Kuter trałowy typu KT-17 (8 szt.)
Okręciki te stanowią
niewielkie rozwinięcie typu KT-1. Są nieco większe, mają większy zasięg, a
dodatkowo posiadają możność stawiania niewielkiej ilości min.
Mimo niewielkich
rozmiarów, ich właściwości morskie są na dość wysokim poziomie. Wynika to głównie (dzień dobry Autorze Springsharpa :)!) z niewielkiej
prędkości maksymalnej.
Dwie jednostki tego typu będą bazować w nowo
pozyskanej bazie w Świnoujściu, a reszta w koloniach.
KT-17, Poland Minesweeping craft laid down
1937
Displacement:
80
t light; 82 t standard; 86 t normal; 89 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(104,25
ft / 101,71 ft) x 18,37 ft x (4,59 / 4,68 ft)
(31,77
m / 31,00 m) x 5,60 m x (1,40 / 1,43 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,14lbs / 0,97kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1937 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun -
0,08lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1937 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
aft
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Mines
2
- 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 8 reloads - 6,397 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 544 shp / 405 Kw = 14,00 kts
Range
750nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 6 tons
Complement:
13
- 18
Cost:
£0,028
million / $0,112 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
11 tons, 13,1%
- Guns: 1 tons, 0,9%
- Weapons: 10 tons, 12,2%
Machinery:
15 tons, 17,6%
Hull,
fittings & equipment: 37 tons, 43,2%
Fuel,
ammunition & stores: 6 tons, 7,0%
Miscellaneous
weights: 16 tons, 19,1%
- Hull above water: 8 tons
- On freeboard deck: 8 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
241 lbs / 109 Kg = 123,2 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,31
Metacentric
height 0,6 ft / 0,2 m
Roll
period: 9,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,35
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,350 / 0,355
Length
to Beam Ratio: 5,54 : 1
'Natural
speed' for length: 12,50 kts
Power
going to wave formation at top speed: 58 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 8,86 ft /
2,70 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Forward deck: 35,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 20,00%, 3,94 ft / 1,20 m, 3,94 ft / 1,20 m
- Quarter deck: 25,00%, 3,94 ft / 1,20
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Average freeboard: 6,18 ft / 1,88 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 71,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 109,4%
Waterplane
Area: 1 159 Square feet or 108 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 177%
Structure
weight / hull surface area: 22 lbs/sq ft or 106 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,85
-
Longitudinal: 4,22
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
KT-17 - KT-24 (1937)
Bardzo fajne okręciki! Podoba mi się dodatkowa funkcja stawiania min i zwalczania okrętów podwodnych. Prędkości nie ma co się "czepiać", jeśli zaskutkowała ona wzrostem dzielności morskiej. A dla podstawowej funkcji przybrzeżnego trałowca jest ona i tak zupełnie wystarczająca. Nie mam również zastrzeżeń do urody jednostek!
OdpowiedzUsuńŁK
Próbowałem dać jeden węzeł więcej, ale parametry zaczęły się "sypać", więc odpuściłem. To nie jest ścigacz OP; jego (pomocnicza) rola w obronie pop to: wykryć i zaalarmować, a więcej... jak się uda.
UsuńJKS
Całkowita zgoda, jednak te dodatkowe możliwości również należy docenić!
UsuńŁK
Małe okręciki, ale mam kilka uwag.
OdpowiedzUsuń1. Zdecydowanie uważam, że komin jest za niski. Stanie na pomoście, na wysokości wylotu spalin z diesla to (przy nie korzystnym wietrze) koszmar.
2. Wejście na ten pomost tylko po pionowych drabinkach (brak schodów) to też dość „spartańskie” rozwiązanie.
3. Mam wątpliwość czy dobrze widać na bocznym rysunku schodki rufowe z górnego pokładu na rufowy.
Oczywiście istnienie takich jednostki to „niezauważalna” konieczność dla każdej floty, i trzeba doceniać, że pamiętasz także o takich potrzebach.
H_Babbock
Ad. 3. Te schodki prowadzą chyba pod pokład.
OdpowiedzUsuńKT
do kwestii niskiego komina dorzucę umiejscowienie bandery, która nie po raz pierwszy i w sposób dla mnie niewytłumaczalny jest lokowana tuż nad wylotem spalin. Przypadek czy przyświeca temu jakiś głębszy powód?
OdpowiedzUsuń"Obowiązki służbowe" ponownie dopadły Autora!
OdpowiedzUsuńŁK
"W obecnej sytuacji rynku pracy" (fraza popularna u różnej maści "ekspertów") trzeba dbać o posadę, jakąkolwiek się ma. Jednak nadmiar pracy jest szkodliwy zawsze i w każdej sytuacji.
UsuńŚwięta prawda! Wiem coś o tym (tj. szkodliwym nadmiarze) jako rówieśnik JKS.
UsuńŁK
To chyba jednak coś więcej niż "obowiązki służbowe"!
OdpowiedzUsuńŁK