Budowa kolumbijskich patrolowców typu Magdalena 1921-1922 (2 jednostki)
Po kutrach patrolowych typu Orinoco (post z dnia 07.01.2025),
przyszła kolej na znacznie większe jednostki, o podobnym przeznaczeniu. Są to
średniej wielkości, pełnomorskie, stosunkowo szybkie i silnie uzbrojone
patrolowce. W kwestii głównych zadań tych jednostek rozpisywać się nie będę; „koń,
do czego służy, każdy wie” Dodatkowo, okręty te mogą przewieźć do 40 żołnierzy (80
w rejsach do 48 godz.) oraz do 12 t ładunku. Z uwagi na znane nam słabości
lądowej infrastruktury transportowej Federacji, nawet takie skromne możliwości
mają znaczenie.
Magdalena może wydawać się przezbrojona, a
nawet trochę „przytłoczona” artylerią, ale wobec ogólnej słabości kolumbijskiej
floty, zrozumiałe mogą być tendencje rodzimych projektantów w tym kierunku. Sylwetka
ma mocno przyciężki charakter; wybaczmy, kolumbijscy architekci okrętowi ciągle
się jeszcze uczą J.
Obszarem działania tych okrętów będą akweny
u pacyficznych i karaibskich wybrzeży Republiki Kolumbii; ich porty macierzyste
to Buenaventura i Cartagena.
Kadłub i napęd prezentowanych
jednostek powstał w stoczni Astillero Baranquilla (AB), artyleria pochodzi z USA,
a km-y z krajowych zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA), na licencji
Browning.
Opis techniczny.
Kadłub
O dość pełnych
kształtach i stosunkowo wysokiej wolnej burcie.
Napęd
Dwa kotły
olejowe AB w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AB w
jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 2xIx102
mm/40 Driggs-Schroeder M1892, przy
elewacji maksymalnej 20o donośność maksymalna pociskiem HE 14,97
kg wynosi 8430 m;
- 1xIx57
mm/40 Driggs-Schroeder M1893, przy elewacji maksymalnej 38o
donośność maksymalna pociskiem 2,74 kg wynosi 6740 m;
-
2xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m;
- 2xwbg
z zapasem 12 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Inne
Na okręcie
zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz szumonamiernik.
Magdalena, Great Colombia patrol boat laid down 1920, launched 1920, completed 1921 (engine 1920)
Displacement:
409 t light; 427 t
standard; 580 t normal; 703 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(164,07 ft / 159,94 ft)
x 25,59 ft x (9,84 / 11,41 ft)
(50,01 m / 48,75 m) x
7,80 m x (3,00 / 3,48 m)
Armament:
2 - 4,02" / 102 mm 40,0
cal guns - 33,00lbs / 14,97kg shells, 120 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1892 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
1 - 2,24" / 57,0 mm
40,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 350 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1883 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 - 0,30" / 7,6 mm 93,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1914 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
Weight of broadside 72 lbs /
33 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
2nd: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
2 700 ihp / 2 014 Kw = 18,08 kts
Range 4 500nm at
14,00 kts
Bunker normal = 153 tons,
at max displacement = 276 tons
Complement:
58 - 76
Cost:
£0,093 million / $0,373
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 14 tons, 2,5%
- Guns: 11 tons, 1,9%
- Weapons: 3 tons, 0,6%
Armour: 4 tons, 0,6%
- Armament: 4 tons, 0,6%
Machinery: 158 tons,
27,3%
Hull, fittings &
equipment: 209 tons, 36,1%
Fuel, ammunition &
stores: 171 tons, 29,4%
Miscellaneous weights:
24 tons, 4,1%
- Hull below water: 16 tons
- Hull above water: 8 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
711 lbs / 323 Kg = 22,0 x 4,0 " / 102 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,49
Metacentric height 1,3
ft / 0,4 m
Roll period: 9,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,35
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,504 / 0,527
Length to Beam Ratio:
6,25 : 1
'Natural speed' for
length: 12,65 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,60 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length of
deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 10,50 ft / 3,20 m
- Forward deck: 33,00%, 10,50 ft / 3,20
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 33,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 14,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 10,42 ft / 3,18 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 98,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 92,2%
Waterplane Area:
2 737 Square feet or 254 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 156%
Structure weight / hull
surface area: 42 lbs/sq ft or 205 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,00
-
Longitudinal: 6,31
- Overall:
1,20
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Magdalena (1921)
Putumayo (1922)
Nadbudówka trochę zbyt futurystyczna, jak na czas budowy. Szybkość pewnie program wyliczył, ale nie przekroczy ona 16,5 węzła na takich maszynach, bomby głębinowe za dużo i zbyt wielkie zrzutnie, niepotrzebny delikt na tym okręcie. O artylerii sam piszesz, ale w sumie to logiczne, pozdrawiam karol flibustier (keane)
OdpowiedzUsuńA na jakiej podstawie Kolega doszedł do wniosku, że prędkość to max 16,5 w?
