Budowa kolumbijskich patrolowców typu Urubamba 1924-1925 (3 jednostki)
Po patrolowcach typu Magdalena, przyszła pora na mniejsze, ze
słabszą artylerią, ale silniejszym uzbrojeniem pop, okręty typu Urubamba. Prócz uzbrojenia, prezentowany
typ różni się od poprzednika także rodzajem napędu, stałą osłoną pomostu i
zwiększonym zasięgiem. Choć architektura Urubamby
mocno nawiązuje do Magdaleny, to w
tym przypadku udało się uzyskać wyraźnie lżejszą sylwetkę.
Okręty te mogą przewieźć do 32
żołnierzy (65 w rejsach do 48 godz.) oraz do 10 t ładunku.
Wszystkie jednostki tego typu buduje
stocznia Astillero Naval No.2 w Guayaquil (AN2). Za wyjątkiem dział 102 mm, całość
głównych dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O dość pełnych
kształtach i stosunkowo wysokiej wolnej burcie.
Napęd
Dwa silniki
diesla Gray/JSFM o mocy 1200 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 1xIx102/50
Bethlehem Steel M1911, przy elewacji
maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 13720 m;
- 1xIx57
mm/40 Driggs-Schroeder/BSB M1893, przy elewacji maksymalnej 38o
donośność maksymalna pociskiem 2,74 kg wynosi 6740 m;
-
2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xwbg
z zapasem 24 bg typu BP-19.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Działo 102 mm
posiada maskę o gr. 25 mm, a działo 57 mm o gr. 13 mm.
Inne
Jednostki zostały
wyposażone w dwie radiostacje oraz szumonamiernik.
Urubamba, Great Colombia patrol boat laid down 1924, launched 1924, completed 1924 (engine 1924)
Displacement:
342 t light; 355 t
standard; 465 t normal; 552 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(157,35 ft / 153,87 ft)
x 24,61 ft x (8,86 / 10,09 ft)
(47,96 m / 46,90 m) x
7,50 m x (2,70 / 3,08 m)
Armament:
1 - 4,02" / 102 mm 50,0
cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 150 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1911 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 2,24" / 57,0 mm
40,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 300 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1883 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
Weight of broadside 39 lbs /
18 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
2nd: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
2 400 shp / 1 791 Kw = 18,13 kts
Range 5 000nm at
14,00 kts
Bunker normal = 109
tons, at max displacement = 197 tons
Complement:
49 - 65
Cost:
£0,078 million / $0,311
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 14 tons, 3,0%
- Guns: 8 tons, 1,7%
- Weapons: 6 tons, 1,3%
Armour: 3 tons, 0,7%
- Armament: 3 tons, 0,7%
Machinery: 79 tons,
17,0%
Hull, fittings &
equipment: 216 tons, 46,4%
Fuel, ammunition &
stores: 123 tons, 26,4%
Miscellaneous weights:
30 tons, 6,5%
- Hull below water: 18 tons
- Hull above water: 12 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
358
lbs / 162 Kg = 11,1 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,28
Metacentric height 0,9
ft / 0,3 m
Roll period: 10,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,24
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,485 / 0,506
Length to Beam Ratio:
6,25 : 1
'Natural speed' for
length: 12,40 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,60 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length of
deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 32,00%, 10,17 ft / 3,10
m, 9,51 ft / 2,90 m
- Aft deck: 32,00%, 9,51 ft / 2,90 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Quarter deck: 16,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 9,51 ft / 2,90 m
- Average freeboard: 9,91 ft / 3,02 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 67,9%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 93,6%
Waterplane Area:
2 489 Square feet or 231 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 219%
Structure weight / hull
surface area: 48 lbs/sq ft or 234 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,22
-
Longitudinal: 7,35
- Overall:
1,46
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Urubamba (1924)
Tigre (1924)
Pastaza(1925)
Okręt tym razem w pełni realny. Porównuję go z francuskimi kanonierkami eskortowymi typu "Friponne" i znajduję daleko idącą zbieżność, zwłaszcza, że Twoje okręty są niemal o dekadę późniejsze. Artyleria, zwłaszcza działa II kalibru, jest archaiczna i do rychłej wymiany. Okręty niebrzydkie, ale chyba nadmiernie rozbudowane są nadbudówki, co wynika z konsekwentnego przypisywania niemal wszystkim okrętom dodatkowych funkcji transportowych.
OdpowiedzUsuńŁK
Dziękuję za akceptację, bez poważniejszych zarzutów.
UsuńPrzyczynę dodatkowych funkcji transportowych już wcześniej wyjaśniałem, więc powtarzał się nie będę.
JKS
No właśnie mam wątpliwości, czy należy obarczać funkcjami transportowo-zaopatrzeniowymi niemal wszystkie, wprowadzane do służby okręty bojowe. Przy okazji pozwolę sobie przypomnieć o obiecanej konwersji kanonierki rzecznej na transportowiec...
UsuńŁK
Dalmierz na rufie do pomiarów dla armaty na dziobie? Tu akurat nie jest to zasadne, bo otwarty pomost na górze spokojnie by go przyjął, karol flibbustier
OdpowiedzUsuńOdległość dalmierza od armaty jest tu mniejsza niż błąd pomiaru, nie ma to więc istotnego znaczenia.
UsuńJKS