poniedziałek, 15 grudnia 2014

Kuter ochrony wybrzeża typu KP-1



Kuter ochrony wybrzeża typu KP-1 1921-1922 (8 szt.)

Dzisiaj pozwolę sobie przedstawić taki sobie śmieszny okręcik, którego głównym przeznaczeniem jest wypełnianie zadań jednostki straży granicznej (ochrona granicy morskiej należy w Polsce do MW), a w czasie wojny przybrzeżna służba patrolowa. Oprócz kontroli granicy morskiej i zwalczania kontrabandy kutry mogą również chronić przed naruszaniem strefy wyłącznego rybołówstwa. Aby niepotrzebnie nie mnożyć klas okrętów, jednostki te zaliczyłem do kutrów patrolowych.
Myślę, że dla wnikliwych obserwatorów inspiracja będzie czytelna, chociaż występuje tu tyle samo podobieństw, co i różnic. Wynika to z mojego „wstrętu” do wiernego kopiowania istniejących realnie projektów.
Okręcik jak na swoją wielkość jest dobrze uzbrojony i posiada prędkość maksymalną oraz zasięg adekwatne do wykonywanych zadań. Oczywiście przy swojej wielkości nie może pochwalić się dobrą dzielnością morską, ale wcale mnie to nie martwi. Po pierwsze Springsharp określa dzielność morską jednostki przy żegludze z prędkością maksymalną, co przecież nie będzie miało miejsca zbyt często. Po drugie polem działania okrętu są wody osłonięte (Zatoka Gdańska, Zalew Wiślany), na których ekstremalnych stanów morza nie należy oczekiwać oraz inne akweny przybrzeżne, z których w razie pogorszenia się pogody łatwo „uciec” do portu.
Aby ustalić realną odporność okrętu, należy wartości podane w raporcie pomnożyć przez 1,7.
W tym przypadku zrezygnowałem z pełnych nazw, jednostki noszą jedynie oznaczenia literowo-cyfrowe.



KP-1, Poland Coast guard boat laid down 1921

Displacement:
            29 t light; 30 t standard; 31 t normal; 32 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (80,75 ft / 78,74 ft) x 11,81 ft x (3,94 / 4,00 ft)
            (24,61 m / 24,00 m) x 3,60 m  x (1,20 / 1,22 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 300 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount aft
      1 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck Centre
 Weight of broadside 1 lbs / 0 kg

Machinery:
            2 x Petrol Internal combustion motors, direct drive 635 shp / 473 Kw
            1 x Diesel Internal combustion motor, geared drive 220 shp / 164 Kw
            3 shafts, 1 490 shp / 1 111 Kw = 24,00 kts
            Range 250 nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            6 - 8

Cost:
            £0,009 million / $0,037 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,8%
               - Guns: 0 tons, 0,8%
            Machinery: 18 tons, 57,2%
            Hull, fittings & equipment: 11 tons, 35,3%
            Fuel, ammunition & stores: 2 tons, 6,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              9 lbs / 4 Kg = 18,2 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
            Metacentric height 0,2 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 28 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,15

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,305
            Length to Beam Ratio: 6,67 : 1
            'Natural speed' for length: 10,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 82 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Forward deck:       45,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Aft deck:    30,00%,  2,62 ft / 0,80 m,  2,62 ft / 0,80 m
               - Quarter deck:        10,00%,  2,62 ft / 0,80 m,  2,62 ft / 0,80 m
               - Average freeboard:                      4,46 ft / 1,36 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 187,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,3%
            Waterplane Area: 568 Square feet or 53 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 30%
            Structure weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 57 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,47
                        - Longitudinal: 3,88
                        - Overall: 0,58
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

KP-1, KP-2, KP-3, KP-4 (1921)
KP-5, KP-6, KP-7, KP-8 (1922)
 

4 komentarze:

  1. Nareszcie jakaś drobnica :) Teraz czekam na (za jakiś czas) porządny ścigacz torpedowy. Myślę że nasza straż wybrzeża mogłaby dostać też parę większych jednostek , ale po namyśle myślę że w koloniach te samą rolę będą odgrywały niszczyciele (można by zbudować parę naprawdę szybkich jednostek do patrolowania tych paru wysp które mamy)

    OdpowiedzUsuń
  2. Straży wybrzeża takie okręciki w zupełności wystarczą. Kontrolą dalszych akwenów Bałtyku zajmują się klasyczne patrolowce.
    W koloniach zadania patrolowe wykonują i będą jeszcze jakiś czas wykonywać kanonierki. Najwolniejsze z nich zostaną niedługo wymienione na nowsze. Szybkich niszczycieli szkoda do takiej roboty.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  3. Diesel dla prędkości krążowniczej + silniki niskoprężne dla pościgowej? Bardzo sympatyczne jednostki. Mogą stanowić bazę dla opracowania małych ścigaczy okrętów podwodnych!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, taką konfigurację napędu uznałem za najkorzystniejszą ze względu na charakter zadań jednostek tego typu.

      JKS

      Usuń