sobota, 27 kwietnia 2024

Niderlandzki trałowiec eskadrowy typu Tugela 1938 (2 jednostki)

Niderlandzki trałowiec eskadrowy typu Tugela 1938 (2 jednostki)

Pełnomorskie, a nawet oceaniczne trałowce z dodatkowymi funkcjami. Głównym ich zadaniem, jest przeprowadzanie statków i okrętów przez akweny zagrożone minami. Mogą działać samodzielnie, używając trałów parawanowych lub rufowych typu „V”, albo w parze, używając trałów rufowych typu „U” 
Stanowiąc część eskorty konwoju, dodatkowo mogą wypełniać zadania ratunkowe dwojakiego rodzaju: sanitarne i przeciwpożarowe. Dla zabezpieczenia pierwszego z nich, okręt posiada dwu lekarzy i tyluż zawodowych sanitariuszy, ambulatorium z salką operacyjną oraz szpital okrętowy na 28 łóżek. Do celów p.poż., zamontowano dwie armatki wodne zasilane środkiem gaśniczym (woda ze środkiem pianotwórczym) ze zbiorników p.poż. o łącznej pojemności 116 m3 lub wodą zaburtową. Ponadto, w razie koniecznej potrzeby, trałowce mogą zabrać na pokład do 100 rozbitków.
Obydwa okręty zbudowała stocznia Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Przydzielone zostały do Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnym profilu i stosunkowo niewielkim wydłużeniu.
Napęd
Dwa wały napędowe i dwa silniki diesla Westoever o mocy 1800 KM każdy.
Uzbrojenie
Na trałowcach zamontowano:
- 2xIx105/46 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- bogaty zestaw sprzętu trałowego z windą trałową.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Zainstalowano dwie radiostacje i radionamiernik.

Tugela, Netherlands minesweeper laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)

Displacement:
            630 t light; 664 t standard; 1 028 t normal; 1 319 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (208,24 ft / 202,76 ft) x 34,45 ft x (11,32 / 13,54 ft)
            (63,47 m / 61,80 m) x 10,50 m  x (3,45 / 4,13 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 46,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1932 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 75 lbs / 34 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 shp / 2 685 Kw = 18,13 kts
            Range 11 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 364 tons, at max displacement = 655 tons

Complement:
            89 - 117

Cost:
            £0,224 million / $0,898 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 15 tons, 1,5%
               - Guns: 15 tons, 1,5%
            Armour: 2 tons, 0,2%
               - Armament: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 99 tons, 9,6%
            Hull, fittings & equipment: 340 tons, 33,0%
            Fuel, ammunition & stores: 398 tons, 38,7%
            Miscellaneous weights: 174 tons, 16,9%
               - Hull below water: 124 tons
               - Hull above water: 28 tons
               - On freeboard deck: 18 tons
               - Above deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              822 lbs / 373 Kg = 23,3 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,68
            Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,74

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,455 / 0,488
            Length to Beam Ratio: 5,89 : 1
            'Natural speed' for length: 15,76 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,60 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       32,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:                28,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        22,00%,    5,91 ft / 1,80 m,    5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      12,37 ft / 3,77 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 53,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 138,2%
            Waterplane Area: 4 578 Square feet or 425 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 250%
            Structure weight / hull surface area: 46 lbs/sq ft or 224 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,87
                        - Longitudinal: 4,28
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Tugela (1938)
Commewijne (1938)

2 komentarze:

  1. Duży i szybki trałowiec oceaniczny, mogący również (po dozbrojeniu w broń przeciwpodwodną) spełniać funkcję korwety. Dla tego celu byłbym skłonny poświęcić nawet rufową armatę 105 mm. Estetyka, z przesuniętym na rufę kominem, jest dyskusyjna, ale mnie to nie przeszkadza. W służbie konwojowej mógłby również spełniać funkcję holownika ratowniczego, ale wtedy lepiej byłoby, gdyby napęd realizować tłokowymi maszynami parowym, tak, jak w przypadku np. trałowców niemieckich.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że tym razem nie masz większych zastrzeżeń.
      Maszynownię, a więc i komin, przesunięto w stronę rufy z dwu powodów:
      - dla skrócenia wałów napędowych,
      - dla umożliwienia optymalnego wykorzystania przestrzeni śródokręcia, tak nad, jak i pod pokładem.
      Dla tego okrętu przewidziano już trzy rodzaje zadań, dodatkowe dwa (holownik i okręt zop), to zdecydowanie za wiele. "Bo jak coś ma być do wszystkiego, to nie nadaje się do niczego"

      JKS

      Usuń