sobota, 11 stycznia 2020

Modernizacja francuskiego lotniskowca typu Béarn 1939 (1 szt.)


Modernizacja francuskiego lotniskowca typu Béarn 1939 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Poniżej przedstawiam „legendę” Jego autorstwa (w drugim akapicie lekko przeze mnie zmodyfikowaną ;)).

Francuski lotniskowiec Béarn miał od początku charakter mało udanej jednostki na poły eksperymentalnej i chyba najbliższy mu konstrukcyjnie był brytyjski Eagle, również wywodzący się z nieukończonego pancernika. Rozpoczęta w końcu grudnia 1932 r. budowa nowoczesnego krążownika liniowego Dunkerque (a niemal 2 lata później Strasbourg), uświadomiła admiralicji francuskiej, że można byłoby się pokusić o stworzenie zespołu uderzeniowego złożonego właśnie z krążownika liniowego, 6 – 8 superniszczycieli oraz okrętu lotniczego. Problem polegał na tym, że w składzie floty francuskiej okręty lotnicze były tylko dwa i to mało udane, a mianowicie  lotniskowiec Béarn i transportowiec wodnosamolotów Commandant Teste. Po krótkich rozważaniach uznano i słusznie, że ten pierwszy - mimo iż starszy - posiada jednak większy potencjał modernizacyjny. Przebudowę Béarna rozpoczęła 01.07.1936 r. stocznia AC de la Loire et Penhoët w St. Nazaire i uporała się z postawionym przed nią zadaniem do 24.09.1939 r.
Wczesną wiosną 1940 r. okręt odbywa rejs do Kanady z częścią francuskich zapasów złota (dywersyfikacja ryzyka) i tam zastaje go zawieszenie broni oraz internowanie. Wśród załogi przeważają sympatie do generała de Gaulle'a i staje się on flagową jednostką floty Wolnych Francuzów. Następuje powrót do Europy i włączenie okrętu do działań na Morzu Śródziemnym przeciwko Regia Marina, pod operacyjnym dowództwem Royal Navy. Okręt szczęśliwie przetrwa działania i z początkiem 1944 r. został przerzucony na Daleki Wschód pod operacyjne dowództwo US Navy. W 1945 r. powrócił na wody macierzyste i jako lotniskowiec służył w Marine Nationale do końca 1956 r. Następnie pełnił rolę okrętu bazy okrętów podwodnych. W roku 1966 skreślony z listy floty i złomowany.

Teraz mój opis modernizacji i najważniejszych właściwości okrętu.
W ramach modernizacji:
- przecięto kadłub za kominem i wstawiono nową sekcję o długości 20,0 m;
- nieznacznie podniesiono i przedłużono dziób;
- przebudowano prawie całkowicie wnętrze kadłuba, co pozwoliło na zabudowanie piętrowego hangaru, mimo obniżenia pokładu startowego;
- zmieniono profil poziomy i zwiększono powierzchnię pokładu startowego;
- całkowicie wymieniono urządzenia napędowe;
- całkowicie przekonstruowano opancerzenie okrętu (jednak z wykorzystaniem elementów istniejącego);
- zamontowano bąble i grodzie przeciwtorpedowe;
- całkowicie wymieniono uzbrojenie artyleryjskie i zdemontowano uzbrojenie torpedowe;
- całkowicie wymieniono wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem;
- całkowicie przebudowano nadbudówkę, komin i maszty.
Koszt przebudowy wyniósł 44,6% wartości analogicznego okrętu nowego.
W wyniku modernizacji:
- długość na linii wodnej zwiększyła się ze 176 do 196 m;
- wyporność standardowa zwiększyła się z 22146 do 26822 t, a normalna z 28400 do 32014 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 21,5 do 29,5 w;
- zasięg wzrósł z 7000 Mm przy 10 w do 16300 Mm przy 17 w;
- liczebność grupy lotniczej wzrosła średnio o 16 samolotów.
Kadłub
Zabudowano w kadłubie dwupoziomowy hangar; kondygnacja dolna posiada wysokość całkowitą 5,0 i użytkową 4,4 m, górna 4,7 i 4,1 m (maksymalna wysokość używanych na okręcie samolotów to 3,2 m). Ze względów bezpieczeństwa, tankowanie i uzbrajanie samolotów odbywa się zasadniczo na poziomie dolnym, który jest lepiej chroniony przed atakiem z powietrza. Na poziomie górnym przeprowadza się przeglądy przed- i polotowe, drobne naprawy oraz po prostu samoloty hangaruje.
Napęd
Pięć kotłowni; pierwsza (licząc od dziobu) pojedyncza, cztery następne, ustawione parami (prawo- i lewoburtowa), w każdej dwa kotły typu Guyot du Temple o mocy 13300 KM (identyczne do zastosowanych na krążowniku Duquesne). Cztery wały śrubowe i cztery, ustawione parami maszynownie z zestawami turbin typu Rateu-Bretagne o mocy 33250 KM każdy. Napęd dobrano tak, aby jednostka mogła bez problemu współpracować z krążownikami liniowymi typu Dunkerque.
Opancerzenie
Jak na rysunku. Nietypowe grubości wynikają z faktu wykorzystania zdemontowanych, istniejących płyt pancernych. Na uwagę zwraca stosunkowo silna bierna ochrona plot i ptorp. Program wyliczył odporność na ponad 16 torped 508 mm (co odpowiada ponad 14 torpedom 533 mm), oczywiście wartość tę skorygowałem.
Uzbrojenie
Na uzbrojenie składa się:
- 4xIIx130/45 M1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 32,1 kg wynosi 20800 m, a przy maksymalnej 75o pociskiem AA 29,5 kg 12000 m, na dystansie 10000 m przebijalność pancerza pociskiem SAP 32,1 kg wynosi 88 mm;
- 8xIIx90/50 M1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem AP 9,51 kg wynosi 15400 m, a przy maksymalnej 80o tym samym pociskiem 10600 m;
- 8xII+6xIx25/60 M1939, przy elewacji 45o donośność pociskiem AP 0,26 kg wynosi 7500 m, a przy maksymalnej 90o pociskiem HE 0,24 kg 5000 m.
Po opracowaniu udanego modelu działka automatycznego 37 mm, przewiduje się dodatkowo montaż 6 podwójnych stanowisk tego kalibru, przy zachowaniu dział 130 mm, lub 10 stanowisk, w przypadku ich zdemontowania. Z uwagi na liczną artylerię 90 mm, demontaż dział 130 mm nie osłabiłby istotnie obrony plot na dużych dystansach, a znaczącą ją wzmocnił na dystansach średnich.
Grupa lotnicza
Przewidziano zmienny skład grupy lotniczej, zależny od stawianych przed okrętem zadań. Może on obejmować 21-41 samolotów myśliwskich Dewoitine D.790 i 18-32 samolotów torpedowo-bombowych Breguet Bre.810. Maksymalna liczba zabieranych samolotów to 71, jednakże wtedy, część z nich będzie musiała stacjonować na pokładzie startowym. Na końcu raportu przykładowo podano uniwersalny, defensywno-ofensywny skład grupy. Dla takiego też składu przyjęto, umożliwiające wykonanie 40 samolotolotów dla każdego aparatu, zapasy paliwa i amunicji (łącznie 3018 t).
Moim zdaniem, w wyniku modernizacji otrzymano duży, silny, o szczególnie wysokich walorach defensywnych lotniskowiec. Zespół złożony z Béarna, 1-2 krążowników liniowych typu Dunkerque, dwu liderów typu Mogador i 6-8 niszczycieli typu VauquelinLe Fantasque, mógłby pokusić się o wykonanie każdego zadania bojowego na Atlantyku i Morzu Śródziemnym, a wzmocniony o 1-2 pancerniki typu Richelieu i np. krążownik ciężki typu Algérie, również na Pacyfiku, czy Oceanie Indyjskim. 


