Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Marañón 1923-1924 (6 jednostek)
Wyglądałoby, że prezentowane okręciki
stanowią proste, powiększone rozwinięcie kutrów typu Orinoco. Jednakże, prócz różnic ilościowych (dwa km-y zamiast
jednego, 6 bg cięższego typu zamiast 4 lżejszego, 900 KM napędu zamiast 660,
dwie radiostacje zamiast jednej itd.), występują również różnice jakościowe.
Grawitacyjną wentylację maszynowni zastąpiono mechaniczną, dodano skrzydła
pomostu i jego brezentową osłonę oraz użyto większej łodzi okrętowej. Zadania
kutrów typu Marañón są takie
same, jak ich poprzedników, niemniej, silniejsze uzbrojenie, większa prędkość
maksymalna i zasięg, dają zwiększone możliwości ich realizacji.
Wszystkie jednostki buduje stocznia Astillero
Naval No.1 (AN1) w Callao. Za wyjątkiem diesli i dział 76,2 mm, wszystkie
dostawy zapewnił przemysł krajowy. Kutry będą wykorzystywane na peruwiańskich
wybrzeżach Federacji i zaopatrywane przez tamtejszą republikańską admiralicję.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym
wydłużeniu i minimalnym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa wały
śrubowe, napędzane silnikami diesla Gray, o mocy 450 KM każdy, w jednej
maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 2xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- 1xwbg
z zapasem 6 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje
krótkiego zasięgu i szumonamiernik.
Marañón, Great Colombia patrol craft laid down 1923, launched 1923, completed 1923 (engine 1923)
Displacement:
78 t light; 81 t
standard; 94 t normal; 105 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(117,28 ft / 114,17 ft)
x 15,75 ft x (5,91 / 6,25 ft)
(35,75 m / 34,80 m) x
4,80 m x (1,80 / 1,91 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Main DC/AS Mortars
1 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charge + 6 reloads - 1,316 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
900 shp / 671 Kw = 18,15 kts
Range 1 900nm at
13,00 kts
Bunker normal = 13
tons, at max displacement = 24 tons
Complement:
14 - 19
Cost:
£0,021 million / $0,085
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 tons, 3,1%
- Guns: 1 tons, 1,4%
- Weapons: 2 tons, 1,7%
Machinery: 30 tons,
32,0%
Hull, fittings &
equipment: 46 tons, 49,0%
Fuel, ammunition &
stores: 16 tons, 17,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
115 lbs / 52 Kg = 8,5 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,26
Metacentric height 0,5
ft / 0,1 m
Roll period: 9,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,16
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,37
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,310 / 0,325
Length to Beam Ratio:
7,25 : 1
'Natural speed' for
length: 10,69 kts
Power going to wave
formation at top speed: 62 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 8,50 ft /
2,59 m, 7,02 ft / 2,14 m
- Forward deck: 30,00%, 7,02 ft / 2,14
m, 6,50 ft / 1,98 m
- Aft deck: 26,00%, 6,50 ft / 1,98 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Quarter deck: 22,00%, 6,00 ft / 1,83
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Average freeboard: 6,65 ft / 2,03 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 108,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 93,9%
Waterplane Area:
1 058 Square feet or 98 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 148%
Structure weight / hull
surface area: 22 lbs/sq ft or 110 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 6,65
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Maranon (1923)
Ucayali (1923)
Apurimac (1923)
Huallaga (1924)
Eme (1924)
Mantaro (1924)
Metr szersze, ale.... niekoniecznie, bo wtedy wyporność poszłaby do 130-140ts, co urwałoby jeden węzeł z szybkości. Okręty idealne do przewidywanych zadań, karol flibustier
OdpowiedzUsuńOczywiście mowa o full, bo idąc na patrol, ma się full, wracając ma się standard lub light, tak było na Helu z 9 Flotylli, karol flibustier
OdpowiedzUsuńJa wiem że dla okrętu to może zabrzmieć bluźnierczo ale jest doprawdy uroczy ;)
OdpowiedzUsuńPawel76
:).
UsuńJKS
Kiedy zostaną wprowadzone do służby nkm-y 12,7 mm Browning? Te krótkie armaty 76 mm nie są jednak optymalnym rozwiązaniem (zwłaszcza w połączeniu z ckm-ami 7,62 mm). Osobiście bardziej odpowiada mi dla tego okrętu działo 57 mm L/50 Mark 8.
OdpowiedzUsuńŁK
Zakłady Fábrica Nacional de Armas (FNA) planują rozpoczęcie licencyjnej produkcji nkm-u Browning 12,7/90 M1921 w roku 1924.
Usuń57 mm L/50 Mark 8? Nie znam tego modelu.
JKS
Nie znasz? Zajrzyj zatem na navweaps! :)
UsuńŁK
No tak, to ta pochodna Hotchkissa. W kolumbijskim arsenale jest podobny model Mark 2 L/40.
UsuńJKS
57 mm L/50 ma lepszą balistykę. A i użycie armat 127 mm z pewnością też nie zakończy się na modelu L/40 z 1890 r.
UsuńŁK
Zaplanowałem licencyjną produkcję modelu 57/50 mm w zakładach Grupo BS/Breca już od końca tego roku. Będzie on sukcesywnie zastępować model 57/40.
UsuńAktualnie, w kolumbijskim arsenale znajdują się dwa modele dział 127 mm; L/40 M1890 i L/50 M1900.
JKS
Bardzo rozsądne posunięcie!
UsuńŁK
No tak, zapomniałem, że już są armaty 127 mm L/50 na "Cristobalu Colonie".
UsuńŁK
Cały blog szoruje o dno proponuję skończyć tę nierówną walkę i zacząć coś pokrewniejszego o Polsce np. historia alternatywna I Rzeczpospolita (Obojga Narodów) sprzymierza się...no właśnie z kim? Wygrywa wojnę z Rosją nie dochodzi do II i III rozbioru a nowy władca Polski przychylnie patrzy na rozwój marynarki RON...
OdpowiedzUsuńPs. To tylko sugestie ale jak chcesz szorować po dnie...
Zanim zaczniesz krytykować - spróbuj docenić całościowe i metodyczne ujęcie tego alternatywnego tematu. Historia znacznie bardziej osadzona w realiach, niźli I RP cudownie odradzająca się po I rozbiorze jako mocarstwo morskie. Z kimże ta Polska miałaby się sprzymierzyć, żeby odwrócić nadciągający upadek? Jedyny wariant to właśnie sojusz z Rosją. Do czasów epoki napoleońskiej z pewnością o charakterze wasalnym...
UsuńŁK
Anonimie, załóż własnego bloga, na pewno nie będziesz szorował...
UsuńJKS