BIULETYN INFORMACYJNY NR 19/1/1928
Okręty
Oddano
do służby:
-
dwa kutry patrolowe typu Chágres (post
z dnia 10.06.2025),
-
transportowiec wodnosamolotów typu Galapagos
(post z dnia 16.06.2025),
-
dwa kutry torpedowe typu BT-4,
-
trzy kutry trałowe typu D1.
Rozpoczęto
budowę:
-
dwu kanonierek typu Puma,
-
dwu kutrów rzecznych typu No 13.
W
trakcie budowy znajdują się:
-
trzy krążowniki lekkie typu Almirante
Padilla,
-
dwa trałowce typu Parina,
-
zbiornikowiec floty typu Huascarán.
Zakończono
przebudowę kanonierki rzecznej typu Iquitos
(post z dnia 13.03.2025).
Rozpoczęto
przebudowę kanonierki typu Miranda.
Częściowo
przezbrojono transportowiec wojska Mariscal
Sucre, zamieniając działka 37/40 mm M1885 na działka 37/51 mm M1918.
Lotnictwo
Zakupiono
i wprowadzono do służby 7 pływakowych wodnosamolotów torpedowo-bombowych typu Martin
T3M.
Wprowadzono
do służby dalszych 6 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych typu Vought
UO-4.
Wprowadzono
do służby dalsze 3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające typu
Fairey N.4.
Wprowadzono
do służby dalszych 10 samolotów myśliwskich typu Curtiss P1 Hawk.
Detaszowano
do współpracy z jednostkami rzecznymi dalsze trzy rozpoznawcze łodzie latające typu
Curtiss HS, a sześć pozostałych wycofano ze służby i przeznaczono do roli
rezerwuaru części zamiennych.
Aktualnie,
w skład Dowództwa Lotnictwa Morskiego (Comando de Aviación Naval, CAN) wchodzą:
-
6 rozpoznawczych łodzi latających Curtiss HS,
-
3 pływakowe wodnosamoloty myśliwskie Curtiss HA,
-
3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające Curtiss F5L,
-
15 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Aeromarine AS-2,
-
13 samolotów myśliwskich Curtiss TS-1,
-
7 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczo-torpedowo-bombowych Curtiss CS,
-
6 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzi latających Fairey N.4,
-
20 samolotów myśliwskich Curtiss P1 Hawk,
-
12 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Vought UO-4,
-
7 pływakowych wodnosamolotów torpedowo-bombowych Martin T3M.
Łącznie
92 aparaty.
Uzbrojenie
W
zakładach Grupo BS/Breca rozpoczęto licencyjną produkcję dział 102/50 mm BS/BSB
M1910.
Pozostałe wiadomości
W
mieście Buenaventura, rozpoczęto budowę zakładów Sulzer Südamerika. Po
ukończeniu budowy, zakłady będą wytwarzać silniki diesla średniej i dużej mocy,
głównie dla jednostek pływających i lokomotyw.
W
La Predrera nad dopływem Amazonki Rio Caquetá (w Brazylii zwanej Japurá), rozpoczęto
budowę małej bazy wodnosamolotów oraz polowego lądowiska.
W sąsiedztwie
ukończonej w ubiegłym roku bazy wodnosamolotów w Puerto Narino, rozpoczęto
budowę stacji zaopatrzeniowej dla flotylli rzecznych operujących w dorzeczu
Amazonki.
Podoba mi się rozpoczęcie budowy licencyjnych armat 102 mm. Starsze działa tego kalibru zaczynają już odstawać od wymogów elementarnej nowoczesności. Choć, z drugiej strony, przeskok kalibrów z 76 mm na 127 mm nie jest rażący, a tam, gdzie mamy na okrętach działa 102 mm można instalować bądź "krótkie" 127 mm, bądź "długie" 76 mm - w nowoczesnych wersjach DP. Zaciekawiła mnie przebudowa kanonierki "Miranda" To zdaje się ten ex-hiszpański okręt, który w realu pływał we flocie wenezuelskiej.
OdpowiedzUsuńŁK
Jak już pisałem, cały czas staram się jednocześnie unowocześnić i zunifikować uzbrojenie floty. Jednakże, z uwagi na otrzymaną "w spadku" po republikach związkowych znaczną rozmaitość modeli, nie jest to sprawą ani łatwą, ani możliwą do wykonania w krótkim czasie.
UsuńTak, to ta "Miranda", ex-"Diego de Velazquez"
JKS
Ta kanonierka to bardzo skromny i już wiekowy okręt. Czy zamierzasz po przebudowie dalej używać go w tej roli, czy też przewidujesz dla niego inne przeznaczenie? W moim odczuciu raczej nadaje się na jednostkę pomocniczą np. bazę nurków lub okręt hydrograficzny. A może przeniesienie w charakterze jednostki bojowej do flotylli rzecznej? :)
UsuńŁK
Niebawem zobaczysz 😉.
UsuńJKS
Stacja zaopatrzeniowa dla jednostek pływających? karol flibustier
OdpowiedzUsuńStacja, czy baza zaopatrzeniowa, cóż w tym dziwnego?
UsuńTeoretycznie, w paliwo, amunicję, żywność itp. zaopatrzyć się można w każdym porcie, czy przystani, ale trudności komunikacyjne sprawiają, że praktycznie nie zawsze jest to możliwe. Budowana baza będzie jak gdyby hurtownią "dóbr wszelakich" w stosunku do mniejszych składów zaopatrzenia.
Uwarunkowania geograficzne są takie, że dorzecze Amazonki (w którym operuje większość kolumbijskich jednostek rzecznych) nie ma połączenia wodnego z wybrzeżem Pacyfiku. Zaopatrzenie można więc dla nich (jednostek rzecznych) dostarczać tylko drogą lądowa (i teoretycznie powietrzną). Łatwiej dostarczyć zaopatrzenie drogą lądową w jedno miejsce, a potem rozprowadzić je już drogami wodnymi, niż w wiele miejsc.
JKS
Dobry pomysł! prosiłem o doprecyzowanie, bo można było odnieść wrażenie, że to dla formacji lotniczej tylko, ale widzę, że dla flotylli, karol flibustier
UsuńNawet interesująca maszyna http://www.wings-aviation.ch/21-USNavy/Aeromarine-AS/5613.jpg karol flibustier
OdpowiedzUsuń