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/1f4ce2621ddc473a99c23986210bd180.html

Bearn, France aircraft carrier laid down 1914, launched 1920, completed 1927, modernised 1939 (engine 1937)

Displacement:
            25 920 t light; 26 822 t standard; 32 014 t normal; 36 168 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (654,26 ft / 643,04 ft) x 88,91 ft (Bulges 98,75 ft) x (30,51 / 34,06 ft)
            (199,42 m / 196,00 m) x 27,10 m (Bulges 30,10 m)  x (9,30 / 10,38 m)

Armament:
      8 - 5,12" / 130 mm 45,0 cal guns - 70,77lbs / 32,10kg shells, 350 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
      16 - 3,54" / 90,0 mm 50,0 cal guns - 20,97lbs / 9,51kg shells, 700 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1926 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
                        6 double raised mounts
      Weight of broadside 734 lbs / 336 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   4,09" / 104 mm           462,60 ft / 141,00 m   14,44 ft / 4,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,05" / 52 mm 462,60 ft / 141,00 m   31,50 ft / 9,60 m
              Main Belt covers 111% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,83" / 72 mm 462,60 ft / 141,00 m   31,50 ft / 9,60 m
            Beam between torpedo bulkheads 72,51 ft / 22,10 m

   - Hull Bulges:
                        1,89" / 48 mm 462,60 ft / 141,00 m   35,10 ft / 10,70 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm 0,79" / 20 mm             0,98" / 25 mm
            2nd:     0,79" / 20 mm 0,79" / 20 mm             0,79" / 20 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 5,98" / 152 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 133 000 shp / 99 218 Kw = 29,50 kts
            Range 16 300nm at 17,00 kts
            Bunker at max displacement = 9 346 tons

Complement:
            1 196 - 1 555

Cost:
            £3,930 million / $15,740 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 236 tons, 0,7%
               - Guns: 236 tons, 0,7%
            Armour: 9 210 tons, 28,8%
               - Belts: 2 399 tons, 7,5%
               - Torpedo bulkhead: 1 528 tons, 4,8%
               - Bulges: 1 135 tons, 3,5%
               - Armament: 136 tons, 0,4%
               - Armour Deck: 3 968 tons, 12,4%
               - Conning Tower: 43 tons, 0,1%
            Machinery: 3 686 tons, 11,5%
            Hull, fittings & equipment: 9 620 tons, 30,0%
            Fuel, ammunition & stores: 6 094 tons, 19,0%
            Miscellaneous weights: 3 168 tons, 9,9%
               - Hull below water: 3 018 tons
               - Hull above water: 140 tons
               - On freeboard deck: 10 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              91 115 lbs / 41 329 Kg = 1 359,2 x 5,1 " / 130 mm shells or 4,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 8,4 ft / 2,6 m
            Roll period: 14,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low forecastle, low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,578 / 0,585
            Length to Beam Ratio: 6,51 : 1
            'Natural speed' for length: 25,36 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,90 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  26,57 ft / 8,10 m
               - Forward deck:       36,00%,  39,37 ft / 12,00 m,  39,37 ft / 12,00 m
               - Aft deck:    36,00%,  39,37 ft / 12,00 m,  39,37 ft / 12,00 m
               - Quarter deck:        9,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  25,59 ft / 7,80 m
               - Average freeboard:                      35,80 ft / 10,91 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 64,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 256,9%
            Waterplane Area: 40 975 Square feet or 3 807 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 155%
            Structure weight / hull surface area: 131 lbs/sq ft or 639 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 3,37
                        - Overall: 1,01
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

31 x Dewoitine D.790
25 x Breguet Bre.810



środa, 1 stycznia 2020

Nordycki lekki krążownik typu Bergen 1937 (4 szt.)


Nordycki lekki krążownik typu Bergen 1937 (4 szt.)

