środa, 14 lutego 2024

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Ares 1937 (1 jednostka)

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Ares 1937 (1 jednostka)

Mając na względzie coraz bardziej agresywną politykę japońską, niderlandzka Admiralicja już w roku 1935, podjęła decyzję o budowie drugiego, większego zaopatrzeniowca. W czasie pokoju, jednostka przeznaczona jest do przewozu zaopatrzenia oraz personelu do baz zamorskich, a w czasie wojny także do zaopatrywania zespołów okrętów w morzu.
Okręt może zabrać do 6350 t różnego rodzaju zaopatrzenia, np.: amunicji, paliwa i smarów (w beczkach), żywności, medykamentów, umundurowania, sprzętu kwatermistrzowskiego, uzbrojenia, podzespołów i części zamiennych, materiałów budowlanych w formie drobnicy itp. W ładowni nr 3 można przewozić sprzęt artyleryjski i inżynieryjny, lekkie czołgi, samochody pancerne i inne pojazdy wojskowe o maksymalnych wymiarach (LxSxH) 7,3x4,9x3,1 m i masie do 12 t. Część zaopatrzenia lub sprzętu może być składowana na pokładzie górnym, po bokach luku ładowni nr 3, bez istotnego pogorszenia właściwości morskich. Ponadto, można nań zaokrętować do 360 osób personelu wojskowego i cywilnego (w rejsach do 48 godz. do 650). Wspólnie z jednym transportowcem wojska typu Azië, Ares może przewieźć 3960 żołnierzy i 6310 t uzbrojenia i zaopatrzenia; stanowi to brygadę piechoty bez taborów i niektórych oddziałów tyłowych (będą formowane już na miejscu). Z kolei, transportowiec wojska typu Europa + dwa typu Azië + zaopatrzeniowce Mars i Ares, to łącznie 9320 żołnierzy i 19360 t zaopatrzenia, czyli dywizja piechoty bez taborów i niektórych oddziałów tyłowych, z zaopatrzeniem na 8-9 miesięcy. Silne uzbrojenie plot okrętu może służyć zarówno do samoobrony, jak i obrony zespołu okrętów lub miejsca rozładunku.
Okręt został zbudowany w stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie i przydzielony do Dowództwa Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla frachtowców tego okresu.
Napęd
Identyczny do napędu tankowców typu Tambora; dwa silniki diesla Werkspoor po 4800 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 1xII+2xIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 4xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w cztery radiostacje i radionamiernik.

Ares, Netherlands supply vessel laid down 1936, launched 1936, completed 1937 (engine 1936) 

Displacement:
            9 274 t light; 9 524 t standard; 10 700 t normal; 11 641 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (515,31 ft / 501,97 ft) x 59,38 ft x (22,64 / 24,21 ft)
            (157,07 m / 153,00 m) x 18,10 m  x (6,90 / 7,38 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 222 lbs / 101 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                    -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 9 600 shp / 7 162 Kw = 17,50 kts
            Range 11 000nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 176 tons, at max displacement = 2 117 tons

Complement:
            525 - 683

Cost:
            £1,971 million / $7,884 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 37 tons, 0,3%
               - Guns: 37 tons, 0,3%
            Armour: 13 tons, 0,1%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
               - Machinery: 269 tons, 2,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 521 tons, 23,6%
            Fuel, ammunition & stores: 1 426 tons, 13,3%
            Miscellaneous weights: 6 434 tons, 60,1%
               - Hull below water: 4 720 tons
               - Hull above water: 1 630 tons
               - On freeboard deck: 78 tons
               - Above deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 056 lbs / 4 923 Kg = 247,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,56
            Metacentric height 4,9 ft / 1,5 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,77

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,555 / 0,565
            Length to Beam Ratio: 8,45 : 1
            'Natural speed' for length: 22,40 kts
            Power going to wave formation at top speed: 33 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       34,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                34,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        16,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      15,83 ft / 4,83 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,5%
            Waterplane Area: 20 901 Square feet or 1 942 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 151%
            Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 383 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,19
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

środa, 7 lutego 2024

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T33 1937-1938 (24 jednostki)

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T33 1937-1938 (24 jednostki) 

