poniedziałek, 21 marca 2016

Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)



Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)

Okręt na bazie zmodernizowanego projektu uniwersalnego PU-450 (PU-450-2). Jednostki tego typu przeznaczone są patrolowania pozostającego w naszym zakresie odpowiedzialności obszaru Bałtyku, a w czasie wojny również do zwalczania OP nieprzyjaciela.
W porównaniu do poprzedniego projektu (PU-450-1) okręty są nieco szersze i mają większe zanurzenie, lecz smuklejsza część podwodna kadłuba pozwoliła na zmieszczenie się w wyporności 450 tn. Poza tym dokonano zmian w uzbrojeniu i architekturze okrętu. Podobnie, jak w przypadku trałowców typu Prypeć, projekt jest „niewyżyłowany” i posiada niewielkie rezerwy ciężarowe.
Patrolowce te posiadają zupełnie wystarczające na Bałtyk właściwości morskie, a stosunkowo duży zasięg i autonomiczność pozwala im na długotrwałe patrolowanie bez zawijania do portu.


Falster, Poland Patrol boat laid down 1935

Displacement:
            310 t light; 321 t standard; 450 t normal; 553 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (201,32 ft / 196,85 ft) x 25,43 ft x (7,55 / 8,66 ft)
            (61,36 m / 60,00 m) x 7,75 m  x (2,30 / 2,64 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 400 shp / 2 537 Kw = 21,00 kts
            Range 6 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 232 tons

Complement:
            48 - 63

Cost:
            £0,134 million / $0,535 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 13 tons, 2,9%
               - Guns: 6 tons, 1,3%
               - Weapons: 8 tons, 1,7%
            Machinery: 97 tons, 21,5%
            Hull, fittings & equipment: 200 tons, 44,5%
            Fuel, ammunition & stores: 140 tons, 31,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 063 lbs / 482 Kg = 82,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,36

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,417 / 0,446
            Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
            'Natural speed' for length: 16,56 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      10,09 ft / 3,07 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 128,4%
            Waterplane Area: 3 233 Square feet or 300 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 213%
            Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 177 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 3,77
                        - Overall: 1,05
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Falster (1935)
Uznam (1935)
Als (1935)



czwartek, 17 marca 2016

Wiadomości z floty nr 35/1/1935



Wiadomości z floty nr 35/1/1935

Okręty.
Ukończono budowę 8 następnych niszczycieli typu Samum (DD-54 1932), będą one nosić nazwy lokalnych wiatrów: Nortes, Austral, Joran, Juga, Morka, Purga, Bajszak i Buran.
Ukończono budowę 8 następnych kutrów desantowych typu KD-7 (LC-7 1934), będą one nosić nazwy: KD-19 – KD-26.
Sprzedano do Meksyku dwa niszczyciele: Cyklon i Tornado (typ Huragan DD-13 1917) za kwotę łączną 1 283 tys. zł.
Odstąpiono bezpłatnie Litwie mocno już zużyte: ścigacz artyleryjski Jenot (MGB-1 1920) oraz cztery ścigacze torpedowe Buldog, Basset, Bernardyn i Bokser (MTB-1 1920-1921). Pomimo tego gratisu, wzmocnienie sojusznika nie można uznać za stratę.
Wenezuela zamówiła u nas trzy okręty podwodne typu Morszczuk (SS-56 1934).
Sprzedano do Hiszpanii licencję na budowę okrętów podwodnych typu Morszczuk.
Kolonie.
Zakończono badania przejętych wysp antylskich, raport z badań powinien ukazać się do końca br.
Na atolu Clipperton przekopano wejście na lagunę i rozpoczęto pogłębianie wyznaczonych torów wodnych. Zakończono budowę zaplecza mieszkalno-gospodarczo-technicznego oraz zamontowano radiostację wielkiego zasięgu. Rozpoczęto także budowę lotniska w północno-zachodniej części atolu.

poniedziałek, 14 marca 2016

Ścigacz torpedowy typu ST-37 1935 (16 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-11 1935 (4 szt.)



Ścigacz torpedowy typu ST-37 1935 (16 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-11 1935 (4 szt.)