Ponieważ lekkie krążowniki typu Helsingfors (post z 06.03.2019) mocno się już zestarzały, nordycka admiralicja zamówiła cztery nowe jednostki, mające co najmniej dorównywać odpowiednim okrętom potencjalnego przeciwnika. Konkretnie, nordyccy projektanci za punkt odniesienia przyjęli niemieckie krążowniki typów Königsberg, Leipzig i Nürnberg.
Poniżej, omówię poszczególne elementy projektu.
Kadłub.
W rzucie poziomym profil wrzeciona z wąską pawężą rufową. Przy sporym wydłużeniu (prawie 11:1), dość ”puszysta” część podwodna (współczynnik pełnotliwości 0,4986). Uskok pokładu dziobowego przesunięty aż do połowy długości kadłuba.
Napęd.
Cztery wały śrubowe. Cztery kotłownie po dwa kotły o mocy jednostkowej 8000 KM. Cztery maszynownie, w każdej wielostopniowy zestaw turbin parowych z przekładniami o mocy 16000 KM. Pomiędzy kotłowniami, a maszynowniami mieszczą się (na dwu poziomach) generatory energii elektrycznej (główne parowe, rezerwowe spalinowe).
Na podstawie analizy danych krążownika Nürnberg, zastosowano do prędkości raportowej mnożnik zwiększający 1,008.
Zasięg 6400 Mm wydaje się być zbyt duży, jak dla okrętu operującego głównie na Bałtyku, ale daje on (przy dobrych warunkach bytowych załogi, o czym niżej) wysoki poziom autonomiczności. Poza tym, ze względów statecznościowych, czymś trzeba było okręt dociążyć; lepiej to zrobić paliwem, niż bezużytecznym balastem.
Uzbrojenie.
Artyleria główna to cztery dwulufowe wieże (typ zastosowany na Gotlandzie) z działami 152/55 Model 1930. Przy maksymalnej elewacji 45o donośność pociskiem AP 46,0 kg wynosi 24400 m.
W roli artylerii uniwersalnej zastosowano cztery dwulufowe stanowiska dział 105/50 Model 1932 (prawie identyczne, jak na fińskich pancernikach obrony wybrzeża Väinämöinen). Przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,0 kg wynosi 18200 m, a przy maksymalnym podniesieniu 85o donośność pionowa dochodzi do 12000 m.
Artyleria plot składa się z trzech podwójnych zestawów 40/60 Model 1936 (jak na polskich Gromach) i ośmiu pojedynczych działek 25/64 Model 1932.
Na śródokręciu zamontowano dwie potrójne, obrotowe, burtowe wyrzutnie torped kalibru 533 mm.
Okręt jest przystosowany do zabrania i postawienia 60 min kontaktowych o masie 488 kg. Jest to uzbrojenie opcjonalne (nieuwzględnione w raporcie); zaokrętowanie min wymaga odpowiedniego ograniczenia ilości zabieranego paliwa i/lub zapasów amunicji.
Opancerzenie.
Ponieważ układ opancerzenia tego okrętu jest bardzo prosty („pudełko” o ściankach czołowych i bocznych 51-57 mm oraz ściance górnej 25 mm), uznałem rysowanie jego schematu za niekonieczne.
Sylwetka.
Zastosowano mocno pochylone maszty i kominy, co z jednej strony, dodaje sylwetce dynamiki, a z drugiej, trochę upodabnia ją do sylwetki niszczyciela (oczywiście tylko z dużej odległości lub przy złej widoczności). To ostatnie – jak każda „zmyłka” – może przynieść pewne korzyści.
Uwagi ogólne.
Okręt w stosunku do swojej wielkości jest mocno uzbrojony i przyzwoicie opancerzony. Na uwagę zasługują mocno rozbudowane i nowoczesne systemy kierowania ogniem. Zdecydowanie powyżej standardu postawiono warunki bytowe załogi oraz jej bezpieczeństwo (nadmiarowy zestaw środków ratunkowych). Niestety, nie da się oszukać reguły „coś za coś” Przy wszystkich swoich zaletach, okręt charakteryzuje się bardzo skromnymi właściwościami morskimi, ograniczającymi jego obszar operacyjny praktycznie do Bałtyku i akwenów przybrzeżnych mórz Północnego i Norweskiego.


Bergen, Nordic Union light cruiser laid down 1935, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)


Displacement:
            5 690 t light; 6 000 t standard; 6 738 t normal; 7 328 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (579,00 ft / 567,59 ft) x 51,84 ft x (16,08 / 17,11 ft)
            (176,48 m / 173,00 m) x 15,80 m  x (4,90 / 5,21 m)

Armament:
      8 - 5,98" / 152 mm 55,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1934 Model
              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      8 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 400 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
      6 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
                        1 double raised mount
      8 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,53lbs / 0,24kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 963 lbs / 437 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,802 t each, 10,812 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,24" / 57 mm 396,98 ft / 121,00 m   8,86 ft / 2,70 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 108% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 64 000 shp / 47 744 Kw = 32,52 kts
            Range 6 400nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 328 tons

Complement:
            371 - 483

Cost:
            £3,224 million / $12,897 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 419 tons, 6,2%
               - Guns: 405 tons, 6,0%
               - Weapons: 14 tons, 0,2%
            Armour: 777 tons, 11,5%
               - Belts: 318 tons, 4,7%
               - Armament: 130 tons, 1,9%
               - Armour Deck: 314 tons, 4,7%
               - Conning Tower: 15 tons, 0,2%
            Machinery: 1 796 tons, 26,7%
            Hull, fittings & equipment: 2 687 tons, 39,9%
            Fuel, ammunition & stores: 1 048 tons, 15,6%
            Miscellaneous weights: 11 tons, 0,2%
               - On freeboard deck: 11 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              7 277 lbs / 3 301 Kg = 67,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 15,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,62
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,04

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,499 / 0,510
            Length to Beam Ratio: 10,95 : 1
            'Natural speed' for length: 25,46 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 67
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,35 degrees
            Stern overhang: 3,94 ft / 1,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Forward deck:       32,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:    38,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        12,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Average freeboard:                      17,72 ft / 5,40 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 106,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 174,5%
            Waterplane Area: 20 047 Square feet or 1 862 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 118%
            Structure weight / hull surface area: 92 lbs/sq ft or 452 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 1,19
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Bergen (1937)
Göteborg (1937)
Århus (1938)
Malmö (1938)



niedziela, 22 grudnia 2019

Projekty

Projekty

Aktualnie - nie licząc moich własnych pomysłów (nie jest ich wiele) - w "kolejce" czeka jedynie przebudowa francuskiego lotniskowca Bearn. Ponieważ ostatnio - z różnych powodów - nie mogłem pilnie i bieżąco śledzić blogowej dyskusji, jest możliwe, iż jakieś pomysły Kolegów umknęły mojej uwadze. Proszę zatem, o przypomnienie lub zgłoszenie nowych.
Jeżeli ilość tych pomysłów będzie zbyt mała dla zapewnienia przyszłości bloga w aktualnej postaci, zmuszony będę do rozważenia sensu tejże postaci zmiany. W takim przypadku, skłaniałbym się do "monograficznego" tematu fikcyjnej floty "imperium niderlandzkiego" Kiedyś o tym wstępnie dyskutowaliśmy. Oczywiście, legenda "wyjściowa" nie byłaby tak bogato opracowana, jak w przypadku fikcyjnego państwa polskiego, znanego Wam z wcześniejszej postaci bloga. Musiałbym jedynie przeprowadzić pewne "studia" historyczno-ekonomiczne, celem ustalenia wysokości dostępnego budżetu niderlandzkiej MW. Może dla niektórych temat budżetu jest przejawem przerostu formy nad treścią, ale brak jakiegokolwiek "kagańca", mógłby doprowadzić do niekontrolowanego "rozpasania",  np. budowy 30 superpancerników, bo czemu nie? :).
Proszę Kolegów o opinie, zastrzegając sobie jednak prawo do arbitralnej decyzji, niekoniecznie zgodnej z matematycznym odzwierciedleniem tzw. "woli ludu" Dopóki cała odpowiedzialność za prowadzenie bloga spoczywa na mojej skromnej osobie, daje mi to  -słuszne moim zdaniem - prawo do nieskrępowanych niczym decyzji.

JKS

sobota, 21 grudnia 2019

Modernizacja rosyjskiego krążownika pancernego typu Riurik (1909) 1936 (1 szt.)


Modernizacja rosyjskiego krążownika pancernego typu Riurik (1909) 1936 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. 
Zazwyczaj, w układzie „projektuje ŁK, konstruuje JKS” występują mniej, lub bardziej istotne spory pomiędzy projektantem, a konstruktorem. Tym razem, sporów praktycznie nie było. Grzecznie przyjąłem próbę „pożenienia” układów archaicznych (poburtowa artyleria główna, kazamaty itp.) ze standardami drugiej połowy lat 30-tych XX. w. Teraz „legenda” autorstwa kolegi ŁK.

