wtorek, 16 lutego 2016

Holownik oceaniczny typu Słoń 1934-1935 (2 szt.)



Holownik oceaniczny typu Słoń  1934-1935 (2 szt.)

Dwa nowe oceaniczne holowniki – jak zwykle w przypadku większych jednostek tej klasy – z funkcją ratowniczą. Okręty przeznaczone są głównie do towarzyszenia dużym zespołom okrętów lub ważnym konwojom w celu udzielenia pomocy lub ewakuacji jednostek uszkodzonych. Pełnią one także funkcję „pomocy drogowej morskiej”, np. ściągając okręty z mielizny.
Moc maszyn pozwala holować samodzielnie uszkodzone jednostki praktycznie bez ograniczenia tonażu. Armatki wodne oraz zespoły pomp pożarowych i odwadniających stanowią główne wyposażenie ratunkowe. Na holowniku zaokrętowana jest także specjalistyczna grupa  przeciwawaryjna, którą można w razie potrzeby przerzucić na ratowaną jednostkę. Okręt posiada również ograniczone pomieszczenia dla rozbitków i stosunkowo dobrze zorganizowane niewielkie ambulatorium do udzielania pierwszej pomocy rannym.
Stosunkowo duża szybkość i zasięg umożliwia towarzyszenie zespołom okrętów bojowych, oczywiście nie w „pierwszej linii” Uzbrojenie jest raczej symboliczne i służy przede wszystkim do samoobrony przed samolotami i wynurzonymi okrętami podwodnymi nieprzyjaciela.
Pomimo wizualnie wysokiej sylwetki, holowniki prezentowanego typu posiadają bardzo dobre właściwości morskie, tzn. stateczność i stabilność; jest to wynikiem „puszystych” kształtów kadłuba oraz lokalizacją istotnych mas poniżej linii wodnej.
Dla uniknięcia ewentualnych nieporozumień, wyjaśniam; stateczność (stability) jest to zdolność do przeciwstawiania się przechyłom, a stabilność (steadiness), to sposób reakcji na przechyły. Dobra stateczność jest ważna przede wszystkim dla niezatapialności okrętu (nawet po dużym przechyle wraca do stanu pierwotnego), a stabilnośc jest istotna głównie dla celności ognia, a także komfortu pływania (ruchy poprzeczne są względnie łagodne); w slangu morskim mówi się, że okręt jest „miękki”
Jeden z nowych holowników będzie operował na Oceanie Indyjskim, a drugi na Pacyfiku; Atlantyk pozostanie obsługiwany przez holowniki z metropolii (Mamut i Mastodont).


 Słoń, Poland Tugboat laid down 1934


Displacement:
            828 t light; 854 t standard; 1 117 t normal; 1 328 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (190,92 ft / 187,01 ft) x 32,48 ft x (11,81 / 13,56 ft)
            (58,19 m / 57,00 m) x 9,90 m  x (3,60 / 4,13 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 800 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides amidships 2 raised mounts
      Weight of broadside 16 lbs / 7 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Geared drive, 2 shafts, 7 642 ihp / 5 702 Kw = 18,00 kts
            Range 15 700nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 474 tons

Complement:
            96 - 125

Cost:
            £0,300 million / $1,198 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 6 tons, 0,6%
               - Guns: 6 tons, 0,6%
            Machinery: 214 tons, 19,2%
            Hull, fittings & equipment: 331 tons, 29,7%
            Fuel, ammunition & stores: 289 tons, 25,9%
            Miscellaneous weights: 276 tons, 24,7%
               - Hull below water: 270 tons
               - Above deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 198 lbs / 997 Kg = 170,8 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,86
            Metacentric height 2,5 ft / 0,8 m
            Roll period: 8,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,83

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,545 / 0,564
            Length to Beam Ratio: 5,76 : 1
            'Natural speed' for length: 13,68 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,50 degrees
            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Average freeboard:                      13,67 ft / 4,17 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 90,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 126,3%
            Waterplane Area: 4 219 Square feet or 392 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 154%
            Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 207 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,81
                        - Longitudinal: 6,15
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Słoń (1934)
Nosorożec (1935)

1 komentarz:

  1. Podoba mi się zastosowanie, jako napędu, tłokowej maszyny parowej.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń