wtorek, 28 stycznia 2025

Budowa kolumbijskich patrolowców typu Magdalena 1921-1922 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich patrolowców typu Magdalena 1921-1922 (2 jednostki)

Po kutrach patrolowych typu Orinoco (post z dnia 07.01.2025), przyszła kolej na znacznie większe jednostki, o podobnym przeznaczeniu. Są to średniej wielkości, pełnomorskie, stosunkowo szybkie i silnie uzbrojone patrolowce. W kwestii głównych zadań tych jednostek rozpisywać się nie będę; „koń, do czego służy, każdy wie” Dodatkowo, okręty te mogą przewieźć do 40 żołnierzy (80 w rejsach do 48 godz.) oraz do 12 t ładunku. Z uwagi na znane nam słabości lądowej infrastruktury transportowej Federacji, nawet takie skromne możliwości mają znaczenie.
Magdalena może wydawać się przezbrojona, a nawet trochę „przytłoczona” artylerią, ale wobec ogólnej słabości kolumbijskiej floty, zrozumiałe mogą być tendencje rodzimych projektantów w tym kierunku. Sylwetka ma mocno przyciężki charakter; wybaczmy, kolumbijscy architekci okrętowi ciągle się jeszcze uczą J.
Obszarem działania tych okrętów będą akweny u pacyficznych i karaibskich wybrzeży Republiki Kolumbii; ich porty macierzyste to Buenaventura i Cartagena.
Kadłub i napęd prezentowanych jednostek powstał w stoczni Astillero Baranquilla (AB), artyleria pochodzi z USA, a km-y z krajowych zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA), na licencji Browning.
Opis techniczny.

Kadłub

O dość pełnych kształtach i stosunkowo wysokiej wolnej burcie.

Napęd

Dwa kotły olejowe AB w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AB w jednej maszynowni.

Uzbrojenie

Na okręcie zamontowano:

- 2xIx102 mm/40 Driggs-Schroeder M1892, przy elewacji maksymalnej 20o donośność maksymalna pociskiem HE 14,97 kg wynosi 8430 m;
- 1xIx57 mm/40 Driggs-Schroeder M1893, przy elewacji maksymalnej 38o donośność maksymalna pociskiem 2,74 kg wynosi 6740 m;
- 2xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m;
- 2xwbg z zapasem 12 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.

Inne

Na okręcie zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz szumonamiernik.


Magdalena, Great Colombia patrol boat laid down 1920, launched 1920, completed 1921 (engine 1920)

Displacement:
            409 t light; 427 t standard; 580 t normal; 703 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (164,07 ft / 159,94 ft) x 25,59 ft x (9,84 / 11,41 ft)
            (50,01 m / 48,75 m) x 7,80 m  x (3,00 / 3,48 m)

Armament:

      2 - 4,02" / 102 mm 40,0 cal guns - 33,00lbs / 14,97kg shells, 120 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1892 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      1 - 2,24" / 57,0 mm 40,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 350 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1883 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      2 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 72 lbs / 33 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -
            2nd:             0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 2 700 ihp / 2 014 Kw = 18,08 kts
            Range 4 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 153 tons, at max displacement = 276 tons

Complement:
            58 - 76

Cost:
            £0,093 million / $0,373 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 14 tons, 2,5%
               - Guns: 11 tons, 1,9%
               - Weapons: 3 tons, 0,6%
            Armour: 4 tons, 0,6%
               - Armament: 4 tons, 0,6%
            Machinery: 158 tons, 27,3%
            Hull, fittings & equipment: 209 tons, 36,1%
            Fuel, ammunition & stores: 171 tons, 29,4%
            Miscellaneous weights: 24 tons, 4,1%
               - Hull below water: 16 tons
               - Hull above water: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              711 lbs / 323 Kg = 22,0 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49
            Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
            Roll period: 9,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,35

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,504 / 0,527
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 12,65 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,60 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,50 ft / 3,20 m
               - Forward deck:       33,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Aft deck:                33,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        14,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Average freeboard:                      10,42 ft / 3,18 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 98,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 92,2%
            Waterplane Area: 2 737 Square feet or 254 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 156%
            Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 205 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 6,31
                        - Overall: 1,20
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Magdalena (1921)
Putumayo (1922)

12 komentarzy:

  1. Nadbudówka trochę zbyt futurystyczna, jak na czas budowy. Szybkość pewnie program wyliczył, ale nie przekroczy ona 16,5 węzła na takich maszynach, bomby głębinowe za dużo i zbyt wielkie zrzutnie, niepotrzebny delikt na tym okręcie. O artylerii sam piszesz, ale w sumie to logiczne, pozdrawiam karol flibustier (keane)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A na jakiej podstawie Kolega doszedł do wniosku, że prędkość to max 16,5 w?

      JKS

      Usuń
    2. Niska sprawność tego typu napędów, karol flibustier

      Usuń
    3. Moc napędu okrętów to moc generowana na wale(wałach) śrubowych; sprawność źródła(źródeł) tej mocy nie ma tu znaczenia.

      JKS

      Usuń
  2. Osobliwe okręty. Szczególnie artyleria do dość rychłej korekty. Ogólnie jednak mają spory potencjał modernizacyjny, a budowę w Kolumbii (łatwiej byłoby odkupić od USN patrolowce typu "Eagle" boats) traktuję wyrozumiale, z uwagi na cele "dydaktyczne" rodzącego się przemysłu stoczniowego. Podoba mi się zastosowanie prostych, tłokowych maszyn parowych jako napędu. Nad "pękatością" sylwetki nie będę się już pastwił... :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że rozumiesz skąd takie "wprawki" kolumbijskiego budownictwa okrętowego.

      JKS

      Usuń
    2. Czy następny temat to modernizacja "Limy"? Mam taką nadzieję! :)
      ŁK

      Usuń
    3. Jeszcze nie, przebudowa się opóźnia.

      JKS

      Usuń
    4. Szkoda, bo doszliśmy już do 1922 r. w blogowej chronologii. Robi się z tego bardzo zapóźniona przebudowa, bo okręt wszedł do służby już w 1888 r. , a budowę (w charakterze jednostki marynarki handlowej) rozpoczęto w bardzo odległym 1878 r.!
      ŁK

      Usuń
    5. Na razie mamy rok 1921. Przebudowa rozpoczęła się w roku ubiegłym, zgodnie z planem, jedynie opóźnia się jej zakończenie z przyczyn, które zostaną omówione w dotyczącym jej poście.

      JKS

      Usuń
  3. Okręt wygląda jak widać, więc już nic nie dodam.
    Zastanawiam się nad funkcjonalnością tzw skrzydeł pomostu w tym projekcie. Wydaje mi się, że na ogół były (te skrzydła) o jeden poziom niżej niż u Ciebie. To znaczy z zamkniętej sterówki były wyjścia na boki na skrzydła pomostu. A otwarty pomost był na górze, czyli o jedno piętro wyżej. Mi się to wydaje logiczne. Jak nie widać czegoś ze sterówki, albo np. w trakcie cumowania, można wyjść na skrzydło pomostu i lepiej zobaczyć. A z górnego, otwartego pomostu, po pierwsze i tak widać, po drugie zazwyczaj były jakieś schodki na skrzydła pomostu.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za wyjątkiem przypadków wyjątkowo trudnych warunków atmosferycznych, dowodzenie tym okrętem odbywa się z pokładu namiarowego/kompasowego, czyli tego najwyższego ze skrzydłami. To stamtąd wychodzą polecenia na ster, a więc stamtąd musi być najlepsza widoczność. Dowodzący (kapitan lub oficer wachtowy), przebywając na pokładzie namiarowym, nigdzie nie musi wychodzić, aby ogarnąć sytuację. W przypadku bardziej rozbudowanych w pionie pomostów, rzeczywiście skrzydła nie są na najwyższej kondygnacji pomostu, tu jednak taka sytuacja nie występuje.
      Trapy na pokład namiarowy (a więc i na skrzydła) są, po obydwu stronach masztu.

      JKS

      Usuń