Rozwijająca się dynamicznie współpraca gospodarcza z Włochami skłoniła decydentów sowieckich do przeprowadzenia radykalnej przebudowy krążownika w stoczniach włoskich. Założeniem było otrzymanie okrętu, który mógłby podjąć skuteczną walkę z budującymi się właśnie (od 1929 r.) niemieckimi panzerschiffami („pancerniki kieszonkowe”) typu Deutschland, czy nawet parą najnowszych krążowników „waszyngtońskich”. Modernizacji okrętu dokonała stocznia R. Arsenale di La Spezia od 14.12.1933 r. do 23.09.1936 r. Dalsza służba krążownika była niespodziewanie krótka. W trakcie powrotu do ZSSR okręt został, na polecenie Stalina, fikcyjnie sprzedany rządowi republikańskiemu w Hiszpanii, otrzymując nazwę Republica (sowiecka załoga stała się w tym momencie „internacjonalistami – ochotnikami” J). Manewr ten rozsierdził szczególnie Niemców, którzy zdawali się uważać, że jedynie oni mają monopol na tego typu transakcje. Faktycznie byli zapewne ich prekursorami, już w PWS, sprzedając krążownik liniowy „Goeben” marynarce tureckiej. Rozpoczęło się więc nieformalne polowanie niemiecko-frankistowsko-włoskie, którego celem był flagowiec (gdyż taką rangę otrzymał) republikańskiej floty. Najpierw dopadło go niemieckie lotnictwo Legionu Condor, trafiając okręt 12.12.1936 r., w pobliżu Przylądka Penas, dwiema bombami 250 kg. Atak odbył się ze stratą 3 samolotów, co dowodziło skuteczności zainstalowanej na „Republice” artylerii przeciwlotniczej. 18.04.1937 r. odremontowany krążownik, wpadł na minę postawioną opodal Santanderu przez frankistowski stawiacz min Jupiter. Okręt został prowizorycznie naprawiony, w oczekiwaniu na zasadniczy remont, który miała przeprowadzić stocznia w Cartagenie. Podczas przejścia do tego portu los krążownika został przypieczętowany 02.12.1937 r. Włoski okręt podwodny Onice (występujący czasowo jako frankistowski Aguilar Tablada) wpakował w niego 2 torpedy w bezpośredniej bliskości Cartageny. Potworna eksplozja dziobowej komory amunicyjnej rozerwała kadłub, powodując błyskawiczne zatonięcie krążownika. Z całej załogi zdołano uratować zaledwie 13 sowieckich marynarzy.

Modernizacja/ przebudowa okrętu (1936) obejmowała:
- przebudowę dziobnicy z likwidacją taranu;
- kompletną wymianę urządzeń napędowych;
- zamianę poburtowo usytuowanych dział 4xIIx203 na 4xIx254 mm;
- zamianę kazamatowych dział 120 na 130 mm, ze zredukowaniem ich ilości do 10 luf;
- całkowitą wymianę artylerii małokalibrowej;
- likwidację uzbrojenia torpedowego;
- zwiększenie grubości łącznej pokładów pancernych do 75 mm;
- montaż wzdłużnych grodzi przeciwtorpedowych;
- optymalizacja pozostałych elementów opancerzenia, wg raportu;
- wymianę zestawu wyposażenia radio-nawigacyjnego, na mniej, więcej aktualny;
- całkowitą przebudowę nadbudówek, masztów i kominów.
Układ napędowy składa się z 8 kotłów typu Yarrow (w trzech kotłowniach) oraz dwu zestawów turbin parowych typu Parsons (w dwu maszynowniach). Kotły są identyczne do wykorzystanych na włoskich krążownikach typu Trento, a turbiny tego samego typu, co na włoskich krążownikach typu Zara. Nominalna moc turbin z Zara przekracza zapotrzebowanie tego okrętu o ok. 18%, nie jest to jednak wadą; nadmiar mocy pozwala na osiągnięcie chwilowej  prędkości szczytowej na poziomie 29 w.
Chciałbym zwrócić uwagę na stosunkowo silne opancerzenie okrętu. Nominalnie jest to 152/75 mm, jednakże, analizując możliwe trafienia na standardowych dystansach walki, opancerzenie pionowe tego okrętu ma realną wartość 250-305 mm.
Estetyka sylwetki okrętu jest, jaka jest. De gustibus non est disputandum. Tak, czy inaczej, zauwazyłem, że im dalej od monitora lokuję moje gałki oczne, tym bardziej okręt mi się podoba!
To by było na tyle, resztę wytłumaczy Projektodawca.