UsuńJKS
Niska sprawność tego typu napędów, karol flibustier
UsuńMoc napędu okrętów to moc generowana na wale(wałach) śrubowych; sprawność źródła(źródeł) tej mocy nie ma tu znaczenia.
UsuńJKS
Osobliwe okręty. Szczególnie artyleria do dość rychłej korekty. Ogólnie jednak mają spory potencjał modernizacyjny, a budowę w Kolumbii (łatwiej byłoby odkupić od USN patrolowce typu "Eagle" boats) traktuję wyrozumiale, z uwagi na cele "dydaktyczne" rodzącego się przemysłu stoczniowego. Podoba mi się zastosowanie prostych, tłokowych maszyn parowych jako napędu. Nad "pękatością" sylwetki nie będę się już pastwił... :)
OdpowiedzUsuńŁK
Cieszę się, że rozumiesz skąd takie "wprawki" kolumbijskiego budownictwa okrętowego.
UsuńJKS
Czy następny temat to modernizacja "Limy"? Mam taką nadzieję! :)
UsuńŁK
Jeszcze nie, przebudowa się opóźnia.
UsuńJKS
Szkoda, bo doszliśmy już do 1922 r. w blogowej chronologii. Robi się z tego bardzo zapóźniona przebudowa, bo okręt wszedł do służby już w 1888 r. , a budowę (w charakterze jednostki marynarki handlowej) rozpoczęto w bardzo odległym 1878 r.!
UsuńŁK
Na razie mamy rok 1921. Przebudowa rozpoczęła się w roku ubiegłym, zgodnie z planem, jedynie opóźnia się jej zakończenie z przyczyn, które zostaną omówione w dotyczącym jej poście.
UsuńJKS
Okręt wygląda jak widać, więc już nic nie dodam.
OdpowiedzUsuńZastanawiam się nad funkcjonalnością tzw skrzydeł pomostu w tym projekcie. Wydaje mi się, że na ogół były (te skrzydła) o jeden poziom niżej niż u Ciebie. To znaczy z zamkniętej sterówki były wyjścia na boki na skrzydła pomostu. A otwarty pomost był na górze, czyli o jedno piętro wyżej. Mi się to wydaje logiczne. Jak nie widać czegoś ze sterówki, albo np. w trakcie cumowania, można wyjść na skrzydło pomostu i lepiej zobaczyć. A z górnego, otwartego pomostu, po pierwsze i tak widać, po drugie zazwyczaj były jakieś schodki na skrzydła pomostu.
H_Babbock
Za wyjątkiem przypadków wyjątkowo trudnych warunków atmosferycznych, dowodzenie tym okrętem odbywa się z pokładu namiarowego/kompasowego, czyli tego najwyższego ze skrzydłami. To stamtąd wychodzą polecenia na ster, a więc stamtąd musi być najlepsza widoczność. Dowodzący (kapitan lub oficer wachtowy), przebywając na pokładzie namiarowym, nigdzie nie musi wychodzić, aby ogarnąć sytuację. W przypadku bardziej rozbudowanych w pionie pomostów, rzeczywiście skrzydła nie są na najwyższej kondygnacji pomostu, tu jednak taka sytuacja nie występuje.
UsuńTrapy na pokład namiarowy (a więc i na skrzydła) są, po obydwu stronach masztu.
JKS