Niderlandzki trałowiec eskadrowy typu Tugela 1938 (2 jednostki)
Pełnomorskie, a nawet oceaniczne
trałowce z dodatkowymi funkcjami. Głównym ich zadaniem, jest przeprowadzanie
statków i okrętów przez akweny zagrożone minami. Mogą działać samodzielnie,
używając trałów parawanowych lub rufowych typu „V”, albo w parze, używając
trałów rufowych typu „U”
Stanowiąc część eskorty konwoju,
dodatkowo mogą wypełniać zadania ratunkowe dwojakiego rodzaju: sanitarne i przeciwpożarowe.
Dla zabezpieczenia pierwszego z nich, okręt posiada dwu lekarzy i tyluż
zawodowych sanitariuszy, ambulatorium z salką operacyjną oraz szpital
okrętowy na 28 łóżek. Do celów p.poż., zamontowano dwie armatki wodne zasilane
środkiem gaśniczym (woda ze środkiem pianotwórczym) ze zbiorników p.poż. o
łącznej pojemności 116 m3 lub wodą zaburtową. Ponadto, w razie
koniecznej potrzeby, trałowce mogą zabrać na pokład do 100 rozbitków.
Obydwa okręty zbudowała stocznia Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Przydzielone zostały do Zespołu
Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
O
pełnym profilu i stosunkowo niewielkim wydłużeniu.
Napęd
Dwa
wały napędowe i dwa silniki diesla Westoever o mocy 1800 KM każdy.
Uzbrojenie
Na
trałowcach zamontowano:
- 2xIx105/46
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m;
- bogaty zestaw sprzętu trałowego z
windą trałową.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Zainstalowano
dwie radiostacje i radionamiernik.
Tugela, Netherlands minesweeper laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)
Displacement:
630 t light; 664 t
standard; 1 028 t normal; 1 319 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(208,24 ft / 202,76 ft)
x 34,45 ft x (11,32 / 13,54 ft)
(63,47 m / 61,80 m) x
10,50 m x (3,45 / 4,13 m)
Armament:
2 - 4,13" / 105 mm 46,0
cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1932 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 75 lbs /
34 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 600 shp / 2 685 Kw = 18,13 kts
Range 11 500nm at
14,00 kts
Bunker normal = 364
tons, at max displacement = 655 tons
Complement:
89 - 117
Cost:
£0,224 million / $0,898
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 15 tons, 1,5%
- Guns: 15 tons, 1,5%
Armour: 2 tons, 0,2%
- Armament: 2 tons, 0,2%
Machinery: 99 tons,
9,6%
Hull, fittings &
equipment: 340 tons, 33,0%
Fuel, ammunition &
stores: 398 tons, 38,7%
Miscellaneous weights:
174 tons, 16,9%
- Hull below water: 124 tons
- Hull above water: 28 tons
- On freeboard deck: 18 tons
- Above deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
822 lbs / 373 Kg = 23,3 x 4,1 " / 105 mm
shells or 1,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,68
Metacentric height 2,4
ft / 0,7 m
Roll period: 9,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,74
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,455 / 0,488
Length to Beam Ratio:
5,89 : 1
'Natural speed' for
length: 15,76 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,60 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 32,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 28,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 22,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 12,37 ft / 3,77 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 53,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 138,2%
Waterplane Area:
4 578 Square feet or 425 Square metres
Displacement factor (Displacement
/ loading): 250%
Structure weight / hull
surface area: 46 lbs/sq ft or 224 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,87
-
Longitudinal: 4,28
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Tugela (1938)
Commewijne (1938)
Duży i szybki trałowiec oceaniczny, mogący również (po dozbrojeniu w broń przeciwpodwodną) spełniać funkcję korwety. Dla tego celu byłbym skłonny poświęcić nawet rufową armatę 105 mm. Estetyka, z przesuniętym na rufę kominem, jest dyskusyjna, ale mnie to nie przeszkadza. W służbie konwojowej mógłby również spełniać funkcję holownika ratowniczego, ale wtedy lepiej byłoby, gdyby napęd realizować tłokowymi maszynami parowym, tak, jak w przypadku np. trałowców niemieckich.
OdpowiedzUsuńŁK
Cieszę się, że tym razem nie masz większych zastrzeżeń.
UsuńMaszynownię, a więc i komin, przesunięto w stronę rufy z dwu powodów:
- dla skrócenia wałów napędowych,
- dla umożliwienia optymalnego wykorzystania przestrzeni śródokręcia, tak nad, jak i pod pokładem.
Dla tego okrętu przewidziano już trzy rodzaje zadań, dodatkowe dwa (holownik i okręt zop), to zdecydowanie za wiele. "Bo jak coś ma być do wszystkiego, to nie nadaje się do niczego"
JKS