wtorek, 11 kwietnia 2023

Niderlandzkie kanonierki typu Odin 1929-1930 (3 jednostki)

Niderlandzkie kanonierki typu Odin 1929-1930 (3 jednostki)

Prezentowane kanonierki są rozwinięciem typu Balder (post z dnia 29.01.2023). Od swoich poprzedniczek są większe, silniej uzbrojone, szybsze, a także posiadają większy zasięg. Ich zadania pokrywają się z okrętami typu Balder.
Mimo użycia w architekturze okrętu licznych elementów z kanonierek Balder, sylwetka Odina sprawia wrażenie masywnej, a nawet zwalistej; jest to efekt dziobowej superpozycji stanowisk artylerii głównej na stosunkowo krótkim kadłubie. Konstrukcja okrętu uwzględnia miejsce pod planowane za 2-3 lata stanowiska małokalibrowej artylerii plot.
Odin został zbudowany w stoczni A.F. Smulders w Schiedam, a kolejne dwie jednostki typu w stoczni Curaçao Droogdok Maatschappij w Willemstad. Wszystkie trzy okręty zostały detaszowane do Indii Zachodnich; zastąpią tam przebudowywane właśnie kanonierki typu Koetei.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla szybszych jednostek kolonialnych.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 3xIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19100 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 1xIx75/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10600 m;
- 5xIx13,2/78 FN P1919,
- 2xwbg z zapasem 48 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Okręty wyposażono w cztery radiostacje oraz szumonamiernik. 

Odin, Netherlands gunboat laid down 1928, launched 1928, completed 1929 (engine 1929)

Displacement:
            793 t light; 834 t standard; 952 t normal; 1 047 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (261,35 ft / 256,89 ft) x 35,43 ft x (7,87 / 8,44 ft)
            (79,66 m / 78,30 m) x 10,80 m  x (2,40 / 2,57 m)

Armament:
      3 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
              3 x Single mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      1 - 2,95" / 75,0 mm 60,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 400 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1926 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck
                        1 raised mount
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      3 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              3 x Single mounts on centreline, aft evenly spread
                        3 double raised mounts
      Weight of broadside 173 lbs / 79 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)          Length (avg)             Height (avg)
            Main:            1,38" / 35 mm     178,48 ft / 54,40 m     14,11 ft / 4,30 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 107% of normal length
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                       -                                      -
            2nd:             0,59" / 15 mm                       -                                      -
    - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,79" / 20 mm
    - Conning towers: Forward 1,38" / 35 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 4 200 shp / 3 133 Kw = 19,85 kts
            Range 5 000nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 119 tons, at max displacement = 213 tons

Complement:
            85 - 111

Cost:
            £0,213 million / $0,852 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 50 tons, 5,3%
               - Guns: 39 tons, 4,1%
               - Weapons: 11 tons, 1,2%
            Armour: 230 tons, 24,2%
               - Belts: 145 tons, 15,2%
               - Armament: 9 tons, 0,9%
               - Armour Deck: 73 tons, 7,7%
               - Conning Tower: 3 tons, 0,3%
            Machinery: 129 tons, 13,5%
            Hull, fittings & equipment: 383 tons, 40,2%
            Fuel, ammunition & stores: 160 tons, 16,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 777 lbs / 1 260 Kg = 52,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
            Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
            Roll period: 11,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,32

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,465 / 0,477
            Length to Beam Ratio: 7,25 : 1
            'Natural speed' for length: 16,03 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                      Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Forward deck:       35,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Aft deck:                35,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Quarter deck:        14,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Average freeboard:                      11,22 ft / 3,42 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 56,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,0%
            Waterplane Area: 5 880 Square feet or 546 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 163%
            Structure weight / hull surface area: 48 lbs/sq ft or 232 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 2,01
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Odin (1929)
Bulgia (1929)
Heimdall (1930)

piątek, 7 kwietnia 2023

Niderlandzki zbiornikowiec floty typu Krakatau 1929 (1 jednostka)

Niderlandzki zbiornikowiec floty typu Krakatau 1929 (1 jednostka)

