czwartek, 3 lipca 2025

Budowa kolumbijskich kanonierek typu Puma 1929-1930 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich kanonierek typu Puma 1929-1930 (2 jednostki)

Średniej wielkości, silnie uzbrojone kanonierki. Główne ich zadania to:
- ostrzał nieprzyjacielskiego wybrzeża;
- obrona wybrzeża własnego, w tym wsparcie ogniem własnych małych okrętów torpedowych (torpedowce, kutry);
- eskortowanie statków i konwojów;
- patrolowanie..
Jeżeli w czasie ewentualnej wojny ważniejsze okażą się zadania eskortowe, będzie można – kosztem stanowiska nr 2 artylerii głównej – wzmocnić artylerię plot (+ 1xIx76/23, + 4xIx37/51) oraz uzbrojenie pop (+ 2xIxmbg). Dobre właściwości morskie, pozwalają Pumie na operowanie w praktycznie każdych warunkach pogodowych.
Obydwie kanonierki powstały w stoczni Astillero Naval No.1 w Callao. Za wyjątkiem dział 152 mm, wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O niewielkim wydłużeniu i stosunkowo małym zanurzeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 1800 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 3xIx152 mm/53 Bethlehem Steel M1920, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem SP 47,6 kg wynosi 23160 m;
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIxwbg z zapasem 24 bg.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie. Ponieważ układ opancerzenia to proste „pudełko”, schematu nie rysowałem.
Inne
Na jednostce zainstalowano cztery radiostacje oraz szumonamiernik.

Puma, Great Colombia gunboat laid down 1928, launched 1928, completed 1929 (engine 1928)

Displacement:
            939 t light; 999 t standard; 1 116 t normal; 1 209 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (261,23 ft / 257,22 ft) x 36,75 ft x (9,02 / 9,56 ft)
            (79,62 m / 78,40 m) x 11,20 m  x (2,75 / 2,91 m)

Armament:
      3 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              3 x Single mounts on centreline, evenly spread
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 316 lbs / 144 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                    Width (max)          Length (avg)             Height (avg)
            Main:           2,01" / 51 mm     159,45 ft / 48,60 m     9,51 ft / 2,70 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 95% of normal length
   - Gun armour:         Face (max)       Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           2,01" / 51 mm                     -                             2,01" / 51 mm
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm
   - Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 shp / 2 685 Kw = 18,65 kts
            Range 5 900nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 127 tons, at max displacement = 228 tons

Complement:
            96 - 125

Cost:
            £0,333 million / $1,334 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 115 tons, 10,3%
               - Guns: 109 tons, 9,8%
               - Weapons: 6 tons, 0,5%
            Armour: 241 tons, 21,6%
               - Belts: 131 tons, 11,7%
               - Armament: 18 tons, 1,6%
               - Armour Deck: 88 tons, 7,8%
               - Conning Tower: 5 tons, 0,4%
            Machinery: 112 tons, 10,0%
            Hull, fittings & equipment: 471 tons, 42,2%
            Fuel, ammunition & stores: 177 tons, 15,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 092 lbs / 755 Kg = 10,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
            Roll period: 12,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,47

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,458 / 0,468
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 16,04 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,10 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  11,48 ft / 3,50 m
               - Forward deck:       30,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Aft deck:                32,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Quarter deck:        18,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Average freeboard:                      11,48 ft / 3,50 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 65,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 135,3%
            Waterplane Area: 6 069 Square feet or 564 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 134%
            Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 288 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,40
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Puma (1929)
Yaguar (1930)

5 komentarzy:

  1. Efektowne, choć niewielkie, okręty. Decyduje o tym zastosowanie ciężkiej artylerii 6". Przyznam, że zawsze budził mój niepokój montaż tak poważnego kalibru na okręcie o wyporności ~ 1000 ts. Czy nie lepiej byłoby jednak zastosować armaty 5"?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Charakterystyczne dla klasycznych kanonierek (także monitorów i pływających baterii) jest relatywne "przezbrojenie" Podczas bombardowania np. nieprzyjacielskiej bazy, ten 1" robi jednak różnicę.
      Program wyliczył wartość "recoil effect", czyli odrzutu w wysokości 0,41 na 1,00 możliwych. Nie ma więc obawy, że po oddaniu salwy, dziób straci kontakt z rufą.

      JKS

      Usuń
    2. Jeśli program dozwala, to czemu nie? W końcu pocisk 6" ma 2 x większą masę od pocisku 5". :)
      ŁK

      Usuń
  2. Uwielbiam te małe krążowniki! To chyba najbardziej praktyczne okręty w każdej flocie, tu jak widzę, nie ma tego ryzyka, co na Piłsudskim, gdzie rufa gadała co innego, a reszta okrętu co innego po zainstalowaniu ciężkiej armaty na niej, świetny projekt i awangardowa sylweta, to coś pięknego w tym projekcie, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hamuj się z tymi pochwałami, bo mnie zepsujesz!

      JKS

      Usuń