piątek, 14 marca 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 10/2/1923

BIULETYN INFORMACYJNY NR 10/2/1923

Okręty

Oddano do służby:
- mały pancernik typu Callao,
- kuter rzeczny typu No 10.
Uwaga: ponieważ kutry rzeczne typu No 10 różnią się od kutrów typu No 5 tylko słabszą jednostką napędową (240 zamiast 360 KM), a co za tym idzie mniejszą prędkością (23,5 zamiast 25,8 w), lecz większym zasięgiem (1100 Mm przy 12 w zamiast 700 Mm przy 13 w), osobnego postu dla nich nie przewidziano.
Rozpoczęto budowę trzech niszczycieli typu Trueno.
W trakcie budowy znajdują się:
- trałowiec typu Cigüeña,
- trzy kutry patrolowe typu Marañón,
- dwa kutry rzeczne typu No10.
Rozpoczęto przebudowę kanonierki rzecznej General Pinzón na rzeczny transportowiec wojska.
Aktualnie, w skład floty kolumbijskiej (morskiej) wchodzą:
- 2 małe pancerniki,
- 1 krążownik pancerny,
- 2 krążowniki pancernopokładowe,
- 6 niszczycieli,
- 4 okręty podwodne,
- 3 kanonierki,
- 3 patrolowce,
- 6 kutrów patrolowych,
- 1 stawiacz min,
- 1 trałowiec,
- 1 transportowiec wojska,
- 1 okręt szkolny.
Komponent rzeczny floty składa się z:
- 1 monitora rzecznego,
- 7 kanonierek rzecznych,
- 10 kutrów rzecznych.

Pozostałe wiadomości

W Callao amerykańsko-kolumbijska spółka akcyjna Grupo BS/Breca (BSB) rozpoczęła produkcję stali pancernej i narzędziowej oraz dział i amunicji 57 mm na licencji Bethlehem Steel. Planuje się rozszerzenie asortymentu produkcji na działa i amunicję 76,2 i 102 mm.
Po wprowadzeniu do służby drugiego pancernika typu Callao, rezerwy kadrowe kolumbijskiej MW stopniały niemal do zera. Aby zachęcić potencjalnych kandydatów do wstępowania do MW, podniesiono pobory personelu pływającego o 10%, a lądowego o 5%.

Budżet

Rok budżetowy 1923 zamknął się nadwyżką w wysokości $10 763, o kwotę tę zostanie powiększony budżet na rok następny. 

8 komentarzy:

  1. Czy przebudowa kanonierki "General Pinzon" będzie przedmiotem osobnego postu? jako jednostka z napędem tylnokołowym byłaby ciekawym urozmaiceniem galerii okrętów prezentowanych na tym blogu! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, To będzie z pewnością ciekawy post.
      ŁK

      Usuń
  2. Te niszczyciele też budzą ciekawość, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, to pozostało tylko uzbroić się w cierpliwość...

      JKS

      Usuń
  3. Swoją drogą, niezwykle istotne informacje są na dole raportu, o preferowaniu zasobu stalowni na własnych warunkach w BS/Breca (BSB), a już informacja o nadwyżce finansowej pomimo oddania do służby pancernika, jest czymś wręcz bardzo interesującym, jak do tego w ogóle doszło w sytuacji tak kosztownego uruchomienia w danym roku, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadwyżka budżetowa nie jest żadnym cudem. Wejście do służby drugiego pancernika typu "Callao" było w budżecie przewidziane, a środki na to zabezpieczone. Dość dynamiczny rozwój ekonomiczny (szczególnie w przemyśle i górnictwie) w Federacji, generuje większe przychody z podatków, a więc i możliwości budżetowe rosną. Np. na rok 1924, założono wzrost wpływów do budżetu o 16,5% (w porównaniu z rokiem poprzednim), w rezultacie, budżet MW na ten sam rok wzrośnie o 14%.

      JKS

      Usuń
    2. 16,5% na rok było wtedy możliwe.
      Problemem historii alternatywnych tego czasu jest fakt, że w drugiej połowie XIX i XX wieku nastąpił większy rozwój ekonomiczny świata niż od początków ludzkości do 1850 roku. Dość łatwo jest określić, jak wyglądałaby gospodarka rzymska, jeśli udałoby się Rzymianom w czasach pięciu dobrych cesarzy podbić ziemie dzisiejszej Szkocji czy Polski. Ale w XX wieku mała zmiana warunków początkowych dałaby już po kilku a co dopiero kilkudziesięciu latach ogromną zmianę sytuacji na świecie.
      Przykładem tego wzrostu gospodarczego niech będą Oświęcimskie Zakłady Napraw Samochodów (funkcjonowały w drugiej połowie wieku, ale w pierwszej zmiany bywały jeszcze szybsze). Bardziej trafną nazwą byłoby Zakład Remontów Generalnych i Modernizacji Ciężarówek. W 1952 (pierwszym pełnym roku funkcjonowania) zakład miał 386 pracowników i wykonał 353 naprawy główne (tak w dokumentach określano remont generalny całego pojazdu połączony lub nie z modernizacją) ciężarówek Zis-5, czyli mniej-więcej jedną na pracownika. W szczytowym 1979 roku miał 1010 pracowników (około 1200 włącznie z praktykantami) i wykonał 5700 napraw głównych znacznie bardziej skomplikowanych ciężarówek STAR 2* i STAR 200 plus nieznana liczba napraw silników i innych podzespołów dowożonych osobno. Czyli wydajność pracy rozumiana jako ilość pracy wykonanej w zakładzie w przeliczeniu na pracownika wzrosła grubo ponad pięć razy, bliżej dziesięciu. Ten wzrost wydajności był spowodowany lepszym wyposażeniem, lepszym wykształceniem pracowników, postępem w dziedzinie BHP (mniej wypadków), rozwojem medycyny (pracownik po wypadku czy chorobie prędzej wracał do pracy).
      Stonk

      Usuń