środa, 2 października 2024

Niderlandzkie małe okręty desantowe typu KLS1 1941 (4 jednostki)

Niderlandzkie małe okręty desantowe typu KLS1 1941 (4 jednostki)

Jednostki zasadniczo przeznaczone do przewozu i wyładunku na nieurządzony (w sensie braku infrastruktury portowej) brzeg, cięższego uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia. Zakłada się, że wyładunek będzie się odbywał na już opanowanym przyczółku bez, lub tylko ze słabym przeciwdziałaniem wroga.
Zdolność przewozowa tych okrętów to alternatywnie:
- 5 czołgów średnich (25 t),
- 7 czołgów lekkich (12 t),
- 3 działa polowe (armata 75 mm lub haubica 105 mm) z ciągnikami kołowymi,
- 3 działa plot 40 mm z ciągnikami kołowymi,
- 9 samochodów terenowych,
- 7 półciężarówek (1,5 t),
- 5 ciężarówek (2,5 t),
- do 130 t zaopatrzenia.
Możliwe są różne kombinacje ww. pozycji, np. 4 czołgi średnie + ciężarówka, 4 czołgi lekkie + 3 półciężarówki, 2 działa polowe z ciągnikami + ciężarówka, 5 samochodów terenowych + 2 ciężarówki, itd. Wyładunek pojazdów i artylerii następuje przez opuszczaną rampę dziobową, a załadunek żurawiami w porcie wyjściowym. Wyładunek i załadunek zaopatrzenia za pomocą żurawików burtowych na oraz ręcznie.
Możliwe jest też zaokrętowanie i desantowanie przez rampę dziobową do 290 żołnierzy z pełnym ekwipunkiem. Z uwagi na brak odpowiednich warunków, czas przewozu tego wojska nie może przekroczyć 4 godzin. W praktyce wyglądać ma to tak, że na pozycji wyjściowej desantu, żołnierze przechodzą z transportowca(ów) wojska na omawiane jednostki i już na ich pokładach osiągają brzeg. Nie dotyczy to załóg przewożonych czołgów i samochodów oraz obsługi dział, w łącznej liczbie do 24 osób; dla nich przeznaczono odpowiednie pomieszczenia i udogodnienia, umożliwiające w miarę komfortową podróż w czasie do 7 dni.
Okręty zbudowała stocznia Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Przydzielone zostały do Dowództwa Sił Amfibijnych.
Opis techniczny.
Kadłub
Szeroki, lecz o niewielkim zanurzeniu, z opuszczaną rampą dziobową i stałym nadburciem na śródokręciu.
Napęd
Dwa silniki diesla o mocy 660 KM każdy, w jednej maszynowni.
Podana w raporcie prędkość maksymalna 14,65 w. dotyczy okrętu niezaładowanego, przy pełnym załadunku prędkość ta spada do 12,45 w. Podobnie zasięg przy pełnym załadunku maleje z 2150 do 1550 Mm.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 4xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Na jednostce zainstalowano trzy radiostacje i radionamiernik.
Uwaga: rysunek przedstawia okręt w stanie pełnego załadowania.

KLS1, Netherlands small  landing ship laid down 1941, launched 1941, completed 1941 (engine 1941)

Displacement:
            342 t light; 358 t standard; 374 t normal; 504 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (168,96 ft / 162,73 ft) x 31,50 ft x (6,00 / 7,38 ft)
            (51,50 m / 49,60 m) x 9,60 m  x (1,83 / 2,25 m)

Armament:
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              4 x Single mounts on sides, aft evenly spread
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 9 lbs / 4 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 320 shp / 985 Kw = 14,65 kts
            Range 2 150nm at 9,00 kts
            Bunker normal = 15 tons, at max displacement = 28 tons

Complement:
            38 - 50

Cost:
            £0,108 million / $0,432 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,5%
               - Guns: 2 tons, 0,5%
            Machinery: 35 tons, 9,3%
            Hull, fittings & equipment: 151 tons, 40,4%
            Fuel, ammunition & stores: 32 tons, 8,6%
            Miscellaneous weights: 154 tons, 41,2%
               - Hull below water: 40 tons
               - Hull above water: 114 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              255 lbs / 116 Kg = 131,1 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,53
            Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
            Roll period: 9,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,78

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise aft of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,471
            Length to Beam Ratio: 5,17 : 1
            'Natural speed' for length: 15,67 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,90 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       49,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    15,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        22,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Average freeboard:                      10,14 ft / 3,09 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 118,2%
            Waterplane Area: 3 329 Square feet or 309 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 163%
            Structure weight / hull surface area: 33 lbs/sq ft or 159 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 3,41
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

KLS1-KLS4 (1941)

piątek, 27 września 2024

BIULETYN INFORMACYJNY NR 41/1/1941

            BIULETYN INFORMACYJNY NR 41/1/1941


Okręty
Oddane zostały do służby:
- dwie kanonierki typu Hefring (post z dnia 21.08.2024),
- dziewięć ścigaczy okrętów podwodnych typu R7 (post z dnia 25.08.2024),
- dwa transportowce desantowe typu Potvis (post z dnia 30.08.2024),
- trzy lekkie krążowniki typu Halmahera (post z dnia 06.09.2024),
- pływająca stacja torpedowa typu Visser (post z dnia 10.09.2024),
- dwa stawiacze min typu Scylla (post z dnia 14.09.2024),
- zaopatrzeniowiec typu Bellona (post z dnia 23.09.2024),
- cztery niszczyciele typu Crijnssen,
- sześć kutrów desantowych typu ILV1,
- dwa kutry desantowe typu VLV1.
Ukończono przebudowę transportowca wodnosamolotów Amsterdam na lotniskowiec eskortowy (post z dnia 19.09.2024).
Częściowo przezbrojono kanonierki typów Balder i Odin.
Rozpoczęto budowę:
- czterech małych okrętów desantowych typu KLS1,
- ośmiu niszczycieli typu Van Braam,
- dwu pancerników typu Limburg,
- dwu transportowców desantowych typu Bultrug.
W budowie pozostają:
- sześć kutrów desantowych ILV1,
- dwa kutry desantowe typu VLV1,
-  cztery eskortowce typu Arciszewski,
- transportowiec wojska typu Afrika,
- dziewięć okrętów podwodnych typu O23.
Aktualnie, w skład MW Niderlandów wchodzą następujące okręty:
- 2 pancerniki,
- 2 krążowniki liniowe,
- 5 pancerników obrony wybrzeża,
- 2 lekkie lotniskowce,
- 1 lotniskowiec eskortowy,
- 3 krążowniki ciężkie,
- 9 krążowników lekkich,
- 39 niszczycieli,
- 16 torpedowców,
- 37 okrętów podwodnych,
- 23 kanonierki,
- 16 patrolowców,
- 33 kutry patrolowe,
- 8 eskortowców,
- 15 ścigaczy okrętów podwodnych,
- 67 kutrów torpedowych,
- 16 kutrów artyleryjskich,
- 12 stawiaczy min,
- 22 trałowce,
- 28 kutrów trałowych,
- 24 kutry desantowe,
- 2 transportowce desantowe,
- 2 transportowce wodnosamolotów,
- 3 transportowce wojska,
- 3 zaopatrzeniowce,
- 3 zbiornikowce floty,
- 2 okręty bazy,
- 5 okrętów hydrograficznych,
- 10 kutrów hydrograficznych,
- 2 okręty warsztatowe,
- 1 okręt baza nurków,
- 1 pływająca stacja torpedowa,
- 3 holowniki pełnomorskie,
- 2 okręty szkolne,
- 1 okręt badawczy.

poniedziałek, 23 września 2024

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Bellona 1941 (1 jednostka)

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Bellona 1941 (1 jednostka)

Kolejny zaopatrzeniowiec niderlandzkiej floty. Zadania okrętu są oczywiste; w czasie pokoju, jednostka przeznaczona jest do przewozu zaopatrzenia oraz personelu z Metropolii do baz zamorskich (lub pomiędzy tymi bazami), a w czasie wojny także do zaopatrywania zespołów okrętów w morzu.
Okręt może zabrać do 5410 t różnego rodzaju zaopatrzenia, np.: amunicji, paliwa i smarów (w beczkach), żywności i wody pitnej, medykamentów, umundurowania, sprzętu kwatermistrzowskiego, uzbrojenia, podzespołów i części zamiennych, materiałów budowlanych w formie drobnicy itp. W ładowni nr 3 można przewozić sprzęt artyleryjski i inżynieryjny, lekkie i/lub średnie czołgi, samochody pancerne i inne pojazdy wojskowe oraz maszyny i urządzenia o maksymalnych wymiarach (LxSxH) 9,9x4,9x4,5m i masie do 36 t. Część zaopatrzenia, sprzętu, pojazdów lub urządzeń  może być składowana na pokładzie górnym, po bokach luku ładowni nr 3, bez istotnego pogorszenia właściwości morskich. Przykładowo, okręt przewieźć może 10 czołgów średnich i 18 lekkich, 18 dział polowych z ciągnikami (półciężarówkami), 20 ciężarówek 2,5 t, 34 samochody terenowe, 12 buldożerów średniej mocy, 16 silników diesla o mocy 3600 KM lub 16 stanowisk artylerii DP 2x120 mm. Ponadto, można nań zaokrętować do 230 osób personelu wojskowego i cywilnego (w rejsach do 48 godz. do 420).
Wyjątkowo silne uzbrojenie plot okrętu może służyć zarówno do samoobrony, jak i obrony zbiorowej zespołu okrętów lub miejsca rozładunku, np. w operacji desantowej.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie i przydzielony do Dowództwa Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Raczej typowy dla drobnicowców tej epoki.
Napęd
Identyczny do napędu kanonierek typu Frigg; dwa silniki diesla Werkspoor po 4200 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 5xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 6xIIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w pięć radiostacji oraz radionamiernik.

Bellona, Netherlands supply vessel laid down 1940, launched 1941, completed 1941 (engine 1941)

Displacement:
            7 872 t light; 8 112 t standard; 9 183 t normal; 10 040 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (478,89 ft / 465,55 ft) x 56,43 ft x (21,65 / 23,27 ft)
            (145,97 m / 141,90 m) x 17,20 m  x (6,60 / 7,09 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      10 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      12 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 226 lbs / 99 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 8 400 shp / 6 266 Kw = 17,24 kts
            Range 11 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 071 tons, at max displacement = 1 928 tons

Complement:
            468 - 609

Cost:
            £1,915 million / $7,659 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 40 tons, 0,4%
               - Guns: 40 tons, 0,4%
            Armour: 3 tons, 0,0%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
            Machinery: 222 tons, 2,4%
            Hull, fittings & equipment: 2 159 tons, 23,5%
            Fuel, ammunition & stores: 1 311 tons, 14,3%
            Miscellaneous weights: 5 449 tons, 59,3%
               - Hull below water: 3 610 tons
               - Hull above water: 1 819 tons
               - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              10 096 lbs / 4 580 Kg = 191,5 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,87

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,565 / 0,575
            Length to Beam Ratio: 8,25 : 1
            'Natural speed' for length: 21,58 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            17,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       33,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                33,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        17,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      16,00 ft / 4,88 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,3%
            Waterplane Area: 18 594 Square feet or 1 727 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 153%
            Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 365 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 1,32
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

czwartek, 19 września 2024

Przebudowa niderlandzkiego transportowca wodnosamolotów Amsterdam na lotniskowiec eskortowy 1941 (1 jednostka)

Przebudowa niderlandzkiego transportowca wodnosamolotów Amsterdam na lotniskowiec eskortowy 1941 (1 jednostka)

Ponieważ w ostatnich latach wzrosła (kosztem wodnopłatowców) rola lotnictwa pokładowego, podjęto decyzję o przebudowie najstarszego niderlandzkiego transportowca wodnosamolotów na lotniskowiec eskortowy. Uzyskany na skutek tej przebudowy okręt należy zaliczyć do mniejszych; typowe, realne jednostki tej podklasy miały wyporność circa 10000 t. Jednakże, duży (a szczególnie długi) w stosunku do całości okrętu hangar, pozwolił pomieścić zadowalającą liczbę samolotów. 
Zastosowano hangar typu zamkniętego, dla zapewnienia skutecznej jego wentylacji, jest częściowo otwarty od strony rufy, a także posiada na burtach po dwa duże otwory wentylacyjne, z zamknięciem żaluzjowym. Ruch samolotów w hangarze jest zasadniczo jednostronny, od podnośnika dziobowego do rufowego, w przeciwieństwie do kierunku ruchu samolotów na pokładzie startowym. Aby zadowolić zwolenników ścisłego wyrażania się, kierunek ruchu w hangarze i na pokładzie jest identyczny, tylko zwrot przeciwny J.
Głównym zadaniem okrętu jest eskortowanie konwojów szczególnie narażonych na ataki powietrzne i podwodne, stąd też został on przydzielony do Dowództwa Grup Eskortowych. Nie wyklucza się jednak, czasowego detaszowania go, np. do zespołów operacyjnych lub desantowych, celem wzmocnienia ich obrony plot i/lub pop.
Zrezygnowano z montażu występującego na większości realnych okrętów tej podklasy działa średniego kalibru (4-5”). Po pierwsze, trudno było na tym niewielkim okręcie znaleźć dla niego sensowną lokalizację, a po drugie, Amsterdam nigdy nie będzie operował samodzielnie i daleką obronę plot zapewnią mu inne okręty zespołu.
Przebudowę wykonała stocznia Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, ta sama, która wcześniej okręt zbudowała.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Obniżono pokład rufowy, a burty na pozostałej długości lekko podniesiono tak, aby wyrównać poziom pokładu górnego (startowego). Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano. W jego miejsce zainstalowano cztery silniki diesla Westoever o mocy 6000 KM każdy w dwu maszynowniach. Silniki te pracują parami na każdy z dwu wałów napędowych.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. Zamontowano:
- 5xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 2xII+8xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny plot o bazie 2,3 m.
Opancerzenie
Opancerzone stanowisko dowodzenia wraz z pomostem zlikwidowano.
Grupa lotnicza
Standardowy zestaw grupy lotniczej to 7 myśliwców pokładowych Fokker DM.XXI i trzy samoloty rozpoznawczo-bombowe Renard R.40. Możliwe są także inne zestawy, skrajne to 11  Fokker DM.XXI lub 8 Renard R.40.
Przewożone na okręcie zaopatrzenie lotnicze (paliwo, smary i płyn hydrauliczny, bomby klasyczne i głębinowe, amunicja strzelecka itp.), umożliwiają (dla zestawu standardowego) wykonanie 60 samolotolotów dla aparatów Fokker DM.XXI i 40 samolotolotów dla Renard R.40. Wszystko to przy założeniu, że środki te (paliwo, amunicja itd.) w czasie każdego lotu zostaną zużyte w całości. Ponadto, okręt może przewieźć do 1500 t paliw, celem uzupełniania go na mniejszych jednostkach eskorty.
Inne
Nadbudówki, komin, maszt, katapultę i żurawie zdemontowano. Jeden z żurawi wykorzystano ponownie na przebudowanym okręcie. Z uwagi na wąski pokład startowy, nowej nadbudówki nie zabudowano w formie klasycznej „wysepki”, lecz niejako „doklejono” ją do prawej burty. Z tego samego powodu, wyloty spalin diesli umieszczono na burtach.
Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne: cztery radiostacje, radionamiernik oraz nowszą, udoskonaloną wersję użytego na krążownikach typu Halmahera radaru, czyli BeD-2u.
W wyniku przebudowy:
- długość zmniejszyła się o 0,2 m, a zanurzenie o 0,9 m;
- wyporność normalna zmniejszyła się z 7631 do 6370 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 22,85 do 24,11 w;
- zasięg wzrósł z 13000 do 14500 Mm przy 14 w.
Koszt przebudowy wyniósł 40,6% wartości identycznego okrętu nowego.

Amsterdam, Netherlands escort aircraft carrier laid down 1923, launched 1924, completed 1926, rebuilt 1941 (engine 1940)

Displacement:
            5 103 t light; 5 270 t standard; 6 370 t normal; 7 249 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (472,76 ft / 461,29 ft) x 57,74 ft x (15,42 / 17,09 ft)
            (144,10 m / 140,60 m) x 17,60 m  x (4,70 / 5,21 m)

Armament:
      10 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      12 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on side, forward deck centre
                        2 raised mounts
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 24 000 shp / 17 904 Kw = 24,11 kts
            Range 14 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 100 tons, at max displacement = 1 979 tons

Complement:
            356 - 463

Cost:
            £0,536 million / $2,143 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 7 tons, 0,1%
               - Guns: 7 tons, 0,1%
            Machinery: 642 tons, 10,1%
            Hull, fittings & equipment: 2 570 tons, 40,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 267 tons, 19,9%
            Miscellaneous weights: 1 884 tons, 29,6%
               - Hull below water: 1 831 tons
               - Hull above water: 21 tons
               - On freeboard deck: 32 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            16 614 lbs / 7 356 Kg = 425,2 x 5 " / 127 mm shells or 1,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 4,4 ft / 1,4 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,543 / 0,557
            Length to Beam Ratio: 7,99 : 1
            'Natural speed' for length: 21,48 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees
            Stern overhang: 7,55 ft / 2,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  26,90 ft / 8,20 m
               - Forward deck:       32,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  26,90 ft / 8,20 m
               - Aft deck:                38,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  26,90 ft / 8,20 m
               - Quarter deck:        10,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Average freeboard:                      25,85 ft / 7,88 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 265,8%
            Waterplane Area: 18 464 Square feet or 1 715 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 200%
            Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 365 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,87
                        - Longitudinal: 4,06
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

7 x Fokker DM.XXI
3 x Renard R.40