czwartek, 27 października 2016

Transportowiec desantowy typu Sund 1939 (2 szt.)



Transportowiec desantowy typu Sund 1939 (2 szt.)

Okręty przeznaczone do dostarczania na brzeg zaopatrzenia, sprzętu i pododdziałów tyłowych w drugim lub trzecim rzucie desantu, kiedy przyczółek jest już definitywnie opanowany. Przewiduje się ich wykorzystanie na rzecz dywizji piechoty lub pancernych.
Transportowce typu Sund mogą zabrać 3 900 t zaopatrzenia i 570 żołnierzy. Ładunki o dużym ciężarze lub gabarytach są przewożone w obszernej ładowni i przeładowywane żurawiami, a „drobnica” umieszczana w kilku mniejszych ładowniach i przeładowywana (podobnie jak „żywy towar”) poprzez furty burtowe. Następnie ładunki są przewożone i wyładowywane na nieurządzony brzeg za pomocą 15 motorowych łodzi desantowych (LB). Łodzie te, pozbawione stałego uzbrojenia, nie są samodzielnymi okrętami wojennymi w formalnym rozumieniu tego pojęcia, stanowiąc jedynie integralne wyposażenie transportowców. Posiadają one 9 tn wyporności i mogą zabrać do 4 t ładunku lub do 40 osób.
Ponieważ prezentowane okręty - wchodząc do działania w dalszych rzutach desantu - nie są zobowiązane do wsparcia ogniowego lądujących oddziałów, ich uzbrojenie pełni prawie wyłącznie funkcję plot. Prędkość, zasięg i własności morskie są adekwatne do wykonywanych zadań.
To już koniec „sagi” desantowej A.D. 1939; w najbliższych dniach przedstawię zbiorcze zestawienie naszej floty desantowej.

 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/8df2a5511902452

Sund, Poland Landing craft carrier ship laid down 1939

Displacement:
            6 039 t light; 6 220 t standard; 6 874 t normal; 7 397 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (410,04 ft / 396,98 ft) x 46,59 ft x (20,01 / 21,30 ft)
            (124,98 m / 121,00 m) x 14,20 m  x (6,10 / 6,49 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1921 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 6 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 144 lbs / 65 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 607 shp / 4 183 Kw = 16,00 kts
            Range 17 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 176 tons

Complement:
            188 - 295

Cost:
            £1,454 million / $5,815 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 42 tons, 0,6%
               - Guns: 42 tons, 0,6%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 152 tons, 2,2%
            Hull, fittings & equipment: 1 675 tons, 24,4%
            Fuel, ammunition & stores: 835 tons, 12,1%
            Miscellaneous weights: 4 170 tons, 60,7%
               - Hull below water: 1 968 tons
               - Hull above water: 2 007 tons
               - On freeboard deck: 135 tons
               - Above deck: 60 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              10 078 lbs / 4 571 Kg = 285,3 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 13,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,650 / 0,657
            Length to Beam Ratio: 8,52 : 1
            'Natural speed' for length: 19,92 kts
            Power going to wave formation at top speed: 37 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
            Stern overhang: 8,20 ft / 2,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  27,56 ft / 8,40 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Forward deck:       25,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    45,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Quarter deck:        15,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Average freeboard:                      19,58 ft / 5,97 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 122,4%
            Waterplane Area: 14 168 Square feet or 1 316 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 148%
            Structure weight / hull surface area: 64 lbs/sq ft or 313 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 2,65
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

15 x LB

Sensors:
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1

Sund (1939)
Bełt (1939)



5 komentarzy:

  1. Miło mi, że pomyliłem się co do dostępności sieci w południowej Polsce! :) A przechodząc do meritum: jest to ciekawy okręt o dość umiarkowanych charakterystykach (w tym odporności na trafienia torpedami!). Dobrze, że wykorzystujesz starsze modele dział (tu: 105 mm). Dla jednostek tego typu są one jeszcze pełnowartościowym uzbrojeniem. Bardzo racjonalny wydaje mi się rozkład artylerii, zapewniający równomierną obronę sektora dziobowego i rufowego. Podoba mi się również umieszczenie siłowni na rufie. Innowacyjne zastosowanie do rozładunku motorowych łodzi desantowych (LB) zasługuje na osobną pochwałę.
    ŁK

    PS. Mam nadzieję, że "serial" desantowy dobiega rzeczywiście końca! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi słyszeć Twoje pochwały na temat tak nikczemnej jednostki! Wbrew pozorom, zajęła mi więcej czasu niż np. krążownik tej wielkości (dodatkowy projekt łodzi i urządzeń do ich obsługi, projekt nowego żurawia oraz ogólnie mało typowy układ okrętu).

      JKS

      PS. W tym, 1939 roku, na pewno :).

      Usuń
  2. Nie wiem czy dobrze liczę, ale wyszło, że jest obecnie 5 jednostek typu „transportowiec + okręt-matka”. Tarnica (1 szt, przewóz kutrów torpedowych), Kattegat (2 szt, przewóz kutrów desantowych) oraz Sund i Bełt - swoją drogą co za nieapetyczna nazwa - (przewóz łodzi desantowych). Tylko Tarnica miała wzmiankę o możliwości adaptacji do wożenia środków desantowych. Mnie w tym zestawienie brakuje pewnej kompatybilności, możliwości zastępowania się w rolach, czy w razie potrzeby użycia wszystkich jednostek do jednego typu zadań.
    Jak rozumiem Ty „lubisz” jednostki bardzo wyspecjalizowane. Ja wolałbym uniwersalność, bo obecnie, choćby tylko jedno zderzenie dwóch okrętów (tego samego typu) może rozłożyć całą operację.
    H_Babbock
    PS wolałbym przednią parę 25mm widzieć przeniesioną na skrzydła pomostu. W obecnej pozycji kolidują one z ogniem burtowym przedniego stanowiska 105mm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Tarnica" jest tendrem ścigaczy, jej wykorzystanie do przewozu małych jednostek desantowych miało charakter wyłącznie eksperymentalno-ćwiczebny.
      Jednostki typu "Kattegat" mogą również przewozić łodzie desantowe (LB), ale "Sundy" kutrów (bez adaptacji) już nie. Absolutny uniwersalizm sprawdza się wyłącznie w teorii.
      Nie moja wina, że "Bełt" kojarzy Ci się z czymś "nieapetycznym", ja miałem na myśli jedną z cieśnin duńskich.
      Piszesz, żeby dziobowe 25-tki dać na pomost, też tak chciałem, ale gdzie? Za skrzydłami pomostu - tragiczne sektory ostrzału, przed - nie ma miejsca.

      JKS

      Usuń
    2. Działka 25mm nie przed, czy za skrzydła pomostu, tylko na (powiększonych) skrzydłach pomostu.
      H_Babbock

      Usuń