wtorek, 6 sierpnia 2024

Niderlandzkie kutry desantowe typów ILV1 1940-1941 (24 jednostki) i VLV1 1940-1941 (8 jednostek)

Niderlandzkie kutry desantowe typów ILV1 1940-1941 (24 jednostki) i VLV1 1940-1941 (8 jednostek)

Pierwsze jednostki desantowe w niderlandzkiej flocie. W przypadku desantów taktycznych, muszą samodzielnie dotrzeć z bazy wyjściowej na miejsce desantu. W przypadku desantów operacyjnych na większe odległości, dowożone będą na pokładach transportowców desantowych, których budowę już rozpoczęto.
Okręciki powstają w następujących stoczniach: Willemsoord Werf w Den Helder, 12 x ILV i 4 x VLV; Tanjung Priok Droogdok w Batawii, 2 x VLV oraz Droogdok Maatschappij Soerabaja w Surabaji, 12 x ILV i 2 x VLV. Wszystkie jednostki przydzielone zostają do nowo utworzonego Dowództwa Sił Amfibijnych (Bevel van Amfibische Strijdkrachten, BvAS). Do dowództwa tego przydzielono także jedną z brygad piechoty morskiej, celem przeszkolenia w działaniach desantowych.
Teraz, kolejno opisy techniczne, rysunki i raporty dla obydwu typów kutrów.
ILV1
Zasadniczo, przeznaczony do przewozu i wyrzucenia na brzeg nieurządzony do 38 żołnierzy z pełnym osobistym uzbrojeniem i wyposażeniem. Alternatywnie, może przewieźć do 4 t uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 240 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 2xIx7,9/77 FN P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2450 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową. 

ILV1, Netherlands personel landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)

Displacement:
            11 t light; 11 t standard; 12 t normal; 16 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (44,16 ft / 41,99 ft) x 10,50 ft x (3,02 / 3,28 ft)
            (13,46 m / 12,80 m) x 3,20 m  x (0,92 / 1,00 m)

Armament:
      2 - 0,31" / 7,9 mm 77,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 240 shp / 179 Kw = 9,14 kts
            Range 900nm at 6,00 kts
            Bunker normal = 0,5 tons, at max displacement = 1 tons

Complement:
            3 - 4

Cost:
            £0,006 million / $0,025 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,9%
               - Guns: 0 tons, 0,9%
            Machinery: 5 tons, 39,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 tons, 19,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 6,6%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 33,3%
               - Hull above water: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 lbs / 1 Kg = 88,2 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 8,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,12

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,326
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 8,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 73 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       54,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Aft deck:                16,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        20,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      4,34 ft / 1,32 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 167,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 73,8%
            Waterplane Area: 269 Square feet or 25 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 67%
            Structure weight / hull surface area: 5 lbs/sq ft or 24 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,27
                        - Longitudinal: 6,83
                        - Overall: 0,38
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

ILV1 - ILV12 (1940)
ILV13 - ILV24 (1941)

VLV1
Zasadniczo przeznaczony do przewozu i wyładowania na brzeg nieurządzony pojazdów bojowych i transportowych oraz lekkiej artylerii. Przykładowo, mogą to być: 1 czołg lekki, lub 1 ciężarówka 3 t, lub 2 samochody terenowe, lub 1 półciężarówka 1,5 t z działkiem ppanc 37 mm. Alternatywnie, możliwy jest przewóz do 9 t uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia lub do 60 żołnierzy z pełnym osobistym uzbrojeniem i wyposażeniem. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 300 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową.

VLV1, Netherlands vehicle landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)

Displacement:
            20 t light; 21 t standard; 22 t normal; 31 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (55,97 ft / 53,81 ft) x 13,45 ft x (3,51 / 4,10 ft)
            (17,06 m / 16,40 m) x 4,10 m  x (1,07 / 1,25 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 300 shp / 224 Kw = 9,17 kts
            Range 1 200nm at 6,00 kts
            Bunker normal = 1 tons, at max displacement = 2 tons

Complement:
            4 - 5

Cost:
            £0,010 million / $0,042 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 7 tons, 32,2%
            Hull, fittings & equipment: 4 tons, 19,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 6,4%
            Miscellaneous weights: 9 tons, 41,3%
               - Hull above water: 9 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 lbs / 2 Kg = 51,6 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 8,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,346
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 9,62 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       54,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Aft deck:                18,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        18,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      4,34 ft / 1,32 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 150,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 90,6%
            Waterplane Area: 442 Square feet or 41 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 86%
            Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 33 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,34
                        - Longitudinal: 3,59
                        - Overall: 0,43
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

VLV1 - VLV4 (1940)
VLV5 - VLV8 (1941)

Uwaga: ponieważ Springsharp nie przewiduje istnienia jednostek tego typu, byłem zmuszony dokonać licznych "ręcznych" korekt raportów, aby uzyskać parametry zbliżone do realnych.

środa, 31 lipca 2024

Flotylle rzeczne Niderlandów

Flotylle rzeczne Niderlandów

Niejednokrotnie informowałem, że z zasady, typowymi okrętami rzecznymi zajmować się nie będę. Mając jednak na względzie, apel kolegi ŁK, który jest absolutnym weteranem oraz jednym z liderów komentujących tego bloga, przedstawiam poniżej syntetyczne zestawienie niderlandzkich sił rzecznych.



JKS

piątek, 26 lipca 2024

Niderlandzkie okręty podwodne typu KXX 1940-1941 (6 jednostek)

Niderlandzkie okręty podwodne typu KXX 1940-1941 (6 jednostek)

Duży, tym razem naprawdę oceaniczny okręt podwodny. O zadaniach stojących przed OP tego typu rozpisywać się nie warto; ”koń jaki jest” – i do czego służy – „każdy widzi”
Wartą wspomnienia nowością są włazy awaryjne, dostosowane do dzwonów ratunkowych, typu zainstalowanego na okręcie bazie nurków Duiker. Spodziewam się zarzutów z powodu mocno rozbudowanego kiosku, ale któż jest wolny od krytyki? ;).
Po trzy okręty tego typu są budowane w stoczniach NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam oraz Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Wszystkie trafią do Dowództwa Obszaru Indii Wschodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy, o sporym wydłużeniu i niewielkim współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o mocy po 2550 KM każdy i dwa silniki elektryczne Philips o mocy 1050 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx105/40 Wilton-Fijenoord P1935, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 16,0 kg wynosi 14560 m;
- 1xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 1xIIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 8xwtx533 mm z zapasem 20 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.

KXX, Netherlands submarine laid down 1939, lauched 1939, completed 1940 (engine 1939)

Displacement:
            1 439 t light; 1 477 t standard; 1 710(2 223) t normal; 1 895 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (301,89 ft / 298,88 ft) x 26,57 ft x (18,04 / 19,36 ft)
            (92,02 m / 91,10 m) x 8,10 m  x (5,50 / 5,90 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 40,0 cal gun - 33,84lbs / 15,35kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1939 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
      2 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              1 x Twin mounts on centreline, aft deck forward
                        1 raised mounts
      Weight of broadside 37 lbs / 17 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,577 t each, 9,465 t total
            submerged bow tubes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,39 ft / 7,13 m torpedoes - 1,577 t each, 3,155 t total
            submerged stern tubes
            Total reload 20 torpedoes

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 5 100(2 100) shp / 3 804(1 566) Kw = 19,44(9,31) kts
            Range 9 000(80)nm at 12,00(6,00) kts
            Bunker normal = 232 tons, at max displacement = 418 tons

Complement:
            57

Cost:
            £0,830 million / $3,322 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 31 tons, 1,8%
               - Guns: 6 tons, 0,3%
               - Weapons: 25 tons, 1,5%
            Machinery: 138 tons, 8,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 252 tons, 73,2%
            Fuel, ammunition & stores: 270 tons, 15,8%
            Miscellaneous weights: 18 tons, 1,1%
               - Hull below water: 18 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              300 lbs / 136 Kg = 8,5 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,09

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,418 / 0,431
            Length to Beam Ratio: 11,25 : 1
            'Natural speed' for length: 17,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 41 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            30,00%, 10,50 ft / 3,20 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:                32,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        18,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  0,98 ft / 0,30 m
               - Average freeboard:                      8,09 ft / 2,37 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 36,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 60,8%
            Waterplane Area: 4 943 Square feet or 459 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 551%
            Structure weight / hull surface area: 126 lbs/sq ft or 617 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,77
                        - Longitudinal: 4,65
                        - Overall: 2,91
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room

Operational diving depth - 87 m
Emergency diving depth - 140 m
Crush diving depth - 218 m

KXX (1940)
KXXI (1940)
KXXII (1940)
KXXIII (1941)
KXXIV (1941)
KXXV (1941)

niedziela, 21 lipca 2024

Modernizacja niderlandzkich kanonierek typu Brinio 1940 (3 jednostki)