Czwarta generacja niderlandzkich kutrów torpedowych. Od swoich poprzedników są większe, szybsze i silniej uzbrojone. Jako pierwsze kutry torpedowe niderlandzkiej MW, posiadają na uzbrojeniu coś więcej, niż broń maszynowa. Charakteryzują się także większym zasięgiem i dużo lepszą dzielnością morską.
Po dwanaście jednostek budują stocznie Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie i Willemsoord Werf w Den Helder.
W miarę wprowadzania do służby kutrów typu T33, nastąpią sukcesywne przesunięcia w ordre de bataille niderlandzkiej floty. Wszystkie kutry tego typu zostaną przydzielone do Dowództwa Obszaru Metropolii, dwanaście kutrów typów T5 i osiem T17 zostanie przeniesionych z tegoż Dowództwa do Dowództwa Obszaru Indii Wschodnich, a trzy kutry typu T1 z Indii Wschodnich do Zachodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym, jak na kuter torpedowy wydłużeniu.
Napęd
Trzy silniki diesla DAF po 900 KM każdy.
Zastosowano do prędkości współczynnik zwiększający 1,52, wyliczony na podstawie licznych realnych jednostek tej klasy.
Uzbrojenie
Kutry zostały uzbrojone w:
1xIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
-  2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIxwt 533 mm.
Inne
Na okręcikach zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.

T33, Netherlands motor torpedo boat laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)

Displacement:
            53 t light; 55 t standard; 61 t normal; 67 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (105,08 ft / 102,53 ft) x 16,40 ft x (4,27 / 4,44 ft)
            (32,03 m / 31,25 m) x 5,00 m  x (1,30 / 1,35 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1931 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              2 x Single mount on sides, forward deck aft
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 22,90 ft / 6,98 m torpedoes - 1,540 t each, 3,081 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 2 700 shp / 2 014 Kw = 39,86 kts
            Range 350nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 7 tons, at max displacement = 12 tons

Complement:
            10 - 14

Cost:
            £0,037 million / $0,147 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 6,6%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 4 tons, 6,3%
            Machinery: 34 tons, 55,3%
            Hull, fittings & equipment: 15 tons, 24,8%
            Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 13,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 lbs / 2 Kg = 11,0 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 41 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,33

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,312
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 12,54 kts
            Power going to wave formation at top speed: 81 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,70 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       24,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:                44,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        12,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      6,72 ft / 2,05 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 180,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 119,4%
            Waterplane Area: 1 027 Square feet or 95 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 41%
            Structure weight / hull surface area: 9 lbs/sq ft or 42 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,27
                        - Longitudinal: 3,16
                        - Overall: 0,34
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T33 - T44 (1937)
T45 - T56 (1938)

piątek, 2 lutego 2024

BIULETYN INFORMACYJNY NR 33/1/1937

            BIULETYN INFORMACYJNY NR 33/1/1937

Okręty

Oddane zostały do służby:
- sześć kutrów patrolowych typu P25 (post z dnia 12.01.2024),
- szybki transportowiec wojska typu Azië (post z dnia 21.01.2024),
- trzy okręty podwodne typu KXIV (post z dnia 28.01.2024),
- sześć kutrów trałowych typu M15,
- cztery niszczyciele typu Van Kinsbergen.
Częściowo przezbrojono patrolowce typu Sirius, zastępując nkm 13,2 mm działkiem 25 mm.
Rozpoczęto budowę:
- 24 kutrów torpedowych typu T33,
- dwu okrętów hydrograficznych typu Van Diemen,
- dwu lekkich lotniskowców typu Albatros.
W budowie pozostają:
- stawiacz min typu Minotaurus,
- transportowiec wojska typu Azië,
- dwa pancerniki typu Holland,
- okręt szkolny typu Adolf van Luxemburg,
- zaopatrzeniowiec typu Ares.
Aktualnie, w skład MW Niderlandów wchodzą następujące okręty:
- 2 krążowniki liniowe,
- 5 pancerników obrony wybrzeża,
- 3 krążowniki ciężkie,
- 6 krążowników lekkich,
- 28 niszczycieli,
- 19 torpedowców,
- 27 okrętów podwodnych,
- 19 kanonierek,
- 12 patrolowców,
- 30 kutrów patrolowych,
- 4 eskortowce,
- 6 ścigaczy okrętów podwodnych,
- 31 kutrów torpedowych,
- 9 stawiaczy min,
- 20 trałowców,
- 28 kutrów trałowych,
- 3 transportowce wodnosamolotów,
- 2 transportowce wojska,
- 1 zaopatrzeniowiec,
- 3 zbiornikowce floty,
- 2 okręty bazy,
- 2 okręty hydrograficzne,
- 2 okręty warsztatowe,
- 3 holowniki pełnomorskie,
- 1 okręt szkolny.
Lotnictwo
Wszedł do służby:
- Fokker D.XXI
- jednomiejscowy samolot myśliwski, dolnopłat, rok oblotu 1936, lata produkcji 1937-;
- wymiary: (LxSxH) 8,20x11,00x2,92 m, powierzchnia nośna 16,20 m2;
- masa: własna 1594 kg, startowa 1970 kg;
- zespół napędowy: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Fokker S9-875, o mocy nominalnej 875 KM;
- prędkość maksymalna: 472 km/h;
- pułap maksymalny: 11500 m;
- prędkość wznoszenia: 13,50 m/s;
- zasięg: 500 Mm (926 km);
- uzbrojenie: 4x13,2 mm.
Dowództwo Lotnictwa MW dysponuje obecnie:
- 96 samolotami myśliwskimi Fokker D.XVI,
- 30 samolotami myśliwskimi Fokker D.XXI,
- 140 wodnosamolotami rozpoznawczo-torpedowo-bombowymi Fokker T.IVbis,
- 20 samolotami rozpoznawczo-bombowymi Fokker C.X,
- 88 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.XI,
- 120 samolotami rozpoznawczymi Renard R.31,
- 15 rozpoznawczo-bombowymi łodziami latającymi Fokker C.XIII.
Łącznie daje to liczbę 509 maszyn.

