sobota, 6 kwietnia 2024

Przebudowa francuskiego krążownika pancernego Ernest Renan na krążownik ciężki 1925 (1 jednostka)

Przebudowa francuskiego krążownika pancernego Ernest Renan na krążownik ciężki 1925 (1 jednostka)

Po dłuższej przerwie, projekt wg pomysłu kolegi ŁK, On też jest autorem legendy i ogólnych założeń technicznych.
Francuska Marine Nationale nie posiadała w przededniu PWS żadnych szybkich krążowników turbinowych, co było ewenementem wśród flot I. ligi światowej. W 1912 r. położono co prawda stępki serii niewielkich, nowoczesnych krążowników lekkich klasy La Motte-Picquet, ale ich budowa została wkrótce przerwana i nigdy nie dokończona. W tym momencie wprowadzamy alternatywny wątek w postaci przebudowy najszybszego z krążowników pancernych – Ernest Renan – który wszedł do służby w 1909 r. W początkach 1912 r. postanowiono przebudować ten okręt na turbinową jednostkę monokalibrową, z artylerią 165 mm i prędkością maksymalną na poziomie 26,5 węzła. Krążownik miał, wedle ówczesnych założeń, w wypadku rozpoczęcia wojny z Cesarstwem Niemieckim, pełnić funkcję rajdera i antyrajdera. Prace modernizacyjne ruszyły w stoczni A C de la Loire et Penhoët w St-Nazaire w dniu 18.11.1912 r. i uległy zatrzymaniu już w II połowie 1913 r., w obliczu uznania całkowitej przestarzałości istniejącego układu uzbrojenia okrętu. Wybuch PWS w następnym roku (i zmiana najpilniejszych priorytetów w zakresie budownictwa okrętowego) spowodowały dalszy zastój prac, które ograniczyły się na tę chwilę do demontażu siłowni i armat 194 mm. Nowy impuls dla wznowienia modernizacji przyniosła rozpoczęta przez Brytyjczyków (w połowie 1916 r.) budowa awangardowych krążowników klasy Hawkins.  Francuzi pod ich wpływem podjęli więc własne prace studialne nad wypracowaniem koncepcji szybkich i silnie uzbrojonych krążowników. W związku z tym,  w początkach 1918 r. zapadła decyzja o wznowieniu przebudowy krążownika, z którego w międzyczasie zdemontowano całą artylerię 165 mm, przeznaczając ją w 1917 r. na działa kolejowe dla frontu lądowego. Okręt postanowiono dodatkowo przedłużyć, w celu zapewnienia mu prędkości minimum 28 węzłów. Wznowienie prac nastąpiło w niespiesznym tempie w dniu 19.01.1918 r., jednak już 24.12.1920 r. uległo, po raz kolejny, wstrzymaniu. Było to spowodowane obradami Konferencji Waszyngtońskiej, która przyniosła postanowienia o radykalnym ograniczeniu zbrojeń morskich. Delegaci francuscy zdołali jednak wynegocjować zgodę na wykończenie okrętu, w związku z ogólnym zaawansowaniem robót i poniesionymi dotąd, niebagatelnymi nakładami finansowymi. Ostatecznie, roboty stoczniowe ruszyły ponownie 28.01.1923 r., w ponad 10 lat od rozpoczęcia pierwszych prac! Finalna koncepcja uwzględniała niektóre z postanowień traktatowych, a Ernest Renan stał się w ten sposób  pierwszym w świecie krążownikiem CA, choć np. jego wyporność znacznie przekraczała ustalone w Waszyngtonie limity. Roboty zostały ostatecznie sfinalizowane do 27.11.1925 r., po czym okręt został ponownie wcielony do służby, głównie w eskadrze operującej na Oceanie Atlantyckim. Krążownik wycofano ze służby 31.12.1938 r. i przekształcono w stacjonarną jednostkę szkolną, zakotwiczoną na stałe w bazie floty w Tulonie. Po wybuchu DWS podjęto decyzję o jego reaktywacji, która zakończyła się już po zawarciu zawieszenia broni z III Rzeszą, w dniu 18.09.1940 r. Okręt w składzie floty Morza Śródziemnego kotwiczył na stałe w Tulonie, z rzadka podejmując lokalne patrole bojowe, a jego los dopełnił się razem z resztą floty w listopadzie 1942 r. Podniesienie z dna, już po wojnie, zakończyło się rozbiórką wraku przeprowadzoną na miejscu, do 19.02.1949 r.
Poniżej opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przecięto kadłub na śródokręciu i wstawiono nową sekcję o długości 21,1 m. Przebudowano dziobową część kadłuba. Zlikwidowano kazamaty dział 65 mm. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Oryginalny zdemontowano w całości. Zainstalowano sześć kotłów olejowych Guyot du Temple w sześciu kotłowniach oraz trzy zestawy turbin parowych Rateau-Bretagne z przekładniami w trzech maszynowniach. Układ pomieszczeń napędu, licząc od dziobu, wygląda tak: 2K-2K-2M-1M-2K. Maszynownie dziobowe napędzają skrajne wały śrubowe, a maszynownia rufowa wał centralny.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. W jego miejsce zamontowano:
- 2xII+2xIVx203 mm/50 (8") Mle1924, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem SAPBC 123,1 kg wynosi 31400 m;
- 4xIx138,6 mm/55 (5,46") Mle1910, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SAP 36,50 kg wynosi 16100 m;
-  8xIx75 mm/50 (3") Mle1922, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosi 14100 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 8000 m;
- 4xIIx8 mm/100 Mle1914;
- 2xIxwt550 mm.
Wieże IIx203 mm na bazie projektowanych dla krążownika Duquesne, lecz o pogrubionym opancerzeniu. Wieże IVx203 mm są modyfikacją powyższych. Działa 138,6 mm zamontowane w kazamatach po zdjętych działach 165 mm. Wyrzutnie torpedowe podwodne, burtowe, umieszczone pod dziobowymi wieżami 203 mm, w miejsce dotychczasowych wt 450 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 6,6 m oraz dalmierz optyczny o bazie 5,3 m. Ponadto, każda wieża 203 mm posiada własny dalmierz optyczny o bazie 5,9 m.
W sierpniu 1930 roku, km-y 8 mm zostały zastąpione przez nkm-y 13,2 mm. We wrześniu 1940 roku, wszystkie stanowiska dział 75 mm zostały zastąpione przez 4xIx90 mm i 4xIIx37 mm. W tym samym czasie zdemontowano wyrzutnie torpedowe.
Opancerzenie
Zdjęto górny burtowy pas pancerny w dziobowej części kadłuba oraz wstawiono grodzie przeciwtorpedowe. Pozostałe opancerzenie jak w raporcie i na rysunku. Grubość „końcówek” pancerza burtowego (83 mm) jest ważonym uśrednieniem z wartości 102-60 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, kominy i maszty. Zainstalowano trzy nowe radiostacje.
W porównaniu do projektu oryginalnego, na skutek przebudowy:
- długość całkowita okrętu wzrosła ze 159,0 do 182,7 m;
- zanurzenie wzrosło z 8,36 do 8,65 m;
- wyporność normalna wzrosła z 13504 do 16527 t;
- moc napędu wzrosła z 36000 do 75000 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00 do 28,61 w;
- zasięg wzrósł z 10000 Mm przy 10 w, do 7900 Mm przy 14 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko działa >100 mm) wzrósł z 681 do 1550 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 53,8% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/2b301fcee7451118ca891b72ed074d21.html

Ernest Renan, France heavy cruiser laid down 1904, launched 1906, completed 1909, rebuilt 1925 (engine 1923)

Displacement:
            14 264 t light; 14 889 t standard; 16 527 t normal; 17 837 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (599,36 ft / 589,24 ft) x 69,88 ft x (28,38 / 30,06 ft)
            (182,69 m / 179,60 m) x 21,30 m  x (8,65 / 9,16 m 

Armament:
      12 - 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 271,39lbs / 123,10kg shells, 125 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1924 Model
              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
              2 x 4-gun mounts on centreline, evenly spread
      4 - 5,46" / 139 mm 55,0 cal guns - 80,47lbs / 36,50kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in casemate mounts, 1910 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates - limited use in heavy seas
      8 - 2,95" / 75,0 mm 45,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 400 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1922 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 0,31" / 8,0 mm 100,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 3 470 lbs / 1 574 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,7" / 550 mm, 27,17 ft / 8,28 m torpedoes - 1,581 t each, 3,162 t total
            submerged side tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)                  Length (avg)                 Height (avg)
            Main:           5,91" / 150 mm           439,30 ft / 133,90 m       12,14 ft / 3,70 m
            Ends:            3,27" / 83 mm                30,91 ft / 39,90 m       12,14 ft / 3,70 m
              19,03 ft / 5,80 m Unarmoured ends
              Main Belt covers 115% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                1,38" / 35 mm             439,30 ft / 133,90 m       26,57 ft / 8,10 m
            Beam between torpedo bulkheads 53,81 ft / 16,40 m
   - Gun armour:         Face (max)       Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           3,94" / 100 mm          1,50" / 38 mm                  2,95" / 75 mm
            2nd:             5,51" / 140 mm                    -                                     -
            3rd:              0,51" / 13 mm                      -                                     -
   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm
   - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Oil fired boilers and steam turbines
            Geared drive, 3 shafts, 75 000 ihp / 55 950 Kw = 28,61 kts
            Range 7 900nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 638 tons, at max displacement = 2 948 tons

Complement:
            728 - 947

Cost:
            £1,384 million / $5,316 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 112 tons, 6,7%
               - Guns: 1 105 tons, 6,7%
               - Weapons: 6 tons, 0,0%
            Armour: 4 296 tons, 26,0%
               - Belts: 1 470 tons, 8,9%
               - Torpedo bulkhead: 595 tons, 3,6%
               - Armament: 352 tons, 2,1%
               - Armour Deck: 1 755 tons, 10,6%
               - Conning Towers: 124 tons, 0,7%
            Machinery: 4 011 tons, 24,3%
            Hull, fittings & equipment: 4 846 tons, 29,3%
            Fuel, ammunition & stores: 2 263 tons, 13,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              17 498 lbs / 937 Kg = 68,5 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,20
            Metacentric height 4,1 ft / 1,3 m
            Roll period: 14,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,28

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,495 / 0,504
            Length to Beam Ratio: 8,43 : 1
            'Natural speed' for length: 24,27 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            13,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Forward deck:       66,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:                  8,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        13,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      20,80 ft / 6,34 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 129,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 152,6%
            Waterplane Area: 27 311 Square feet or 2 537 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 105%
            Structure weight / hull surface area: 123 lbs/sq ft or 600 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,72
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

wtorek, 26 marca 2024

Informacja

Drodzy Czytelnicy,

z przykrością informuję, że z różnych i licznych powodów, najbliższy post ukaże się nie wcześniej, niż w pierwszy weekend po Świętach.

Przy okazji - z pewnym wyprzedzeniem - życzę Wam zdrowych i pogodnych świąt Wielkiej Nocy oraz... cierpliwości :).

JKS

sobota, 16 marca 2024

Nowe modele samolotów – rok 1938

Nowe modele samolotów – rok 1938

Zazwyczaj, nowo wprowadzane do lotnictwa MW modele samolotów prezentuję w okresowych biuletynach, ale ponieważ w roku 1938 wejdą do użycia samoloty o nieistniejącym dotychczas przeznaczeniu, zdecydowałem poświęcić im osobny post. Poniżej wykaz typów samolotów, które wchodzić będą na uzbrojenie lotnictwa niderlandzkiej MW w roku 1938:

- Fokker G.I
- dwumiejscowy samolot myśliwsko-bombowy, średniopłat, rok oblotu 1937, lata produkcji 1938-;
- wymiary: (LxSxH) 10,87x17,16x3,80 m, powierzchnia nośna 38,30 m2;
- masa: własna 3325 kg, startowa 5000 kg;
- zespół napędowy: dwa silniki gwiazdowe, 9-cylindrowe, chłodzone powietrzem Fokker S9-875, o mocy nominalnej 875 KM;
- prędkość maksymalna: 488 km/h;
- pułap maksymalny: 10200 m;
- prędkość wznoszenia: 13,70 m/s;
- zasięg: 820 Mm (1519 km);
- uzbrojenie: 2x20 mm, 2x13,2 mm, 2x7,9 mm, 300 kg bomb.
Samolot może być wykorzystany jako długodystansowy myśliwiec do osłony własnych samolotów torpedowych/bombowych, wtedy, bez uzbrojenia bombowego uzyskuje: prędkość maksymalną 496 km/h,  pułap maksymalny 10400 m,  prędkość wznoszenia 13,90 m/s i zasięg 870 Mm (1611 km).
- Fokker T.V
- czteromiejscowy samolot torpedowo-bombowy, średniopłat, rok oblotu 1937, lata produkcji 1938-;
- wymiary: (LxSxH) 16,00x21,00x4,20 m, powierzchnia nośna 66,20 m2;
- masa: własna 4650 kg, startowa 7650 kg;
- zespół napędowy: dwa silniki gwiazdowe, 9-cylindrowe, chłodzone powietrzem Fokker S9-875, o mocy nominalnej 875 KM;
- prędkość maksymalna: 404 km/h;
- pułap maksymalny: 8500 m;
- prędkość wznoszenia: 6,30 m/s;
- zasięg: 840 Mm (1556 km);
- uzbrojenie: 1x20 mm, 2x13,2 mm, 2x7,9 mm, 1200 kg bomb lub 1 torpeda.
- Fokker DM.XXI
- jednomiejscowy pokładowy samolot myśliwski, dolnopłat, rok oblotu 1937, lata produkcji 1938-;
- wymiary: (LxSxH) 8,20x11,00x2,92 m, powierzchnia nośna 16,20 m2;
- masa: własna 1652 kg, startowa 2038 kg;
- zespół napędowy: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Fokker S9-990, o mocy nominalnej 990 KM;
- prędkość maksymalna: 487 km/h;
- pułap maksymalny: 11300 m;
- prędkość wznoszenia: 13,40 m/s;
- zasięg: 485 Mm (898 km);
- uzbrojenie: 4x13,2 mm.
Pokładowa wersja myśliwca Fokker D.XXI, przewidziana do wykorzystania na budowanych lotniskowcach typu Albatros.
- Renard R.39
- dwumiejscowy pokładowy samolot rozpoznawczo-torpedowo-bombowy, dolnopłat, rok oblotu 1938, lata produkcji 1938-;
- wymiary: (LxSxH) 11,11x14,16x3,76 m, powierzchnia nośna 33,20 m2;
- masa: własna 3045 kg, startowa 4825 kg;
- zespół napędowy: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Renard S9-1035, o mocy nominalnej 1035 KM;
- prędkość maksymalna: 335 km/h;
- pułap maksymalny: 6500 m;
- prędkość wznoszenia: 5,60 m/s;
- zasięg: 625 Mm (1158 km);
- uzbrojenie: 2x13,2 mm, 1x7,9 mm, 750 kg bomb lub 1 torpeda.
Bez uzbrojenia torpedowego/bombowego samolot uzyskuje: prędkość maksymalną 350 km/h,  pułap maksymalny 6800 m,  prędkość wznoszenia 5,84 m/s i zasięg 1000 Mm (1852 km).
Pokładowy samolot wszechstronnego zastosowania, przewidziany do wykorzystania na budowanych lotniskowcach typu Albatros.

