Zestawienie flot
W
odpowiedzi na słuszne żądanie kolegi de Villarsa, przedstawiam światowe
zestawienie flot wg stanu na rok 1920.
Zanim
przejdziemy do tabeli, muszę wprowadzić pewną ilość uwag, bez których
prawidłowe jej odczytanie byłoby chyba niemożliwe.
-
Tabela obejmuje wszystkie floty europejskie i niektóre pozaeuropejskie.
-
Tabela nie uwzględnia flot tych państw pozaeuropejskich, z którymi konflikt lub
sojusz jest mało prawdopodobny.
-
Tabela uwzględnia tylko główne klasy okrętów; pominięte zostały m.in. monitory,
pancerniki obrony wybrzeża, kanonierki, okręty walki minowej, eskortowce i
patrolowce, jednostki szkolne i pomocnicze, a także wszystkie jednostki o
wyporności poniżej 100 t.
-
Powyższe założenie niejako „krzywdzi” te floty, w których dużą rolę odgrywają
POW, kanonierki i małe jednostki przybrzeżne; dotyczy to przede wszystkim flot
Szwecji, Danii i Holandii.
-
Tabela oczywiście nie uwzględnia wartości bojowej flot związanej z wiekiem i
zaawansowaniem technicznym okrętów.
-
Najnowocześniejsze floty posiadają: Wielka Brytania, Polska, Japonia i USA, a
najbardziej „zacofane” Chiny, Turcja, Królestwo Obojga Sycylii, Grecja i Hiszpania.
-
Tabela uwzględnia straty poniesione przez państwa biorące udział w Wielkiej
Wojnie, to tłumaczy stosunkowo niską pozycja w zestawieniu flot niemieckiej,
rosyjskiej i częściowo francuskiej.
-
Należy wziąć pod uwagę to, że w najbliższych latach floty niektórych państw nie
biorących udziału w Wielkiej Wojnie ulegną znaczącej redukcji; dotyczy to
przede wszystkim floty brytyjskiej, a także w mniejszym stopniu amerykańskiej.
-
W tym samym okresie rozwijać się będą floty: japońska, polska i turecka, która
będzie „zasilana” okrętami wycofywanymi z floty polskiej.
-
Możliwy jest także (tylko ilościowy) rozwój floty chińskiej, która będzie
przejmować okręty wycofywane z innych flot.
-
Nie należy liczyć się z istotnym wzmocnieniem floty północnoniemieckiej,
ponieważ to państwo jest tylko częścią byłego Cesarstwa Niemieckiego i jego
potencjał ekonomiczny jest ograniczony.
-
W związku z powyższym, przewiduję w najbliższym czasie „awans” floty polskiej o
jedno miejsce w tabeli.
-
W celu opracowania przedstawianej tabeli zbiorczej, musiałem sporządzić wcześniej
tabelę szczegółową; jej rozmiar raczej wyklucza umieszczenie jej w poście, na
żądanie mogę każdemu przesłać taką tabelę mailem.
-
Ponieważ opracowanie takiego zestawienia jest bardzo pracochłonne, nie
przewiduję jego aktualizacji przed rokiem 1930.
L.P.
|
PAŃSTWO
|
OKRĘTY LINIOWE
|
KRĄŻOWNIKI
|
NISZCZYCIELE I TORPEDOWCE
|
OKRĘTY PODWODNE
|
OGÓŁEM
|
|||||
ilość
|
wyporność
|
ilość
|
wyporność
|
ilość
|
wyporność
|
ilość
|
wyporność
|
ilość
|
wyporność
|
||
szt
|
t normal
|
szt
|
t normal
|
szt
|
t normal
|
szt
|
t normal
|
szt
|
t normal
|
||
1
|
Imperium Brytyjskie
|
37
|
916 270
|
63
|
327 210
|
379
|
399 869
|
131
|
106 648
|
610
|
1 749 997
|
2
|
USA
|
18
|
468 510
|
19
|
161 750
|
178
|
191 767
|
93
|
47 484
|
308
|
869 511
|
3
|
Cesarstwo Japonii
|
11
|
294 635
|
9
|
61 781
|
47
|
43 345
|
15
|
9 674
|
82
|
409 435
|
4
|
Królestwo Francji
|
14
|
265 591
|
8
|
88 156
|
50
|
33 966
|
35
|
18 610
|
107
|
406 323
|
5
|
Królestwo Północnoniemieckie
|
9
|
231 084
|
11
|
52 784
|
59
|
60 051
|
82
|
53 074
|
161
|
396 993
|
6
|
Królestwo Polskie
|
5
|
114 393
|
24
|
175 715
|
30
|
24 462
|
16
|
5 877
|
75
|
320 447
|
7
|
Imperium Rosyjskie
|
6
|
111 918
|
10
|
74 840
|
35
|
29 522
|
24
|
11 094
|
75
|
227 374
|
8
|
Królestwo Włoskie
|
5
|
91 030
|
6
|
45 542
|
34
|
25 993
|
24
|
10 128
|
69
|
172 693
|
9
|
Cesarstwo Austro-Węgierskie
|
5
|
83 552
|
8
|
47 758
|
38
|
16 382
|
16
|
3 856
|
67
|
151 548
|
10
|
Królestwo Hiszpanii
|
3
|
46 356
|
3
|
19 063
|
23
|
5 130
|
4
|
1 274
|
33
|
71 823
|
11
|
Imperium Tureckie
|
2
|
32 992
|
2
|
7 389
|
10
|
3 227
|
2
|
1 038
|
16
|
44 646
|
12
|
Królestwo Grecji
|
2
|
26 000
|
2
|
12 558
|
10
|
4 640
|
2
|
620
|
16
|
43 818
|
13
|
Królestwo Obojga Sycylii
|
0
|
0
|
5
|
34 537
|
9
|
2 843
|
6
|
990
|
20
|
38 370
|
14
|
Cesarstwo Chińskie
|
0
|
0
|
7
|
19 425
|
5
|
2 912
|
0
|
0
|
12
|
22 337
|
15
|
Królestwo Niderlandów
|
0
|
0
|
2
|
7 680
|
18
|
6 503
|
10
|
2 669
|
30
|
16 852
|
16
|
Królestwo Szwecji
|
0
|
0
|
2
|
5 860
|
9
|
3 874
|
15
|
3 275
|
26
|
13 009
|
17
|
Królestwo Danii i Norwegii
|
0
|
0
|
0
|
0
|
9
|
1 974
|
12
|
2 159
|
21
|
4 133
|
18
|
Królestwo Portugalii
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
2 067
|
4
|
1 031
|
8
|
3 098
|
19
|
Wielkie Księstwo Litewskie
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
506
|
0
|
0
|
1
|
506
|
|
państwa sojusznicze
|
||||||||||
|
państwa potencjalnie
sojusznicze
|
||||||||||
|
państwa wrogie
|
||||||||||
|
państwa potencjalnie
wrogie
|
Zwracają uwagę przecietnie wielkie krązowniki Francji - jak rozumiem u Ciebie Francuzi też hołdują ideom jeune ecole i nabudowali sobie wielkich krązowników pancernych, zaniedbując mniejsze? Przecietna wielkość OL zapewne obrazują ilość drednotów i predrednotów w poszczególnych flotach? (np. Grecy mają 2 predrednoty, a Brytyjczycy czy Niemcy - same drednoty). Zwracają uwagę też nasze siły krążownicze - to druga na świecie flota krążowników!
OdpowiedzUsuńWiele trafnych uwag.
UsuńW przypadku państw biorących udział w Wielkiej Wojnie (Polska, Francja, Niemcy, Rosja, Turcja, Szwecja, Dania) nieproporcjonalny stosunek poszczególnych klas okrętów jest skutkiem strat wojennych, które nie musiały rozkładać się równo pomiędzy te klasy. Ogólnie dla tych flot (za wyjątkiem Polski) przyjmowałem stan rzeczywisty pomniejszony o założone przeze mnie straty wojenne.
Choć może to mnie "narazić" na dalsze pytania, a nawet zarzuty, prześlę Ci mailem zestawienie szczegółowe. Proszę, weź pod uwagę, że w kolumnach "uzbrojenie główne" uwzględniony jest tylko jeden kaliber, a pominięty kaliber drugorzędny, czasem bardzo zbliżony do głównego. Może to dawać błędne wyobrażenie o sile ognia niektórych (zwłaszcza starszych) okrętów.
Stosunkowo duża liczba krążowników w naszej flocie jest z jednej strony odbiciem potencjału ekonomicznego, z drugiej wyznacznikiem ogólnej doktryny wojennej, a z trzeciej wynika z przyjętego w czasie wojny założenia, że szybciej można wzmocnić flotę budując większą liczbę mniejszych jednostek, niż mniejszą wielkich. Tym bardziej, że w czasie Wielkiej Wojny klasyczne bitwy wielkich jednostek zdarzały się raczej rzadko.
JKS
Stosunkowo słaba wydaje się polska flota podwodna. Warto chyba pomyśleć o jej istotnym wzmocnieniu. Mam na myśli, z uwagi na posiadane kolonie, przede wszystkim oceaniczne jednostki o wyporności około 1000 ton i prędkości około 20/10 węzłów. Posiadane przez nas okręty nie są już najnowsze i dość małe (przeciętna wyporność poniżej 400 ton), a pamiętamy, że starzeją się one znacznie szybciej od nawodnych.
OdpowiedzUsuńŁK
Słuszna uwaga, istnieją plany rozbudowy tej klasy okrętów. Brak oceanicznych okrętów podwodnych wynika z tego, że do niedawna głównym obszarem zainteresowania Admiralicji był Bałtyk, po rozszerzeniu posiadłości zamorskich budowa takich jednostek stała się konieczna i jest planowana.
UsuńNajstarsze małe OP typu "Okoń" (SS-1 1904) są już faktycznie przestarzałe i obecnie wykorzystywane przeważnie do celów szkoleniowych. Prawdopodobnie w roku przyszłym zostaną definitywnie wycofane ze służby.
JKS