BIULETYN INFORMACYJNY NR 10/2/1923
Okręty
Oddano
do służby:
-
mały pancernik typu Callao,
-
kuter rzeczny typu No 10.
Uwaga: ponieważ
kutry rzeczne typu No 10 różnią się
od kutrów typu No 5 tylko słabszą
jednostką napędową (240 zamiast 360 KM), a co za tym idzie mniejszą prędkością
(23,5 zamiast 25,8 w), lecz większym zasięgiem (1100 Mm przy 12 w zamiast 700
Mm przy 13 w), osobnego postu dla nich nie przewidziano.
Rozpoczęto
budowę trzech niszczycieli typu Trueno.
W
trakcie budowy znajdują się:
-
trałowiec typu Cigüeña,
-
trzy kutry patrolowe typu Marañón,
-
dwa kutry rzeczne typu No10.
Rozpoczęto
przebudowę kanonierki rzecznej General
Pinzón na rzeczny transportowiec wojska.
Aktualnie,
w skład floty kolumbijskiej (morskiej) wchodzą:
-
2 małe pancerniki,
-
1 krążownik pancerny,
-
2 krążowniki pancernopokładowe,
-
6 niszczycieli,
-
4 okręty podwodne,
-
3 kanonierki,
-
3 patrolowce,
-
6 kutrów patrolowych,
-
1 stawiacz min,
-
1 trałowiec,
-
1 transportowiec wojska,
-
1 okręt szkolny.
Komponent
rzeczny floty składa się z:
-
1 monitora rzecznego,
-
7 kanonierek rzecznych,
-
10 kutrów rzecznych.
Pozostałe wiadomości
W
Callao amerykańsko-kolumbijska spółka akcyjna Grupo BS/Breca (BSB) rozpoczęła produkcję
stali pancernej i narzędziowej oraz dział i amunicji 57 mm na licencji Bethlehem
Steel. Planuje się rozszerzenie asortymentu produkcji na działa i amunicję 76,2
i 102 mm.
Po
wprowadzeniu do służby drugiego pancernika typu Callao, rezerwy kadrowe kolumbijskiej MW stopniały niemal do zera.
Aby zachęcić potencjalnych kandydatów do wstępowania do MW, podniesiono pobory
personelu pływającego o 10%, a lądowego o 5%.
Budżet
Rok
budżetowy 1923 zamknął się nadwyżką w wysokości $10 763, o kwotę tę zostanie powiększony
budżet na rok następny.
Czy przebudowa kanonierki "General Pinzon" będzie przedmiotem osobnego postu? jako jednostka z napędem tylnokołowym byłaby ciekawym urozmaiceniem galerii okrętów prezentowanych na tym blogu! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Tak, będzie.
UsuńJKS
Bardzo się cieszę, To będzie z pewnością ciekawy post.
UsuńŁK
Te niszczyciele też budzą ciekawość, karol flibustier
OdpowiedzUsuńNo, to pozostało tylko uzbroić się w cierpliwość...
UsuńJKS
Swoją drogą, niezwykle istotne informacje są na dole raportu, o preferowaniu zasobu stalowni na własnych warunkach w BS/Breca (BSB), a już informacja o nadwyżce finansowej pomimo oddania do służby pancernika, jest czymś wręcz bardzo interesującym, jak do tego w ogóle doszło w sytuacji tak kosztownego uruchomienia w danym roku, karol flibustier
OdpowiedzUsuńNadwyżka budżetowa nie jest żadnym cudem. Wejście do służby drugiego pancernika typu "Callao" było w budżecie przewidziane, a środki na to zabezpieczone. Dość dynamiczny rozwój ekonomiczny (szczególnie w przemyśle i górnictwie) w Federacji, generuje większe przychody z podatków, a więc i możliwości budżetowe rosną. Np. na rok 1924, założono wzrost wpływów do budżetu o 16,5% (w porównaniu z rokiem poprzednim), w rezultacie, budżet MW na ten sam rok wzrośnie o 14%.
UsuńJKS
16,5% na rok było wtedy możliwe.
UsuńProblemem historii alternatywnych tego czasu jest fakt, że w drugiej połowie XIX i XX wieku nastąpił większy rozwój ekonomiczny świata niż od początków ludzkości do 1850 roku. Dość łatwo jest określić, jak wyglądałaby gospodarka rzymska, jeśli udałoby się Rzymianom w czasach pięciu dobrych cesarzy podbić ziemie dzisiejszej Szkocji czy Polski. Ale w XX wieku mała zmiana warunków początkowych dałaby już po kilku a co dopiero kilkudziesięciu latach ogromną zmianę sytuacji na świecie.
Przykładem tego wzrostu gospodarczego niech będą Oświęcimskie Zakłady Napraw Samochodów (funkcjonowały w drugiej połowie wieku, ale w pierwszej zmiany bywały jeszcze szybsze). Bardziej trafną nazwą byłoby Zakład Remontów Generalnych i Modernizacji Ciężarówek. W 1952 (pierwszym pełnym roku funkcjonowania) zakład miał 386 pracowników i wykonał 353 naprawy główne (tak w dokumentach określano remont generalny całego pojazdu połączony lub nie z modernizacją) ciężarówek Zis-5, czyli mniej-więcej jedną na pracownika. W szczytowym 1979 roku miał 1010 pracowników (około 1200 włącznie z praktykantami) i wykonał 5700 napraw głównych znacznie bardziej skomplikowanych ciężarówek STAR 2* i STAR 200 plus nieznana liczba napraw silników i innych podzespołów dowożonych osobno. Czyli wydajność pracy rozumiana jako ilość pracy wykonanej w zakładzie w przeliczeniu na pracownika wzrosła grubo ponad pięć razy, bliżej dziesięciu. Ten wzrost wydajności był spowodowany lepszym wyposażeniem, lepszym wykształceniem pracowników, postępem w dziedzinie BHP (mniej wypadków), rozwojem medycyny (pracownik po wypadku czy chorobie prędzej wracał do pracy).
Stonk