sobota, 18 czerwca 2016

Kuter trałowy typu KT-17 (8 szt.)



Kuter trałowy typu KT-17 (8 szt.)

Okręciki te stanowią niewielkie rozwinięcie typu KT-1. Są nieco większe, mają większy zasięg, a dodatkowo posiadają możność stawiania niewielkiej ilości min.
Mimo niewielkich rozmiarów, ich właściwości morskie są na dość wysokim poziomie. Wynika to głównie (dzień dobry Autorze Springsharpa :)!) z niewielkiej prędkości maksymalnej.
Dwie jednostki tego typu będą bazować w nowo pozyskanej bazie w Świnoujściu, a reszta w koloniach.

 

KT-17, Poland Minesweeping craft laid down 1937

Displacement:
            80 t light; 82 t standard; 86 t normal; 89 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (104,25 ft / 101,71 ft) x 18,37 ft x (4,59 / 4,68 ft)
            (31,77 m / 31,00 m) x 5,60 m  x (1,40 / 1,43 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,14lbs / 0,97kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1937 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,08lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1937 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Mines
      2 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 8 reloads - 6,397 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 544 shp / 405 Kw = 14,00 kts
            Range 750nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 6 tons

Complement:
            13 - 18

Cost:
            £0,028 million / $0,112 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 11 tons, 13,1%
               - Guns: 1 tons, 0,9%
               - Weapons: 10 tons, 12,2%
            Machinery: 15 tons, 17,6%
            Hull, fittings & equipment: 37 tons, 43,2%
            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 7,0%
            Miscellaneous weights: 16 tons, 19,1%
               - Hull above water: 8 tons
               - On freeboard deck: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              241 lbs / 109 Kg = 123,2 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,35

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,350 / 0,355
            Length to Beam Ratio: 5,54 : 1
            'Natural speed' for length: 12,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 58 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Forward deck:       35,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:    20,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        25,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      6,18 ft / 1,88 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 109,4%
            Waterplane Area: 1 159 Square feet or 108 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 177%
            Structure weight / hull surface area: 22 lbs/sq ft or 106 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 4,22
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

KT-17 - KT-24 (1937)

10 komentarzy:

  1. Bardzo fajne okręciki! Podoba mi się dodatkowa funkcja stawiania min i zwalczania okrętów podwodnych. Prędkości nie ma co się "czepiać", jeśli zaskutkowała ona wzrostem dzielności morskiej. A dla podstawowej funkcji przybrzeżnego trałowca jest ona i tak zupełnie wystarczająca. Nie mam również zastrzeżeń do urody jednostek!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbowałem dać jeden węzeł więcej, ale parametry zaczęły się "sypać", więc odpuściłem. To nie jest ścigacz OP; jego (pomocnicza) rola w obronie pop to: wykryć i zaalarmować, a więcej... jak się uda.

      JKS

      Usuń
    2. Całkowita zgoda, jednak te dodatkowe możliwości również należy docenić!
      ŁK

      Usuń
  2. Małe okręciki, ale mam kilka uwag.
    1. Zdecydowanie uważam, że komin jest za niski. Stanie na pomoście, na wysokości wylotu spalin z diesla to (przy nie korzystnym wietrze) koszmar.
    2. Wejście na ten pomost tylko po pionowych drabinkach (brak schodów) to też dość „spartańskie” rozwiązanie.
    3. Mam wątpliwość czy dobrze widać na bocznym rysunku schodki rufowe z górnego pokładu na rufowy.
    Oczywiście istnienie takich jednostki to „niezauważalna” konieczność dla każdej floty, i trzeba doceniać, że pamiętasz także o takich potrzebach.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
  3. Ad. 3. Te schodki prowadzą chyba pod pokład.
    KT

    OdpowiedzUsuń
  4. do kwestii niskiego komina dorzucę umiejscowienie bandery, która nie po raz pierwszy i w sposób dla mnie niewytłumaczalny jest lokowana tuż nad wylotem spalin. Przypadek czy przyświeca temu jakiś głębszy powód?

    OdpowiedzUsuń
  5. "Obowiązki służbowe" ponownie dopadły Autora!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "W obecnej sytuacji rynku pracy" (fraza popularna u różnej maści "ekspertów") trzeba dbać o posadę, jakąkolwiek się ma. Jednak nadmiar pracy jest szkodliwy zawsze i w każdej sytuacji.

      Usuń
    2. Święta prawda! Wiem coś o tym (tj. szkodliwym nadmiarze) jako rówieśnik JKS.
      ŁK

      Usuń
  6. To chyba jednak coś więcej niż "obowiązki służbowe"!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń