125 |
|
|
Sims |
1939 |
103,90 |
11,00 |
3,91 |
9,45 |
0,395 |
1 764 |
50 000 |
35,00 |
56 948 |
33,97 |
0,88 |
1,030 |
|
|
Benson, Gleaves |
1940 |
103,90 |
11,00 |
4,01 |
9,45 |
0,417 |
1 911 |
50 000 |
35,00 |
66 336 |
32,82 |
0,75 |
1,066 |
|
|
Bristol, Laffey |
1941 |
103,90 |
11,00 |
3,92 |
9,45 |
0,424 |
1 900 |
50 000 |
35,00 |
66 313 |
32,83 |
0,75 |
1,066 |
|
|
Fletcher |
1942 |
112,50 |
12,10 |
4,19 |
9,30 |
0,408 |
2 325 |
60 000 |
38,00 |
97 936 |
34,00 |
0,61 |
1,118 |
|
|
Allen M. Sumner |
1943 |
112,50 |
12,50 |
4,32 |
9,00 |
0,430 |
2 610 |
60 000 |
36,50 |
90 587 |
33,24 |
0,66 |
1,098 |
|
|
Gearing |
1944 |
116,70 |
12,50 |
4,37 |
9,34 |
0,410 |
2 616 |
60 000 |
36,80 |
98 917 |
32,86 |
0,61 |
1,120 |
|
|
Jugosławia |
Dubrovnik |
1932 |
111,10 |
10,70 |
3,58 |
10,38 |
0,442 |
1 880 |
42 000 |
37,00 |
79 989 |
31,92 |
0,53 |
1,159 |
|
Beograd |
1939 |
96,40 |
9,45 |
3,18 |
10,20 |
0,418 |
1 210 |
44 000 |
38,00 |
66 516 |
34,62 |
0,66 |
1,098 |
|
|
Średnio: |
|
10,01 |
0,411 |
1728 |
47501 |
36,49 |
|
|
0,69 |
1,096 |
||||
|
REALNIE |
SPRINGSHARP |
WSPÓŁCZYNNIK |
||||||||
|
Kraj |
Wydłużenie |
Wsp.
pełn. dla wyp. std |
Wyporność |
Moc
maszyn |
Vmax |
moc dla
V realnej |
Vmax
dla mocy realnej |
mocy |
prędkości |
|
|
L/B |
[ts] |
[KM] |
[w] |
[KM] |
[w] |
5/7 |
6/8 |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
Argentyna |
9,92 |
0,428 |
1 494 |
39 333 |
35,83 |
60 926 |
32,43 |
0,64 |
1,105 |
|
|
Francja |
10,31 |
0,346 |
2 152 |
59 222 |
35,78 |
64 917 |
35,06 |
0,92 |
1,020 |
|
|
Niemcy |
10,14 |
0,432 |
2 432 |
70 000 |
37,15 |
83 567 |
35,69 |
0,84 |
1,041 |
|
|
Grecja |
9,40 |
0,436 |
1 370 |
39 000 |
37,00 |
75 399 |
31,96 |
0,52 |
1,158 |
|
|
Włochy |
9,91 |
0,509 |
1 503 |
43 333 |
37,11 |
76 362 |
32,79 |
0,58 |
1,132 |
|
|
Japonia |
10,89 |
0,450 |
1 926 |
50 350 |
36,07 |
70 887 |
33,39 |
0,73 |
1,080 |
|
|
Holandia |
9,85 |
0,503 |
1 412 |
35 667 |
36,00 |
67 519 |
31,11 |
0,52 |
1,158 |
|
|
Polska |
9,77 |
0,456 |
1 758 |
43 500 |
36,00 |
70 815 |
32,58 |
0,66 |
1,103 |
|
|
Rosja |
10,87 |
0,372 |
2 001 |
69 000 |
37,67 |
79 222 |
36,62 |
0,91 |
1,029 |
|
|
Hiszpania |
10,13 |
0,422 |
1 290 |
37 500 |
35,00 |
56 309 |
32,26 |
0,71 |
1,086 |
|
|
Szwecja |
10,19 |
0,327 |
1 001 |
27 333 |
37,33 |
54 128 |
31,90 |
0,51 |
1,170 |
|
|
Turcja |
10,26 |
0,446 |
1 228 |
37 500 |
36,00 |
55 832 |
32,89 |
0,67 |
1,095 |
|
|
UK |
9,54 |
0,372 |
1 577 |
38 875 |
36,20 |
65 714 |
32,12 |
0,59 |
1,127 |
|
|
USA |
9,52 |
0,395 |
1 904 |
51 754 |
36,83 |
76 962 |
33,74 |
0,69 |
1,092 |
|
|
Jugosławia |
10,29 |
0,430 |
1 545 |
43 000 |
37,50 |
73 253 |
33,27 |
0,59 |
1,128 |
|
|
REALNIE |
SPRINGSHARP |
WSPÓŁCZYNNIK |
||||||||
|
Lata
budowy |
Wydłużenie |
Wsp.