Modernizacja niderlandzkich kanonierek typu Brinio 1940 (3 jednostki)

Audyt, pochodzących z lat 1914-15 kanonierek typu Brinio, wykazał dobry stan kadłuba, silne zużycie diesli oraz nieracjonalne rozmieszczenie artylerii głównej. Wobec powyższego, podjęto decyzję o ich modernizacji.
Aby nie wyważać otwartych drzwi, poprosiłem kolegę ŁK o zgodę na wykorzystanie jego projektu modernizacji tych kanonierek (post z dnia 21.05.2020). Uprzejmą zgodę uzyskałem, za co koledze ŁK jeszcze raz dziękuję.
Dopasowując modernizację do ogólnej linii rozwoju „mojej” niderlandzkiej MW, dokonałem w projekcie kolegi ŁK kilku zmian, oto ich lista:
- modernizację wykonała stocznia Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM),
- nowe silniki diesla wyprodukowały zakłady Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en spoorwegmaterieel (Werkspoor),
- artyleria główna to działa 149/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1921,
- działka 40 mm to 40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937,
- nkm-y to 13,2/78 FN P1919,
- system kierowania ogniem dostarczyła firma Hazemeyer's Fabriek van Signaalapparaten.
Pozostałe parametry pozostają bez zmian, nie zmienia się również sylwetka (za wyjątkiem szczegółów uzbrojenia).
Przewiduje się wykorzystanie zmodernizowanych kanonierek głównie do ostrzału zajętego przez nieprzyjaciela wybrzeża oraz do wsparcia artyleryjskiego własnych lekkich okrętów. Wszystkie trzy kanonierki wchodzą w skład Dowództwa Obszaru Indii Wschodnich.

Link do projektu kolegi ŁK: https://www.blogger.com/blog/post/edit/8906876095717808710/2370826031614412343

czwartek, 18 lipca 2024

BIULETYN INFORMACYJNY NR 39/1/1940

 BIULETYN INFORMACYJNY NR 39/1/1940

Okręty

Oddane zostały do służby:
- okręt badawczy typu Mercator (post z dnia 11.07.2024),
- dwa niszczyciele typu Crijnssen (post z dnia 13.07.2024),
- cztery kutry artyleryjskie typu G1,
- cztery kutry hydrograficzne typu H1,
- cztery kutry torpedowe typu T57.
Zakończono modernizację kanonierek typu Brinio (będzie osobny post na ten temat).
Częściowo przezbrojono:
- niszczyciele typu Evertsen
- krążowniki liniowe typu Vlaanderen.
Rozpoczęto budowę:
- 12 kutrów desantowych piechoty typu ILV1,
- ośmiu eskortowców typu Arciszewski,
- dwu kanonierek typu Hefring,
- dwu transportowców desantowych typu Rotterdam.
Rozpoczęto przebudowę transportowca wodnosamolotów Amsterdam na lotniskowiec eskortowy.
W budowie pozostają:
- pancernik typu Holland,
- lekki lotniskowiec typu Albatros,
- sześć okrętów podwodnych typu KXX,
- trzy krążowniki lekkie typu Halmahera,
- sześć niszczycieli typu Crijnssen.
Aktualnie, w skład MW Niderlandów wchodzą następujące okręty:
- 1 pancernik,
- 2 krążowniki liniowe,
- 5 pancerników obrony wybrzeża,
- 1 lekki lotniskowiec,
- 3 krążowniki ciężkie,
- 6 krążowników lekkich,
- 33 niszczyciele,
- 16 torpedowców,
- 34 okręty podwodne,
- 21 kanonierek,
- 16 patrolowców,
- 33 kutry patrolowe,
- 4 eskortowce,
- 6 ścigaczy okrętów podwodnych,
- 67 kutrów torpedowych,
- 16 kutrów artyleryjskich,
- 10 stawiaczy min,
- 22 trałowce,
- 28 kutrów trałowych,
- 3 transportowce wodnosamolotów,
- 3 transportowce wojska,
- 2 zaopatrzeniowce,
- 3 zbiornikowce floty,
- 2 okręty bazy,
- 5 okrętów hydrograficznych,
- 10 kutrów hydrograficznych,
- 2 okręty warsztatowe,
- 1 okręt baza nurków,
- 3 holowniki pełnomorskie,
- 2 okręty szkolne,
- 1 okręt badawczy.