czwartek, 7 marca 2024

BIULETYN INFORMACYJNY NR 34/2/1937

                 BIULETYN INFORMACYJNY NR 34/2/1937

Okręty

Oddane zostały do służby:
- 12 kutrów torpedowych typu T33 (post z dnia 07.02.2024),
- zaopatrzeniowiec typu Ares (post z dnia 14.02.2024),
- okręt hydrograficzny typu Van Diemen (post z dnia 18.02.2024),
- okręt szkolny typu Adolf van Luxemburg (post z dnia 02.03.2024),
- stawiacz min typu Minotaurus.
Rozpoczęto budowę:
- okrętu bazy nurków typu Duiker,
- sześciu okrętów podwodnych typu O17.
W budowie pozostają:
- transportowiec wojska typu Azië,
- dwa pancerniki typu Holland,
- trzy okręty podwodne typu KXIV,
- 12 kutrów torpedowych typu T33,
- dwa okręty hydrograficzne typu Van Diemen,
- trzy kutry patrolowe typu P25,
- dwa lekkie lotniskowce typu Albatros.
Aktualnie, w skład MW Niderlandów wchodzą następujące okręty:
- 2 krążowniki liniowe,
- 5 pancerników obrony wybrzeża,
- 3 krążowniki ciężkie,
- 6 krążowników lekkich,
- 28 niszczycieli,
- 19 torpedowców,
- 27 okrętów podwodnych,
- 19 kanonierek,
- 12 patrolowców,
- 30 kutrów patrolowych,
- 6 ścigaczy okrętów podwodnych,
- 4 eskortowce,
- 43 kutry torpedowe,
- 10 stawiaczy min,
- 20 trałowców,
- 28 kutrów trałowych,
- 3 transportowce wodnosamolotów,
- 2 transportowce wojska,
- 2 zaopatrzeniowce,
- 3 zbiornikowce floty,
- 2 okręty bazy,
- 3 okręty hydrograficzne,
- 2 okręty warsztatowe,
- 3 holowniki pełnomorskie,
- 2 okręty szkolne.

Uzbrojenie

Wdrożono produkcję działek plot 40 mm L/60. Będą one występować w dwu wersjach; na standardowych podstawach podwójnych pod oznaczeniem Bofors/Wilton-Fijenoord P1937 oraz na podwójnych podstawach stabilizowanych pod oznaczeniem Bofors/Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1937.

Budżet

Rok budżetowy 1937 zakończył się deficytem w kwocie £20312, o tę wartość zostanie pomniejszony budżet na rok następny.

sobota, 2 marca 2024

Niderlandzki okręt szkolny typu Adolf van Luxemburg 1937 (1 jednostka)

Niderlandzki okręt szkolny typu Adolf van Luxemburg 1937 (1 jednostka)

