Kuter ochrony wybrzeża typu KP-45 1936 (2 szt.)
Czwarta generacja
jednostek tego typu. Te dwa okręciki zostały zbudowane specjalnie dla naszej
nowej bazy na atolu Clipperton, nie oznacza to, że seria się na nich zakończy.
Niedługo przecież zaistnieje potrzeba wymiany okrętów typu KP-1 (PC-1 1921) na nowsze.
W porównaniu z
poprzednimi przedstawicielami tej klasy, KP-45
jest nieco większy, ale wolniejszy i słabiej uzbrojony. Za to znacznie wzrósł
zasięg, a przede wszystkim wytrzymałość konstrukcyjna i dzielność morska. Można
zaryzykować stwierdzenie, że te niewielkie przecież okręciki są zdolne do otwartej
żeglugi w każdych warunkach pogodowych.
Zastąpiłem działko 40
mm lżejszym, ponieważ od czasu praktycznego wytępienia piractwa jednostki te
nie bardzo miałyby z kim toczyć boje. Z tego samego powodu obniżono prędkość na
korzyść zasięgu. Ich rola w czasie pokoju sprowadza się głównie do zadań patrolowych
i typowo „policyjnych”, czyli egzekwowania obowiązujących przepisów portowych i
redowych, a także celnych. W czasie wojny, okręciki te mogą zadbać o
bezpieczeństwo żeglugi w bliskich rejonach baz. Uzbrojenie pop jest wprawdzie dość
symboliczne, ale samo już odstraszanie nieprzyjacielskich OP ma swoją wartość.
Komfort pływania na tych „łupinkach” jest –
delikatnie mówiąc – średni (ciasnota, brak kambuza), ale nie przewiduje się ich
przebywania w morzu powyżej 2-3 dób; można wytrzymać!
KP-45, Poland Coast guard boat laid down 1936
Displacement:
66
t light; 68 t standard; 72 t normal; 76 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(100,44
ft / 96,78 ft) x 14,76 ft x (5,91 / 6,06 ft)
(30,61
m / 29,50 m) x 4,50 m x (1,80 / 1,85 m)
Armament:
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 250 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,08lbs / 0,05kg shells, 1 500 per
gun
Machine gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
forward 1 raised mount
Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 956 shp / 713 Kw = 18,00 kts
Range
700nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 9 tons
Complement:
12
- 16
Cost:
£0,033
million / $0,130 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
2 tons, 2,2%
- Guns: 0 tons, 0,3%
- Weapons: 1 tons, 1,9%
Machinery:
27 tons, 37,1%
Hull,
fittings & equipment: 36 tons, 50,4%
Fuel,
ammunition & stores: 6 tons, 8,8%
Miscellaneous
weights: 1 tons, 1,5%
- On freeboard deck: 1 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
90 lbs / 41 Kg = 188,5 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,24
Metacentric
height 0,4 ft / 0,1 m
Roll
period: 9,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,37
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,308
Length
to Beam Ratio: 6,56 : 1
'Natural
speed' for length: 12,12 kts
Power
going to wave formation at top speed: 67 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 21,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 9,51 ft /
2,90 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Forward deck: 35,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Aft deck: 30,00%, 4,59 ft / 1,40 m, 4,59 ft / 1,40 m
- Quarter deck: 15,00%, 4,59 ft / 1,40
m, 4,59 ft / 1,40 m
- Average freeboard: 6,84 ft / 2,08 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 121,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 93,0%
Waterplane
Area: 873 Square feet or 81 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 130%
Structure
weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 97 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,77
-
Longitudinal: 10,87
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
KP-45 - KP-46
(1936)
"...jest nieco większy, ale wolniejszy i słabiej uzbrojony. Za to znacznie wzrósł zasięg..." i tak trzymać! Fajne okręciki, które - w razie wojny - mogą być przydatne (po dozbrojeniu) jako małe (przybrzeżne) ścigacze okrętów podwodnych.
OdpowiedzUsuńŁK
Wiedziałem, że ci to przypadnie do gustu. Ty morderco ambitnych projektów, ty... :).
UsuńJKS
A co do meritum, to nie bardzo widzę możliwość "dozbrojenia" tej "łódeczki"; co tam jeszcze (i gdzie?) można dołożyć?
OdpowiedzUsuńJKS
Można, kosztem zmniejszenia ilości zabieranego paliwa, zamienić działko na 40 mm i dołożyć ze 2 bomby głębinowe. Służbę przeciwpodwodną i tak pełniłby w bezpośredniej bliskości własnych baz morskich.
UsuńŁK
PS. Z kolei w okresie pokoju zredukowałbym uzbrojenie do 2 nkm-ów i zwiększył ilość zabieranego paliwa.
UsuńŁK
Mi się zdawało zostawienie zapasu paliwa i dodanie nkmów. Może z zamienieniem działka na większy kaliber.
OdpowiedzUsuńNie ma miejsca na pokładzie, coś trzeba by usunąć.
UsuńW ogóle, to zostawmy go już takim, jakim jest...
JKS