Czwarta generacja ścigaczy torpedowych i artyleryjskich. Główną różnicą w stosunku do poprzednich typów jest inny sposób zabudowy wt na ścigaczach torpedowych. Wyrzutnie te mają możliwość ponownego załadowania w warunkach bojowych, przewożonymi na pokładzie torpedami zapasowymi.
Nowością jest też wyposażenie prezentowanych jednostek w wytwornice sztucznego dymu do tworzenia zasłony dymnej. Zamierzam urządzenie to montować również na innych okrętach, przede wszystkim torpedowcach i niszczycielach. Wytwornice takie mogą okazać się bardzo przydatne, szczególnie w przypadku okrętów o napędzie spalinowym, gdzie nie ma możliwości uzyskania naturalnego dymu o odpowiedniej objętości i gęstości.
Jeden dywizjon (1 SA i 4 ST) będzie stacjonować na Bałtyku, dwa na Antylach, a jeden na Pembie.
Ewentualne następne generacje nie będą się zbytnio różnić od tej; w każdym razie wyporność nie przekroczy 100 tn, a uzbrojenie raczej nie ulegnie zmianie. Ponieważ jednostki tej generacji przedstawiają typ dużego, „pełnomorskiego” ścigacza, planuję w przyszłości budowę mniejszych, typowo przybrzeżnych ścigaczy o wyporności ok. 30-40 tn, być może z wyrzutniami kalibru 457 mm. Będzie to osobna linia rozwojowa z własną numeracją generacji.

Ścigacz torpedowy.



ST-37, Poland Motor torpedo boat laid down 1935

Displacement:
            83 t light; 86 t standard; 93 t normal; 100 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (126,65 ft / 124,67 ft) x 20,51 ft x (4,27 / 4,41 ft)
            (38,60 m / 38,00 m) x 6,25 m  x (1,30 / 1,34 m)

Armament:
      3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,794 t each, 3,588 t total
            in 2 sets of deck mounted reloads + 2 torpedoes reloads

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 6 450 shp / 973 Kw = 40,00 kts
            Range 850nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 28 tons

Complement:
            14 - 19

Cost:
            £0,042 million / $0,169 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 5 tons, 5,3%
               - Guns: 0 tons, 0,5%
               - Weapons: 4 tons, 4,8%
            Machinery: 37 tons, 39,6%
            Hull, fittings & equipment: 37 tons, 40,1%
            Fuel, ammunition & stores: 10 tons, 11,2%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 3,9%
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              85 lbs / 39 Kg = 178,5 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,310
            Length to Beam Ratio: 6,08 : 1
            'Natural speed' for length: 13,87 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            35,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Forward deck:       25,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:    25,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        15,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      7,82 ft / 2,39 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 131,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 122,9%
            Waterplane Area: 1 561 Square feet or 145 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 117%
            Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 75 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,54
                        - Longitudinal: 3,84
                        - Overall: 0,66
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

ST-37 - ST-52 (1935)

Ścigacz artyleryjski.
 



SA-11, Poland Motor gun boat laid down 1935

Displacement:
            80 t light; 84 t standard; 93 t normal; 101 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (126,65 ft / 124,67 ft) x 20,51 ft x (4,27 / 4,44 ft)
            (38,60 m / 38,00 m) x 6,25 m  x (1,30 / 1,35 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      4 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
      Weight of broadside 3 lbs / 2 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in stern depth charge racks

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 6 450 shp / 973 Kw = 40,00 kts
            Range 1 050nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 34 tons

Complement:
            14 - 19

Cost:
            £0,043 million / $0,172 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 2,9%
               - Guns: 1 tons, 1,4%
               - Weapons: 1 tons, 1,5%
            Machinery: 37 tons, 39,6%
            Hull, fittings & equipment: 41 tons, 43,4%
            Fuel, ammunition & stores: 13 tons, 14,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              88 lbs / 40 Kg = 45,1 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,32
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,312
            Length to Beam Ratio: 6,08 : 1
            'Natural speed' for length: 13,87 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            35,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Forward deck:       25,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:    25,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        15,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      7,82 ft / 2,39 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 134,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 139,4%
            Waterplane Area: 1 561 Square feet or 145 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 119%
            Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 83 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,59
                        - Longitudinal: 4,20
                        - Overall: 0,72
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

SA-11 - SA-14 (1935)