piątek, 22 kwietnia 2016

Kuter ochrony wybrzeża typu KP-45 1936 (2 szt.)



Kuter ochrony wybrzeża typu KP-45 1936 (2 szt.)

Czwarta generacja jednostek tego typu. Te dwa okręciki zostały zbudowane specjalnie dla naszej nowej bazy na atolu Clipperton, nie oznacza to, że seria się na nich zakończy. Niedługo przecież zaistnieje potrzeba wymiany okrętów typu KP-1 (PC-1 1921) na nowsze.
W porównaniu z poprzednimi przedstawicielami tej klasy, KP-45 jest nieco większy, ale wolniejszy i słabiej uzbrojony. Za to znacznie wzrósł zasięg, a przede wszystkim wytrzymałość konstrukcyjna i dzielność morska. Można zaryzykować stwierdzenie, że te niewielkie przecież okręciki są zdolne do otwartej żeglugi w każdych warunkach pogodowych.
Zastąpiłem działko 40 mm lżejszym, ponieważ od czasu praktycznego wytępienia piractwa jednostki te nie bardzo miałyby z kim toczyć boje. Z tego samego powodu obniżono prędkość na korzyść zasięgu. Ich rola w czasie pokoju sprowadza się głównie do zadań patrolowych i typowo „policyjnych”, czyli egzekwowania obowiązujących przepisów portowych i redowych, a także celnych. W czasie wojny, okręciki te mogą zadbać o bezpieczeństwo żeglugi w bliskich rejonach baz. Uzbrojenie pop jest wprawdzie dość symboliczne, ale samo już odstraszanie nieprzyjacielskich OP ma swoją wartość.
Komfort pływania na tych „łupinkach” jest – delikatnie mówiąc – średni (ciasnota, brak kambuza), ale nie przewiduje się ich przebywania w morzu powyżej 2-3 dób; można wytrzymać!




KP-45, Poland Coast guard boat laid down 1936

Displacement:
            66 t light; 68 t standard; 72 t normal; 76 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,44 ft / 96,78 ft) x 14,76 ft x (5,91 / 6,06 ft)
            (30,61 m / 29,50 m) x 4,50 m  x (1,80 / 1,85 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 250 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,08lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward 1 raised mount
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 956 shp / 713 Kw = 18,00 kts
            Range 700nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 9 tons

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,033 million / $0,130 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,2%
               - Guns: 0 tons, 0,3%
               - Weapons: 1 tons, 1,9%
            Machinery: 27 tons, 37,1%
            Hull, fittings & equipment: 36 tons, 50,4%
            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 8,8%
            Miscellaneous weights: 1 tons, 1,5%
               - On freeboard deck: 1 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              90 lbs / 41 Kg = 188,5 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,37

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,308
            Length to Beam Ratio: 6,56 : 1
            'Natural speed' for length: 12,12 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       35,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  4,59 ft / 1,40 m,  4,59 ft / 1,40 m
               - Quarter deck:        15,00%,  4,59 ft / 1,40 m,  4,59 ft / 1,40 m
               - Average freeboard:                      6,84 ft / 2,08 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 121,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,0%
            Waterplane Area: 873 Square feet or 81 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 130%
            Structure weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 97 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,77
                        - Longitudinal: 10,87
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

KP-45 - KP-46  (1936)

7 komentarzy:

  1. "...jest nieco większy, ale wolniejszy i słabiej uzbrojony. Za to znacznie wzrósł zasięg..." i tak trzymać! Fajne okręciki, które - w razie wojny - mogą być przydatne (po dozbrojeniu) jako małe (przybrzeżne) ścigacze okrętów podwodnych.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedziałem, że ci to przypadnie do gustu. Ty morderco ambitnych projektów, ty... :).

      JKS

      Usuń
  2. A co do meritum, to nie bardzo widzę możliwość "dozbrojenia" tej "łódeczki"; co tam jeszcze (i gdzie?) można dołożyć?

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, kosztem zmniejszenia ilości zabieranego paliwa, zamienić działko na 40 mm i dołożyć ze 2 bomby głębinowe. Służbę przeciwpodwodną i tak pełniłby w bezpośredniej bliskości własnych baz morskich.
      ŁK

      Usuń
    2. PS. Z kolei w okresie pokoju zredukowałbym uzbrojenie do 2 nkm-ów i zwiększył ilość zabieranego paliwa.
      ŁK

      Usuń
  3. Mi się zdawało zostawienie zapasu paliwa i dodanie nkmów. Może z zamienieniem działka na większy kaliber.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma miejsca na pokładzie, coś trzeba by usunąć.
      W ogóle, to zostawmy go już takim, jakim jest...

      JKS

      Usuń