pełn. dla wyp. std |
Wyporność |
Moc
maszyn |
Vmax |
moc dla
Vmax realnej |
Vmax
dla mocy realnej |
mocy |
prędkości |
|
|
L/B |
[tstd] |
[KM] |
[w] |
[KM] |
[w] |
5/7 |
6/8 |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
1925-1930 |
10,12 |
0,429 |
1 442 |
38 958 |
35,64 |
58 556 |
32,54 |
0,69 |
1,097 |
|
|
1931-1935 |
10,07 |
0,416 |
1 578 |
43 799 |
36,78 |
68 199 |
33,13 |
0,65 |
1,117 |
|
|
1936-1940 |
10,01 |
0,397 |
1 840 |
52 941 |
36,81 |
73 442 |
34,10 |
0,72 |
1,083 |
|
|
1941-1945 |
9,85 |
0,411 |
2 071 |
52 147 |
36,58 |
79 200 |
33,19 |
0,67 |
1,106 |
|
|
REALNIE |
SPRINGSHARP |
WSPÓŁCZYNNIK |
||||||
|
Zakres
wyporności |
Wydłużenie |
Wsp.
pełn. dla wyp. std |
Moc
maszyn |
Vmax |
moc dla
Vmax realnej |
Vmax
dla mocy realnej |
mocy |
prędkości |
|
[tstd] |
L/B |
[KM] |
[w] |
[KM] |
[w] |
4/6 |
5/7 |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
<
1200 |
10,03 |
0,380 |
30 286 |
36,14 |
51 714 |
31,98 |
0,60 |
1,130 |
|
1201-1500 |
9,85 |
0,420 |
36 894 |
36,16 |
61 095 |
32,54 |
0,64 |
1,112 |
|
1501-1800 |
9,99 |
0,413 |
45 500 |
37,02 |
72 515 |
33,24 |
0,65 |
1,111 |
|
1801-2100 |
10,25 |
0,415 |
51 750 |
36,33 |
72 866 |
33,70 |
0,74 |
1,080 |
|
>2100 |
10,11 |
0,401 |
68 158 |
36,84 |
84 887 |
35,07 |
0,82 |
1,051 |
Tu z kolei widać, że wraz ze wzrostem wyporności, maleje współczynnik do prędkości.
Poniżej, dla kolegi H_Babbocka, wyliczenie współczynnika prędkości dla Siroco.
|
Z5
(Paul Jacobi) |
1937 |
114,00 |
11,30 |
4,23 |
10,09 |
0,398 |
2 171 |
70 000 |
38,20 |
87 571 |
36,30 |
0,80 |
1,052 |
|
Soldati |
1938 |
101,60 |
10,20 |
3,50 |
9,96 |
0,505 |
1 830 |
48 000 |
38,00 |
93 991 |
32,69 |
0,51 |
1,162 |
|
Asashio |
1937 |
115,00 |
10,40 |
3,69 |
11,06 |
0,444 |
1 961 |
50 000 |
35,00 |
61 338 |
33,41 |
0,82 |
1,048 |
|
Grom |
1937 |
109,00 |
11,30 |
3,50 |
9,65 |
0,458 |
1 975 |
54 000 |
39,00 |
99 499 |
33,97 |
0,54 |
1,148 |
|
Tribal |
1938 |
108,40 |
11,10 |
3,96 |
9,77 |
0,411 |
1 959 |
44 000 |
36,25 |
72 038 |
32,37 |
0,61 |
1,120 |
|
J, K i
N |
1939 |
103,50 |
10,90 |
4,16 |
9,50 |
0,375 |
1 760 |
40 000 |
36,00 |
65 819 |
32,11 |
0,61 |
1,121 |
|
Porter |
1936 |
113,40 |
11,30 |
3,96 |
10,04 |
0,361 |
1 834 |
50 000 |
37,00 |
73 682 |
33,87 |
0,68 |
1,092 |
|
Somers |
1937 |
113,40 |
11,30 |
3,78 |
10,04 |
0,423 |
2 047 |
52 000 |
37,00 |
82 581 |
33,29 |
0,63 |
1,111 |
|
Średnio: |
0,422 |
1 942 |
51 000 |
37,06 |
79 565 |
33,50 |
0,65 |
1,107 |
|||||
|
Siroco |
1937 |
116,30 |
11,40 |
3,66 |
10,20 |
0,433 |
1 915 |
34 000 |
35,91 |
51 584 |
32,47 |
0,66 |
1,106 |
Dlaczego uwzględniłem 1,106, a nie
1,107 - już nie pamiętam. Być może liczyłem innym algorytmem i różnica
wynika z zaokrągleń.
