Holownik oceaniczny typu Słoń 1934-1935 (2 szt.)
Dwa nowe oceaniczne holowniki – jak zwykle w przypadku
większych jednostek tej klasy – z funkcją ratowniczą. Okręty przeznaczone są głównie
do towarzyszenia dużym zespołom okrętów lub ważnym konwojom w celu udzielenia
pomocy lub ewakuacji jednostek uszkodzonych. Pełnią one także funkcję „pomocy drogowej
morskiej”, np. ściągając okręty z mielizny.
Moc maszyn pozwala holować samodzielnie uszkodzone
jednostki praktycznie bez ograniczenia tonażu. Armatki wodne oraz zespoły pomp
pożarowych i odwadniających stanowią główne wyposażenie ratunkowe. Na holowniku
zaokrętowana jest także specjalistyczna grupa
przeciwawaryjna, którą można w razie potrzeby przerzucić na ratowaną
jednostkę. Okręt posiada również ograniczone pomieszczenia dla rozbitków i
stosunkowo dobrze zorganizowane niewielkie ambulatorium do udzielania pierwszej
pomocy rannym.
Stosunkowo duża szybkość i zasięg umożliwia towarzyszenie
zespołom okrętów bojowych, oczywiście nie w „pierwszej linii” Uzbrojenie jest
raczej symboliczne i służy przede wszystkim do samoobrony przed samolotami i
wynurzonymi okrętami podwodnymi nieprzyjaciela.
Pomimo wizualnie wysokiej sylwetki, holowniki
prezentowanego typu posiadają bardzo dobre właściwości morskie, tzn.
stateczność i stabilność; jest to wynikiem „puszystych” kształtów kadłuba oraz
lokalizacją istotnych mas poniżej linii wodnej.
Dla uniknięcia ewentualnych nieporozumień, wyjaśniam; stateczność
(stability) jest to zdolność do przeciwstawiania się przechyłom, a
stabilność (steadiness), to sposób
reakcji na przechyły. Dobra stateczność jest ważna przede wszystkim dla
niezatapialności okrętu (nawet po dużym przechyle wraca do stanu pierwotnego),
a stabilnośc jest istotna głównie dla celności ognia, a także komfortu pływania
(ruchy poprzeczne są względnie łagodne); w slangu morskim mówi się, że okręt
jest „miękki”
Jeden z nowych holowników będzie operował na
Oceanie Indyjskim, a drugi na Pacyfiku; Atlantyk pozostanie obsługiwany przez
holowniki z metropolii (Mamut i Mastodont).
Słoń, Poland Tugboat laid down
1934
Displacement:
828
t light; 854 t standard; 1 117 t normal; 1 328 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(190,92
ft / 187,01 ft) x 32,48 ft x (11,81 / 13,56 ft)
(58,19
m / 57,00 m) x 9,90 m x (3,60 / 4,13 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200
per gun
Dual purpose gun in deck and hoist mount,
1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 800 per
gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides amidships 2 raised mounts
Weight of broadside 16 lbs / 7 kg
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Geared
drive, 2 shafts, 7 642 ihp / 5 702 Kw = 18,00 kts
Range
15 700nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 474 tons
Complement:
96
- 125
Cost:
£0,300
million / $1,198 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
6 tons, 0,6%
- Guns: 6 tons, 0,6%
Machinery:
214 tons, 19,2%
Hull,
fittings & equipment: 331 tons, 29,7%
Fuel,
ammunition & stores: 289 tons, 25,9%
Miscellaneous
weights: 276 tons, 24,7%
- Hull below water: 270 tons
- Above deck: 6 tons
Overall survivability and seakeeping
ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 198 lbs / 997 Kg = 170,8 x 3,0 "
/ 75 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,86
Metacentric
height 2,5 ft / 0,8 m
Roll
period: 8,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,83
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,545 / 0,564
Length
to Beam Ratio: 5,76 : 1
'Natural
speed' for length: 13,68 kts
Power
going to wave formation at top speed: 64 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 6,50 degrees
Stern
overhang: 1,97 ft / 0,60 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 30,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 30,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 7,55 ft / 2,30 m
- Average freeboard: 13,67 ft / 4,17 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 90,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 126,3%
Waterplane
Area: 4 219 Square feet or 392 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 154%
Structure
weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 207 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,81
-
Longitudinal: 6,15
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Słoń
(1934)
Nosorożec
(1935)
Podoba mi się zastosowanie, jako napędu, tłokowej maszyny parowej.
OdpowiedzUsuńŁK