W związku z rosnącą w niderlandzkiej flocie liczbą okrętów bojowych, zdolnych do operowania w znacznej odległości od baz, zaistniał problem zaopatrzenia ich w paliwo. Rozwiązaniem ma być prezentowany dziś zbiornikowiec floty. W czasie pokoju, okręt będzie wraz z cywilnymi tankowcami uzupełniał zapasy paliw w bazach zamorskich. Podczas wojny – dzięki znacznej prędkości marszowej – będzie mógł towarzyszyć zespołom okrętów, celem zaopatrywania ich w paliwo. Oczywiście, towarzyszenie to kończy się w momencie wejścia zespołu w strefę działań bojowych; tankowiec jest wtedy detaszowany do umówionego miejsca, aby móc uzupełnić paliwo powracającym z akcji okrętom. Nie ma takich ograniczeń w przypadku towarzyszenia konwojom, okręt jest wtedy po prostu składnikiem konwoju.
Jednostka przewozi w 18 zbiornikach łącznie do 5780 t paliw płynnych (olej opałowy i napędowy, benzyny itp.). Krakatau może tankować okręty zarówno na postoju, jak i w marszu; to ostatnie tylko przy pozwalających na to warunkach pogodowych. W marszu można tankować jednocześnie dwa okręty, a na postoju teoretycznie do ośmiu, praktycznie do czterech.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. W momencie wejścia do służby jest największym okrętem niderlandzkiej MW.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla tankowców tego okresu. Dla uniknięcia nieporozumień; poniesiona na śródokręciu burta to tylko wysokie nadburcie, wolna burta na forward i aft decku ma stałą wysokość.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 3900 KM. Mogą być zasilane zarówno ze zbiorników własnych okrętu, jak i transportowych.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 2xIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19100 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 2xIx75/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10600 m;
- 6xIx13,2/78 FN P1919.
Centralnych przyrządów kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt wyposażono w pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu. 

Krakatau, Netherlands fleet tanker laid down 1927, launched 1928, completed 1929 (engine 1928)

Displacement:
            8 294 t light; 8 508 t standard; 9 824 t normal; 10 877 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (490,60 ft / 479,66 ft) x 56,43 ft x (21,00 / 22,85 ft)
            (149,53 m / 146,20 m) x 17,20 m  x (6,40 / 6,96 m)

Armament:
      2 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 2,95" / 75,0 mm 60,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 450 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised mounts
      6 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        4 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 135 lbs / 61 kg 

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                       -                                   -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 7 800 shp / 5 819 Kw = 16,68 kts
            Range 12 000nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 316 tons, at max displacement = 2 369 tons

Complement:
            493 - 641

Cost:
            £1,208 million / $4,834 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 30 tons, 0,3%
               - Guns: 30 tons, 0,3%
            Armour: 5 tons, 0,0%
               - Armament: 5 tons, 0,0%
            Machinery: 243 tons, 2,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 216 tons, 22,6%
            Fuel, ammunition & stores: 1 530 tons, 15,6%
            Miscellaneous weights: 5 800 tons, 59,0%
               - Hull below water: 3 530 tons
               - Hull above water: 2 250 tons
               - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 614 lbs / 6 175 Kg = 258,2 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
            Metacentric height 3,9 ft / 1,2 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,70

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,605 / 0,616
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 21,90 kts
            Power going to wave formation at top speed: 33 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,90 degrees
            Stern overhang: 5,91 ft / 1,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,                   Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,      20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,      12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                32,00%,  12,14 ft / 3,70 m,      12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        18,00%,  20,01 ft / 6,10 m,      20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      14,94 ft / 4,55 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,3%
            Waterplane Area: 19 889 Square feet or 1 848 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 154%
            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 361 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,01
                        - Longitudinal: 1,09
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

sobota, 1 kwietnia 2023

BIULETYN INFORMACYJNY NR 18/1/1929

            BIULETYN INFORMACYJNY NR 18/1/1929

Okręty

Oddane zostały do służby:
- cztery trałowce typu IJssel  (post z dnia 07.03.2023),
- jeden transportowiec wojska typu Europa (post z dnia 12.03.2023),
- osiem kutrów torpedowych typu T5 (post z dnia 27.03.2023),
- jeden krążownik ciężki typu Suriname.
Rozpoczęto budowę:
- sześciu ścigaczy okrętów podwodnych typu R1,
- ośmiu niszczycieli typu Callenburgh.
W budowie pozostają:
- jeden tankowiec floty typu Krakatau,
- jeden okręt zaopatrzeniowy typu Mars,
- trzy kanonierki typu Odin,
- dwa okręty-bazy typu Walcheren,
- cztery kutry torpedowe typu T5.
Trwa modernizacja trzech kanonierek typu Koetei.
Aktualnie, w skład MW Niderlandów wchodzą następujące okręty:
- 5 pancerników obrony wybrzeża,
- 2 krążowniki ciężkie,
- 3 krążowniki lekkie,
- 8 niszczycieli,
- 19 torpedowców,
- 21 okrętów podwodnych,
- 19 kanonierek,
- 12 patrolowców,
- 9 kutrów patrolowych,
- 12 kutrów torpedowych,
- 5 stawiaczy min,
- 12 trałowców,
- 1 transportowiec wodnosamolotów,
- 1 transportowiec wojska,
- 2 okręty hydrograficzne,
- 1 okręt warsztatowy,
- 2 holowniki pełnomorskie,
- 1 okręt szkolny.