Link do obrazkahttps://megawrzuta.pl/download/8d18c9c6fa26e3427ca5ee5fd1daf53a.html

Krasnaja Zwiezda, Soviet Union cruiser laid down 1905, launched 1906, completed 1909, rebuilt 1936 (engine 1935)

Displacement:
14 439 t light; 15 309 t standard; 17 687 t normal; 19 589 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(527,61 ft / 515,09 ft) x 75,13 ft (Bulges 81,69 ft) x (24,93 / 27,31 ft)
(160,82 m / 157,00 m) x 22,90 m (Bulges 24,90 m)  x (7,60 / 8,32 m)

Armament:
      8 - 10,00" / 254 mm 50,0 cal guns - 496,48lbs / 225,20kg shells, 150 per gun
  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1935 Model
  2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
  4 x Single mounts on sides, evenly spread
      10 - 5,12" / 130 mm 55,0 cal guns - 73,85lbs / 33,50kg shells, 300 per gun
  Quick firing guns in casemate mounts, 1913 Model
  10 x Single mounts on sides, forward evenly spread
10 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      8 - 3,00" / 76,2 mm 55,0 cal guns - 14,57lbs / 6,61kg shells, 750 per gun
  Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1935 Model
  8 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
  Anti-air guns in deck mounts, 1915 Model
  6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 raised mounts
  2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 double raised mounts
      8 - 0,50" / 12,7 mm 79,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 500 per gun
  Machine guns in deck mounts, 1931 Model
  8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 double raised mounts
      Weight of broadside 3 410 lbs / 1 549 kg

Armour:
   - Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,98" / 152 mm 282,15 ft / 86,00 m 14,11 ft / 4,30 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 147,64 ft / 45,00 m 8,53 ft / 2,60 m
  Main Belt covers 84% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,95" / 75 mm 282,15 ft / 86,00 m 33,14 ft / 10,10 m
Beam between torpedo bulkheads 62,01 ft / 18,90 m

   - Hull Bulges:
1,97" / 50 mm 282,15 ft / 86,00 m 28,87 ft / 8,80 m

   - Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,99" / 203 mm 5,98" / 152 mm 7,99" / 203 mm
2nd: 2,99" / 76 mm       -       -
3rd:       -       - 0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 3,23" / 82 mm

   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines, 
Geared drive, 2 shafts, 80 000 shp / 59 680 Kw = 27,74 kts
Range 11 750nm at 16,00 kts
Bunker at max displacement = 4 279 tons

Complement:
766 - 996

Cost:
£1,321 million / $5,283 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 504 tons, 8,5%
   - Guns: 1 504 tons, 8,5%
Armour: 5 692 tons, 32,2%
   - Belts: 1 335 tons, 7,6%
   - Torpedo bulkhead: 1 021 tons, 5,8%
   - Bulges: 593 tons, 3,4%
   - Armament: 1 328 tons, 7,5%
   - Armour Deck: 1 241 tons, 7,0%
   - Conning Towers: 173 tons, 1,0%
Machinery: 2 273 tons, 12,8%
Hull, fittings & equipment: 4 970 tons, 28,1%
Fuel, ammunition & stores: 3 248 tons, 18,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
  28 161 lbs / 12 774 Kg = 56,3 x 10,0 " / 254 mm shells or 4,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric height 4,4 ft / 1,3 m
Roll period: 16,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,46
Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,10

Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
  a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,590 / 0,597
Length to Beam Ratio: 6,31 : 1
'Natural speed' for length: 22,70 kts
Power going to wave formation at top speed: 62 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,25 degrees
Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
   - Forecastle: 25,00%,  30,51 ft / 9,30 m,  25,92 ft / 7,90 m
   - Forward deck: 35,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,59 ft / 7,80 m
   - Aft deck: 20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
   - Quarter deck: 20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  18,37 ft / 5,60 m
   - Average freeboard: 23,01 ft / 7,01 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 158,4%
Waterplane Area: 28 041 Square feet or 2 605 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 118%
Structure weight / hull surface area: 134 lbs/sq ft or 654 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 2,10
- Overall: 1,01
Adequate machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform