Transportowiec desantowy typu Sund 1939 (2 szt.)
Okręty
przeznaczone do dostarczania na brzeg zaopatrzenia, sprzętu i pododdziałów
tyłowych w drugim lub trzecim rzucie desantu, kiedy przyczółek jest już
definitywnie opanowany. Przewiduje się ich wykorzystanie na rzecz dywizji
piechoty lub pancernych.
Transportowce
typu Sund mogą zabrać 3 900 t
zaopatrzenia i 570 żołnierzy. Ładunki o dużym ciężarze lub gabarytach są
przewożone w obszernej ładowni i przeładowywane żurawiami, a „drobnica” umieszczana
w kilku mniejszych ładowniach i przeładowywana (podobnie jak „żywy towar”) poprzez
furty burtowe. Następnie ładunki są przewożone i wyładowywane na nieurządzony brzeg
za pomocą 15 motorowych łodzi desantowych (LB). Łodzie te, pozbawione stałego
uzbrojenia, nie są samodzielnymi okrętami wojennymi w formalnym rozumieniu tego
pojęcia, stanowiąc jedynie integralne wyposażenie transportowców. Posiadają one
9 tn wyporności i mogą zabrać do 4 t ładunku lub do 40 osób.
Ponieważ
prezentowane okręty - wchodząc do działania w dalszych rzutach desantu - nie są
zobowiązane do wsparcia ogniowego lądujących oddziałów, ich uzbrojenie pełni prawie
wyłącznie funkcję plot. Prędkość, zasięg i własności morskie są adekwatne do
wykonywanych zadań.
To
już koniec „sagi” desantowej A.D. 1939; w najbliższych dniach przedstawię zbiorcze
zestawienie naszej floty desantowej.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/8df2a5511902452
Sund, Poland Landing craft carrier ship laid
down 1939
Displacement:
6 039
t light; 6 220 t standard; 6 874 t normal; 7 397 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(410,04
ft / 396,98 ft) x 46,59 ft x (20,01 / 21,30 ft)
(124,98
m / 121,00 m) x 14,20 m x (6,10 / 6,49
m)
Armament:
4
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1921 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 6 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 144 lbs / 65 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 5 607 shp / 4 183 Kw = 16,00 kts
Range
17 500nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 176 tons
Complement:
188
- 295
Cost:
£1,454
million / $5,815 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
42 tons, 0,6%
- Guns: 42 tons, 0,6%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
152 tons, 2,2%
Hull,
fittings & equipment: 1 675 tons, 24,4%
Fuel,
ammunition & stores: 835 tons, 12,1%
Miscellaneous
weights: 4 170 tons, 60,7%
- Hull below water: 1 968 tons
- Hull above water: 2 007 tons
- On freeboard deck: 135 tons
- Above deck: 60 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
10 078 lbs / 4 571 Kg = 285,3 x 4,1
" / 105 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric
height 2,1 ft / 0,6 m
Roll
period: 13,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,650 / 0,657
Length
to Beam Ratio: 8,52 : 1
'Natural
speed' for length: 19,92 kts
Power
going to wave formation at top speed: 37 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
Stern
overhang: 8,20 ft / 2,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 27,56 ft /
8,40 m, 24,93 ft / 7,60 m
- Forward deck: 25,00%, 17,06 ft / 5,20
m, 17,06 ft / 5,20 m
- Aft deck: 45,00%, 17,06 ft / 5,20 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Quarter deck: 15,00%, 24,93 ft /
7,60 m, 24,93 ft / 7,60 m
- Average freeboard: 19,58 ft / 5,97 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 73,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 122,4%
Waterplane
Area: 14 168 Square feet or 1 316 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 148%
Structure
weight / hull surface area: 64 lbs/sq ft or 313 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 2,65
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
15 x LB
Sensors:
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1
Sund (1939)
Bełt (1939)
Miło mi, że pomyliłem się co do dostępności sieci w południowej Polsce! :) A przechodząc do meritum: jest to ciekawy okręt o dość umiarkowanych charakterystykach (w tym odporności na trafienia torpedami!). Dobrze, że wykorzystujesz starsze modele dział (tu: 105 mm). Dla jednostek tego typu są one jeszcze pełnowartościowym uzbrojeniem. Bardzo racjonalny wydaje mi się rozkład artylerii, zapewniający równomierną obronę sektora dziobowego i rufowego. Podoba mi się również umieszczenie siłowni na rufie. Innowacyjne zastosowanie do rozładunku motorowych łodzi desantowych (LB) zasługuje na osobną pochwałę.
OdpowiedzUsuńŁK
PS. Mam nadzieję, że "serial" desantowy dobiega rzeczywiście końca! :)
Miło mi słyszeć Twoje pochwały na temat tak nikczemnej jednostki! Wbrew pozorom, zajęła mi więcej czasu niż np. krążownik tej wielkości (dodatkowy projekt łodzi i urządzeń do ich obsługi, projekt nowego żurawia oraz ogólnie mało typowy układ okrętu).
UsuńJKS
PS. W tym, 1939 roku, na pewno :).
Nie wiem czy dobrze liczę, ale wyszło, że jest obecnie 5 jednostek typu „transportowiec + okręt-matka”. Tarnica (1 szt, przewóz kutrów torpedowych), Kattegat (2 szt, przewóz kutrów desantowych) oraz Sund i Bełt - swoją drogą co za nieapetyczna nazwa - (przewóz łodzi desantowych). Tylko Tarnica miała wzmiankę o możliwości adaptacji do wożenia środków desantowych. Mnie w tym zestawienie brakuje pewnej kompatybilności, możliwości zastępowania się w rolach, czy w razie potrzeby użycia wszystkich jednostek do jednego typu zadań.
OdpowiedzUsuńJak rozumiem Ty „lubisz” jednostki bardzo wyspecjalizowane. Ja wolałbym uniwersalność, bo obecnie, choćby tylko jedno zderzenie dwóch okrętów (tego samego typu) może rozłożyć całą operację.
H_Babbock
PS wolałbym przednią parę 25mm widzieć przeniesioną na skrzydła pomostu. W obecnej pozycji kolidują one z ogniem burtowym przedniego stanowiska 105mm.
"Tarnica" jest tendrem ścigaczy, jej wykorzystanie do przewozu małych jednostek desantowych miało charakter wyłącznie eksperymentalno-ćwiczebny.
UsuńJednostki typu "Kattegat" mogą również przewozić łodzie desantowe (LB), ale "Sundy" kutrów (bez adaptacji) już nie. Absolutny uniwersalizm sprawdza się wyłącznie w teorii.
Nie moja wina, że "Bełt" kojarzy Ci się z czymś "nieapetycznym", ja miałem na myśli jedną z cieśnin duńskich.
Piszesz, żeby dziobowe 25-tki dać na pomost, też tak chciałem, ale gdzie? Za skrzydłami pomostu - tragiczne sektory ostrzału, przed - nie ma miejsca.
JKS
Działka 25mm nie przed, czy za skrzydła pomostu, tylko na (powiększonych) skrzydłach pomostu.
UsuńH_Babbock