W obliczu szybkiego rozwoju niderlandzkiej floty, jedyny okręt szkolny Willem van Oranje już nie wystarcza do szkolenia aspirantów (adelborsten) i kandydatów na podoficerów; konieczna stała się budowa nowej jednostki. Teraz, aspiranci będą mieli do dyspozycji Willema, a przyszli podoficerowie Adolfa.
W charakterze dygresji, przedstawiam poniżej tok szkolenia dla obydwu grup (czas podany w tygodniach):
-  aspiranci: egzaminy wstępne 1 > szkolenie praktyczne na żaglowcu (stacjonarne) 4 > szkolenie teoretyczne 32 > szkolenie praktyczne na żaglowcu (morskie) 9 > wakacje 6 > szkolenie teoretyczne 34 > szkolenie praktyczne na okręcie szkolnym 9 > wakacje 9 > szkolenie teoretyczne 32 > praktyka na okręcie bojowym 8 > przygotowanie do egzaminów 2 > egzaminy końcowe 1 > promocja na stopień Luitenant ter zee 3deklasse (podporucznik);
- kandydaci na podoficerów: szkolenie praktyczne na żaglowcu (morskie) 5 > szkolenie teoretyczne 30 > szkolenie praktyczne na okręcie szkolnym 8 > przygotowanie do egzaminów 2 > egzaminy końcowe 1 > promocja na stopień Korporaal (mat). 
Z powyższego wynikałoby, że okręty szkolne wykorzystywane są do szkolenia tylko ok. 2 miesiące w roku. Ponieważ jednak, szkoleni podzieleni są na cztery grupy, rzeczywisty okres wykorzystania wzrasta do ok. 8 m-cy rocznie. Pozostały czas przeznaczony jest na remonty, konserwację i szkolenie załóg stałych.
Podobnie, jak w przypadku Willema van Oranje, Adolf jest tak naprawdę, okrętem szkolno-bojowym. W czasie wojny może pełnić funkcje eskortowca (najlepiej okrętu dowodzenia eskortą) lub okrętu obrony plot. W służbie eskortowej, pomieszczenia mieszkalne dla szkolonych można wykorzystać jako miejsce ulokowania ewentualnych rozbitków, a pomieszczenia dydaktyczne na szpital okrętowy.
Okręt zbudowała stocznia NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij (Wilton-Fijenoord) w Schiedam. Został on przydzielony do podlegającego Inspektoratowi Wyszkolenia, Zespołu Okrętów Szkolnych. Prócz niego, w skład zespołu wchodzą: okręt szkolny Willem van Oranje, żaglowa fregata szkolna Morgenster (która niedawno zastąpiła wycofany ze służby bryg szkolny o tej samej nazwie) oraz żaglowy szkuner szkolny Wylde Swan.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Wysoka wolna burta oraz przedłużony pokład dziobowy, celem uzyskania lepszej dzielności morskiej oraz zapewnienia większej przestrzeni pod pokładem.
Napęd
Trzy wały napędowe. Cztery kotły olejowe Burgerhout w dwu kotłowniach, dwie, pracujące na skrajne wały, turbiny parowe Werkspoor o mocy 8000 KM każda z reduktorami w dwu maszynowniach i jeden, pracujący na centralny wał, silnik diesla Werkspoor o mocy 3000 KM w jednej maszynowni. Prędkość maksymalna na samym dieslu 15,66 w, prędkość ekonomiczna 14,00 przy 67% jego mocy. Prędkość maksymalna na samych turbinach 26,05 w. Dwa rodzaje napędu są uzasadnione celami szkoleniowymi.
Jako okręt porównawczy, przyjęto realny niderlandzki slup Van Kinsbergen (1939). Przy mocy napędu 17000 KM, jego realna prędkość wynosiła 25,50 w. Springsharp wyliczył ją na 25,67 w. 25,50 / 25,67 = 0,993. Taki też współczynnik zmniejszający przyjęto do prędkości maksymalnej tego projektu.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 2xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 1x2xwt 533 mm;
- 2xwbg z zapasem 24 bg
lub
- 8 min.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.
Inne
Okręt wyposażono w sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu, radionamiernik oraz szumonamiernik.
Prócz załogi stałej, na jednostce można zaokrętować do 48 kursantów i instruktorów. 

Adolf van Luxemburg, Netherlands training ship laid down 1936, launched 1937, completed 1937

Displacement:
            1 540 t light; 1 618 t standard; 2 140 t normal; 2 557 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (349,97 ft / 344,49 ft) x 39,37 ft x (10,83 / 12,37 ft)
            (106,67 m / 105,00 m) x 12,00 m  x (3,30 / 3,77 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      2 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
            Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,575 t each, 3,150 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Mines
      2 - 2 314,85 lbs / 1 050,00 kg mines + 8 reloads - 10,334 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,606 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,  plus diesel motors,
            Geared drive, 3 shafts, 19 000 shp / 14 174 Kw = 27,19 kts
            Range 11 200nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 522 tons, at max displacement = 940 tons

Complement:
            156 - 204

Cost:
            £0,735 million / $2,939 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 60 tons, 2,8%
               - Guns: 35 tons, 1,6%
               - Weapons: 25 tons, 1,2%
            Armour: 3 tons, 0,1%
               - Armament: 3 tons, 0,1%
            Machinery: 533 tons, 24,9%
            Hull, fittings & equipment: 935 tons, 43,7%
            Fuel, ammunition & stores: 600 tons, 28,0%
            Miscellaneous weights: 9 tons, 0,4%
               - Hull above water: 9 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 799 lbs / 1 723 Kg = 72,1 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,47

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,510 / 0,534
            Length to Beam Ratio: 8,75 : 1
            'Natural speed' for length: 21,38 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,89 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       30,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:                43,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        11,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Average freeboard:                      17,45 ft / 5,32 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 176,2%
            Waterplane Area: 9 486 Square feet or 881 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 181%
            Structure weight / hull surface area: 55 lbs/sq ft or 270 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 3,71
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily