wtorek, 25 marca 2025

Budowa kolumbijskich patrolowców typu Urubamba 1924-1925 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich patrolowców typu Urubamba 1924-1925 (3 jednostki)

Po patrolowcach typu Magdalena, przyszła pora na mniejsze, ze słabszą artylerią, ale silniejszym uzbrojeniem pop, okręty typu Urubamba. Prócz uzbrojenia, prezentowany typ różni się od poprzednika także rodzajem napędu, stałą osłoną pomostu i zwiększonym zasięgiem. Choć architektura Urubamby mocno nawiązuje do Magdaleny, to w tym przypadku udało się uzyskać wyraźnie lżejszą sylwetkę.
Okręty te mogą przewieźć do 32 żołnierzy (65 w rejsach do 48 godz.) oraz do 10 t ładunku.
Wszystkie jednostki tego typu buduje stocznia Astillero Naval No.2 w Guayaquil (AN2). Za wyjątkiem dział 102 mm, całość głównych dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O dość pełnych kształtach i stosunkowo wysokiej wolnej burcie.

Napęd

Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 1200 KM każdy w jednej maszynowni.

Uzbrojenie

Na okręcie zamontowano:

- 1xIx102/50 Bethlehem Steel M1911, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 13720 m;
- 1xIx57 mm/40 Driggs-Schroeder/BSB M1893, przy elewacji maksymalnej 38o donośność maksymalna pociskiem 2,74 kg wynosi 6740 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xwbg z zapasem 24 bg typu BP-19.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.

Opancerzenie

Działo 102 mm posiada maskę o gr. 25 mm, a działo 57 mm o gr. 13 mm.

Inne

Jednostki zostały wyposażone w dwie radiostacje oraz szumonamiernik.


Urubamba, Great Colombia patrol boat laid down 1924, launched 1924, completed 1924 (engine 1924)

Displacement:
            342 t light; 355 t standard; 465 t normal; 552 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (157,35 ft / 153,87 ft) x 24,61 ft x (8,86 / 10,09 ft)
            (47,96 m / 46,90 m) x 7,50 m  x (2,70 / 3,08 m)

Armament:
      1 - 4,02" / 102 mm 50,0 cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 150 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1911 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 2,24" / 57,0 mm 40,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 300 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1883 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 39 lbs / 18 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                   -                                  -
            2nd:             0,51" / 13 mm                   -                                  -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 400 shp / 1 791 Kw = 18,13 kts
            Range 5 000nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 109 tons, at max displacement = 197 tons

Complement:
            49 - 65

Cost:
            £0,078 million / $0,311 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 14 tons, 3,0%
               - Guns: 8 tons, 1,7%
               - Weapons: 6 tons, 1,3%
            Armour: 3 tons, 0,7%
               - Armament: 3 tons, 0,7%
            Machinery: 79 tons, 17,0%
            Hull, fittings & equipment: 216 tons, 46,4%
            Fuel, ammunition & stores: 123 tons, 26,4%
            Miscellaneous weights: 30 tons, 6,5%
               - Hull below water: 18 tons
               - Hull above water: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              358 lbs / 162 Kg = 11,1 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,506
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 12,40 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,60 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Forward deck:       32,00%,  10,17 ft / 3,10 m,   9,51 ft / 2,90 m
               - Aft deck:                32,00%,   9,51 ft / 2,90 m,    9,51 ft / 2,90 m
               - Quarter deck:        16,00%,   9,51 ft / 2,90 m,    9,51 ft / 2,90 m
               - Average freeboard:                      9,91 ft / 3,02 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 67,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,6%
            Waterplane Area: 2 489 Square feet or 231 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 219%
            Structure weight / hull surface area: 48 lbs/sq ft or 234 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,22
                        - Longitudinal: 7,35
                        - Overall: 1,46
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Urubamba (1924)
Tigre (1924)
Pastaza(1925)

5 komentarzy:

  1. Okręt tym razem w pełni realny. Porównuję go z francuskimi kanonierkami eskortowymi typu "Friponne" i znajduję daleko idącą zbieżność, zwłaszcza, że Twoje okręty są niemal o dekadę późniejsze. Artyleria, zwłaszcza działa II kalibru, jest archaiczna i do rychłej wymiany. Okręty niebrzydkie, ale chyba nadmiernie rozbudowane są nadbudówki, co wynika z konsekwentnego przypisywania niemal wszystkim okrętom dodatkowych funkcji transportowych.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za akceptację, bez poważniejszych zarzutów.
      Przyczynę dodatkowych funkcji transportowych już wcześniej wyjaśniałem, więc powtarzał się nie będę.

      JKS

      Usuń
    2. No właśnie mam wątpliwości, czy należy obarczać funkcjami transportowo-zaopatrzeniowymi niemal wszystkie, wprowadzane do służby okręty bojowe. Przy okazji pozwolę sobie przypomnieć o obiecanej konwersji kanonierki rzecznej na transportowiec...
      ŁK

      Usuń
  2. Dalmierz na rufie do pomiarów dla armaty na dziobie? Tu akurat nie jest to zasadne, bo otwarty pomost na górze spokojnie by go przyjął, karol flibbustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odległość dalmierza od armaty jest tu mniejsza niż błąd pomiaru, nie ma to więc istotnego znaczenia.

      JKS

      Usuń