niedziela, 28 stycznia 2024

Niderlandzki okręt podwodny typu KXIV 1937-1938 (6 jednostek)

Niderlandzki okręt podwodny typu KXIV 1937-1938 (6 jednostek)

Pełnomorski, a w razie potrzeby, nawet oceaniczny okręt podwodny. Zasięg nawodny nie jest może rewelacyjny, ale podwodny całkiem dobry. Ogólnie, okręt dobrze nadaje się do patrolowania na dalekich podejściach do własnych baz w posiadłościach zamorskich oraz do zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi na akwenach pomiędzy Pacyfikiem, a Oceanem Indyjskim. Operacje na otwartych obszarach oceanicznych są możliwe, lecz wstępnie ich się nie zakłada.
Po trzy jednostki budują stocznie Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen oraz Willemsoord Werf w Den Helder. Wszystkie okręty tego typu zostaną przydzielone do Dowództwa Obszaru Indii Wschodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy o znacznym wydłużeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever po 2400 km każdy oraz dwa silniki elektryczne Philips po 600 KM każdy.
Uzbrojenie
- 1xIx105/40 Wilton-Fijenoord P1935, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 14560 m;
1xIIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 6xIxwt533 mm z zapasem 14 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.

Zadałem sobie pewną (niemałą!) ilość pracy, aby przedstawić na rysunku uproszczony przekrój funkcjonalny okrętu, na wysokości rufowej ściany kiosku wraz z legendą. W zasadzie, dla OP zawsze rysuję uproszczone, robocze przekroje. Tym razem, postarałem się bardziej, co nie oznacza, że już tak zawsze będzie. Warto zauważyć, że widoczna na bokorysie wysokość peryskopów, odpowiada ich obsłudze z poziomu centrali. Jeżeli będą obsługiwane z poziomu kiosku, to głębokość peryskopowa (dla peryskopu bojowego) wzrośnie z -1,5 do -4,5 m


KXIV, Netherlands submarine laid down 1936, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)

Displacement:
            897 t light; 922 t standard; 1 089(1394) t normal; 1 223 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (257,92 ft / 254,59 ft) x 22,64 ft x (13,78 / 15,02 ft)
            (78,61 m / 77,60 m) x 6,90 m  x (4,20 / 4,58 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 40,0 cal gun - 35,27lbs / 16,00kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1936 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1931 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 36 lbs / 17 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,565 t each, 6,262 t total
            submerged bow tubes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,565 t each, 3,131 t total
            submerged stern tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 4 800(1200) shp / 3 581(895) Kw = 18,77(9,20) kts
            Range 8 500(60)nm at 12,00(6,00) kts
            Bunker normal = 167 tons, at max displacement = 301 tons

Complement:

            47 

Cost:

            £0,546 million / $2,185 million 

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 31 tons, 2,8%
               - Guns: 6 tons, 0,5%
               - Weapons: 25 tons, 2,3%
            Machinery: 135 tons, 12,4%
            Hull, fittings & equipment: 414 tons, 38,0%
            Fuel, ammunition & stores: 192 ton
               - Hull void weights: 305 tonss, 17,7%
            Miscellaneous weights: 317 tons, 29,1%
               - Hull below water: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              749 lbs / 334 Kg = 18,2 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25 

