Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)
Okręt na bazie
zmodernizowanego projektu uniwersalnego PU-450 (PU-450-2). Jednostki tego typu
przeznaczone są patrolowania pozostającego w naszym zakresie odpowiedzialności
obszaru Bałtyku, a w czasie wojny również do zwalczania OP nieprzyjaciela.
W porównaniu do
poprzedniego projektu (PU-450-1) okręty są nieco szersze i mają większe
zanurzenie, lecz smuklejsza część podwodna kadłuba pozwoliła na zmieszczenie
się w wyporności 450 tn. Poza tym dokonano zmian w uzbrojeniu i architekturze
okrętu. Podobnie, jak w przypadku trałowców typu Prypeć, projekt jest „niewyżyłowany” i posiada niewielkie rezerwy
ciężarowe.
Patrolowce te
posiadają zupełnie wystarczające na Bałtyk właściwości morskie, a stosunkowo
duży zasięg i autonomiczność pozwala im na długotrwałe patrolowanie bez
zawijania do portu.
Falster, Poland Patrol
boat laid down 1935
Displacement:
310 t light; 321 t standard; 450 t normal; 553 t full
load
Dimensions: Length
(overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(201,32 ft / 196,85 ft) x 25,43 ft x (7,55 / 8,66 ft)
(61,36 m / 60,00 m) x 7,75 m x (2,30 / 2,64 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun -
13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun
in deck and hoist mount, 1923 Model
1 x Single mount
on centreline, forward deck forward
3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in
deck mounts, 1933 Model
1 x Twin mount on
centreline, aft deck aft 1 raised mount
1 x Single mount
on centreline, forward deck centre 1 raised mount
Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges
+ 16 reloads - 1,984 t total
in Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges
+ 16 reloads - 3,366 t total
in Depth charge throwers
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Geared drive, 2 shafts, 3 400 shp / 2 537 Kw =
21,00 kts
Range 6 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 232 tons
Complement:
48 - 63
Cost:
£0,134 million / $0,535 million
Distribution of weights
at normal displacement:
Armament: 13 tons, 2,9%
- Guns: 6 tons,
1,3%
- Weapons: 8
tons, 1,7%
Machinery: 97 tons, 21,5%
Hull, fittings & equipment: 200 tons, 44,5%
Fuel, ammunition & stores: 140 tons, 31,1%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability
and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to
sink ship):
1 063 lbs /
482 Kg = 82,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
Roll period: 10,3 seconds
Steadiness - As
gun platform (Average = 50 %): 75 %
- Recoil effect (Restricted arc if
above 1.00): 0,07
Seaboat quality
(Average = 1.00): 1,36
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and
large transom stern
Block coefficient (normal/deep): 0,417 / 0,446
Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
'Natural speed' for length: 16,56 kts
Power going to wave formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of
waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 30,00%,
14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft /
4,30 m
- Aft deck: 30,00%,
5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80
m
- Quarter deck: 20,00%,
5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80
m
- Average
freeboard: 10,09 ft /
3,07 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and
comments:
Space - Hull below
water (magazines/engines, low = better): 74,6%
- Above water (accommodation/working, high =
better): 128,4%
Waterplane Area: 3 233 Square feet or 300 Square
metres
Displacement factor (Displacement / loading): 213%
Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 177
Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 3,77
- Overall: 1,05
Excellent machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Falster (1935)
Uznam (1935)
Als
(1935)