Wpisujemy w zakładce Engines programu żądaną prędkość – 35,91 w i otrzymujemy „programową” moc napędu – 51 584 KM
Krok 4. Wyliczenie skorygowanej mocy napędu
Mnożymy „programową” moc napędu – 51 584 KM przez współczynnik do mocy z kroku 1 – 0,68;
51 584 KM x 0,68 = 35 077 KM
Krok 5. Wyliczenie „przejściowej” prędkości
Wpisujemy w zakładce Engines programu taką wartość prędkości, aby uzyskać moc napędu z kroku 4 – 32,72 w
Krok 6. Wyliczenie ostatecznej prędkości
Krok 7. Wyliczenie ostatecznej mocy napędu
(*) Faktor ten został wyliczony „w pocie czoła” – trudną do przedstawienia tu – metodą „prób i błędów” i wg mnie dobrze „trzyma się” realiów, szczególnie w odniesieniu do brytyjskich niszczycieli (patrz Założenie).
Imponujące zestawienie, którego konsekwencją jest jakby nowa wersja springsharpa (3.0?)
OdpowiedzUsuńŁK
Nie tyle nowa wersja Ss, co kolejna próba neutralizacji jego braków.
UsuńJKS
Jeszcze się nie wgryzałem, ale wersja Ss 3c jest całkiem możliwa ;)
OdpowiedzUsuńPeperon
Przede wszystkim wyrazy uznania za ciężka pracę zebrania i przeanalizowania danych. Merytorycznie spróbuję odpowiedzieć wieczorem, bo jestem niestety zajęty. A mam pewne wątpliwości.
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Jeszcze raz podkreślę mój podziw dla Twojej mrówczej pracy nad zebraniem i analizą danych.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o konkrety. Podzielę to na części.
Ustalenie współczynników prędkości i mocy
1) Pewnie to drobiazg. W Krokach 1 i 2 są opisane między innymi dane z Tabeli 4. Ja jakoś nie umiałem tych liczb znaleźć w tej tabeli.
2) Generalnie Kroki 1 i 2 to ustalenie wartości współczynników „mocy” i „prędkości” dla wąskiej grupy okrętów (określone przedziały lat, wyporności i kraju pochodzenia), z wykorzystaniem dużej bazy wszystkich niszczycieli. Standardowe podejście do takich zagadnień jest takie:
a) Określić współczynnik mocy po całości - W(all)
b) Określić współczynnik dla wszystkich niszczycieli z danego przedziału wyporności, niezależnie od wieku i kraju – W(wyp 1800-2100)
c) Określić korektor wyporności K(wyp 1800-2100) = W(wyp 1800-2100) / W (all)
d) Analogicznie ustalić korektory K( wiek 1936-1940) i K(kraj – WlkB.)
e) Finalny współczynnik mocy to oczywiście
W(all) * K(wyp 1800-2100) * K(wiek 1936-1940) * K (kraj Wlk B)
3) Analogiczne zrobić dla współczynnika prędkości.
4) Komentarz – wyniki, jak sądzę nie będą diametralnie różne od Twojego wyliczenia. Ale jednak Twój sposób liczenia (średnia z trzech podpopulacji) jest matematycznie dość dziwną średnia ważoną i moim zdaniem nie do końca pasującą.
5) Tym nie mniej kluczowe jest, że w krokach 1 i 2 pozyskujesz przejście „moc prawdziwa - moc z programu” i „prędkość prawdziwa – prędkość z programu”.
H_Babbock
Algorytm (bez kroku 7):
OdpowiedzUsuń6) Kroki 3 do 6 rozumiem tak
a) Ustalenia prędkości zakładanej prawdziwej;
b) Ustalenie mocy „z programu” odpowiadającej powyższej prędkości;
c) Ustalenie mocy prawdziwej odpowiadającej powyżej mocy;
d) Ustalenie prędkości z programu odpowiadającej powyższej mocy;
e) Ustalenie prędkości prawdziwej wynikającej z powyższej mocy;
Czyli faktycznie mamy w a), c) i e) dane prawdziwe dotyczącego tego samego okrętu. W świecie idealnym a=e, „c” to prawdziwa moc. W praktyce a i e będą prawie równe (u Ciebie 35,91w i 35,89w) a moc prawdziwa (i używana w symulacji) to około 35tys KM.
7) Komentarz. Trochę nie rozumiem po co aż tyle kroków. Dla mnie wystarczyły by 3 kroki:
a) określić moc którą okręt ma posiadać (i ta powinna być w relacji do rzeczywistych okrętów;
b) prędkość z programu dla tej mocy;
c) ustalić prędkośc prawdziwa na podstawie powyższej.
Czyli de facto tak jak robiłeś, z tą modyfikacja żeby zacząc od mocy jaką miewały rzeczywiste niszczyciele.
8) Tym nie mniej czy algorytm 3-6 działa (z obecnymi współczynnikami)? Sprawadziłem na przykładach:
9) Tribal.
a) 36,25w;
b) 72tysKM (tak wyczytałem z Twojej tabeli)
c) 49tysKM (ze wspólczynnika)
d) Prędkość około 33,3w (? bo dla 44tys KM byłoby 32,37w – z Twojej tabeli)
e) 36,53w (ze współczynnika)
Jak widać wychodzi dobrze, tylko moc jest trochę zawyżona (49tysKM a nie 44tys KM w rzeczywistości).
10) Typ L
a) 36w
b) 71,2tysKM
c) 48,4tysKM
d) 33w (? Bo dla 48tys KM miał 32,91w)
e) 36,1w
Czyli niemal perfekcyjnie wszystko się zgadza z rzeczywistością.
H_Babbock
Krok 7 – czy jest potrzebny?
OdpowiedzUsuń11) Zastosowanie kroku 7 do symulacji Tribal i typ L zmienia 49tysKM i odpowiednio 48,4tys KM w 57tys KM oraz 56,0 tys KM. Czyli nonsens, bo realnie było 44tysKM i 48tys KM, i krok 7 tylko psuje wyniki.
12) Dlaczego więc w Twoich niszczycielach (po krokach 3-6) wychodzą dziwnie małe moce? Tutaj gdybam:
a) Do symulacji „dorzucasz” rufę pawężową. Program to premiuje i podwyższa prędkość – ale czy także dla niszczycieli jest to adekwatne podniesienie? Zresztą wszystkie Twoje obliczenia z algorytmu opierają się o okręty z rufa „nomalną”, więc nie wiadomo czy można korektory stosować do okrętów z rufą pawężową.
b) Oczekujesz finalnej (po korekcie) raczej średnio-niskiej prędkości.
13) Co bym proponował:
a) Celować w raczej lepsze prędkości, tutaj np. 37w (po korekcie, przed korektą aktualnie byłoby to 33,73w);
b) Symulacje w programie robić bez rufy pawężowej – i nawet jak ją masz na rysunku to w symulacji wpisać ją do raportu „z ręki”
Sądzę, że wówczas jest szansa żeby Twój Siroco miał sensowną moc maszyn.
Oczywiście powyższe to nie jest kompleksowe rozwiązanie, a jedynie próba „przepisu” jakie (i jak) niszczyciele można sensownie wkładac do programu.
H_Babbock
Dziękuję za szczegółową analizę , uwagi i propozycje - na to właśnie liczyłem.
UsuńAd 1. Zamiast właściwej tabeli 4 omyłkowo wstawiłem ponownie tabelę 3. Już poprawiłem.
Co do reszty, to od jutra jeszcze raz wszystko przemyślę, przeliczę i przyjmę ostateczne rozwiązanie.
JKS
Przemyślałem i zdecydowałem.
UsuńAd 1. Już wyjaśniłem.
Ad 2-6. Uwagi do przemyślenia, ale – jak sam napisałeś – bez większego znaczenia („wyniki, jak sądzę nie będą diametralnie różne”).
Ad 7-11. Wszystkie te propozycje nie uwzględniają jednego, ale podstawowego problemu. Dla realnych mocy napędu niszczycieli (i mniejszych szybkich okrętów), program generuje tak marne charakterystyki dla wytrzymałości konstrukcji i właściwości morskich, że symulacja traci sens. Gdyby nie to, cała ta matematyczna ekwilibrystyka nie byłaby potrzebna.
Ad 12. a) Zastosowanie rufy pawężowej ma łagodzić skutki ww. podstawowego problemu, więc dlaczego z tego rezygnować? Moje obliczenia nie uwzględniają rodzaju rufy i to błąd. Proponowane rozwiązanie w końcowych wnioskach.
b) Nie wszystkie niszczyciele muszą być „szybkobiegaczami”
Ad 13. a) Patrz 12.a).
b) Patrz 12.b).
„Nie podoba” mi się ostatnie zdanie. Rozumiem to tak: projektuj tylko takie niszczyciele, z którymi nie ma problemów („jakie (i jak) niszczyciele można sensownie wkładać do programu”). Nie kupuję.
Wnioski końcowe.
Pozostanę przy metodzie „7 kroków” z następującymi modyfikacjami:
- w programie definiuję prędkość tak, aby uzyskać tę z kroku 4;
- w kroku 7, stosuję zamiennie dwa faktory, dla ruf pawężowych 1,167, a dla pozostałych 1,225.
„Oficjalne” moc i prędkość będą wynikać z kroków 6 i 7.
Zgodnie z tym, co napisałem na początku posta, do tematu wracał już nie będę. Nikomu w tej kwestii ust nie zamykam, ale proszę nie liczyć na moje odpowiedzi.
Raport dla „Siroco” zaktualizowałem zgodnie z wnioskami końcowymi.
JKS
Ponieważ Koledzy nie wydają się zainteresowani analizą algorytmu to ośmielę się podrzucić informację prasową. Mianowicie w USA ukazał się artykuł na temat zbrojeń Południowo Amerykańskich. Według tych informacji w Chile jest „panika” w związku z rozbudową floty Wielkiej Kolumbii, po tym jak wywiad uzyskał informacje, że budowane są w Kolumbii pancerniki o wyporności 32’750 tn.
OdpowiedzUsuńW związku z tym Chile miało się zwrócić do Wielkiej Brytanii z pytaniem o propozycje projektu pancernika o tej samej wyporności (aby w miarę możliwości nie eskalować zbrojeń).
Brytyjczycy mieli zareagować pozytywnie i przedstawili projekt „Valparaiso 8”: 32’750tn, 2xIVx356, 10xIIx114, 6xIVx40, pb 305mm, pp 140mm, 30,0w, zasięg 10tys mm/15w.
Chilijczykom podobno nie spodobała się koncepcja tylko dwóch wież artylerii głównej, więc poprosili o projekt okrętu 3-wieżowego. W efekcie miał powstać projekt „Valparaiso 9”: 32’750tn, 3xIIIx356, 10xIIx114, 6xIVx40, pb 305mm, pp 140mm, 28,1w, zasięg 10tys mm/15w.
A który się Kolegom bardziej podoba?
H_Babbock
Obiektywnie wolałbym "Valparaiso 8", ale jako rzecznik kolumbijskiej admiralicji, "Valparaiso 9"
UsuńJeżeli wiadomość jest aktualna na koniec blogowego roku 1937, to nie należy się spodziewać wejścia do służby tego okrętu przed końcem roku 1941. W tej sytuacji, nadal jako rzecznik kolumbijskiej admiralicji, mogę tylko, ze złośliwym uśmieszkiem, mruknąć - za późno... 😛.
JKS
Zdecydowanie wersja nr 9!
UsuńŁK
Dziękuję za odpowiedzi. Ad ŁK - a dlaczego aż zdecydowanie, jeśli można spytać?
UsuńH_Babbock