Lotnictwo

Weszły do służby:
- Fokker D.XXIII
- jednomiejscowy samolot myśliwski, dolnopłat, układ dwubelkowy z kadłubem centralnym, rok oblotu 1939, lata produkcji 1940-;
- wymiary: (LxSxH) 10,20x11,50x3,80 m, powierzchnia nośna 18,5 m2;
- masa: własna 2250 kg, startowa 3020 kg;

- konstrukcja mieszana: kadłub i belki całkowicie metalowe, skrzydła i stateczniki drewniane z dźwigarami metalowymi;

- podwozie trójpodporowe z kółkiem przednim, chowane w locie;

- zespół napędowy: dwa silniki rzędowe w układzie odwrócony tandem, 10-cylindrowe, chłodzone cieczą, Fokker V10-600, o mocy nominalnej 600 KM każdy;
- prędkość maksymalna: 542 km/h;
- pułap maksymalny: 9300 m;
- prędkość wznoszenia: 14,0 m/s;
- zasięg: 450 Mm (830 km);
- uzbrojenie: 2x13,2, 4x7,9 mm.
- Fokker T.IX
- pięciomiejscowy samolot bombowy, średniopłat, rok oblotu 1939, lata produkcji 1940-;
- wymiary: (LxSxH) 16,50x24,70x5,10 m, powierzchnia nośna 88,30 m2;
- masa: własna 6273 kg, startowa 10970 kg;
- konstrukcja całkowicie metalowa;

- podwozie klasyczne wciągane w locie;

- zespół napędowy: dwa silniki gwiazdowe (podwójna gwiazda), 14-cylindrowe, chłodzone powietrzem Fokker S14-1190, o mocy nominalnej 1190 KM każdy;
- prędkość maksymalna: 409 km/h;
- pułap maksymalny: 8700 m;
- prędkość wznoszenia: 6,00 m/s;
- zasięg: 1700 Mm (3149 km);
- uzbrojenie: 6x13,2mm, 2x7,9 mm.
Dowództwo Lotnictwa MW dysponuje obecnie:
- 30 samolotami myśliwskimi Fokker D.XXIII,
- 90 samolotami myśliwskimi Koolhoven F.K.58A,
- 72 samolotami myśliwskimi Fokker D.XXI,
- 30 samolotami myśliwsko-bombowymi Fokker G.I,
- 20 samolotami myśliwsko-bombowymi Koolhoven F.K.56A,
- 41 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.XI,
- 39 samolotami rozpoznawczymi Renard R.31,
- 24 rozpoznawczo-bombowymi łodziami latającymi Fokker C.XIII,
- 72 samolotami torpedowo-bombowymi Fokker T.V,
- 50 pokładowymi samolotami myśliwskimi Fokker DM.XXI,
- 42 pokładowymi samolotami torpedowo-bombowymi Renard R.39,
- 36 wodnosamolotami rozpoznawczo-torpedowo-bombowymi Fokker T.VIII,
- 42 pokładowymi samolotami rozpoznawczo-bombowymi Renard R.40,
- 14 bombowcami Fokker T.IX.
Łącznie daje to liczbę 603 maszyn.

Inne

Nastąpiły pewne zmiany w strukturze niderlandzkiej MW; poniżej ich opis.
Dotychczas, obydwa okręty szkolne podlegały bezpośrednio Inspektorowi Wyszkolenia. W momencie wprowadzenia do służby okrętu badawczego typu Mercator, uznano, że Inspektor miałby zbyt wiele jednostek bezpośrednio mu podległych i aby ten problem rozwiązać, wprowadzono pośrednie Dowództwo Okrętów Szkolnych i Badawczych. Aktualnie, w skład tego Dowództwa wchodzą obydwa okręty szkolne (Willem van Oranje i Adolf van Luxemburg) oraz okręt badawczy Mercator.
Niewątpliwie, ważniejsze jest utworzenie w ramach Dowództwa Floty, podległego mu Dowództwa Grup Eskortowych. Na razie, Dowództwo to wygląda jak klasyczny przykład „przerostu formy nad treścią” Obecnie, w skład jego wchodzą: dwa niszczyciele typu Crijnssen, cztery małe eskortowce typu E1 oraz dwa trałowce typu Tugela. Kiedy jednak, zasilą to Dowództwo: pozostałe sześć niszczycieli typu Crijnssen, budujące się osiem eskortowców typu Arciszewski i dwie kanonierki typu Hefring oraz przebudowywany na lotniskowiec eskortowy transportowiec wodnosamolotów Amsterdam, będzie to wyglądać o wiele poważniej.