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,480 / 0,494
            Length to Beam Ratio: 11,25 : 1
            'Natural speed' for length: 15,96 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            29,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       27,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:    27,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        17,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  0,66 ft / 0,20 m
               - Average freeboard:                      8,17 ft / 2,49 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 61,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 65,2%
            Waterplane Area: 3 772 Square feet or 350 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 181%
            Structure weight / hull surface area: 55 lbs/sq ft or 269 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,39
                        - Longitudinal: 2,57
                        - Overall: 1,48
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving depth - 77 m
Emergency diving depth - 123 m
Crush diving depth  -  193 m

KXIV (1937)
KXV (1937)
KXVI (1937)
KXVII (1938)
KXVIII (1938)
KXIX (1938)

niedziela, 21 stycznia 2024

Niderlandzki szybki transportowiec wojska typu Azië 1937-1938 (2 jednostki)

Niderlandzki szybki transportowiec wojska typu Azië 1937-1938 (2 jednostki)

Już w poście dotyczącym pierwszego niderlandzkiego transportowca wojska (typ Europa, post z dnia 12.03.2023), dyskusja wykazała, że tenże jedyny transportowiec, tylko do okresowej wymiany personelu sił zamorskich, nie wystarczy. Trzeba było doraźnie czarterować cywilne jednostki. Armatorzy tych statków, wykorzystując przymusową sytuację Admiralicji, zawyżali ceny frachtu do granic akceptowalnego poziomu. Z biegiem lat, liczebność personelu zamorskiego rosła i rosły też koszty jego cyklicznej wymiany; dojrzała więc w końcu decyzja o budowie drugiego transportowca wojska floty. Spowodowana agresywną polityką japońską, zaostrzająca się sytuacja polityczna na Dalekim Wschodzie, skłoniła Admiralicję do rozszerzenia zamówienia na drugi transportowiec, budowanego już typu.
Zakłada się, że w przypadku korzystnych zmian w sytuacji międzynarodowej, jeden z okrętów może zostać sprzedany cywilnemu armatorowi, w celu wykorzystania go w charakterze szybkiego liniowca pasażersko-towarowego.
Prezentowana jednostka, standardowo może przewieźć do 3600 żołnierzy i do 3000 t zaopatrzenia. Jak na transportowiec wojska, okręt ma charakter niemalże luksusowy, szczególnie w odniesieniu do warunków transportu oficerów. Służba w koloniach nie cieszy się wśród niderlandzkiego personelu wojskowego większą popularnością; dobre warunki w czasie przewozu oraz – wynikający z dużej prędkości, krótki czas podróży – mają to nastawienie chociażby częściowo poprawić. 
Obydwa okręty buduje stocznia Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, będą przydzielone do  Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla jednostek handlowych, lecz o lekko zmniejszonym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Osiem kotłów olejowych RDM w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w trzech maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Zamontowano trzy radiostacje oraz radionamiernik.


Azië, Netherlands troop ship laid down 1935, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)

Displacement:
            8 742 t light; 9 040 t standard; 12 555 t normal; 15 366 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (578,67 ft / 564,30 ft) x 62,66 ft x (24,61 / 28,76 ft)
            (176,38 m / 172,00 m) x 19,10 m  x (7,50 / 8,77 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,53lbs / 0,24kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 double raised mounts
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
             Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides amidships
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100 kg 

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,79" / 20 mm                   -                                  -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 48 000 shp / 35 808 Kw = 26,59 kts
            Range 13 000nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 3 515 tons, at max displacement = 6 326 tons 

Complement:
            341

Cost:
            £2,576 million / $10,303 million 

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 37 tons, 0,3%
               - Guns: 37 tons, 0,3%
            Armour: 4 tons, 0,0%
               - Armament: 4 tons, 0,0%
            Machinery: 1 347 tons, 10,7%
            Hull, fittings & equipment: 3 962 tons, 31,6%
            Fuel, ammunition & stores: 3 813 tons, 30,4%
            Miscellaneous weights: 3 392 tons, 27,0%
               - Hull below water: 2 500 tons
               - Hull above water: 860 tons
               - On freeboard deck: 32 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              25 198 lbs / 11 429 Kg = 477,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
            Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m
            Roll period: 11,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,505 / 0,529
            Length to Beam Ratio: 9,01 : 1
            'Natural speed' for length: 23,76 kts
            Power going to wave formation at top speed: 50 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,10 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  25,59 ft / 7,80 m
               - Forward deck:       40,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Aft deck:                40,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Quarter deck:        6,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Average freeboard:                      25,29 ft / 7,71 
 
Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 191,1%
            Waterplane Area: 23 668 Square feet or 2 199 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 203%
            Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 437 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,58
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Azie (1937)
Amerika (1938)