Kuter ochrony wybrzeża typu KP-1 1921-1922 (8 szt.)
Dzisiaj
pozwolę sobie przedstawić taki sobie śmieszny okręcik, którego głównym
przeznaczeniem jest wypełnianie zadań jednostki straży granicznej (ochrona
granicy morskiej należy w Polsce do MW), a w czasie wojny przybrzeżna służba
patrolowa. Oprócz kontroli granicy morskiej i zwalczania kontrabandy kutry mogą
również chronić przed naruszaniem strefy wyłącznego rybołówstwa. Aby niepotrzebnie
nie mnożyć klas okrętów, jednostki te zaliczyłem do kutrów patrolowych.
Myślę,
że dla wnikliwych obserwatorów inspiracja będzie czytelna, chociaż występuje tu
tyle samo podobieństw, co i różnic. Wynika to z mojego „wstrętu” do wiernego
kopiowania istniejących realnie projektów.
Okręcik
jak na swoją wielkość jest dobrze uzbrojony i posiada prędkość maksymalną oraz
zasięg adekwatne do wykonywanych zadań. Oczywiście przy swojej wielkości nie
może pochwalić się dobrą dzielnością morską, ale wcale mnie to nie martwi. Po
pierwsze Springsharp określa dzielność morską jednostki przy żegludze z prędkością
maksymalną, co przecież nie będzie miało miejsca zbyt często. Po drugie polem
działania okrętu są wody osłonięte (Zatoka Gdańska, Zalew Wiślany), na których
ekstremalnych stanów morza nie należy oczekiwać oraz inne akweny przybrzeżne, z
których w razie pogorszenia się pogody łatwo „uciec” do portu.
Aby
ustalić realną odporność okrętu, należy wartości podane w raporcie pomnożyć
przez 1,7.
W
tym przypadku zrezygnowałem z pełnych nazw, jednostki noszą jedynie oznaczenia
literowo-cyfrowe.
KP-1, Poland Coast guard boat laid down 1921
Displacement:
29
t light; 30 t standard; 31 t normal; 32 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(80,75
ft / 78,74 ft) x 11,81 ft x (3,94 / 4,00 ft)
(24,61
m / 24,00 m) x 3,60 m x (1,20 / 1,22 m)
Armament:
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 300 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre 1 raised mount aft
1
- 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 000 per
gun
Machine gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck Centre
Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
Machinery:
2
x Petrol Internal combustion motors, direct drive 635 shp / 473 Kw
1
x Diesel Internal combustion motor, geared drive 220 shp / 164 Kw
3
shafts, 1 490 shp / 1 111 Kw = 24,00 kts
Range
250 nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
6
- 8
Cost:
£0,009
million / $0,037 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
0 tons, 0,8%
- Guns: 0 tons, 0,8%
Machinery:
18 tons, 57,2%
Hull,
fittings & equipment: 11 tons, 35,3%
Fuel,
ammunition & stores: 2 tons, 6,7%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 lbs / 4 Kg = 18,2 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric
height 0,2 ft / 0,1 m
Roll
period: 10,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 28 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,15
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,305
Length
to Beam Ratio: 6,67 : 1
'Natural
speed' for length: 10,91 kts
Power
going to wave formation at top speed: 82 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 6,56 ft /
2,00 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Forward deck: 45,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 5,58 ft / 1,70 m
- Aft deck: 30,00%, 2,62 ft / 0,80 m, 2,62 ft / 0,80 m
- Quarter deck: 10,00%, 2,62 ft / 0,80
m, 2,62 ft / 0,80 m
- Average freeboard: 4,46 ft / 1,36 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 187,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 79,3%
Waterplane
Area: 568 Square feet or 53 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 30%
Structure
weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 57 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,47
-
Longitudinal: 3,88
-
Overall: 0,58
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution:
Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
KP-1, KP-2, KP-3, KP-4 (1921)
KP-5,
KP-6, KP-7, KP-8 (1922)
Nareszcie jakaś drobnica :) Teraz czekam na (za jakiś czas) porządny ścigacz torpedowy. Myślę że nasza straż wybrzeża mogłaby dostać też parę większych jednostek , ale po namyśle myślę że w koloniach te samą rolę będą odgrywały niszczyciele (można by zbudować parę naprawdę szybkich jednostek do patrolowania tych paru wysp które mamy)
OdpowiedzUsuńStraży wybrzeża takie okręciki w zupełności wystarczą. Kontrolą dalszych akwenów Bałtyku zajmują się klasyczne patrolowce.
OdpowiedzUsuńW koloniach zadania patrolowe wykonują i będą jeszcze jakiś czas wykonywać kanonierki. Najwolniejsze z nich zostaną niedługo wymienione na nowsze. Szybkich niszczycieli szkoda do takiej roboty.
JKS
Diesel dla prędkości krążowniczej + silniki niskoprężne dla pościgowej? Bardzo sympatyczne jednostki. Mogą stanowić bazę dla opracowania małych ścigaczy okrętów podwodnych!
OdpowiedzUsuńŁK
Dokładnie, taką konfigurację napędu uznałem za najkorzystniejszą ze względu na charakter zadań jednostek tego typu.
UsuńJKS