Samoloty

Weszły do służby:
- Fokker C.VII
- dwumiejscowy rozpoznawczy wodnosamolot pływakowy, dwupłat, rok oblotu 1928, lata produkcji 1929-;
- wymiary: (LxSxH) 9,98x12,90x4,00 m, powierzchnia nośna 37,00 m2;
- masa: własna 1120 kg, startowa 1620 kg;
- jednostka napędowa: silnik gwiazdowy, 5-cylindrowy, chłodzony powietrzem Renard S5-275, o mocy nominalnej 275 KM;
- prędkość maksymalna: 177 km/h;
- pułap maksymalny: 3400 m;
- prędkość wznoszenia: 2,60 m/s;
- zasięg: 280 Mm (519 km);
- uzbrojenie: 2xIx7,9 mm, 100 kg bomb;
- Fokker C.VIII
- trzymiejscowy rozpoznawczy wodnosamolot pływakowy, górnopłat (parasol), rok oblotu 1928, lata produkcji 1929-;
- wymiary: (LxSxH) 11,15x14,03x3,15m, powierzchnia nośna 35,00 m2;
- masa: własna 1550 kg, startowa 2400 kg;
- jednostka napędowa: silnik widlasty, 10-cylindrowy, chłodzony cieczą Fokker V10-600, o mocy nominalnej 600 KM;
- prędkość maksymalna: 228 km/h;
- pułap maksymalny: 5800 m;
- prędkość wznoszenia: 5,30 m/s;
- zasięg: 350 Mm (648 km);
- uzbrojenie: 1xII+1xIx7,9 mm.
Dowództwo Lotnictwa MW dysponuje obecnie:
- 9 samolotami myśliwsko-rozpoznawczymi Fokker DC.I,
- 28 wodnosamolotami torpedowo-bombowymi Fokker T.III,
- 21 rozpoznawczymi łodziami latającymi Fokker B.II,
- 33 samolotami rozpoznawczo-bombowymi Fokker C.V,
- 80 samolotami myśliwskimi Fokker D.XIII,
- 49 wodnosamolotami torpedowo-bombowymi Fokker T.IV,
- 36 wodnosamolotami rozpoznawczymi Koolhoven F.K.34,
- 21 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.VII,
- 3 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.VIII.
Łącznie daje to liczbę 280 maszyn.

poniedziałek, 27 marca 2023

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T5 1929-1930 (12 jednostek)

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T5 1929-1930 (12 jednostek)

Lekko powiększona wersja kutrów typu T1. Od swoich poprzedników, prezentowane kutry są nieco większe, nieznacznie szybsze, posiadają również większy zasięg. Wytrzymałość konstrukcji kadłuba jest porównywalna, ale dzielność morska lepsza.
Okręty T5T8 i T13T16 powstały w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder, a T9T12 w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie.
Wszystkie kutry stacjonować będą w Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Stosunkowo mocno wydłużony, o niskiej wolnej burcie.
Napęd
Trzy wały napędowe. Silniki diesla DAF; 1x480 KM dla prędkości marszowej i 2x660 KM dla prędkości szczytowej. Na samym dieslu marszowym okręt osiąga prędkość maksymalną 23,11 w.
Uzbrojenie
- 1xIx13,2/78 FN P1919;
- 2xIxwt450.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną radiostację.

T5, Netherlands motor torpedo boat laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)

Displacement:
            35 t light; 36 t standard; 41 t normal; 45 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (86,48 ft / 84,97 ft) x 14,44 ft x (3,94 / 4,13 ft)
            (26,36 m / 25,90 m) x 4,40 m  x (1,20 / 1,26 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1929 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 17,7" / 450 mm, 15,75 ft / 4,80 m torpedoes - 0,819 t each, 1,638 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 1 800 shp / 1 343 Kw = 38,15 kts
            Range 285nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 5 tons, at max displacement = 9 tons

Complement:
            7 - 10

Cost:
            £0,018 million / $0,072 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 5,2%
               - Guns: 0 tons, 0,2%
               - Weapons: 2 tons, 4,9%
            Machinery: 23 tons, 56,1%
            Hull, fittings & equipment: 10 tons, 24,3%
            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 14,4%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 lbs / 2 Kg = 57,1 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,20

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 5,89 : 1
            'Natural speed' for length: 11,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 83 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Forward deck:       28,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Aft deck:                32,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Quarter deck:        16,00%,  5,41 ft / 1,65 m,  5,41 ft / 1,65 m
               - Average freeboard:                      5,41 ft / 1,65 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 103,5%
            Waterplane Area: 749 Square feet or 70 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 37%
            Structure weight / hull surface area: 8 lbs/sq ft or 41 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,30
                        - Longitudinal: 2,89
                        - Overall: 0,38
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T5 - T12 (1929)
T13 - T16 (1930)